- Liittynyt
- 6.6.2003
- Viestejä
- 165
Ammuksessa on tärkeää saada mahdollisimman suuri kineettinen energia mahdollisimman pienelle kappaleelle. Nykyiset panssarivaunut käyttävät muita vahvasti panssaroituja kohteita vastaan ns. alikaliiperiammuksia (Sabot). Tällöin ammus koostuu kannasta ja varsinaisesta läpäisijästä. Ammuksen tultua ulos tykin piipusta kantaosa tippuu pois jolloin jäljelle jää vain nuolimainen läpäisijä, joka on se varsinainen kohteeseen osuva osa. Läpäisijä on siis läpimitaltaan varsinaista tykin piippua pienempi.Requiem sanoi:Mikä hyöty uraani ammuksista on? Tai siis miksi niitä käytetään?
Tämä läpäisijä sitten pyritään tekemään mahdollisimman raskaasta ja kovasta aineesta (siinä missä kantaosa taas pyritään tekemään mahdollisimman kevyeksi). Uraani on raskain luonnossa esiintyvistä alkuaineista, eli kokoonsa nähden erittäin tiheää ja painavaa (esim. melkein kaksi kertaa lyijyä tiheämpää). Tästä syystä siis uraani on siis periaatteessa paras valinta.
Toinen syy on se, että erittäin kovassa törmäyksessä uraani "palaa". Tämä lisää läpäisyä entisestään koska ammus tavallaan pysyy terävänä koko törmäyksen ajan.
Kolmas syy - ensimmäiseen liittyvä - on se, että uraani ei ole mitenkään harvinainen aine ja köyhdytettyä uraania jää sivutuotteena yli ydinvoimaloiden polttoaineen rikastamisprosessista. Tästä syystä aine on muiden hyvien puolien lisäksi myös kohtalaisen edullista.
Toinen aine, josta läpäisijöitä tehdään, on volframi, joka on sekin kohtalaisen tiheää. Huonona puolena siinä on se, että se on harvinaista ja kallista. Se ei myöskään syty kuten uraani, joten sotilaallisesti se on siksikin huonompi vaihtoehto, mutta tietysti silloin ei ole riskiä raskasmetallipölyä hengittelevistä ihmisistä.
Niin, ja semmoinen tieto vielä niille jotka luulevat että köyhdytetty uraani säteilee ja on semmoisenaan vaarallista: sotilaspuolella kyseistä ainetta käytetään ammusten lisäksi myöskin panssarointiin (omille sotilaille säteileviä tankkeja? yeah right), ja ainetta kyllä käytetään myös siviilipuolella, mm. lentokoneissa sekä lääketieteellisissä laitteissa (esim. säteilykilpinä).