Uinti,juoksu,kuntopyörä?

Nyt olis tarkotus aloittaa ton ylimääräisen rasvan polttaminen, jota on päässy jonkun verran kertymään.Tarkotus olis polkee kuntopyörää,käydä uimassa ja ehkä joskus juoksulenkilläkin. Pyörää on tullut nyt poljettuu n.2 viikkoo 3-4 kertaa viikossa 1 tunnin ajan.Minkälaisilla sykkeillä se kannattais vetää läpi?
Uintia on 1-2 kertaa viikossa, jolloin tulee uituu 3km 1,5 tunnis.On aina ensin uinut 1500 metrii kroolil putkeen ja sitten taukoo n.5min ja loput 1500 metrii sammakolla.Miten uinti olis kaikkein tehokkainta? Oliskos hyvä vetää vaikka jotain 250mx4 sarjoi? Juoksu olis ohjelmas mukana vaihteluna tai korvaamassa kuntopyörää.Juoksen 8kilsaa 45 minuutis.Mikä olis juoksussa hyvä kertojen määrä viikossa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uimassa käyn itsekin pari kertaa viikossa, ja laji on minulle tuttu nuoruudesta, jolloin sitä tuli harrastettua enemmänkin (tosin kunto ja vauhti on nyt 20 vuotta myöhemmin jotain aivan muuta).

Noista määristä ja ajoista olettaisin, että tekniikkasi on kunnossa. Uinnissahan tekniikalla on hirvittävän suuri vaikutus.

Krooli _tuntuu_ kovemmalta kuin rintauinti, ainakin minusta. Kuitenkin jos katsoo kaikkia näitä kalorinkulutustaulukoita, rintauinnin väitetään polttavan enemmän kaloreita. Rintauinnissa jalat tekevät huomattavan paljon enemmän töitä kuin kroolissa, mikä mielestäni selittää asiaa. Isot lihakset polttavat paljon kaloreita vaikkei se intensiteetti olisi aivan yhtä kova. Eli ihan kalorinpolttomielessä pitkiä matkoja uidessa reipasvauhtinen rintauinti voisi olla hyvä valinta (ja rintaakin kyllä pystyy tarvittaessa uimaan niin kovalla intensiteetillä, että laatta lentää, jos vain tekniikka pysyy kasassa). Tylsäähän tuollainen rintaa 3 kilsaa edestakas on kuin mikä.

Jos mielummin uit sarjoja kuin yhtämittaista pitkää matkaa, mieleen tulee pari vaihtoehtoa:

Intervallityyppinen treeni lyhyillä (50-100 m) kovilla sarjoilla, joiden välissä voi olla joko lepo tai 25-50 m palauttava kevyempi uinti. Eli vaikka 50 vapaata täysillä, ja 25 rintaa kevyesti. Tämä on rankaa, jo 20 minuuttia on kova suoritus. Hyvä vaihtoehto, jos joskus on kiire ja haluat selvitä altaasta puolessa tunnissa.

Toinen vaihtoehto on uida pidempiä, yli 200 metrin sarjoja reippaalla vauhdilla, välissä lyhyt lepo. Tämä vastaa suorituksena suunnilleen tuota yhtämittaista uintia, mutta sarjapituuksia ja tyylejä vaihtelemalla saa ylläpidettyä mielenkiintoa. Myös erilaisia pyramideja voi kokeilla mielenkiinnon ylläpitämiseksi, esim 50 rintaa, 100 vapaata, 150 rintaa, 200 vapaata, 150 rintaa, 100 vapaata, 50 rintaa, kaikki putkeen ilman lepoa = 800 metriä. Näitä 3 plus alku- ja loppuverryttelyt, niin siinähän tuo 3 kilometriä jo onkin.

Jos haluat näitä yhdistellä, uisin ensin pitkät sarjat ja lopuksi sitten nuo kovat intervallityyppiset. Ja aina ensimmäiset 400 metriä kevyttä verryttelyä, vauhtia pikkuhiljaa kasvattaen, että lihakset lämpenee. Loppuun myös satanen pari löysää.

Jos on käytännössä mahdollista, niin ehdottomasti kannattaa kokeilla useampaa lajia peräkkäin. Tämä mahdollistaa harjoittelun korkeammalla sykkeellä pidemmän aikaa (joka on rasvanpolton kannalta ideaalinen tilanne) kuin jos treenaisi pelkästään vain yhtä lajia kerrallaan. Itselläni toimii parhaiten yhdistelmä pyöräily+uinti tai juoksu+melonta (1-2 h/5*vko), jolloin rasitus kohdistuu eri lihasryhmiin. Ja korkeamman harjoitussykkeen lisäksi multisportin etuna on lihasten nopeampi palautuminen kuin jos tekisi yhden pidemmän harjoituksen.

miten uinti kohottaa kuntoa juoksuun verrattuna.. kun pitäisi saada kestävyys kuntoa että coopperin testistä saisi mahdollisimman hyvän tuloksen ja kun pitäisi saada tuota uintitaitoa kehitettyä ja muutenkin uinti tuntuu mielekkäämmältä niin voisiko lenkkeilyä korvata uinnilla?

Miten teillä menee 1,5h 3km uimiseen kun minulla menee 45min ja olen ihan aloittelija? :eek: Ihan uteliaisuudesta kysyin :) Uin pääosin rintauintia ja vedän kroolia vain pyrähdyksiä kun en vielä tuota tekniikkaa ja keuhkoja ole saanut niin harjaannutettua.

//BlueZ

BlueZ sanoi:
Miten teillä menee 1,5h 3km uimiseen kun minulla menee 45min ja olen ihan aloittelija? :eek: Ihan uteliaisuudesta kysyin :) Uin pääosin rintauintia ja vedän kroolia vain pyrähdyksiä kun en vielä tuota tekniikkaa ja keuhkoja ole saanut niin harjaannutettua.

//BlueZ

Aika kovaa näköjän uit, mutta tiädätkö sen altaan pituuden?epäilen että uit 25 metrin altaassa, mutta luulet että se on 50 metrii.Mutta voin olla väärässäkin.Ihan hyvin aloittelijaksi uitu.

BlueZ sanoi:

//BlueZ

Aijaa, että polskit rintaa pääosin ja vapaauintia vähäsen siinä sivussa 3km 45min. Ja tekniikka hakusessa vielä.

Mielenkiintoista. 100m vauhti siis 1.30. Taitaa sulla nyt olla metrit sekasin tai sitten kannattee harkita lajin vaihtoa uintiin.

Aiemminhan tuossa mainittiin rintauinnissa suurin työ olevan jaloilla.Useinhan näkee uimareita jotka tekevät käsillä laajemman kaaren nopeuden takia.Siinä saavat jalkojen lisäksi yläselkä kyytiä.Itse pyrin uimaan mahdollisimman puhtaalla tekniikalla selkää,rintaa ja vapaata.Ajallisesti uin 35-45 minuuttia ja ylittäen 1000 metrin matkan riippuen fiiliksistä.Molskis ja loiskis.

heltro sanoi:
Jos on käytännössä mahdollista, niin ehdottomasti kannattaa kokeilla useampaa lajia peräkkäin. Tämä mahdollistaa harjoittelun korkeammalla sykkeellä pidemmän aikaa (joka on rasvanpolton kannalta ideaalinen tilanne) kuin jos treenaisi pelkästään vain yhtä lajia kerrallaan. Itselläni toimii parhaiten yhdistelmä pyöräily+uinti tai juoksu+melonta (1-2 h/5*vko), jolloin rasitus kohdistuu eri lihasryhmiin. Ja korkeamman harjoitussykkeen lisäksi multisportin etuna on lihasten nopeampi palautuminen kuin jos tekisi yhden pidemmän harjoituksen.

Korkea syke ei ole rasvanpolton kannalta välttämättä paras - kun syke nousee kulutus tietysti kasvaa, mutta energia otetaan suhteessa enemmän ja enemmän hiilihydraateista (niin kauan kuin niitä riittää) ja vähemmän rasvoista

50-60 % syke maksimista lienee paras jos halutaan poltaa rasvoja suoraan lenkin aikana

Uidessa en pyri korkeaan sykkeeseen.Mieluiten sellaiseen jossa voin uida tasaisesti ilman taukoja.Lähinnä terapiana koko kropalle.Korkeat sykkeet haen spinningistä ja lihaskunnon salilta.Koitan pitää kaikki lajit balanssissa keskenään.Fiilisten mukaan.

Kilpauimareiden rasvan polttosarjat ovat jotain tämän suuntaisia:
10x100m
5x200m
10x200m

Tauko 15-20s. Yhden sarjan jälkeen ~400m löysää ja uudestaan. Jokaisen vedon tulisi olla aika tarkalleen samaa vauhtia, eli ei tuossa ole tarkoitus hyytyä:) Satasen sarjassa vedetään tietenkin hieman kovempaa kuin kahdensadan, mutta ei paljon.

mitä tulee uintilajien suhteen, niin sammakko ja rinta on täysin eriasia. Rintauinti on oikein uituna todella paljon rankempaa kuin krooli,mutta sammakko(sellaisena kuin minä sen näen) niin on löysempää. Sammakko=pää pinnalla, rinta=pää vedessä. Eiköhän sen itse tunne kumpi kuluttaa enemmän Sammakko/rinta vai krooli. Se riippuu niin paljon tekniikasta.

Suosittelisin kokeilemaan myös kahden käden selkäuintia rintauinnin potkulla. Uimarit käyttävät tätä palautukseen, ja uskon että "sunnuntaiuimarit" saisivat tästä irti enemmän kuin perinteisistä lajeista.

BlueZ:n vauhti tuntuu uskomattomalta,mahdottomalta.

barneyz sanoi:

Tekeekö uimarit erikseen jotain rasvanpolttosarjoja? Ei yleisurheilijat tee ja ovat silti paljon rasvattomampia, kuin uimarit. Uimareillahan on aina sellanen kohtalainen rasvakerros. Pysyy kai paremmin pinnalla. Tai siis olen ymmärtänyt, ettei uimareilla ole mitään erityistä syytä olla rasvattomia.

Pertti 123 sanoi:
Tekeekö uimarit erikseen jotain rasvanpolttosarjoja? Ei yleisurheilijat tee ja ovat silti paljon rasvattomampia, kuin uimarit. Uimareillahan on aina sellanen kohtalainen rasvakerros. Pysyy kai paremmin pinnalla. Tai siis olen ymmärtänyt, ettei uimareilla ole mitään erityistä syytä olla rasvattomia.

Tai jos se johtuu siitä veden kylmyydestä... ;)

No tuskin barneyz noilla esimerkeillä mitään rasvanpoltto-reenejä sananvars. merkityksessä tarkoittikaan. Mulle ainakin ex-uimarina nuo on tuttuja ihan perustreeninä. Kivoja intervalleja saa myös aikaan noilla 5x200 yms. sarjoilla, ui vaikka vinstan "täysiä" ja kevyemmin loput 150m, jne.

Uimarin fyysiikasta sen verran... Tavoitteena ei todellakaan ole revityn kireä vaan nimen omaan virtaviivainen/aerodynaminen, jos se onnistuu pikkasen korkeammilla rasvoilla, niin hyvä näin. Tuskin nyt uimaritkaan mitään ylipainoisia plösöjä ole.

Juuri Intervalli reenejä tarkoitin,mutta ajttelin että noilla rasvatkin palaisi,jos sitä tarvitsisi poltella. Jotkut uimarit rasvattomia jotku ei. Itse olin parhaimillani 178/64 ja coachi piti puhuttelun, että pitäis laihduttaa. Rock.

Ei uimarit läskejä ole,paitsi Sievisen Jamppa :whip:

makke_11 sanoi:
barneyz sanoi:
10x100m
5x200m
10x200m

Niin pitäiskö noi mennä vaparilla vai rinulilla?

Sillä millä haluaa. Mä en esimerkiksi ikinä suostuisi uimaan rintaa kilometriä :D Sen verran tuskaista se mun mielestä on! Mut päälajia yleensä. Rinta varmaan monipuolisin. Syke kun pysyy samana niin miks ei voisi vaihtaakin esim 5x VU ja 5x RU..

3km uinti kannattaa uida osissa, aluksi voit uida 500-1000m alkuveryttelyä, senjälkeen 100 tai 200m sarjoja. esim 5x200 sen jälkeen veryttelyä 100-200m ja uusi sarja

barneyz sanoi:
Sillä millä haluaa. Mä en esimerkiksi ikinä suostuisi uimaan rintaa kilometriä :D Sen verran tuskaista se mun mielestä on! Mut päälajia yleensä. Rinta varmaan monipuolisin. Syke kun pysyy samana niin miks ei voisi vaihtaakin esim 5x VU ja 5x RU..

Minä taas en osaa uida kunnolla muita kun rintaa, eikä sen tekniikkakaan mikään hyvä ole. Välillä tosin yritän uida selkää ettei ihan hyydy. Onko kellään tietoa siitä, kuinka tehokas uinti on aerobisina treeninä,vaikka verrattuna juoksuun? Tänään kävin uimassa 1100m ja aikaa siihen meni jotain 35-40min. Osaako joku sanoa mikä tuohon 1100m olisi hyvä aika jos rintaa ui?

Olisi hyvä saada uinnista jotain tietoa, kun se sattuu minulla olemaan ainoa aerobinen treeni. Pitää koittaa googlettaa jos jotain löytys.. Nyt pyrin loppu syksyn käymään 2xuimassa ja 3x kertaa viikossa salilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom