Uiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Habu
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
Kuinka pitkiä matkoja kannattaisi uida kuntoa ajatellen. Itse uin 200m x 5 eli 1000m. Aina 200m jälkeen on tauko. Olisiko tuo ideaali matka kestävyysurheiluksi?
:wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Habu sanoi:
Kuinka pitkiä matkoja kannattaisi uida kuntoa ajatellen. Itse uin 200m x 5 eli 1000m. Aina 200m jälkeen on tauko. Olisiko tuo ideaali matka kestävyysurheiluksi?
Kysehän on siitä miten paljon kulutat aikaa. 1000m uiden on, aikakin minun mielestäni, hyvä aerobinen suoritus. Aikaa kuluu 30-40 minsaa? Rasvanpoltollisesti aika on aika minimaalinen. :worship:

Habu sanoi:
Kuinka raskaalta tuo 5x200m tuntuu ja kuinka paljon sinulta menee aikaa suoritukseen?
Kyllä tuosta on aivan hyvä aloittaa. Tekniikkaa kehittämällä pystyisit varmasti uimaan pidempiäkin matkoja.

Jos vähänkin aktiivisemmin aiot uida, niin suosittelen osallistumista uimaseurojen järjestämille uintitekniikkakursseille. On nimittäin pidemmän päälle todella turhauttavaa uida räkäkroolilla yli kilometrin matkoja. Kun taas perustekniikan (veto, uintiasento, hengitystekniikka) oppii, niin uimisesta tulee todella nautinnollista ja yli 2 km:n harjoitusvedot onnistuvat yllätävänkin helposti.

Tosiaan, mahdollisimman pitkiä yhtäjaksoisia suorituksia vähintään 30 min mielellään. Tosiaan tekniikka on ihan HIRVEÄN tärkeä jaksamisen kannalta. Kunnosta ei ole apua, jos ei osaa uida oikein. Itselläni on ihan hyvä kunto, mutta 100m uinti tulokseni on luokattoman huono, koska tekniikka on niin surkea.

Heltro: missäs tollasia kursseja on, olis munkin syytä kävästä

Itse uin aika säännöllisesti 4-5 krt /vko , 1000m kerrallaan, aikaa menee 20-25min.. mielestäni hyvää harjoittelua kunnon kannalta on ottaa HIIT-tyyppistä reeniä , 25m:n spurteilla...
ja olen kyllä sitä mieltä että ilman ohjattua harjoitteluakin tekniikka kehittyy ihan mukavastikin..

raba sanoi:
Itse uin aika säännöllisesti 4-5 krt /vko , 1000m kerrallaan, aikaa menee 20-25min.. mielestäni hyvää harjoittelua kunnon kannalta on ottaa HIIT-tyyppistä reeniä , 25m:n spurteilla...
ja olen kyllä sitä mieltä että ilman ohjattua harjoitteluakin tekniikka kehittyy ihan mukavastikin..
Kyllä se kehittyy ilman ohjattua harjoitteluakin ja säästää siinä myös rahaa, mutta ohjatulla harjoittelulla oppii paremmin oikean tekniikan, käännökset,hengityksen ja muita uintilajeja. Uintitekniikan opiskelu on kuitenkin aika paljon henkilöstä kiinni eli jotkut oppii luonnostaan ja toiset joutuvat hakkaamaan päätään jatkuvasti seinään.

Tässäkin asiassa vaihtelu virkistää.

Tuo 5 x 200 on ihan hyvä sarja, kutenmyös esim. 3 x 400, 10 x 100, 2 x 800, 1500, 16 x 75 jne. Mukavaa vaihtelua ovat myös pyramidit: 100-200-300-400-300-200-100, tai laskevasti 600-400-200-100 ja sitä rataa. Voi myös uida siten, että ui 5x[200m vapaauintia + 50m rintauintia]

Vauhtia kannattaa vaihdella, eikä aina uida samaa vauhtia. Siksi olisikin hyvä seurata sykettä ja uida sen mukaan eikä minkään aikatavoitetta. Vauhtiahan voi vaihdella myös sarjan aikana eli ui esim. ton 16x75m ja tyyliin 4x4x75m ja siten, että alottaa rauhallisesti kasvattaen vauhtia siten, että 4. 75m uidaan jo lujaa. Sitten taas rauhallisesti ja taas 4. lujaa. Eli intervalli hässäkkää .

Yksi vaihtelua lisäävä judanssi on, että ui hapenoton mukaan. Eli jos uit 5 x 200 niin uit vaikka siten, että 1. 50m happea joka viidennellä vedolla 2. 50m joka kolmannella vedolla happea 3.50m joka viidennellä ja 4.50m joka kolmannella. Jos tekniikka ei ole hallussa, eikä osaa uida ottaen happea sivulta, niin kuitenkin samaan tyyliin junou.

Mun mielestä uinti on kuitenkin sen verran puuduttavaa touhua, että kannattaa tosiaan vaihdella sarjoja ja vauhtia, jotta mielenkiinto pysyy yllä.

Entisenä kilpauimarina sitä tietenkin ui pitempiä matkoja, mutta eihän se pituus siinä ole tärkeä vaan se millä sykkeellä ja kauanko ui. Tekniikka on erittäin tärkeä että voi vaihdella tyyliä ja saada uimisesta monipuolisempaa. Suosittelen lämpimästi aikuisten tekniikkakursseja. Siellä on usein rentoa porukkaa ja rento opettaja.

Tietääkö kukaan, että järjestetäänkö mitään uintikursseja leppävaaran lähistön uimahalleissa? Tapiolan uimareiden valmennus näyttäisi olevan olarissa tai espoon-keskuksessa ja niin kauas ei oikein ole aikaa lähteä.

Tarkoituksena olisi opetella vapaauinnin tekniikka, jota en siis hallitse ollenkaan. Tai osaan sitä siihen asti kunnes pitäisi osata hengittää. :) Mutta sillä tavalla on aika vaikeeta uida pidempiä matkoja. :) Kävin keväällä tapiolan uimareiden kurssin tuolla espoon keskuksessa, mutta jätin koko lystin kesken 3 kerran jälkeen kun kurssilla oli tarkoitus käsitellä vapaauintia vasta viimeisillä kerroilla enkä jaksanut jauhaa selkää ja rintauintia koko kevättä...

Ajattelin ehkä hakea merivoimien sukeltajiin syksyllä, mutta nykyisellä vapaauinnin tekniikalla taitaa pääsykoe olla vähän turhan hankala...

mannala sanoi:
Kysehän on siitä miten paljon kulutat aikaa. 1000m uiden on, aikakin minun mielestäni, hyvä aerobinen suoritus. Aikaa kuluu 30-40 minsaa? Rasvanpoltollisesti aika on aika minimaalinen. :worship:

En tiedä miten vertailukelpoiset juoksuun ja uintiin käytettävät ajat ovat. Itse olen tehnyt salin jälkeen 10 minuutin palauttavia uinteja suht kovalla vauhdilla sekä aerobisena päivänä max. 30 minuutin uintimatkoja suht tiukalla vauhdilla pitäen taukoja n. 100 metrin välein.

Yleensä saunassa tuntuu tollasen puolen tunnin uintireissun jälkeen siltä, että koko kroppa olisi täysin lopussa. Hyvä kun löylyä jaksaa heittää :)

Tämä yhdistettynä ruokavalioon puolessatoista kuukaudessa on tullut rasvaprosentit sähkövehkeellä mitattuna 20% --> 9% . Sarjapainot noussu ja painokin tullu vaan 4kg alaspäin.

Sikspäkkiki ilmesty näkyviin..vielä vähän pitäisi kiristellä, mutta onhan tässä kevättä vielä jäljellä :rock:

mannala sanoi:

Olen täysin erimieltä. Reipas uinti kuluttaa tunnissa ~800 kcal. Eli yksi rankimmista lajeista. Tästä voisi vetää johtopäätöksen että puolen tunnin reipas uinti on tehokkaampaa kuin tunnin kävely. Uinnissa tekee lähes koko kroppa töitä ja ei rasita niveliä kuten. esim juoksu. Sykettä on helppo nostaa haluamalleen tasolle ja kaloreita palaa vielä suorituksen jälkeenkin. Reippaan uinnin jälkeen huomaa hyvin kun on kuuma ja hikoiluttaa vielä puoli tuntia suorituksen jälkeen eli aineenvaihdunta on saanut hyvän boostin rasvanpolttoon. Suosittelen.

VZ58 sanoi:
Olen täysin erimieltä. Reipas uinti kuluttaa tunnissa ~800 kcal. Eli yksi rankimmista lajeista. Tästä voisi vetää johtopäätöksen että puolen tunnin reipas uinti on tehokkaampaa kuin tunnin kävely. Uinnissa tekee lähes koko kroppa töitä ja ei rasita niveliä kuten. esim juoksu.

Täytyy muistaa se, että kävelyssä tekee ihmisen suurin lihasryhmä (jalat) helkutisti töitä. Uinnissa taas on suurin rasituspiste käsissä, sillä jalat esimerkiksi krooiliuinnissa vaikuttavat vain kymmenen prosenttia itse uintinopeuteen. Jalathan tarvitsevat paljon enemmän happea töitä tehdessään kuin kädet, joten kulutuskin on himpun verran korkeampi jaloilla tehtävässä liikuntamuodossa verrattuna esim uintiin. Loppupeleissä se syke kuitenkin ratkaisee sen kulutuksen.

Itse uiskentelin tuossa syksyllä aika reilustikin samanaikaisesti dieetaten, ja kyllähän sitä painoa lähti mukavasti. Uintikuntokin nousi huimasti, 3000-metrissä kesti dieetin loppuvaiheessa vain 53 minuuttia, ja ikinä en oo missään seurassa uinut. Tosin dieetin jälkeen huomasin että käsistä oli lähtenyt rutosti lihaa, ne kädet kun tekevät kokoajan älyttömästi töitä kroolissa joten ei mikään ihme että sieltä oli lihaa lähteny... ;)

Oma ohjelma mulla on yleensä 3km uintia ja aina kun kilometri tulee täyteen niin sitä ennen 100m vähän kovempaa ja sen jälkeen 100m täysillä.

Kannattaa uida niin paljon ku jaksaa niin kauan että maksimi nousee useamman kilometrin puolelle. Sitten voi vedellä noita kovia vetoja

Kokeilin tuossa vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa sykemittaria uima-altaassa. Minulla on tuo uintitekniikka aika hyvin hallussa. Naisihmiseltä mittariin tuli tällaisia tuloksia:

*Aikaa kului 45 minuuttia ja uin päälle kilsan (ehkä 1200-1300 metriä).
*Kaloreita kului 431, joista rasvanpoltolla 35%.
*Uinnin aikana korkein sykelukema oli 173 (eli joka on 93% maximisykkeestäni)
*Uinnin aikana keskisykkeeni oli 147 (joka on käsittääkseni 79% siitä, mikä on määritelty keskiarvosykkeekseni).
*Uin n. 23 minuuttia 121-158 sykealueella.

Yleensä minulla on tapana uida noin 40-45 minuuttia (kilsa tai vähän päälle) ja sen jälkeen mennä hyppyaltaaseen vesijuoksemaan noin 15 minuutiksi tai 500 metriä ja sitten mennä ennen saunaa kylmävesialtaaseen pulahtamaan. Suosittelen vesijuoksua eri tekniikoilla ja painoja apuna käyttämällä (treeni tulee tehokkaammaksi).

Käytän uidessa toisinaan tehosteena hallista lainattavia uimalautoja, pulliksia, lättäreitä tai omia räpylöitä.Muun muassa essenuoto.fi-sivuilta löytyy valikomaa tarvikkeista. Tietääkö kukaan mitään muita sivuja?

Liian vähän olen viime aikoina käynyt uimassa (kerran joulun jälkeen), vaikka pidän tästä lajista tavattomasti. Lisäksi se on hurjan hyvä palautusmuoto kuntosalitreenistä. Saman olen huomannut kuin joku muukin, että hyvä rasvanpolttaja. Vaatii kyllä hyvät venyttelyt jälestäpäin.

Miulla on tapana kroolata noin kilometri, minkä jälkeen palauttelen ja rupean vetämään 25 - 100 metrin "spurtteja" eri uintitavoilla. Onko kukaan koskaan kokeillut pelkkiä rintauinnin käsivetoja? Silloin on pakko pitää kasvoja enimmän aikaa vedessä. Teen sitä rytmillä: 5 vetoa ja ilmahaukkaus, jalat eivät siis tee mitään muuta kuin roikkuvat mukana. Tuntuu muuten kivasti käsivarsissa. Krooli ei miulla ota niinkään paljon käsivarsiin kuin latseihin. Tietysti loppumetreillä kun vetelen optimaalisesti ja niin lujaa kuin jaksan, se loppuveto ottaa ojentajiin, mutta tekniikan puhtauden arvioin aina sen mukaan, millainen on tuntu latseissa.

Spurtteja teen ainakin näillä tekniikoilla: käsivetoja (25m kerrallaan), rintaa (100m), selkää (100m), koirauintia (50m, ottaa muuten käsivarsiin), jalkapotkuja selälläni (25m kerralla), perhosta (25m kerrallaan) jopa sukelluksia (25m kerrallaan, joskus enemmänkin jos keuhkot kestävät). Kaikkea tätä en suinkaan tee joka kerta. Valkkailen sen mukaan, mikä huvittaa, mutta sukellukset aina viimeiseksi - nimim. entinen uppopallisti. Aina miulla on mukana mehupullo, josta naukkailen silloin tällöin. Suosittelen muuten noita käsivetoja sekä jalkapotkuja. Varsinkin potkut vetävät jalat kivasti hapoille.

Uintien ja spurttien jälkeen venyttelen aina altaan reunalla ennen kuin lähden kuntoutusaltaaseen. Meiän hallilla on sellainenkin. Siellä saa vesihierontaa. Aina käyn sielläkin, selkähierontaa vesiputouksessa ja jalkoja y.m. altaan seinän sivusuihkuissa. Näiden päälle annos höyrysaunaa, niin olenpa kypsää tavaraa. Pesut, loppulöylyt ja lähtö kotiin, jossa en jaksa tehdä mitään muuta kuin löhötä, venytellä ja käydä Pakkiksella.

onko kellään laittaa jotain hyödyllistä uintitekniikkoihin valoa antavaa linkkiä?

Olisi nimittäin nyt hyvät mahdollisuudet käydä pulikoimassa - tekniikka vaan on sitä luokkaa, että kovin kauaa ei yksinkertaisesti jaksa uida.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom