unirytmihommat

milläs tapaa porukka pitää unirytmin kunnossa?

itellä meni viime viikonloppuna yön yli pelatessa koneella seuraavaan päivään, ja vieläkään en ole väsymys/virkeys tasapainoa saanut takaisin :P

Mielestäni pirun hankala laji herätä vapaapäivänä aikaisin. Vaikka miten olen päättänyt edellisenä päivänä herääväni, nukkumishommat jatkuu aina kellon torkuttamisella...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Unirytmi pysyy kun sen pitää, siinä on jo aika hyvä syy nousta samaan aikaan joka aamu. Jos unenlaatu jne. on muuten kunnossa niin sen heräämisen ei pitäisi olla joka kerta väkinäistä.

^Jep, asioiden pitää pysyä yksinkertaisena. Siihen ei voi kovin paljon vaikuttaa, milloin iltaisin/öisin sattuu nukahtamaan, mutta heräämisen ajankohtaan onneksi voi. Joskus vaan pitää osata olla mulkku - myös itselleen.

^Jep, asioiden pitää pysyä yksinkertaisena. Siihen ei voi kovin paljon vaikuttaa, milloin iltaisin/öisin sattuu nukahtamaan, mutta heräämisen ajankohtaan onneksi voi. Joskus vaan pitää osata olla mulkku - myös itselleen.

Jos väsyttää, pitää nukkua enempi. En ainakaan itse ole huomannut että siitä olisi mitään hyötyä että väsyneenä itsestä pakottaa ylös. Itse teen vuorotyötä ja välillä pitää nukkua tavallaan varastoon ja kun univelkaa kertyy niin se täytyy silloin nukkua pois. Sehän olisi helppoa kun voisi aina herätä samaan aikaan, mutta eihän se ole mahdollista jos on harrastuksia ja vuorotyö. Välillä unet joutuu jakamaan kahteen osaan, eli yöllä joku 5 tuntia ja päikkäreillä tunti tai pari. Välillä voi joutua nukkumaan useamman päivän jotain 8-10 tunnin unia että alkaa kroppa taas pelaan normaalisti. Itellä ainakin reeni vaikuttaa siihen paljonko unta tarvii. Jos ei reenaa niin ei sitä tarvi nukkuakkaan niin paljon.

joku aika sit tein viikonloppusinkin töitä., oma haasteensa oli siinä, mutta sanottakoon, että unirytmiongelmia silloin ei ollut.
Tosiaan joskus tuli uni vähän myöhemmin, mutta ei koskaan äitynyt katastrofi unettomuudeksi.
Aina siis about samaan aikaa heräsin aamulla näinä aikoina.

Tänään meni taas vähän reisille herääminen, kello joskus ennen seiskaa herättämässä, mutta torkutin vaan 9.30 asti :cry:
no ei tohon maailma vielä kaadu, mutta jos tavote on herätä vaikkapa 6.50, niin onhan tossa jo 2h40min rytmieroa.
ongelmoittaa elämää kun unirytmi siirtyy, illoista tulee puuroa, eikä oikein tajua milloinko pitäisi mennä nukkumaan. ei osaa rytmittää päiväänsä sen mukaan. pahimmassa tapauksessa menee kymmeneltä sänkyyn ja kierii unettomana aamukahteen. ihan perseestä.

Jos väsyttää, pitää nukkua enempi. En ainakaan itse ole huomannut että siitä olisi mitään hyötyä että väsyneenä itsestä pakottaa ylös. Itse teen vuorotyötä ja välillä pitää nukkua tavallaan varastoon ja kun univelkaa kertyy niin se täytyy silloin nukkua pois. Sehän olisi helppoa kun voisi aina herätä samaan aikaan, mutta eihän se ole mahdollista jos on harrastuksia ja vuorotyö. Välillä unet joutuu jakamaan kahteen osaan, eli yöllä joku 5 tuntia ja päikkäreillä tunti tai pari. Välillä voi joutua nukkumaan useamman päivän jotain 8-10 tunnin unia että alkaa kroppa taas pelaan normaalisti. Itellä ainakin reeni vaikuttaa siihen paljonko unta tarvii. Jos ei reenaa niin ei sitä tarvi nukkuakkaan niin paljon.
vuorotyöläisillä on varmasti yhtä sotkua toi unen kanssa pulaaminen.

oma vapaa-aika , viikonloput muistuttaa joskus vuorotyöläisten elämää tosiaan.
viime viikonloppuna venähti pelisessio perjantai illasta lauantaihin puoleen päivään...hyi helvetti sentään. nyt ehkä alkaa olemaan toipunut siitä väsymyksestä mikä seurasi...

vuorotyöläisillä on varmasti yhtä sotkua toi unen kanssa pulaaminen.

oma vapaa-aika , viikonloput muistuttaa joskus vuorotyöläisten elämää tosiaan.
viime viikonloppuna venähti pelisessio perjantai illasta lauantaihin puoleen päivään...hyi helvetti sentään. nyt ehkä alkaa olemaan toipunut siitä väsymyksestä mikä seurasi...
Varsinkin kun ikää tulee niin yövuorosta toipuminen ottaa aikaa. Kannattaa kyllä välttää hommia missä tehdään yöllä töitä. Terveys menee ja vaikuttaa punttihommiin aika paljon. Välillä yöstä aamuun siirtyminen menee melko sujuvasti vaan jos ei mene nappiin niin saattaa tulla kaikenlaisia ongelmia ettei meinaa uni tulla ja sen takia jää unet todella vähiin aamuviikolla. Itsellä nämä ongelmat alkoi vasta joskus 34 vuotiaana. Sitä ennen ei ollut mitään ongelmaa.

Sillon kun homma toimii niin pitäisi nukahtaakin melko helposti kunhan menee samaan aikaan sänkyyn. Taistelin itsekin tämän kanssa ainakin pari vuotta mutta korvaushoito oli jostain syystä ihmelääke uneen. Nyt nämä unirytmisekoilut on ihan itse aiheutettua.

Itellä ainakin reeni vaikuttaa siihen paljonko unta tarvii. Jos ei reenaa niin ei sitä tarvi nukkuakkaan niin paljon.
Akuutisti ainakin itellä kroppa toimii mutta pää ei ollenkaan, eli samat unet tarviin silti. Pidemmän päälle univajeella varmasti leviää molemmat. Vuorotyöthän on ihan itsemurhaa jos ne vaikuttaa unirytmiin, kesti niitä kolmivuoroja nuorempana kesätöinä mutta ei oo sellasta summaa että urana tekisin. Unta kun ei voi korvata millään niin se on pyhää.

Jaahas....piti mennä normiaikaan nukkuu...nyt jos menis :ROFLMAO:
Joo...eli puoli viisi nukkumaan lauantai iltana...
No miten torkutus sunnuntaina? kello 12 asti nukkumista. Ei pääse sängystä ylös.

Pelasin siis pelimaratonin taas. Nyt piti poistaa kaikki pc-peleihin liittyvä koneelta. Ei näy onnistuvan kohtuupelaaminen, vaan se perse liimautuu siihen penkkiin eikä voi lopettaa..

En koskaan vapaapäivinä laita herätyskelloa, herään sitten kun herään. Se on mulle vapaapäivä, ei silloin tarvitse herätä mihinkään tiettyyn aikaan.
Arkipäivinä nappaan melatoniinin naamariin joskus kasin jälkeen ja siinä sitten telkkaria kattellessa alkaa uni tulemaan ennen kymmentä jolloin siirryn makkarin puolelle ja saatan vielä hetken katsella jotain sarjaa, 8-9 tunnin yöunet aina. Viikonloppuisin nukkumaan 1-2 tuntia arkea myöhemmin koska en ota melatoniinia ja heräilen sitten 10-11 aikoihin.
Joskus, jos sattuu tulemaan hyviä nhl matseja koko yön tai UFC tapahtuma niin valvon koko la-su yön ja menen sitten sunnuntaina ysin aikoihin illalla nukkumaan.

En koskaan vapaapäivinä laita herätyskelloa, herään sitten kun herään. Se on mulle vapaapäivä, ei silloin tarvitse herätä mihinkään tiettyyn aikaan.
Arkipäivinä nappaan melatoniinin naamariin joskus kasin jälkeen ja siinä sitten telkkaria kattellessa alkaa uni tulemaan ennen kymmentä jolloin siirryn makkarin puolelle ja saatan vielä hetken katsella jotain sarjaa, 8-9 tunnin yöunet aina. Viikonloppuisin nukkumaan 1-2 tuntia arkea myöhemmin koska en ota melatoniinia ja heräilen sitten 10-11 aikoihin.
Joskus, jos sattuu tulemaan hyviä nhl matseja koko yön tai UFC tapahtuma niin valvon koko la-su yön ja menen sitten sunnuntaina ysin aikoihin illalla nukkumaan.
joka päivä melatoniinia? ei sekään terveellistä oo.
mites ens viikon jaksaminen, jos valvoo koko la?

Työterveyslekurin mukaan tuolla pienellä annoksella arkiaamuja vasten ei ole mitään haittaa, luotan siihen ellei jotain faktaa ole lyödä pöytään melatoniinia vastaan.
Ja ei joka päivä vaan kuten kirjoitin, arkisin.
La-su yön yli valvomista on pari-kolme kertaa vuodessa, ei oo vaikuttanut millään lailla mihinkään.

Jos tykkää podcasteja kuunnella niin tässä pari hyvää esimerkkiä:

Jälkimmäisessä on hyvin selitetty miten unilääkkeet sotkee unen.

Mun unirytmi on sitä kun olen arkena unten mailla klo 23 ja herätyskello soi kuudelta. Viikonloppuna valvon tunnin - pari pidempään ja nukun niin pitkään kuin nukuttaa. Yleensä olen kahdeksan aikoihin ylhäällä.
Torkku on muuten maailman paskin keksintö. En ole ikinä käyttänyt enkä ikinä ymmärtänyt. Joku voi torkuttaa tunninkin joka päivä, eli nukkuu viimeisen tunnin huonosti ja katkonaisesti, kun voisi laittaa herätyksen tuntia myöhemmäksi, nukkua hyvin loppuun asti ja nousta kun kello soi.

snooze+button.jpg

En ole ikinä käyttänyt enkä ikinä ymmärtänyt. Joku voi torkuttaa tunninkin joka päivä, eli nukkuu viimeisen tunnin huonosti ja katkonaisesti, kun voisi laittaa herätyksen tuntia myöhemmäksi, nukkua hyvin loppuun asti ja nousta kun kello soi.
No tää, rasauttaa kun ihmiset ei ymmärrä eroa laadun ja määrän välillä ja sitten torkuttaa 2h vartin välein. Itsensä kiusaamista ja ajan tuhlaamista. Mulla on varuilta tuplaherätys 10min välein ihan sen takia jos erehdyn laittamaan pään takaisin tyynylle ja nukahdan uudestaan mutta siinäpä se.

Joo...eli puoli viisi nukkumaan lauantai iltana...
No miten torkutus sunnuntaina? kello 12 asti nukkumista. Ei pääse sängystä ylös.

Pelasin siis pelimaratonin taas. Nyt piti poistaa kaikki pc-peleihin liittyvä koneelta. Ei näy onnistuvan kohtuupelaaminen, vaan se perse liimautuu siihen penkkiin eikä voi lopettaa..
Lopeta.Tolla menolla sä hankit ittelles turhia ongelmia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom