Ulkonäkövaatimukset eri aloilla

Kyllä ainakin Lontoossa plastiikkakirurgialle tuli enemmän kysyntää viime vuonna, kun panikoivat pankkiirit päivittivät CV:n ohella pärstäänsä ja kroppaansa pystyäkseen kilpailemaan paremmin harvoista tarjolla olevista paikoista. En silti itse menisi.

Samantyylistä juttua luin itsekin googlesta, en tosin UK:sta, vaan jenkkilästä. Mutta, mutta, jos ajattelee, että plastiikkakirurgialla paranisi mahdollisuudet työmarkkinoilla ja vaikka naismarkkinoilla samalla, niin jossain vaiheessa tuo rantautuu varmaan Suomeenkin kunnolla.

Mutta tosiaan kiinnostaisi tietää, onko joku havainnut jo tätä töiden takia plastiikkakirurgille menoa Suomessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistäs tämmöinen informaatio juontaa juurensa?

Ihan paikallisesta lehdistöstä, täällä kun asun. Eihän suurin osa nyt mitään mullistavia muutoksia ollut, mutta kunhan silmäpusseja poistelivat, hioivat ihoa sileämmäksi yms. pientä, mutta kyllä sitä tosissaan tapahtui enemmän irtisanomisten ollessa huipussaan.
 
Itse näkisin, että ulkonäöllä ei ole kovin suurta merkitystä työnhaussa, jos on ns. perustyypin näköinen. Noista Dymondin kuvista jokainen jannu näyttää kyllä ihan normaalilta jätkältä eikä erotu massasta mitenkään merkittävästi. Ulkonäkö voi varmastikin olla este jossain ylemmässä virassa, jos on naama täynnä lävistyksiä, kädet, niska ja kasvot täynnä tatuointeja tai sairaalloisen ylipainoinen (>170kg). Sairaalloisen ylipainoisen palkkaaminen on työnantajallekin melko suuri riski, sillä luultavasti todennäköisyys siihen, että henkilö joutuu pitämään sairauslomia jonkin nivelvaivan vuoksi kasvaa iän karttuessa, eikä toisaalta ylipainoinen saa annettua samaa työpanosta ruumiillisessa työssä kuin kevyempi henkilö. Mulla kyllä tulis työnantajana melko kylmät väristykset, jos olisin palkkaamassa vaikka kauneushoitolan kassalle työntekijää, ja hakijan jakkaralle istuis tyyppi, jolla on kasvot täynnä malmia ja jokainen ihonkohta tatuoitu.

En ole henkilökohtaisesti varma tästä, mutta olen kuullut villiä legendaa, että joissain virastoammateissa työnantaja on ohjeistanut, että työvaate pitää olla sellainen, että tatuoinnit eivät näy. Tiedä sitten, onko tuollainen rajoittaminen laillista vai mitä, mutta kannattaa kuitenkin miettiä, ottaako sen tribaalin otsaan vain selkään.
 
En ole henkilökohtaisesti varma tästä, mutta olen kuullut villiä legendaa, että joissain virastoammateissa työnantaja on ohjeistanut, että työvaate pitää olla sellainen, että tatuoinnit eivät näy. Tiedä sitten, onko tuollainen rajoittaminen laillista vai mitä, mutta kannattaa kuitenkin miettiä, ottaako sen tribaalin otsaan vain selkään.

Eipä ainakaan poliisilla saa tatuoinnit näkyä, eikä muistaakseni lävistyksiäkään katsota hyvällä.
 
juu olin tässä taannoin yhdellä ruskeilla autoilla ajavilla, kuljetusfirmalla työhaastattelussa, joka sitten tyssäsi siihen kun kyynärvarressa komeilee leima, ei ole kuulemma yhteisenlinjan mukaista tms. ei saa siis tatuoinnit näkyä, ja työasuna lyhyt hihainen t-paita.
 
Sairaalloisen ylipainoisen palkkaaminen on työnantajallekin melko suuri riski, sillä luultavasti todennäköisyys siihen, että henkilö joutuu pitämään sairauslomia jonkin nivelvaivan vuoksi kasvaa iän karttuessa, eikä toisaalta ylipainoinen saa annettua samaa työpanosta ruumiillisessa työssä kuin kevyempi henkilö.

Ei rankasti ylipainoista tokikaan mihinkään ruumiillista kuntoa vaativaan hommaan kannata palkata.

Sairauspoissaolojen kohdalla tilanne on sitten hieman mutkikkaampi. Ainakin omalla työpaikallani on jatkuvasti nuoria sinänsä hyväkuntoisia ja urheilullisia nuoria miehiä sairaslomalla urheiluvammojen vuoksi. Jostaksin syystä ne ovat nimenomaan miehiä, jotka vammautuvat.

Tuorein esimerkki oli lähin alaiseni, joka on parhaillaan pariin kuukauteen venyvällä sairauslomalla ilmarinnan takia. Ei siinä mitään, kohtuullisen vakava asia ja vaatii pitkällisen hoidon. Mutta mistä se sitten tuli? Tämä urheilullinen melkein nelikymppinen ukko oli pelannut pesistä ja syöksynyt kotipesään.. Ei j***lauta mitä idiotismia, kohta ikämiesten sarjassa huhkiva mies menee kylmiltään syöksymään hiekkakentällä, jonkin typerän pesäpallopelin takia. Jos pesäpallon ammattipelaajat syöksyvätkin, niin tarviiko samaa kokeilla täysin harrastelijana?

Tämän lisäksi en viitsi edes alkaa nillittämään kaikenmaailman revähdyksistä, nivelsiteistä, luunmurtumista ja ties mistä muista sairauslomien syistä.

Eikö kevyt lenkkeily, kohtuullinen kuntosali ja vaikka uiminen riittäisi kunnon ylläpitoon?
 
Eikö kevyt lenkkeily, kohtuullinen kuntosali ja vaikka uiminen riittäisi kunnon ylläpitoon?

Niin, töiden takiahan sitä eletään. Ja urheillaan työkunnon ylläpitämisen takia.
 
Niin, töiden takiahan sitä eletään. Ja urheillaan työkunnon ylläpitämisen takia.

Riippuu tietysti hommista, mutta kyllä meidän firmassa palkkaa maksetaan tuloksista ja eteenpäin pyrkiminen on hyve.

Jos kokee harrasteurheilun työtä tärkemmäksi, niin kannattaa hakeutua johonkin suojatyöpaikkaan vaikkapa valtiolle ja sielläkin rivimiehen tehtäviin.
 
Itselleni harrasteurheilu on ehdottomasti tärkeämpää kun työnteko, kuten vapaa-aika ja oikea elämä muutenkin. Harrastan mm. kamppailu-urheilua, eli suorastaan extremeä! Töissä olen yksityisellä puolella asiantuntijana, sairaspoissaoloja ei juuri vuosittain ole, mitä nyt flunssan takia muutamia päiviä.
 
Eiköhän varsinkin tekniikan alalla ne ulkonäköseikat ole aika lailla häntäpäässä työntekijää valittaessa. Työelämässä kun esiinnytään (tekniikassa ja taloudessa) niin yleisöä kiinnostaa esityksen sisältö, ei esiintyjän pärstä tai perse. Jossain puhtaasti pr-hommassa hyvä ulkonäkö on varmasti tärkeä.
Tosin ei ole ulkonäöstä tekniikan alallakaan haittaa. Hyvä ystäväni on 30-vuotias nainen, tohtorinpaperit fysiikasta ja jumalattoman kaunis. Lisänä vielä selkeä ulosanti muutamalla kielellä. Ei ole ollut vaikeuksia päästä töihin. Ainoa ongelma on se, että firmat haluavat pistää hänet kiertämään aina messuja ja edustamaan joka helvetin tapahtumassa ympäri maailmaa. Kerran ollaan satuttu olemaan jopa samassa työpaikassakin vuoden verran, ja täytyy myöntää, että tyttö osaa kyllä puhua asiakkaita ympäri, eikä häpeä käyttää ulkonäköään apuna.
 
Tosin ei ole ulkonäöstä tekniikan alallakaan haittaa..
No ei ole haittaa tekniikan alalla, mutta työtä on todella paljon. Mikäli itse aikoisin tehdä merkittävää uraa, joutuisin tekemään pidempää päivää mikä tarkottaisi treenien vähentämistä ja pitkässä juoksussa todennäköisesti ulkonäöstä huolehtimisen vähentymistä, mikä heikentää ulkonäköä. Siispä pidän edelleen huolta, treenaan tosissaan, mutta koitan olla ns.perusjamppa jolle ei anneta suurta vastuuta(ja joutuupa sitä silti koko ajan tiukkojen paikkojen eteen hakkaamaan päätä seinään ja sykkimään viikonloppuja, juoksemaan kokouksissa paita kireällä jne). Erikseen ovat tietty luonnonkauniit, mutta itse joudun pitämään huolen koko ajan.

Eli: Harvat jotka pitävät ulkonäöstään huolta päätyvät tekniikan alalle. Harkitsenkin siirtoa opettajalinjalle. Jotta voi loikoilla kesät(joiden lisäksi vielä normaali-ihmisen loma-aika päälle eli hiihto-, pääsiäis ja syyslomat:rolleyes:) ja ottaa työn rennommin ja mielekkäämmin. Ehkä se ulkonäkökin siinä sitten pysyy yllä paremmin.
 
Kyllä sillä on merkitystä.

Itse en kyllä ketään sysirumaa peikkoa tule palkkaamaan. Jokainen haluaa asioida mielummin viehättävien ihmisten kanssa.

Näin se on valitettavasti ja ei sitä valintaa tarvitse hakijalle perustella. Oli sitten tatuointeja tai jotain muuta vikaa.
 
Olihan tuosta taannoin juttua mediassakin, mm. opettajat kokevat kovia ulkonäköpaineita ja parantelevat ulkonäköään kirurgialla.
No jaa, enpä nyt tiedä, että mitä johtopäätöksiä tuosta jutusta kannattaa vetää. Sitä en lähde kiistämään, etteikö plastiikkakirurgia olisi yleistymään päin, mutta olen kyllä edelleen sitä mieltä, ettei kenenkään pätevän ihmisen pelkkä lärvi nyt maailman isoin asia ole duunia haettaessa. Vielä tuohon juttuun liittyen tekisi mieli sanoa, että jos joku opettaja menee plastiikkakirurgille lasten nimittelystä johtuen, niin sitten on kyllä melkein väärällä alalla.
 
Minä en pääse esimieskoulutukseen, koska olen liian äkäisen näköinen. Kukaan ei kuulema uskalla tulla minulta kysymään mitään sen vuoksi. No, olen nyt sitten asiantuntijaputkessa.
 
Itse asiassa kuten Tyggis jo asiaa sivusi, edes perusnormaalin näköisillä ihmisillä vaan helpottuu ulkonäköpaineet kaiken aikaa. Johtuen siitä että iso osa ikäluokasta jo nuorella iällä rätkii ittensä täyteen tatulointeja, lävistyksia ja muita pirunsarvia ja sulkee näin itsensä ihan vapaaehtoisesti työnhaussa jämäluokkaan.
 
Itse asiassa kuten Tyggis jo asiaa sivusi, edes perusnormaalin näköisillä ihmisillä vaan helpottuu ulkonäköpaineet kaiken aikaa. Johtuen siitä että iso osa ikäluokasta jo nuorella iällä rätkii ittensä täyteen tatulointeja, lävistyksia ja muita pirunsarvia ja sulkee näin itsensä ihan vapaaehtoisesti työnhaussa jämäluokkaan.

Näin varmaankin teillä siellä Mäntsälässä? Mun kaveripiirissä on enemmän tatuoituja ihmisiä kuin tatuoimattomia. Löytyy pappia kokoselän tatsalla, insinööriä, ekonomia, lennonjohtajaa, duunaria, portsaria jne...
Tervetuloa 2000-luvulle.

Naamakilluttimista en itsekään tosin pidä...
 
Näin varmaankin teillä siellä Mäntsälässä? Mun kaveripiirissä on enemmän tatuoituja ihmisiä kuin tatuoimattomia. Löytyy pappia kokoselän tatsalla, insinööriä, ekonomia, lennonjohtajaa, duunaria, portsaria jne...
Tervetuloa 2000-luvulle.

Naamakilluttimista en itsekään tosin pidä...


Ei tatuointi haittaa ketään jos se ei näy, mutta aika harvalla yritysjohtajalla lukee esim. M A S A rystysissä :D
 
Tervetuloa 2000-luvulle.

Vai että näin teillä siellä Turussa. Turku. :lol2:

No eipä siinä sanomista niin kauan kuin pysyy piilossa mutta kun ei oikein nykynuorilla tunnu pysyvän.
 
Back
Ylös Bottom