Uni- ja väsymysongelma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Saattaa olla täysin väärällä alueella, en löytänyt sopivampaa oikein.

Kärsin aikaajoin väsymyksestä, enkä tiedä mitä minun kuuluisi asialle tehdä. Kun kävin koulussa, oli pakko herätä aikasin. Aamut oli useimmiten täyttä tuskaa, oli todella vaikea päästä ylös, mutta pian päivän mittaan se tasoittui eikä tuntunut sen pahemmalta. Päivän askareet, reenit ja salit yms sujui useimmiten ongelmitta, vaikka joskus sillöin tällöin kerran viikossa tuntu siltä että oli vain pakko yöunien lisäksi nukkua päikkärit tai jättää jokunen aamutunti välistä. Nukuin useimmiten sen 7-9h yössä. Nyt kirjoitukset on ohi, ja olen tässä "lomalla" kunnes armeija alkaa heinäkuussa, töitä yritän etsiskellä. Nyt olen huomannut, että nukun todella pitkään, helposti sen 10-12h yössä jos mikään ei ole herättämässä minua, ja päivät tuntuvat jäävän todella lyhyiksi, kun nukkuu lähes puolet jokaisesta päivästä, se on hankaloittanut hieman säännöllisemmän ruokailutottumuksien ja reenien kasaamista.
Nukun käsittääkseni riittävästi yleisesti, ettei kyse ole jatkuvasta univelasta., kun yritän muistella esim viime viikon öitä, niin kyllä minimi. 8h on tullu nukuttua, useimmiten lähemmäksi 10-12h. En sitten tiedä onko uni kovinkaan ns. laadukasta, ja joskus koen vaikeuksia yksinkertaisesti nukahtaa, saatan yli tunninkin pyöriä sängyssä, vaikkakin selvästi väsyttää, sellaisessa puoli uni - puoli valve tilassa.
Tuttava piiri on ehdotellu että syynä voisi olla mahdollisesti stressin laukeaminen, mikä aiheuttaisi tämän, mutta olen kokonut tälläistä jo pidemmän aikaa, enkä ole kirjoituksien aikana erityisesti kokenut kokevani stressiä erityisemmin, vaan aika rennolle otteella on menty. Tulevaisuuden suunnitelmat ja elämäntilanne on yleisestä ottaen kunnossa ja hoidossa, joten en usko stressin sikäli olevan ainakaan pääsyynä tähän.

Pohdin että puuttuuko minulta jotakin ratkaisevaa ruokavaliosta mahdollisesti, vai mikähän ihme sen voisi aiheuttaa..?
En juo kahvia, enkä energiajuomia tms, alkoholia ei kuluta kovinkaan usein, baarissa käyn kerran kaks kahteen kuukauteen, joskus ei edes sitäkään. Urheilen säännöllisesti myöskin.

Nyt juuri satuin tulemaan kipeäksi, joten unirytmi on aivan sekasin, mutta yritän mahd. pian alkaa pitämään jonkin sortin unipäiväkirjaa, että selkeästi näkisi että onko jtn hyppyjä unimäärissä jotka voisivat aiheuttaa univelkaa..

Tunnistin niin entisen itseni tuosta kirjoituksesta. Tuo on tuossa iässä ihan normaalia, sillä unentarve on aivan iso. Itse olen huomannut kuitenkin, että D-vitamiinia 100mikrogrammaa päivittäin on auttanut itselläni. Kannattaa kokeilla, aloita syömään esim. viikon ajan 200mikrogrammaa (d-vitamiini on rasvaliukoinen ja näin saat veren dvitamiinipitoisuudet nopeammin ylös) ja sitten pienennä annostus 100mikrogrammaan.

Toinen syy voi olla se, että sinulla ei ole tällähetkellä ilmeisesti mitään syytä herätä aikaisin, jolloin sitten nukut niin pitkään kuin nukuttaa, ja olet nyt tottunut siihen rytmiin. Tuo 10-12 tuntia ei kuitenkaan mitenkään aivan älyttömästi ole varsinkaan jos treenaat kovaa.

Todella harvinaista ja outo ilmiö että 19v tyyppi nukkuu pitkiä yöunia ja myöhään päivällä... NOT! Onko sulla myös muita ilmiöitä esim. parrankasvua, alituinen panetus ja naisia pitää kyylätä aina kun tilaisuus tulee, videopelit kiinnostavat, kavereiden kanssa hauskanpito on yksi lempipuuhista?

Haha joo tietenkin tiedoston sen että unen tarve on suurempi ja etenkin reenatessa unta tulee hyvin. Mutta se mikä minua tässä hämmentää on kuitenkin se väsymys pitkienkin yöunien jälkeen. Ei mua muuten haittaa se pitkään nukkuminen jos kerran ei ole tekemistä, mutta sillon kun pitäisi tehdä jotain, on usein aivan poikki.

Kiitos vinkistä jk0, millasta valmistetta suosittelet, kelpaako joku lidlin poretabletti yms, vai kannattaako selailla ihan apteekin tms hyllyiltä?

Mihin aikaan menet yleensä nukkumaan? Katsotko telkkarii tai selaat puhelinta tai jotain vastaavaa? Itse olen huomannut että jos nukkumaan meno menee myöhäiseksi niin ei ole merkitystä että montako tuntia nukkuu. Telkkarista ja muista elektroniikasta lähtee ns. sinistä valoa joka aktivoi aivoja joten nukkuminen on pinnallisempaa ja nukuhtaminen vaikeampaa.

Mihin aikaan menet yleensä nukkumaan? Katsotko telkkarii tai selaat puhelinta tai jotain vastaavaa? Itse olen huomannut että jos nukkumaan meno menee myöhäiseksi niin ei ole merkitystä että montako tuntia nukkuu. Telkkarista ja muista elektroniikasta lähtee ns. sinistä valoa joka aktivoi aivoja joten nukkuminen on pinnallisempaa ja nukuhtaminen vaikeampaa.

Menee mutuiluksi (mitä taitaa olla myös lainaamassani tekstissä), mutta valon värillä/sävyllä ei ole merkitystä. Käpyrauhanen reagoi valoon ja se säätelee melatoniinin (ns. unihormoni) tuotantoa. Kännykän, TV:n, tietokoneen ja muiden vastaavien laitteiden käyttö myös pitää aivot virkeänä/aktiivisena, joten sen takia niiden käytön minimointia suositellaan tunti tai kaksi ennen nukkumaanmenoa.

AP:lla voi olla myös se ongelma, että nukut liikaa. Itse olen huomannut, että pitkät yöunet väsyttävät koko päivän ja on tosi vaikea saada sellaista pirteää ja aktiivista tilaa itselle vaikka kuinka yrittäisi. Itselle sopivat unet on 6-7h. Sen yli jos menee, niin päivästä ei tule mitään. Lyhyemmätkin unet on helpompi kompata kuin liian pitkät.

Tunnin pyöriminen sängyssä ei IMO kuulosta vielä mitenkään huolestuttavalta. Koita väkisin sulkea aivojasi, älä mieti turhia tai suunnittele tulevia maatessasi sängyssä. Harkitse myös tuon melatoniinin ostamista apteekista. Saa ilman reseptiä laimeemmat versiot.

Mä näkisin että on kyse vaan toimintatapaongelmista. Muuta nukkumaanmenokaavojasi ja standardisoi ne: joka päivä alat meneen 22-23 petiin ja luet vaikka kirjaa 15-30min. Joka päivä. Heräät vaikka 06-08. Mitä olen aiheesta lukenut, niin tutut kaavat nukkumisen suhteen auttavat itse nukkumista/nukahtamista huomattavasti. Edellisiin vielä tarkennus, että tolleen parinkympin ikäsenä on "ihan khuulia" mennä petiin vähän aiemminkin. Tai toistepäin, ei se oo "vähäx noloo" vaikka meniskin jo aiemmin petiin.

Kyllä sitä telkkaria ja yms tulee joskus illalla kateltua ja olen tietoinen että se saattaa hieman hankaloittaa nukahtamista, ja olen yrittänyt työstää sen kanssa, ettei se jäisi vähemmälle juuri ennen nukkumaan menoa.

Thanks vinkeistä, yksin kun asustelen niin ei sillä "khuuliudella" ole niin merkitystä, eihän kukaan täällä ole vahtimassa moneltako menen nukkumaan. Itestä tuntuu ettei tuo 6-7 aivan itselleni riittäisi, mutta olen kyllä samaa mieltä, mustakin tuntuu että yksinkertaisesti nukun liikaa. Täytyy laittaa kokeiluun!

Back
Ylös Bottom