Umpparileikkauksen jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TumBBi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Leikattiinpa sitten umpilisäke ja kiellettiin liikunnallinen rasitus neljään viikkoon :curs:
Onko kellään ollut vastaavanlaista tilannetta ja miten on treenannu leikkauksen jälkeen?
Kun vatsan seudun lihaksia ei saisi rasittaa yhtään, niin mitäköhän liikkeittä tässä pystyisi tekemään vaikka n. viikon päästä, kun helpottaa vähäsen?

nimim. "Lyhyeen katkesi tääkin massakausi..."

Re: Umppari-leikkauksen jälkeen?

Originally posted by TumBBi
Leikattiinpa sitten umpilisäke ja kiellettiin liikunnallinen rasitus neljään viikkoon :curs:
Onko kellään ollut vastaavanlaista tilannetta ja miten on treenannu leikkauksen jälkeen?
Kun vatsan seudun lihaksia ei saisi rasittaa yhtään, niin mitäköhän liikkeittä tässä pystyisi tekemään vaikka n. viikon päästä, kun helpottaa vähäsen?

nimim. "Lyhyeen katkesi tääkin massakausi..."

Liikkeet jotka nostavat painetta "sisällä" ei ole suositeltavia. Esim maastaveto ja kyykky on aika pahoja. Itsellä tehtiin leikkaus taannoin ja ei kyllä tehny mielikään paljon voimailla sen jälkeen.

Yritä tehdä esim käsiä siten ettet jännitä vatsaa. Onnistuu yleensä. Se on vaan se vatsan jännitys sellanen tapa ainakin mulla liikkeissä joissa se ei edes olis välttämätöntä.

Aika hassua, kun multa leikattiin umppari, niin käskettiin alkaa liikkumaan mahdollisillan pian. Ja olin silloin vielä raskaana!

kaverilla kans leikattiin joskus toi umppari ja se oli myös aika pitkään treenikiellossa. tämä siis tarkoitti ilmeisesti kovia ponnistuksia. esim. kyykky ja veto aiheuttavat melkoisen paineen tuonne vatsaan. joku lääkisopiskelija joka tietää enemmän voisi kirjoittaa lisää.

Re: Umppari-leikkauksen jälkeen?

Originally posted by TumBBi
mitäköhän liikkeittä tässä pystyisi tekemään vaikka n. viikon päästä, kun helpottaa vähäsen?

Kannattaa vain pitää pää kylmänä ja treenata liikkeitä jotka ei tee painetta vatsaan kuten tässä on todettu. Vaikka ne liikkeet eivät olekaan parhaita massan kasvattamiseen niin voit jopa kehittyä kun intensiteetti on niin pieni, tai pumpata volyymityylillä 2-3 kertaa viikossa koko kropan läpi, aluksi kannattaa ainakin ekalla viikolla tuollainenkin jättää väliin.

Ite käyttäisin varmaan näitä liikkeitä:

1. rinta: penkki jalat penkillä, hitaita sarjoja. Joku koroke kantapäiden alla olisi kanssa plussaa. Mutta ei jalkoja koukkuun!
2. selkä: tuettu vipuvarsisoutu edestä ja/tai etuviistosta, pienet painot
3. jalat: reiden ojennus ja koukistuskoneet
4. haba:tuettu hauiskääntökone/ keskitetty hauiskääntö scotissa
5. ojentaja: yhden käden liikkeet, esim kickback, keskitetty vastaotekääntö taljassa tavallisella kahvalla
6. pohjeet: istuen koneessa
7. olkapäät: viparit istuen, pystypunnerrus punteilla istuen

jne

alaselän jättäisin ekalla/ekoilla viikoilla kokonaan treenaamatta, ja sitten ottaisin sille selänojennuksia.

Originally posted by naiskovis
Aika hassua, kun multa leikattiin umppari, niin käskettiin alkaa liikkumaan mahdollisillan pian. Ja olin silloin vielä raskaana!

Kävely on ihan eriasia kun maastaveto.

No mä aloitin vatsalihasliikkeet kuitenkin aika äkkiä ja se kyllä paranikin tosi nopeasti. Aloitin syömäänkin heti yöllä tehdyn leikkauksen jälkeisenä aamuna.

itellä kans leikattiin tiistaina umpilisäke, ja kolmen viikon reenikielto lääkäriltä napsahti :( :curs: liikkuminen on kyllä sen verran hidasta ja kipeetä että ei vielä ainakaan salille oo tullu hinku,mutta saapi nähä parin päivän päästä..mitä tosta voi muuten pahimmillaan seurata,siis jos tekee esim. kyykkyä,mavea tai ylipäätään paljon jännittelee vatsalihaksiaan?kellään kokemusta?

itellä kans leikattiin tiistaina umpilisäke, ja kolmen viikon reenikielto lääkäriltä napsahti :( :curs: liikkuminen on kyllä sen verran hidasta ja kipeetä että ei vielä ainakaan salille oo tullu hinku,mutta saapi nähä parin päivän päästä..mitä tosta voi muuten pahimmillaan seurata,siis jos tekee esim. kyykkyä,mavea tai ylipäätään paljon jännittelee vatsalihaksiaan?kellään kokemusta?

Mahdollisia seuraamuuksia ovat ainakin tikkien repeeminen ja/tai mukavasti pullahtava arpityrä. Siellä on luultavimmin kursittu kasaan suoli, suolilieve, ihonalaiskudos ja iho, joskus mahdollisesti myös lihasfaskia, riippuen leikkaustekniikasta (vaihtoviilto/laparoskopia)... En suosittelisi tuon kolmen viikon sisään koittamaan raskailla repeekö kuinka syvältä :rolleyes: - jotain kevyempää voi toki aloitella jo aiemmin, jos siltä tuntuu, kuten edellä jo ehdoteltu.

Ei tullut itsellä kyllä pieneen mieleenkään harrastaa liikuntaa leikkauksen jälkeen tuona parin viikon ajanjaksolla ja näin uhmata lääkärin ohjeita. Liikkumaan totuttelussa ja kumarasta eroon pääsyssä oli tarpeeksi haastetta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Perjantaina itsekkin jouduin umpparin leikkaukseen. Ihmeen suuri kipu tulee noinkin pienestä haavasta ( 7cm ja 5 tikkiä )
Ei kyllä vielä tee mieli paljoa puntteja heilutella, kun juuri ja juuri kävely suorassa onnistuu. Tikkien poiston jälkeen ajattelin kyllä ruveta vähän jumppaamaan, niin varmasti paraneminen edistyy siinä samalla.

Onko teillä mennyt kauan leikkauksen jälkeen, että pystyitte paskalla käymään?
Vielä ei ole pystynyt kyllä yhtään pinnistämään.. mentävä varmaan luumukaupoille (:

Itse kävin tänään kevyttä jumppaa salilla tekemässä leikkauksesta 3 päivää, tehtiin siis laparaskopialla 3 pientä reikää joista navan kohdalla isoin about 40mm treenasin liikkeitä jotka eivät paljon rasita keskivartaloa scott hauista, dippiä, vinopenkkiä, pystypunnerusta koneessa vipunostoja sivulta, ja forkkuja, tein muutaman sarjan jokaista ku tullu hieman... noita välipäiviä vitutti vaa maata sohvaperunana ainakin sai hyvän olon ja mielen ja tarkoitus ei enää oo pattia tässä iässä kasvattaa enemmänkin semmosta ylläpito treeniä, ja jos ketään kiinnostaa XD niin suoli toimi aivan normaalisti 2 päivän jälkeen leikkauksesta tosin eipä siellä mitään ollutkaan kun 2 päivää olin syömättä ugh no olipa tuokin kokemus, mutta tsemppiä kaikille kohtalo tovereille ja pikaisia paranemisia.

Pääsin eilen sairaalasta kotiin, kun umpilisäke leikattin pois. Paskalla käynti tosiaan on melkoinen operaatio, kun ei voi ponnistaa yhtään:( 4 viikkoa tuli saikkua ja ei saisi maitopurkkia painavampaa nostaa 2-3 viikkoon.

Leikkauksesta on nyt 5 viikkoa ja vieläkin vatsalihaksessa tuntuu kipua leikkaushaavan kohdalta. Vatsalihasten jännittäminen sekä esimerkiksi sängyltä nouseminen vatsalihasten avulla tuntuu inhottavalta. Onko tämä normaalia? Tuntuu että porukka toipuu tosta tosi vaihtelevasti, sillä itse makasin vielä sängyssä viikon päästä leikkauksesta, kun taas jotkut ovat lähes täysin iskussa ja ovat sairaslomalla ihan muodon vuoksi.

Leikkauksesta on nyt 5 viikkoa ja vieläkin vatsalihaksessa tuntuu kipua leikkaushaavan kohdalta. Vatsalihasten jännittäminen sekä esimerkiksi sängyltä nouseminen vatsalihasten avulla tuntuu inhottavalta. Onko tämä normaalia? Tuntuu että porukka toipuu tosta tosi vaihtelevasti, sillä itse makasin vielä sängyssä viikon päästä leikkauksesta, kun taas jotkut ovat lähes täysin iskussa ja ovat sairaslomalla ihan muodon vuoksi.

Tää tulee nyt vähän myöhässä, mutta toipuminen on tosiaan yksilöllistä! Mee tuntemuksies mukaan. Jos yhtään lohduttaa, niin mulla aikanaan "tuikki" tai tuntui inhottavalta vatsalihaksissa silloin tällöin vielä useamman kuukauden jälkeen leikkauksesta. Mut ei se käsittääkseni oo vaarallista, lihas on vaan saanut vähän hittiä ja toipuu yksilöllisesti. Kunhan pidät huolen, että leikkaushaava/ haavat ovat kiinnittuneet kunnolla, ettei ne repeä auki tai tule tyriä (lähinnä tähystysleikkauksen tapauksessa varoisin napatyrää.) Itelle tehtiin umpparinpoisto tähystyksellä ja muistaakseni saikkua tuli 4 tai 6 vkoa. Vatsaan tuli leikkauksen seurauksena pari kiinnikettä, jotka onneksi raksahtivat poikki muutama viikko leikkauksen jälkeen, kun venyttelin vatsaa jumppapallon päällä maaten.. Muistoksi leikkauksesta jäi myös napatyrä jota en oo jaksanut vielä hoidattaa, kun oon ollut täs viime aikoina skalpellin alla sen verta tiuhaan.

Itsellä leikattiin umppari kaksi viikkoa sitten. Mahassa kolme reikää ja hieman kieltämättä tuntui koomiselta pari päivää leikkauksen jälkeen, kun yksi kipeä kohta oikealla oli vaihtunut kolmen kolmeen kohtaan vasemmalla.

Navan ja siitä 10 cm vasemmalla olevan haavan parantuminen on edistynyt ihan ok, mutta vasemmalla alhaalla (nivusen yläpuolella) oleva haava on toipunut todella hitaasti. Haavan yläpuolella on selkeästi sormella tuntuva kova reuna ja itse haava on vielä niin kosketusarka, ettei mitään resorillisia housuja voi käyttää. Tästä syystä kahden viikon saikkuun heitettiin viikko lisää, kun ei oikein pieruverkkareissa voi lähteä duuniin. Alavatsan lihakset tuntuvat olevan kokonaan pois pelistä. Lihasten jännittäminen aiheuttaa helkkarinmoisen kivun haavaan ja heijastuu siitä vasemmalle kylkeen.

Tänään juttelin lääkärin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että tilanne on normaali ja aika tekee tehtävänsä. Toivotaan näin.

3 päivää sitten puhkes umppari ja siitä parituntia eteenpäin leikattiin...
eilen pääsin kotio ja nyt antibiootteja, kipulääkkeitä ja saikkua seuraavat 2 viikkoa.
kuitenkin suurimmat kivut mulla on jostain syystä olkapäässä (kiertäjäkalvosimessa) varsinkin sänkyyn mennessä/noustessa ihan järkyttävää vihlomista. onko muilla ollut tälläistä? auttaako kevyt käsien pyörittely yms. kierjäjälämmittely vai pahentaako se asiaa?

Mulle lekuri sanoi, että maitopurkkia raskaampaa et saa kolmeen kuukauteen nostaan. Lupasin;)

Turhia riskejä ei tietenkään kannata ottaa (mieti mihin sulla on kiire, miksi ja maksavatko em. asiat riskin) eli pitää treenata todella kevyesti ilman otsasuonen pullotusta. Mä pystyin 6 päivän päästä leikkauksesta aloittelemaan salijumpat. Kyykkyjä ja vetoja aloittelin tangolla ja lisäilin seuraavaan treeniin 5 kiloa. Vyö "auttoi" noissa liikkeissä. Pahin liike oli tietenkin penkki eli aika lahnana piti tehdä:)

Mun ohje on, että mieluummin ole tekemättä kuin revit haavan auki. Jos oikein muistan, Heimopäälliköltä repesi leikkaushaava usemman kerran.

Back
Ylös Bottom