Unettomuudesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ogrsh
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
Eli siis.. Olen jo pari viikkoa kärsinyt vähäunisuudesta.. Unettomuuden kierteen laukaisi varmaan koeviikolla stressaaminen ja samaanaikaan tapahtuvat järisyttävät muutokset ihmissuhteissa, joiden takia sitten koeviikolla tuli huonosti nukuttua. Koeviikon jälkeen oli n. 1 viikko sellaista aikaa että sain kohtuu hyvin nukuttua mutta aamulla ei kuitenkaan ollut levännyt olo, enkä muistanut ollenkaan uniani niinkuin yleensä. Tuntui että olisi ollut vain yöllä tajuton enkä levännyt ollenkaan.. Kun kesäloma sitten alkoi niin kesäloman alusta alkaen on taas ollut hyvin vaikeaa saada unenpäästä kiinni. Siis nukahtamiseen menee monta tuntia ja tuntuu että heräilen yöllä monesti ja aamulla herään todella herkästi hiljaisiinkin ääniin.. eli siis nukkuminen jää todella vähälle.. Univelkaa on siis todellakin kertynyt ja iänikuiset stressioireet, elohiiret, tekevät comebackin sillointällöin..

Jotta kuvio olisi täydellinen flunssakin on nyt sopivasti justiisa päällä, joka sekin vie voimia pois.. pelkään vähän että lihakset palaa kohta pois ja olenhan mä jo tän takia laihtunukkin varmaan 5kg :itku:

Eli siis jos nyt olis jotain rentoutumisvinkkejä, asioita joilla vois helpottaa nukahtamista tai mitä tahansa joka voisi helpottaa tilannettani niin olisin todella kiitollinen.. :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hmm.. E-mailiin tuli ilmotus että joku olisi tähän vastannut, mutta kun painan sitä alla olevaa linkkiä/tulen tänne niin täällä ei näy yhtäkään vastausta? hassua..

Houhou,

Mulla oli keväällä vähän samanlaisia ongelmia. Melkoinen stressi, masennusta ja sitten vielä noita suhde ongelmia (joista varmaan tuo masennus johtui/johtuu).

Todellakin on vittumaista jos ei saa nukuttua. Mä rupesin heräämään _joka_ aamu 7.45 aamulenkille siis vaikka takana olisi kuinka huonosti nukuttu yö. Kyllä se rytmi mulla alkoi pikku hiljaa palautua. Illalla välttää tätä tietokoneella istumista ja tv:n tuijottamista ja ottaa vaikka hyvän kirjan käteen ja lukee sitä. Liikuntaa kuten lenkkeilyä en myöskään suosittele kovinkaan myöhään. En tiedä mistä tuo johtuu, mutta mulla ei ainkakaan kovan lenkin jälkeen tule uni vähään aikaan. Oliskoha adrenaliinia vielä veressä?

Kannattaa kääntyä lääkärin puoleen jos siltä tuntuu. Mäkin kävin hakemassa sieltä hieman droppia näihin vaivoihin. Eipä noita nukatamislääkkeitä tosin ole montaa kertaa tullut otettua. Niin ja piristeet sitten pois kuten varmaan tiedät..

-Jkob-

Kelloa vaan soimaan viikonloppusinkin. Itsellä ei ole tällä hetkellä ole minkäänlaisia nukahtamisongelmia. Silti mulla on aina kello soimassa vkloppusin - enintään 2h normaalia arkiaamuherätystä myöhemmin. Ihan sama monelta on menty nukkumaan, niin kello vaan soimaan. Näin pysyy rytmit suht järkevinä. Jos jää viikonloppu-unet vähiin, niin nukuttaa ainakin arkena. Pikku hiljaa alkaa säännöllisyys. Tää toimii mulla silloinkin, kun puskee stressiä tms., ja on vaikea saada unen päästä kiinni.

Vaikka oonkin nyt kesälomilla ja vaikka työt on iltasin, niin kello aina samaan aikaan soimassa. Prkl, siinähän menee päiväkin ihan hukkaan, jos vetelee unta palloon vielä iltapäivällä.

stressi on täys piru. Mulla viimeset kaks viikkoo ollu hirvee ressi päällä ja vielä on kaks viikkoo. Ei tuu uni ja tuntuu aamul niinku ei olis nukkunu ollenkaan .ny tilanne on menny siihen että oon niin väsyny etten saa edes nukuttua. Kätevää. Niinpä pyörin sängys varmaan yhteen ja kuuden jälkeen jo herää niinku ei enää väsyttäs mut silti on vitun tööt olo koko päivän .ihme homma. Tapasin ennen aina käydä illal vetääs vielä pienen lenkin. se pahentaa vaan asiaa. Ei missään nimes liikuntaa ennen nukkumaan menoa, sit ei oo ainakaa mulla mitään toivoo unen kans.

Joops.. Kokeillaas nyt sellasta että pistän kellon joka aamu herättämään viim. 9.00 ja nukkumaan keskiyön kieppeillä.. katotaan jos se rytmi alkais asettua.. ja pitää noita muitakin vinkkejä kokeilla. Kiitos kaikille vastanneille :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom