Unihygienia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami81
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Jepujee.

Viime yönä ennen kuin nukahdin joskus aamuseitsemältä tuli paljon mietittyä perusasioita nukkumiseen liittyvistä asioista. Onhan näitä unettomuusketjuja varmaankin runsaasti ollut, tullut niitä luettuakin.
Unihygieniasta lähinnä itsellä tulee mieleen ettei muutamia tunteja ennen nukkumaanmenoa häslätä mitään intensiivistä ja sen sellaista. Unirytmin tulisi olla aika sama jatkuvasti. Sänkyyn mennä vasta nukkumaan. Ja muuta vastaavaa.

En jaksaisi taas mennä lääkäriin valittamaan, vaikka varmaankin muutaman viikon päästä sekin tulee eteen ellei mikään muutu. Ne joilla on vakavia unihäiriöitä ollut muuten kuin satunnaisesti jossain sa-intissä, tietävät varmaan ettei ihan mukavimmasta päästä vaiva ole.

Sen verran pitkään jo näiden asioiden kanssa painittu, silloin tällöin tilanteen kärjistyessä, että perusunihygienia kyllä pitäisi olla hallussa... mutta koska helposti unohtuu yksinkertaisia tärkeitä asioita niin olisittekos ystävällisiä ja kertoisitte mitä vinkkejä tai vastaavia teille tulee mieleen? Lämmin maito? Gaba? ZMA? Tryptofaani? Jotain näiden yhdistelmiä? Mitenkäs yleensäkin iltasyömiset, hiilarit väsyttää joskus muttei oikeen kuulu iltaruokavalioon...? Kaikki vihjeet otetaan vastaan. Erityisesti henkilöiden joilla on saman kaltaisia ongelmia ollu, mutta on niistä jotenkin päässyt eroon, mielipiteet kiinnostaa. Toki muidenkin antia arvostan.

Kuinka pitkiä vuorokausia yleensäkin porukat valvoo? Mielenkiintoista vaan olisi verrata kuinka pitkän valveilla olon jälkeen alkaa väsyttämään, itsellä tällä hetkellä on uniasiat niin sekaisin etten osaa edes mitään heittää omalta kohdalta tohon. Itsellä on lähinnä nukahtamisen kanssa ollut ongelmia. Väsyneenäkin pysynyt valveilla, mutta nykyään on vähän ongelmaa itse väsymisen kanssakin. Pitäisi varmaan nousta ennen voroja jonnekin aamulenkille joidenkin piristeiden avulla että nukuttaisi oikeaan aikaan. Ongelma piilee kyllä sitten siinä, ettei meikäläisen vatsa oikeen kestä mitään kofeiinia tai vastaavia edes. Vatsavaivat vs. päivävirkeys. Tiedäpä sitten...

Kaikki vinkit tervetulleita, ettei tarvitse imeä peukkua sikiöasennossa kovin monena yönä. :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hygienia?

Noo, olin aikaisemmin järkyttävän epäsäännöllisessä vuorotyössä, ja tuolloin oli kyllä nukkumisongelmia. Ja nukahtamislääkkeitä tuli napsittua, ei tosin paljoa. Nyt käyn säännöllisessä päivätyössä, ja nukahtaminen iltaisin on jopa helppoa. Aamulla tietysti aina väsyttää, enkä loppujen lopuksi juurikaan ehdi kuutta tuntia enempää arkiöisin nukkumaan. Silmäpussit kasvaa ja rypyt pitenee.
Mutta siis säännöllinen rytmi työelämässä on helpottanut nukkumista huomattavasti.

Sami81 sanoi:
Viime yönä ennen kuin nukahdin joskus aamuseitsemältä tuli paljon mietittyä perusasioita nukkumiseen liittyvistä asioista...
Olisiko sun aamulla helppo jatkaa unia, vai onko ongelma vaan unen saamisessa? Kuinka säännöllinen unirytmi sulla on ollut viimeisen vuoden aikana?

Ainakin itse vuorotyöläisenä pidän huolen petivaatteiden säännöllisestä vaihdosta. Apua nukahtamiseen saa jonkin verran myös kunnon verhoista / sälkkäreistä. Mikäli ylimääräiset äänet haittaa, niin korvatulpat ovat verraton keksintö. Niin kuin itsekkin totesit, sänkyyn ei mennä tekemään muuta kuin nukkumaan, paitsi tietysti naimaan, mutta se on jo eri asia... :)

Näiden uni-asioiden kanssa kannattaa olla varpaillaan, eikä heti ensimmäisenä turvautua Imovaneen tms. myrkkyihin. Itse väännän vuoroa 08-20, ja päinvastoin, joten ei oikein voi puhua säännöllisestä työajasta. Olen pitänyt sen tärkeänä, että silloin kun en ole menossa yövuoroon, menen nukkumaan hyvin ajoissa (klo 21-22). :zzzz: Näin edes valtaosa öistä on ns. normaaleja elimistölle. Ihminen nyt on vaan yksinkertaisesti luotu nukkumaan yöt... Nämä ajatukset kolmen vuoden vuorotyön tuloksena.

Ja kohta kutsuu taas se yövuoro...

Ediittiä. Tuo unen päästä kiinni saaminen voi johtua myös stressistä...

Markku sanoi:
Olisiko sun aamulla helppo jatkaa unia, vai onko ongelma vaan unen saamisessa? Kuinka säännöllinen unirytmi sulla on ollut viimeisen vuoden aikana?

Unirytmi on periaatteessa ollut aika sama. Ei ole siis mitään kolmivuorotyösysteemejä puskenut. Siltikin tuntuu, että tuo unirytmi hilautuu jatkuvasti (varsinkin nyt opiskellessa, akateemisen vapauden jyllätessä) eteenpäin. Pitäisiköhän muuttaa jonnekin toiselle aikavyöhykkeelle hetkeksi niin unirytmi olisi kunnossa? :)

Normaalisti uniongelmien painaessa päälle on nimenomaan tuo unensaanti ollut se ongelma ja aamulla kyllä unta saa vielä, kroppa on jotenkin niin raukeassa tilassa. Tällä hetkellä ehkä on hieman epänormaalimpi unijakso, kun tuntuu, että nukahtamisen lisäksi heräämisen jälkeen on aika kitunut olo, eikä oikeen saa enää nukuttua.

Monta kikkaa on tullut kokeiltua, mutta kyllä se säännöllinen unirytmi tuntuu parhaiten potkivan, eli aamulla aikaisin ylös ja päivällä koittaa olla suht aktiivinen.

Sami81 sanoi:
mutta koska helposti unohtuu yksinkertaisia tärkeitä asioita niin olisittekos ystävällisiä ja kertoisitte mitä vinkkejä tai vastaavia teille tulee mieleen? Lämmin maito? Gaba? ZMA? Tryptofaani? Jotain näiden yhdistelmiä?

Mulle unilääke nro 1 on joku kuolemaakin tylsempi kirja.. Opiskelijalle tenttiin lukeminen on varma tapa nukahtaa.. Ainakin mulle.. :D

Mutta, nukkumaan mennään sänkyyn kun nukuttaa, ei silloin kun tuntuu siltä, että nyt pitäs pistää nukkumaan että ehtii nukkua x tuntia. Silloin menee makoileen..katsoo kelloa "jos nyt nukahdan saan nukuttua x-1 tuntia"..."x-2 tuntia"..."x-3 tuntia"..tuo on varma konsti valvoa koko yö. Mutta, vaikeapa sitä on antaa neuvoja, kun ei tiedä toisen työtä, unirytmiä jne.. Mutta nukkumisesta stressaaminen on varma tapa valvoa.

Viime yö meni itellä aika pahasti pyörimiseksi vaikka illalla vielä ei meinannu silmät pysyä auki. Mulla ei oo mitään tiettyä tekijää, miksi unensäänti tuottaisi välillä ongelmia. Ainoa selvä unettomuutta aiheuttava asia on esim. seuraavana päivänä oleva tärkeä tapahtuma tai matka, silloin aina menee valvomiseksi.
Mä harvoin meen muutenkaan nukkumaan ennen puoltayötä, ihan sama miten aikaisin pitää herätä, oon vaan tottunut valvomaan myöhään. Valveillaolo kestääkin yleensä n. 15-16h.
Valvominen johtuu mulla useimmiten siitä, että pyörii aivan liikaa asioita mielessä kun menee nukkumaan. Jossain välissä vaan huomaa, että on tunnin verran kelannut jotain ihan turhia asioita ja on täysin virkee olo, sit tuleekin nälkä ja pitää käydä syömässä, sit kusettaa ja rumba onkin valmis!
Pitäis opetella rauhoittumaan ennen nukkumaanmenoa.

edit: TJJ:n unilääkettä on kokeiltu ja toimii:D

Mulla on myös silloin tällöin uniongelmia. Tietysti kannattaa niihin lääkkeisiin turvautua vasta viimeisenä keinona, koska sitten kun ne lääkkeet lopettaa, niin ei varmasti tule uni silmään...(näin siis mulla). Säännöllinen vuorokausirytmi, pitäisi olla aina jotain tekemistä ja liikunta on yksi hyvä keino luonnolliseen väsymiseen. Noi hiilihydraatit kyllä myös väsyttää ennen nukkumaan menoa aika hyvin. Kannattaa opetella erilaisia tapoja rentouttaa itsensä ja olla ajattelematta sitä nukkumista...

lumbago sanoi:
Ei tää nyt varsinaisest sinuu auta, mut muutamii kikkoi on mitä voi yrittää :
http://www.trickstutorials.com/index.php?page=content/sleep

Vaikuttaa mielenkiintoiselta sivulta.

Hieman aluksi nauratti kun muistin teikäläisen ninjajutut ja ajattelin nähdessäni urlin, että miten joku flick-flack-sarja meikäläisen nukuttaa. :D

Pitää tuota TJJ-metodia käyttää enemmän. Normaalisti tahtoo vaan olla, että kun on koppa sekaisin näistä unettomuuksista, ei oikeen opiskelu maita (edes sen vertaa kuin pitäisi).

Täytyy etsiä itsestä se sisäinen Zen ja koittaa hiljentää pään sisäiset äänet viimeistään nukkumaanmenoksi. :lol2:

Mulla ainakin auttaa kun avaa ikkunan reilusti ennen nukkumaanmenoa, että tulee raikasta ja viileää ilmaa koko huone täyteen. Ja tietokonetta ei kannata naputella enää loppuillasta, mulla ainakin on tosi levoton olo, jos vaikka surffailee netissä juuri ennen kuin menee nukkumaan.

Rentoutusharjoitukset sängyssä maatessa. "Tunnen, kuinka vasen jalkateräni muuttuu väsyneeksi ja raskaaksi... vasen pohje, reisi, pakara..." Sama oikealle jalalle, sitten kädet, selkä, niska, pää, vatsa jne.

Minulla tosin nukahtamisvaikeus tarkoittaa lähinnä, ettei saa unta alle 5 minuuttiin.

Masterointi saattaa auttaa unettomuuteen. Hygienian kannalta on parempi pyyhkiä slaikkari vaikkapa talouspaperiin kuin vuodevaatteisiin.

Mulla toimii aina :rock:

Sami81 sanoi:
Vaikuttaa mielenkiintoiselta sivulta.

Hieman aluksi nauratti kun muistin teikäläisen ninjajutut ja ajattelin nähdessäni urlin, että miten joku flick-flack-sarja meikäläisen nukuttaa. :D

Pitää tuota TJJ-metodia käyttää enemmän. Normaalisti tahtoo vaan olla, että kun on koppa sekaisin näistä unettomuuksista, ei oikeen opiskelu maita (edes sen vertaa kuin pitäisi).

Täytyy etsiä itsestä se sisäinen Zen ja koittaa hiljentää pään sisäiset äänet viimeistään nukkumaanmenoksi. :lol2:
Sama juttu mulla olin ihan varma, että sieltä tulee ohjeet johonkin seinävolttiin. :D
Just sain luettue tuon sivun ja mielestäni se sisälsi paljon asiaa. Kannataa lukea tuo läpi. Tuo minkä TJJ mainitsi "Jos nyt nukahdan saan nukuttua x-1 tuntia"..."x-2 tuntia"..."x-3 tuntia" Se on just itselläni viimenen paha teko, jos semmosta menee tekeen niin voi samantien heittää hyvästit yöunille.

unipossu sanoi:
Mulla ainakin auttaa kun avaa ikkunan reilusti ennen nukkumaanmenoa, että tulee raikasta ja viileää ilmaa koko huone täyteen.
Erittäin hyvä idea. Pitääkin heti pistää toteutukseen. Vuosien kokemukset kertovat, että lämpimässä mun on vaikea nukkua (jopa jos petivaatteet on lämmenny).

kingpin sanoi:
Masterointi saattaa auttaa unettomuuteen.
Masterointi aiheuttaa sitä, että tarvii uudelleen masteroida, jotta tulos olisi tyydyttävä.
Eiku mistä me puhuttiinkaan...

Itsellä tulee helposti uniongelmia siinä vaiheessa, jos on huomaamattaan vetänyt treenaamisen vähän pitkäksi ja alkaa ylikunto kolkutella ovelle ja siitä johtuen on sellainen väsynyt, mutta silti hieman rauhaton olo. Siihen päälle joku sopiva esim. koulustressi yhdistettynä siihen, että seuraavana päivänä on pakko olla jossain johonkin tiettyyn kellon aikaan ja toisaalta pitäisi pystyä olemaan tehokas vielä seuraavana päivänäkin, eli ei olisi varaa jäädä ilman kunnon unia. Tuossa tilanteessa kun menee nukkumaan, niin unen saaminen saattaa jättää odottamaan koko yöksi. Tässä tilanteessa ei ainakaan itselläni auta valitettavasti hiilihydraattien syöminen, ZMA eivätkä muutkaan kotikonstit rauhoittamaan kehoa ja mieltä niin, että saisi rentouduttua ja vaivuttua uneen, vaan kimppuun iskee hirveä lisästressi nukahtamisesta.

Nyt on taas onneksi muutama Stilnoct varoiksi esimerkiksi tenttiviikolle, niin että voi luottaa siihen, että tajun saa pois tarvittaessa sitten vaikka niillä, jos ei nukahtamisesta muuten meinaa tulla mitään. Suurin hyöty noista nukahtamislääkkeistä onkin se, että ei tarvitse ahdistua niin paljon, vaikka ei aivan ensimmäisellä sekunnilla laitettuaan pään tyynyyn saisikaan nukahdettua, koska voi luottaa siihen että kemiallisesti sen unen saa päälle joka tapauksessa, jos ei muu auta. Tästä johtuen se rentoutuminen ja nukahtaminen onnistuukin sitten paljon todennäköisemmin ihan ilman mitään lääkkeitä, kun on olemassa nukahtamattomuuden varalle varasuunnitelma, johon voi luottaa.

En henkilökohtaisesti pidä ollenkaan siitä olosta, joka nukahtamislääkkeiden takia seuraavana aamuna ja päivänä on, mutta mieluummin sitten se, kuin ettei saa nukuttua ollenkaan, koska silloin olen ainakin aivan taju pois.

Sikäli ajankohtainen thread, että tuossa viime viikolla alkoi taas nukkuminen takkuilla ja vasta nyt viimein tajusin, että taitaisi olla taas aika keventää treeniä viikoksi ja antaa hermostolle ja keholle aikaa palautua ja rauhoittua, niin pystyy välttämään uniongelmat tulevalla tenttiviikolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom