unirytmihommat

Mun unirytmi on sitä kun olen arkena unten mailla klo 23 ja herätyskello soi kuudelta. Viikonloppuna valvon tunnin - pari pidempään ja nukun niin pitkään kuin nukuttaa. Yleensä olen kahdeksan aikoihin ylhäällä.
Torkku on muuten maailman paskin keksintö. En ole ikinä käyttänyt enkä ikinä ymmärtänyt. Joku voi torkuttaa tunninkin joka päivä, eli nukkuu viimeisen tunnin huonosti ja katkonaisesti, kun voisi laittaa herätyksen tuntia myöhemmäksi, nukkua hyvin loppuun asti ja nousta kun kello soi.

snooze+button.jpg
En käytä torkkua tarkoituksella. Joka aamu on tarkoitus herätä aikaisin :D Aina torkutan niin että menee viimetinkaan tai myöhästyn töistä. En ymmärrä itsekkään, viime yönä nukuin 8,5h tällä metodilla, ja 15 min myöhässä töistä. Sairasta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen taas toista ääripäätä. Olen aikuisiällä ollut aina todella huono nukkumaan. Kahdeksaa tuntia en saa putkeen nukuttua juuri koskaan. En edes viikonloppuisin. Vuorotyö, joten viikolla unta tulee 5-7 tuntia yössä. Keskimäärin 6. Kahdeksaan tuntiin ei ole edes mahdollisuuksia kun muu perhe elää normaalissa rytmissä. Tänäänkin kello soi 03.50. Olin jo hereillä ennen sitä....

Minä olen taas toista ääripäätä. Olen aikuisiällä ollut aina todella huono nukkumaan. Kahdeksaa tuntia en saa putkeen nukuttua juuri koskaan. En edes viikonloppuisin. Vuorotyö, joten viikolla unta tulee 5-7 tuntia yössä. Keskimäärin 6. Kahdeksaan tuntiin ei ole edes mahdollisuuksia kun muu perhe elää normaalissa rytmissä. Tänäänkin kello soi 03.50. Olin jo hereillä ennen sitä....

Töissä on kans tyyppejä joilla mennyt unet tuollaiseksi kun tehneet pitkään vuorotöitä. Jos 6.00 alkaa työt niin saattavat tulla jo 5 aikaan kahvia lipittään töihin.. Sitä ennen tietysti kotona olleet jo pidemmän aikaa hereillä. Yks tyyppi nukkui aina jotain 3-4 tunnin unia. Yksi taas meni töiden jälkeen joskus 16.00 nukkumaan ja heräsi siinä 23.00 ja lähti keskellä yötä salille. Salilta suoraan töihin aamuvuoroon. Onhan näitä vaikka minkälaisia.

Laita puhelin kiinni esim. 21.00 (ja se ei tarkota sitä että luuri viedään keittiön pöydälle äänettömälle ja käydään vartin välein tsekkaamas onko naapurin irma postittanu jonkun uuden aivan helvetin tärkeän kuvan). Samoin tietty tietokone kiinni. Annat aivojen rauhottua pari tuntia ja meet nukkuun.
Myös hiilarit iltapalalla voi auttaa uneen, ei kuitenkaan liikaa.
Aamulla kun heräät nouset ylös sängystä ilman torkuttamista ja selaat ne naapurin irman tärkeät kuvat vaikka aamupalapöydässä.
Tätä toistat päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Oikeassa elämässä ei ole pikavoittoja.

milläs tapaa porukka pitää unirytmin kunnossa?

itellä meni viime viikonloppuna yön yli pelatessa koneella seuraavaan päivään, ja vieläkään en ole väsymys/virkeys tasapainoa saanut takaisin :P

Mielestäni pirun hankala laji herätä vapaapäivänä aikaisin. Vaikka miten olen päättänyt edellisenä päivänä herääväni, nukkumishommat jatkuu aina kellon torkuttamisella...
Mun rytmi siirtyy tosi helposti öiden valvomiseksi ja pitkälle päivään nukkumiseksi. Siitä seuraa päivällä töissä väsymystä ja viikonloppuina pitkään nukkumista. Kierre on valmis ja sitä on tosi hankala muuttaa. Viimeksi, kun muutin mannerta, ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa nukkumaan kunnolla. 7 tunnin aikaero ja 1,5 vuorokauden reissaaminen joka tapauksessa resetoivat kaiken, joten tilanne on otollinen rytmin muutokselle. Tämä onnistui tosi hyvin ja nyt joka yö tulee nukuttua hyvin eikä päivisin väsytä.

Lääkkeeni on se, että rytmi pitää poikkeuttaa uriltaan jotenkin esim. jättämällä kokonaan nukkumatta yhtenä yönä. Sitten pitää vain alkaa nukkumaan ajoissa ja pitää siitä kiinni. Kun menee ajoissa nukkumaan, niin aamulla herääminen on helppoa tai jopa automaattiseta. Öiden valvomista pitää välttää kuin ruttoa. Onnellisia olkoot he, joiden rytmi ei sekoi helpolla valvotoista öistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom