Uiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Habu
  • Aloitettu Aloitettu
uimaliiton sivulta löydät varmasti tarvittavat linkit. kirjotat vaan googlen uimaliitto ja sieltä pitäis löytyy. Tekniikkaan kannattaa panostaa kyl ihan tosissaa. auttaa huomattavasti. Ite harrastan kilpauintia ja pistän tähä malliks jonku harjotuksen harjotuspäiväkirjasta.

Alkuverra 5x200m 1. Selkäuinti 2. Perhosuinti 3. Rintauinti 4. Vapaauinti 5. Sekauinti tauko 20sek.
10x100m rintauintia sykealueella 170-180 tauko 30sek.
väliverra 800m omavalintaista
600metriä omavalintaisia potkuja reipasta vauhtia.
6x75 rintauinnin käsivetoja sykealueella +180 tauko 45 sek.
1500 vapaauinti kelaus
5x100m perhosuintia kiristäen tauko 45sek.
loppuverra 500m
6350m aikaa meni 2h 10min

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asia tekstiä tuolla sivulla. Tosin en suosittelisi tuommoista sivua harrastelijalle. Kuvat havainnollistavat paljon paremmin. Yksi erittäin hyvä kirja on Marko Malvelan kirjoittama Otetta Veteen. Löytyy tekniikat ja muuta mielenkiintoista uintiharjottelusta. Kirja sopii myös erittäin hyvin harrastelijoille. Joten enemmän suosittelen että käyt kysymässä paikallisesta kirjastosta että löytyykö kyseistä kirjaa ;)

Itse ollen treenaillut salilla jo kauan, mutta aina välillä tulee taukoja...

Mutta nyt olen aloittanut 3-4 kertaa viikossa salilla käymisen, jonka jälkeen käyn uimassa. se onnistuu hyvin koska käyn uimahallin salilla ja saa uida samaan hintaan.

Olen huomannut jo kuukauden jälkeen että mahaa on kadonnut huomattavasti.
Alussa en pystymyt uimaan kuin 200 metriä putkeen ilman taukoja, mutta jo nyt pystyn vetämään rintauinnilla sellaset 1000 metriä putkeen, mutta vauhti ei vielä ole päätä huimaavaa. Hapenotto on mielestäni parantunut melkoisesti.

Vaikuttaako uinti paljonkin lihasten häviämiseen? Katoaako käsistä kaikki mitä on tullut? vai onko uimisesta pelkkää hyötyä? kertokaa kokeneemmat...
Ja kannattaako alkaa käyttämään proteiinivalmisteita?

Kiitos ja anteeksi!

spåra sanoi:
Itse ollen treenaillut salilla jo kauan, mutta aina välillä tulee taukoja...

Mutta nyt olen aloittanut 3-4 kertaa viikossa salilla käymisen, jonka jälkeen käyn uimassa. se onnistuu hyvin koska käyn uimahallin salilla ja saa uida samaan hintaan.

Olen huomannut jo kuukauden jälkeen että mahaa on kadonnut huomattavasti.
Alussa en pystymyt uimaan kuin 200 metriä putkeen ilman taukoja, mutta jo nyt pystyn vetämään rintauinnilla sellaset 1000 metriä putkeen, mutta vauhti ei vielä ole päätä huimaavaa. Hapenotto on mielestäni parantunut melkoisesti.

Vaikuttaako uinti paljonkin lihasten häviämiseen? Katoaako käsistä kaikki mitä on tullut? vai onko uimisesta pelkkää hyötyä? kertokaa kokeneemmat...
Ja kannattaako alkaa käyttämään proteiinivalmisteita?

Kiitos ja anteeksi!

Ei katoa lihakset JOS:

A) syöt runsaasti proteiinipitoista ruokaa päivittäin

B) treenaat niitä lihaksia säännöllisesti

c) et asu sielä altaassa

uintitekniikkalinkki

http://www.cc.jyu.fi/~ikeskine/uimatyylit_tiedostot/frame.htm

vaan eipä tuota uintitekniikkaa lukemalla opi. pitäisi olla esim. joku osaava uimari katsomassa ja opastamassa paikan päällä. aikuisten uintikurssi on paras paikka oppia, itsekin menen nyt keväällä jatkokurssille.

kokemuksesta voin kertoa, että varmin tapa kyllästyä koko lajiin ja saada kehityksensä junnaamaan paikallaan, on uida pelkkää matkaa, tyyliin 1000-1500m kerralla ja sitten saunaan. uinti on sellainen laji, joka vaatii intervalliharjoituksia. siis tyyliin: 10x100m, 5x200m jne. mielenkiinto pysyy yllä kun harjoittelee monipuolisesti, siis käy kaikki uintimuodot läpi, treenaa laudan kanssa potkuja jne.

luin yhdestä uintikirjasta, että uinti ei ole paras mahdollinen laihdutusliikuntamuoto. samalla kulutuksella esim. juoksussa laihtuu kuulemma tehokkaammin. tällä lienee jotain tekemistä aineenvaihdunnan kanssa??

Achilles sanoi:
luin yhdestä uintikirjasta, että ...köhän tuo sitten perustuu? Onko mitään hajua?

randybati sanoi:
uimaliiton sivulta löydät varmasti tarvittavat linkit. kirjotat vaan googlen uimaliitto ja sieltä pitäis löytyy. Tekniikkaan kannattaa panostaa kyl ihan tosissaa. auttaa huomattavasti. Ite harrastan kilpauintia ja pistän tähä malliks jonku harjotuksen harjotuspäiväkirjasta.

Alkuverra 5x200m 1. Selkäuinti 2. Perhosuinti 3. Rintauinti 4. Vapaauinti 5. Sekauinti tauko 20sek.
10x100m rintauintia sykealueella 170-180 tauko 30sek.
väliverra 800m omavalintaista
600metriä omavalintaisia potkuja reipasta vauhtia.
6x75 rintauinnin käsivetoja sykealueella +180 tauko 45 sek.
1500 vapaauinti kelaus
5x100m perhosuintia kiristäen tauko 45sek.
loppuverra 500m
6350m aikaa meni 2h 10min

Laitoit sitten sieltä keveimmästä päästä ohjelman... :)

Aika reipas alkuverra ku 200 perhostakin, mutta tuskin joka reenissä vedät tota noin?

Achilles sanoi:
luin yhdestä uintikirjasta, että uinti ei ole paras mahdollinen laihdutusliikuntamuoto. samalla kulutuksella esim. juoksussa laihtuu kuulemma tehokkaammin. tällä lienee jotain tekemistä aineenvaihdunnan kanssa??

Mikähän kirja on kyseessä? Samalla kulutuksella kun laihtuu saman verran, lajista riippumatta.

Tarkottaako esim. 5x100m sitä, että vedetään 200m yhteen putkeen, pidetään jonku näkönen tauko ja taas 200m? Tämä 200m viisi(5) kertaa, eikös näin?

Tuleeko selkään lihaa ja voimaa uimalla ja millasta pitäisi vetää, että tulisi? Uimareilla kun selkä on V-mallinen, leveä ja todella hyvännäköinen, jopa naisuimarin selkä kelpaisi. Ja heidän treeninsä koostuu varmastikin suurilta osin uinnista. Toki salillakin joskus, varmaan, ehkä?

Keskityttekö vatsan tiukkana pitämiseen vai pysyykö "itsestään" tiukkana kuten vaikkapa kyykyssä, huono esimerkki, mutta tajuatte pointin. Vai litteneekö ja kaunistuuko vatsa aivan itsestään uidessa?

Olisin todella kiitollinen vastauksista. Kiitoksia!:worship:

sumutin123 sanoi:
Tarkottaako esim. 5x100m sitä, että vedetään 200m yhteen putkeen, pidetään jonku näkönen tauko ja taas 200m? Tämä 200m viisi(5) kertaa, eikös näin?

Tuleeko selkään lihaa ja voimaa uimalla ja millasta pitäisi vetää, että tulisi? Uimareilla kun selkä on V-mallinen, leveä ja todella hyvännäköinen, jopa naisuimarin selkä kelpaisi. Ja heidän treeninsä koostuu varmastikin suurilta osin uinnista. Toki salillakin joskus, varmaan, ehkä?

Keskityttekö vatsan tiukkana pitämiseen vai pysyykö "itsestään" tiukkana kuten vaikkapa kyykyssä, huono esimerkki, mutta tajuatte pointin. Vai litteneekö ja kaunistuuko vatsa aivan itsestään uidessa?

Olisin todella kiitollinen vastauksista. Kiitoksia!:worship:
Oletko aivan varma tuosta 5x100m kuvauksestasi?;)
No noinhan se kuitenkin menee, oli se matka siten se 200 tai 100m. Tauot ja vauhti sen mukaan miten rasittava halutaan sarjasta.
Kyllähän uimaritkin käy salilla, muttei siellä mitään 4-jakosia tehdä. Kyllähän se kuitenkin niin tahtoo olla, että uimaan oppii uimalla. Oheisreeninä sitten kaikkea mahdollista. Silloin aikoinaan kun itse uin vielä tosissaan, niin joka reenin alkuun vedettiin vatat+selät x150.

Mitä tuohon vatsakysymykseen tulee, niin ei siinä uidessa tarvi jännittää vatsalihaksia. Nickistä päätellen olen kuitenkin ehkä jäävi vastamaan, sillä 6-pack ei oo vielä tähän päivään mennessä näkynyt.:lol2: Esim. potkuissa on vatsalihakset hyvin mukana(lähinnä perhonen ja vapari), joten niitä paljon
Ei kannata kuitenkaan jännittää, keskity ennemmin tekniikkaan. Itsekseen hankala opetella, joten suosittelisin käymään jonkin uimaseuran tekniikkakurssin. Niitä kyllä järjestetään varttuneemmillekin.

Vaihtelu on uinnnissa tärkeää, muuten kyllästyminen koko touhuun uhkaa.

Kiitos paljon vastauksestasi. Vielä kysyisin siitä selästä. Saavatko uimarit selän muotonsa ja voimansa uimalla? Eli tuleeko selästä vahvempi ja isompi uimalla, ilman punttitreeniä?

sumutin123 sanoi:
Kiitos paljon vastauksestasi. Vielä kysyisin siitä selästä. Saavatko uimarit selän muotonsa ja voimansa uimalla? Eli tuleeko selästä vahvempi ja isompi uimalla, ilman punttitreeniä?

Jos innostut uimaan, niin tollaset kuvan näköiset lättärit käsissä antaa tosi hyvän treenin yläkropalle. Varsinkin jos käyttää kellukkeita (pullareita) jalkojen välissä. Helsingissä on sekä kaupungin että seurojen uintitekniikkakouluja, suosittelen.

strokemakers.gif

sumutin123 sanoi:

Tuohon on paha vastata, koska meillä oli kuntosaliharjoittelu mukana ohjelmassa ja varsin nuoresta asti. Se tosin oli hyvinkin kuntopiirimäistä, mutta mukana oli paljon leuanvetoa ja ylätaljaa. Ainakin oma (ylä)selkäni on suhteessa varsin vahva. Joskus 18 vuotiaana kun kisattiin kavereiden kanssa, niin leuanvedossa tuli 46,5 kg yli oman painon. Kaveri sai ton saman, mutta se penkkas lähemmäs 160 kg kun itse olin jossain 120 kg:n tuntumassa. Leveä selkä on sitten ongelma kun pitää löytää sopivia vaatteita.

Habu sanoi:
Kuinka pitkiä matkoja kannattaisi uida kuntoa ajatellen. Itse uin 200m x 5 eli 1000m. Aina 200m jälkeen on tauko. Olisiko tuo ideaali matka kestävyysurheiluksi?

No tuohan riippuu uintitekniikasta ja uintinopeudesta. Jos pystyt uimaan 1000m ajassa 20 minuuttia niin aletaan olemaan oikeilla jäljillä.

Minä teen aerobista kävelemällä, pyöräilemällä ja uimalla. Mitä uintiin tulee niin kilometri menee uintivauhdista riippuen ajassa 20-25 minuuttia. Mielestäni tuolla vauhdilla uidessa 300-400m on aika sopiva siivu kerrallaan. Eli useinkin uin kilometrin niin että 2x300m ja sitten vielä 400m siihen lopuksi.

itsellä näin:
Uintiharjoitus 1:6x200m, vuorottain rintauintia ja vapaauintia. 200 metrin välein tauko 1 min. Suorituksen jälkeen 10 minuuttia sellaista rauhallista sammakkoa:D

Uintiharjoitus 2: 10x 100m spurtteja. Suorituksen jälkeen sauna ja jos aikaa ja tahtoa löytyy niin vielä 500 m vapaauintia

Uintiharjoitus 3: 3000m vapaauintia. tasaisella vauhdilla menee, pulssi suht tasainen. jos tuntuu niin tauko 1000 metrin välein.(joskus jätän tämän harjoituksen pois)

Itse opin uimaan 17 vuoden iässä. Voin sanoa, että tekniikkaan kannattaa panostaa.

Rawson sanoi:
Tuohon on paha vastata, koska meillä oli kuntosaliharjoittelu mukana ohjelmassa ja varsin nuoresta asti. Se tosin oli hyvinkin kuntopiirimäistä, mutta mukana oli paljon leuanvetoa ja ylätaljaa. Ainakin oma (ylä)selkäni on suhteessa varsin vahva. Joskus 18 vuotiaana kun kisattiin kavereiden kanssa, niin leuanvedossa tuli 46,5 kg yli oman painon. Kaveri sai ton saman, mutta se penkkas lähemmäs 160 kg kun itse olin jossain 120 kg:n tuntumassa. Leveä selkä on sitten ongelma kun pitää löytää sopivia vaatteita.

Tasta heraa lisaa kysymyksia.
Salilla enimmakseen kuntopiiria ... penkki 120 - 160.
leuanvedossa yli oman painon.

kovia tuloksia !!

Taitaa olla uimareissakin eroja tuolla voimapuolella aika paljon ?
Onko kellaan heittaa esim suomen huippu-uimareiden tuloksia noista punttihommista ?

esa67 sanoi:
Tasta heraa lisaa kysymyksia.
Salilla enimmakseen kuntopiiria ... penkki 120 - 160.
leuanvedossa yli oman painon.

kovia tuloksia !!

Taitaa olla uimareissakin eroja tuolla voimapuolella aika paljon ?
Onko kellaan heittaa esim suomen huippu-uimareiden tuloksia noista punttihommista ?

Tässä tuli vähän väärinkäsityksiä. Nuo tulokset on n. 3 v uintiuran jälkeen. Silloinen treenikaverini ei ollut entinen uimari kuten minä. Geenit hänellä oli todella kohdallaan. Monikaan n. 19-vuotias ei nosta 160 kg penkiltä naturel. Silti saimme leuanvedossa saman tuloksen. Omasta mielestäni uintitreeni/kuntopiirit olivat kehittäneet minulle voimakkaan selän. Varmasti uimareistakin löytyy vahvoja tapauksia, mutta taitaa jäädä noihin 50 m matkaspesialisteihin. 100 m ja pidemmät matkat ovat todellisia happohelvettejä.

Jos uinnilla haluaa leveyttä selkään, niin harrastuksen pitää olla pitkäjänteistä ja säännöllistä. Selkä ei levene hetkessä ja sekin on rakenteellinen juttu. Vesi on kyllä hyvä elementti, sillä se ei kuormita niveliä ja varmasti tulee käytettyä sellaisia pieniä lihaksia, joita ei salilla tule tehtyä.

Uimarit tekevät kuntopiiriä salilla. Kyllä se selkä levenee uimalla ja varsinkin kun itä monet ovat tehneet nassikasta asti.

Tosiaan parasta on uida pitkää matkaa, jotta saa tehtyä toistoja, niin että tekniikka loksahtaa kohdilleen. Kun uinti on rentoa, jaksaa uida pitkääkin matkaa väsymättä. Kaikkein tärkeintä on pitää keho virtaviivaisena. Silloin paketti pysyy kasassa.

Tässä esimerkki ohjelma:

200m alkuverra

4 x 200m vapaata, selkää

500m potkuja laudan kanssa´

4 x 200m vapaata, rintauintia

200m loppuverra

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom