Unihygienia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami81
  • Aloitettu Aloitettu
Meikäläisellä ainakin on tuo iltavuoroviikko/aamuvuoroviikko kova unettomuuden tuoja, ts kun on viikon herännyt 9 jälkeen ja nukkumaan joskus puolen yön maisemissa, niin sunnuntain ja maanantain välinen yö on yhtä painajaista; koko ajan odottaa, että milloin kello lyö 5 ja pitää nousta...
Ja jos sattuu yöllä heräämään, kuten usein käy ja kelloa vilkaisee, niin sitä miettii, että "vielä sen x tuntia ehtii nukkumaan".
Pahin unettomuuden aiheuttaja on täysikuu! Menee viikko pyöriessä, ja kun sattuu katsomaan verhon takaa ulos, niin kuuhan se siellä möllöttää...
Ja tämä ei johdu siitä, että sattuisin katsomaan ulos ja toteamaan, että kuu paistaa, eipä nukuta nyt, vaan ei saa unta, katson ulos ja täysikuu siellä paistelee..

Tulipa sekava selitys, toivottavasti joku ymmärtää jotakin :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh, en miä ny sentäs trikkiohjeit unettomuus tredii ala heittää ;D Tosin voihan niilläki yrittää nukuttaa ittesä mm. flippaa päällee että menee taju jne :P

Turisas sanoi:
Mahoton :offtopic:
Aika hyvässä kunnossa tuo foorumilla ja videoilla pyörivä Antoine, 17 v.

Totta.

Mulla johtu viimeyön unettomuus mitä luultavammin siitä ku aamul piti heräillä 09:00 maissa työkkärii ja vitutti jo valmiiks, ja pyöri päässä koko aika se että kelloi soi yheksältä jne. Olihan se sitte ihan perseest pyöriä sängys.

Pikkuhannu sanoi:
Pahin unettomuuden aiheuttaja on täysikuu! Menee viikko pyöriessä, ja kun sattuu katsomaan verhon takaa ulos, niin kuuhan se siellä möllöttää...
Ja tämä ei johdu siitä, että sattuisin katsomaan ulos ja toteamaan, että kuu paistaa, eipä nukuta nyt, vaan ei saa unta, katson ulos ja täysikuu siellä paistelee..

Tulipa sekava selitys, toivottavasti joku ymmärtää jotakin :rolleyes:

Joo ei toi täysikuun aikaan valvominen mikään täysin taikauskoinen tai psykosomaattinen juttu oo. Monet valvoo silloin. Jotain siinä on mikä estää nukkumasta. Ehkä esi-isämme metsästivät öisin täysikuiden aikaan tai jotain. Jaa-a...

Rahalla saa rauhallisen asunnon.
Nukkumaan maha kylläisenä.
Ei kahvia eikä treeniä enää 4 tuntia ennen maatapanoa.
Keskeneräiset asiat ensin valmiiksi.
Nukkumista varten oma huone, raikas ja puhdas.

Siinä protskun teesit hyvään nukkumiseen. :)

Kahvia ei ollenkaan.. auttaa ainaki itteä. 1.Pari kaljaa ja tylsä leffa. 2. en tiiä saako sanoa mut kannabis(en tietenkään ite oo koittanu mutta kuullu juttuja isoilta pojilta) Nää ei kyllä välttämättä ollu mitään terveys intoilijan vinkkeja ;)

Itse unettomuudesta kärsineenä olen huomannut, että sänkyyn asettuessa on hyvä, jos on kirja tai lehti mitä lukea :worship: . Näin uni tarttuu huomattavasti paremmin, kuin normaalisti.. ainakin minulla.
Niin kauan luen, kunnes meinaa silmät mennä väkisin kiinni ja tämä tapa on auttanut nukahtamaan. Jos tämäkään ei aina toimi, niin imovane on sitten aina se viimeinen "oikotie" uneen :(

protsku sanoi:

Olen opiskelija, joten rahaa ei ole rauhalliseen asuntoon eikä iltaruokailuun. Ghanalaiset solukaverini hakkaavat bongorumpujaan öisin. Oma huoneeni on imuroitu viimeksi toukokuussa ja ilma on tunkkainen hikisistä treeenivaatteista. Huonoista olosuhteista huolimatta nukun kuin tukki. Käyn anekauppaa omalla ohjeellani hyvään nukkumiseen:
Nuku riittävän vähän. Viiden tunnin yöunilla pysyt hengissä ja säilytät vielä suurimman osan työkyvystäsi. Takaan kuitenkin, että nukkumaan mennessäsi olet väsynyt ja nukahdat nopeasti. Kahvinjuonnin tai treenin ajoituksella ei ole vaikutusta väsymykseen. Riittävässä väsymystilassa unohdat keskeneräiset asiat, joten nekään eivät pyöri mielessä.

Mulla on herätys klo 9:05.

Unettomuus on pyllystä. Se kun iskee päälle niin ei tosiaan naurata. Omalla kohdalla se saattaa alkaa joskus todella pienestä. Yksi ravintolareissu josta myöhään aamulla kotiin ja lyhyt yöunet. Ja siitä lähtee. Tuossa yksi syy miksi olen vähentänyt baarikännäämistä.

-Melatoniini auttaa mulla unensaamiseen, otan sitä tosin vain silloin kun tartten. Ei siis 'varuiksi' jos nyt sattuis tarttemaan. Ei jää koukkuun eikä tule sekavaa oloa aamulla.
-Kahvia tai ED:ä vaan ennen puoltapäivää, teetä sen jälkeen.
-Sukat jalassa nukkuminen
-Huoneen tuuletus
-Korvatulpat
-Tärkeää on myös hoitaa asiat kuntoon jos joku vaivaa edes vähän mieltä. Vaikkei huvita tehdä kun väsyttää mutta helpottaa sitä unen saantia kummasti.

Itselläni oli teinityttönä aikas paha uniongelma. Silloin tuli opiskeltua unia ja unettomuutta. Eräs kirja (Uniopas nimeltään, en muista kirjoittajaa) suositteli jonkin moisia mielikuva harjoitteluita. Ei nyt ihan lampaiden laskemista, mutta "uniovia" joita availlaan. Vaikea selittää...
Tosin kyseinen kirja kehui myös, että kannabis on myös ihan jees jos haluaa nukahtaa! Taisi olla kirjoittaja itsekin aika väsysyt? Kahvin juonnista sanottiin, että se olisi kuin piiskaa hevosta, joka ei vain jaksa enää juosta.

Itse yritin kaikkia poppakonsteja (ei lääkkeitä kuitenkaan), mutta jos ongelma paha, ei siihen tunnu mikään auttavan. Jossain vaiheessa sitten vaan tipahtaa kesken kaiken ja nukkuu kuin... tukki.

Ongelma lähti itsekseen pois. Taisi olla elämäntapa sellainen, joka suosi kaikkia vittumaisia juttuja, just unettomuus, migreeni yms.

Eli vastausta voisi alkaa etsimään omista elämäntavoista. Onko säännöllistä, terveellistä, vituttaako jokin vai muuten vain stressi päällä. Mulla oli ainakin kaikki päin v:tä silloin, ja aloin sitten sarppaamaan (urheilu, aloin syömään ym) ja nyt ei ongelmia jos vain on säännöllinen rytmi.

Mutta tosiaan, erittäin ikävä ongelma. Koita keksiä jotain.

Nukahtamisongelma on aika vieras mutta unessa pysyminen joskus ongelmallista; nukkumaanmenot ja herätykset ja syömiset on säännöllisiä. Meillä on kaksi pientä lasta, jotka ulkoilee tarhassa. Silti ollaan huomattu, että jos jaksaa vanuttaa pesueensa pihalle vielä illalla niin lapset nukahtaa nopeammin ja nukkuu rauhallisemmin ja itse heräilen vain lasten liikehdintään ja nukahdan helposti uudestaan. Jos ainoa ulkoilu on ovelta autoon ja takas niin aamuyön valvomiset pitenee. Makuuhuoneessa ei saisi olla liian lämmin.

lIhaa sanoi:
Nuku riittävän vähän. Viiden tunnin yöunilla pysyt hengissä ja säilytät vielä suurimman osan työkyvystäsi. Takaan kuitenkin, että nukkumaan mennessäsi olet väsynyt ja nukahdat nopeasti. Kahvinjuonnin tai treenin ajoituksella ei ole vaikutusta väsymykseen. Riittävässä väsymystilassa unohdat keskeneräiset asiat, joten nekään eivät pyöri mielessä.

Loistavaa! Olet guru! Missä noita 5 tunnin kursseja järjestetään, mä haluan suorittaa siinä heti syventävän oppimäärän. :D

protsku sanoi:

Vielä kun olisi aikaa treenata riittävän aikaisin. Kun ennen treeniä pitää vetää se 300 mg kofeiinia ja reenit menee tonne iltaan niin yllätys yllätys taas vaivaa unettomuus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom