Uintikuntoa paremmaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTX
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

MTX

Miten saisi tehokkaasti parannettua uinti kuntoa?? itse olen vedessä ihan pihalla, tuntuu että pinnalla pysyy mutta pitkää matkaa ei millään jaksa uida :nolo: en ole ikinä pitänyt uimisesta ja se ehka syynä että uimataitoni ei olekkaan hyvä :( ala-asteelta asti pieni pelko jääny uimahalleista...

uintikunto ei parane kun uimalla. ensin kannattaa hioa vähän tekniikkaa (edes perusliikkeet oikeiksi) ni se uiminen tulee huomattavasti helpommaks. Tekniikaan kannattaa kysyä neuvoa kilpauimareilta tai niiden valmentajilta.

Itse aloitin pari vuotta sitten uimaan säännöllisesti. Meni varmaan semmoinen 4-5 kertaa että opin hengitystekniikan kunnolla. Se helpottaa jo kovasti, jotta jaksaa ja pystyy uimaan pidempään. Suosittelen että aluksi hioo ihan rinta- ja vapaauinnin kuntoon ja ui rauhallisesti aluksi vaikka aina 2-3 altaanväliä kerrallaan.. Eli mitään vetoja tai perhosteluja on aluksi ihan turha tehdä jos ei perustekniikka potkujen yms. suhteen ole kunnossa.
Uimalla siis uintikunto ja -taito paranee. Ei muuta kuin altaaseen ja uimaan.. keskity aluksi saamaan se hengitystekniikka kondikseen kyllä kaikki muu tulee sit jossain vaiheessa perässä.
Googlettamalla löytyy kyllä hyvin tietoa noista eri uintityylien tekniikoista, joten niitä kannattaa käydä lukaisemassa.

Niin joo.. Ja jos et vielä omista, niin uimalasit on MUST ostos jos uimista meinaa harrastaa enemmänkin.

Kannattaa mennä rohkeesti aikuisten uimakouluun.
Oot iloinen kun huomaat että se vesi kelluuttaa eikä olekkaan mikään kamala elementti.

Rinta- ja vapaauintitekniikka kuntoon vaan rauhassa opetellen. Normaali kuntouimari pärjää noilla kahdella vallan hyvin.

Eli pitää rueta vaan viettää lisää aika tuolla uimahallin puolella, onneksi muutema kaveri on uimari niin eiköhän ne osaa neuvoo nuita tekniikoita :)

Kun tarkoitus olis pyrkiä tuonne kuopion pelastusopistoon,niin ainoa este sille on nyt tuo uinti :( muut testit menee kyllä helposti läpi niissä ei tule ongelmaa, no mutta onneks mulla on vielä aikaa treenata sitä uintiakin :D

MTX sanoi:
Eli pitää rueta vaan viettää lisää aika tuolla uimahallin puolella, onneksi muutema kaveri on uimari niin eiköhän ne osaa neuvoo nuita tekniikoita :)

Kun tarkoitus olis pyrkiä tuonne kuopion pelastusopistoon,niin ainoa este sille on nyt tuo uinti :( muut testit menee kyllä helposti läpi niissä ei tule ongelmaa, no mutta onneks mulla on vielä aikaa treenata sitä uintiakin :D

Mulla oli ihan sama suunnitelma eli pelastuskouluun pyrkiminen, tosin Helsinkiin. En osannut viime syksynä yhtään vapaauintia (kroolia), mutta harjoittelin sitä noin kolme kertaa viikossa ja opin kuin opinkin sitä sen verran, että pääsin aika helposti sen pääsyrajan 400m/12 min. Noin puolet matkasta vedin kroolia ja loput rintauintia.

Itselläni täsmälleen sama tausta kuin MTX:llä. Pahoja muistoja uimahallista, nyt sitte pari vuotta sitten "opin" uimaan. Suurin ongelma on, että ei jaksa uida, kunto loppuu :). Pitäs jaksaa joskus taas ruveta käymään uimassa ja opetella hengittämään oikein.

Tekniikka on kaiken A&O. Sen kun hallitsee huomaa liukuvansa eteenpäin huomattavasti kevyemmin. Ite vaikka oon 125kg (n. 30 kg liikaa rasvaa) vedä n rintauinnilla 1000m n. 25 min, tosin taustalla on nuoruuden uinti treenit ja kisat.

Erutrotti sanoi:
Itselläni täsmälleen sama tausta kuin MTX:llä. Pahoja muistoja uimahallista, nyt sitte pari vuotta sitten "opin" uimaan. Suurin ongelma on, että ei jaksa uida, kunto loppuu :). Pitäs jaksaa joskus taas ruveta käymään uimassa ja opetella hengittämään oikein.

No onneks jollain muullakin on samanlaisia ongelmia :) pitääpä ihan ottaa tavoitteeks opetella nuo tekniikat kunnolla, eiköhän se siitä pikkuhiljaa ala sujua :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
westo sanoi:
vedä n rintauinnilla 1000m n. 25 min.

:offtopic: Mikäköhän mahtaa olla kilpauimareiden aika tuolle kilometrin matkalle?

Itse käyn usein välipäivinä uimassa tuon kilsan. Tekee hyvää muuten salin ohella, suosittelen:thumbs: ... noh kumminkin tänään meni 21 minuuttia tuohon kilometriin.

Tyylinä minulla on jokatoinen kroolaten ja jokatoinen sammakkoa.

E_k_i sanoi:
:offtopic: Mikäköhän mahtaa olla kilpauimareiden aika tuolle kilometrin matkalle?

Itse käyn usein välipäivinä uimassa tuon kilsan. Tekee hyvää muuten salin ohella, suosittelen:thumbs: ... noh kumminkin tänään meni 21 minuuttia tuohon kilometriin.

Tyylinä minulla on jokatoinen kroolaten ja jokatoinen sammakkoa.

Kun olin telmimässä altaassa, paikalle sattui hieman kilpailua harrastava uimari ja sanoi vetävänsä 900 m/12 min, vapaauintia siis. Eli huiput varmaan vetää aika paljon kovemmin vielä.

Json sanoi:
Kun olin telmimässä altaassa, paikalle sattui hieman kilpailua harrastava uimari ja sanoi vetävänsä 900 m/12 min, vapaauintia siis. Eli huiput varmaan vetää aika paljon kovemmin vielä.

Voe perkele..kova olisi kiriminen viellä jos haluaisi olla ykkönen:rolleyes:
Tekniikka tuo tietysti jonkin verrran..itse en osaa kääntyä sillain siistististi siellä altaan päissä mutta eipä siitäkään saisi ku varmaan kilometrin matkalla max. 2minuuttia....hmmm...näin uskoisin...ja sitten on viellä tietty kun niitä palluroita aina laitan semmoseen telineeseen altaan päässä..että tiedän misä mennään niin se vie kanssa aikaa mut tuskinpä noista yhteensä tulee aika häviötä kuin ..ja taas mutuilua ...noh max 3 minuuttia...eli matkaa on viellä...on se vaa hurja kun tuntuu että sitä sai kyllä tohon omaanikin tulokseen jo pistää menemään..mut minkäs teet...haasteita haasteita...:lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom