Unettomuus ja laihduttaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KSENA
  • Aloitettu Aloitettu
Mietin tässä, että kuinkas tuo unettomuus vaikuttaa laihtumiseen. Diettiä pitäis taas tammikuussa harrastaa, mutta viime dietillä ( loka-marras) tuli unettomuutta ja paikat ainakin palautu todella huonosti + jumittu ja loppuvaiheessa ei tuntunu rasvakaan enää lähtevän, eli surkeasti toteutettu dietti. Onko tolla vähäisellä nukkumisella kuinka suuri vaikutus lihasten lähtöön ja rasvan palamiseen dietillä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sä teet dieetistä liian rankan ittelles. Pari vuotta sitten ku laihdutin reilu 12kg niin oli univaikeuksia (hikoilee ja nukkuu levottomasti), ne on niitä ylirasitus- oireita. Sillon vedin aivan liian rankkaa treeniä ja liikaa aerobisia. Kokeile lisätä vaan hieman aerobista ( esim. tunti per viikko enemmän ku mitä muutoin) ja pikkuhiljaa vähentelet syömisiä kunnes sopiva (0,5 kg per viikko) tahti löytyy.

Liian rankalla dieetillä vaan polttaa lihaksensa ja tulokset menee alamäkeä.

Nimim. kolmella viime dieetillä tulokset noussu...ja paino pudonnu.

Onneksi ei itselläni ole univaikeuksia. noin 5-7h viikossa tulee aerobista hinkattua +kaks punttipäivää lämmittelyineen ja loppulämmöillä. Kilojakin on jo tiputettu sellainen 14. Uni maistuu entistäkin paremmin, mutta kyllä tota painoakin on lähtötilanteessa ollut ihan reippaasti ja on vieläkin.

Ihan offtopikiksi meni tämäkin postaus. Antakaa anteeksi. ;)

Itselläni oli samaa ongelmaa, mutta kummasti alkoi uni maittaa sinkki+magnesium-yhdistelmän avulla. Tässä oli avainsanana määrät: 350mg magnesium ja 30mg sinkki ei riittänyt, vasta tupla-annos magnesiumia ja 45mg sinkkiä alkoi toimimaan.

Voihan tuossa tietysti olla muitakin syitä miksi uni nykyään maittaa, mutta aika lailla sopivasti sattui annoksen nosto ja paremmat unet samaan aikaan.

Sä teet dieetistä liian rankan ittelles. Pari vuotta sitten ku laihdutin reilu 12kg niin oli univaikeuksia (hikoilee ja nukkuu levottomasti), ne on niitä ylirasitus- oireita. Sillon vedin aivan liian rankkaa treeniä ja liikaa aerobisia. Kokeile lisätä vaan hieman aerobista ( esim. tunti per viikko enemmän ku mitä muutoin) ja pikkuhiljaa vähentelet syömisiä kunnes sopiva (0,5 kg per viikko) tahti löytyy.

Osaakkos Akkeli heittää arviota paljonko toi tekee kalomäärässä per päivä? -500? Ja ilmeisesti proteiinin määrä pysyi samana kun tulokset nousi.

Viimeksi muokattu:
Siis illalla ennen nukkumaan menoa otit magnesiumia ja sinkkiä?

Juurikin näin. Ei mitään hajua onko ajankohdalla merkitystä. Koko iltasatsi on nykyään:

700mg magnesium
2x multitabs
1x sinkkitabu 15mg
1x kalsiumtabu
rypsi-, oliivi-, ja kalanmaksaöljyä 5ml kutakin

Jokin tuossa yhdistelmässä on taannut paremmat yöunet, tiedä sitten mi(t)kä.

Mulla on myös melko levotonta toi uni aika ajoin ja unen päästä kiinni saaminen tuntuu joskus olevan työn takana. Kyllästyin tähän jatkuvaan sängyssä pyörimiseen ja olen nyt muutaman kerran ottanut illalla (n. tunti ennen nukkumaan menoa) yhden napukan luontaistuotetta nimeltä TryptoVal.

Eli tryptofaani-valeriaanavalmiste, joka periaatteessa ei edistä nukahtamista, mutta kun unen päästä vihdoin saa kiinni, niin uni on syvempää ja rennompaa. Näin ainakin itselläni. Pelkkä valeriaanauute taas on ihan yhtä tyhjän kanssa, eikä itselläni tuo Mg:kään pidemmän päälle enää toiminut. :rolleyes:

Tuo Keljumuksen satsi näyttää kyllä aika lupaavalta. ;)

No ei mulla ole ollut ongelmaa tulosten nostamisessa. Aina on tulokset noussu dietillä, mutta veikkaan, että iso osa tosta unettomuudesta johtuu kofeiinista. Ja koneella olosta klo 21 jälkeen. Mutta se nälkäkin aiheuttaa sitä unettomuutta ja tarkotuskin olisi tietää, että kun nukkuu vaikka viikolla vähemmän, tapahtuuko kehossa jotain muutoksia, jotka vaikuttaa rasvanpolttotehoon tai muuta vastaavaa, josta on haittaa painonpudotuksessa.

Tiedän kyllä milloin dietti on liian rankka ja milloin löysä :)

No ei mulla ole ollut ongelmaa tulosten nostamisessa. Aina on tulokset noussu dietillä, mutta veikkaan, että iso osa tosta unettomuudesta johtuu kofeiinista. Ja koneella olosta klo 21 jälkeen. Mutta se nälkäkin aiheuttaa sitä unettomuutta ja tarkotuskin olisi tietää, että kun nukkuu vaikka viikolla vähemmän, tapahtuuko kehossa jotain muutoksia, jotka vaikuttaa rasvanpolttotehoon tai muuta vastaavaa, josta on haittaa painonpudotuksessa.

Ok, nyt ainakin tiedät, mitä ensisijaisesti kandee tehdä unettomuudelle: vikat kofeiinit kandee nauttia hyvissä ajoin päivällä (ennen klo 16) ja koneelle ei enää ysin jälkeen, telkkari kiinni klo 22. -Ja valot pois klo 23. :D

No joo. Mutta jos nälkä valvottaa yöllä, niin pyri jakamaan safkailut niin, että ennen nukkumaan menoa on "varaa" syödä vielä jotain. Itse syön aina juuri ennen nukkumaan menoa jotain, sillä vihaan jos yöllä on nälkä. :rolleyes:

Kyllähän univaje verottaa aina: mitä väsyneempi olet, sitä vähemmän keholla riittää paukkuja treenamiseen -> sitä vähemmän rasva palaa/kulutat. Kehossa varmaan suurimpia muutoksia voisi olla väsymisen myötä tuleva syöminen. Yleensä väsyneenä tekee enemmän makeita mieli tai tulee helposti koko ajan naposteltua jotain pientä. Plus, en muista mistä luin mutta, liian vähäinen uni turvottaa.

:rolleyes:

Eli kehon aineenvaihdunta hidastuu unettomuuden myötä?

Kyllä varmaankin näin käy. Ainakin itselläni kun opiskelin ja meidän vauva oli pieni, kun jäi yöunet todella vähäiseksi tuntui että kaikki jää vain vyötärölle ja se turvotus oli armotonta.No tosin silloin olin koneen ääressä tosi myöhään ja söin ihan miten sattuu.ihan kirjan lukeminen ja aikaisemmin makuulle meneminen, sekä hiilaripitoisten syömisten jättäminen, auttoi unen saamiseen ja sen laatuun jolloin taas painokin alkoi tippumaan.

Mä huomasin et kun lisäsin illalla protskujen määrää ni nukuin paljon huonommin. En oikein hiffaa et miks näin mut niin vain kävi. Nyt kun puotin protot entiselle tasolle ni taas nukahtaa normaalisti eikä heräile yöllä. Eikä oo kyse viikon kokeilusta, nostin proteiinit reiluksi kuukaudeksi ja nyt pari viikkoa alempana. Mielenkiintonen on toi ihmisen keho..

Mulla tuli Leaderin yöproteiinista sellanen, että nukahdin kyllä ihan normisti, heräsin vajaan tunnin päästä. Sydän hakkas ja janotti. Mulla meni kyllä ihan päinvastoin, kuin siitä mainostettiin. Pelkällä maitoproteiinillakin huomannu välillä samanlaisia vaikutuksia. Olisko tietoa mistä tämmönen johtuu ja olisko siihen jotain korjauskeinoa?

Mä huomasin et kun lisäsin illalla protskujen määrää ni nukuin paljon huonommin. En oikein hiffaa et miks näin mut niin vain kävi. Nyt kun puotin protot entiselle tasolle ni taas nukahtaa normaalisti eikä heräile yöllä. Eikä oo kyse viikon kokeilusta, nostin proteiinit reiluksi kuukaudeksi ja nyt pari viikkoa alempana. Mielenkiintonen on toi ihmisen keho..

Jep, keho on mielenkiintoinen, mutta tuollekin löyty selitys: Proteiinipitoinen ruoka nostaa veren dopamiinitasoja, joka mm. vilkastuttaa aivotoimintaa vaikeuttaen nukahtamista.

Hiilarit taas nostavat serotoniinin tasoja, joka taas väsyttää ja esim. illalla edistää nukahtamista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom