Uimataito, kuinka opin

Niin hassulta kun se kuulostaakin, niin olen aikuinen ja liki uimataidoton. :)

Kuinka nopeasti on mahdollista opetella uimaa? Vaatiiko opettajaa vai oppiiko yritys ja erhe -kaavalla? Pakkiksella kun on asiatuntemusta jokaiselta elämän alueelta, niin pitäisi oppia uimaan 200m 6minuutissa...

Kuinka opin uimaan!? Neuvoja ja vertaistukea, kiitos :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kellukkeiden kanssa vaan lasten altaan matalaan päähän kokeilemaan. Siitähän se ensialkuun lähtee. Kesällä uimakouluun. Toivotaan kaikkea parasta, sillä vesi on hieno elementti.

Olipas taas neuvo :david:^

Mun siskoni ainakin kävi aikuisille tarkoitetussa uimakoulussa ellen väärin muista. Tiedustele uimahallilta.
http://www.uimaliitto.fi/fi/kunto/allasvinkit/

Tietty sitä voi itekkin alkaa opetteleen kun menee vaan sinne veteen, totuttelee siihen elementtiin että osaa olla rennosti ja kattoo muista mallia. Tolleen mun yks ulkomaalainen kaveri oppi kesässä uimaan välttävästi.

Jos pinnalla pysyy, niin kyllä sen tekniikan oppii itsekin harjoittelemalla nopeasti.
Minä "opettelin" tuossa jonkinaikaa sitten uimaan uudestaan noin 10 vuoden tauon jälkeen.
Pysyin kyllä pinnalla ja osasin uintitekniikan, mutta meno oli vähän semmosta vaivalloista räpiköimistä. Parissa kerrassa homma alkoi taas sujumaan, kuten nuorempana aikanaan.

saako tiedustella miksi et osaa uida? :D

nojoo, onhan se vähän noloa kun aikamies porskii matalassa päässä kellukkeiden kanssa kun pennut suihkii ohi vasemmalta ja oikealta, mutta ei kai tässä muu auta.

Mutta siis, onko mitään tekniikoita tai apuvälineita millä oppii nämä liikeradat? Varsinkin liikkeiden radat ja oikea-aikaisen hengityksen hallinta olisi tärkeää. Pitäisi varmaan mennä tohon lattialla heilumaan kylmäharjoitteluna :jahas:

Periaatteessa uppoan kuin kivi ja uimataito rajoittaa 10m krooliin (tai jonkinlaista räpeltämistä niin kauan kuin hengitystä pidättelee), koiraan niin kauan kun jaksaa (varmaan sama 10m) ja selällään lillutteluun.

Saako näiltä uimavalvojilta henk-koht. valmennusta kysymällä? tai euro-valuuttaa vilauttamalla? Voisin maksaa hallin ranta-leijonalle kertaköntin jos tsemppaa mut uimamaisteriksi.

saako tiedustella miksi et osaa uida? :D

Jäin itsekin miettimään, että miksi oma uintitaitoni oli pitkään ihan olematon. Lapsena ei kannustettu uimaan, peruskoulussa sai kelluttua kaikki uintikerrat läpi eikä inttiä ei tullut käytyä. Pitkälti yli parikymppisenä tuli sitten itse opeteltua rintauinti kun krooli osoittautui hengitysrytmin puolesta ihan mahdottomaksi oppia. Omatoimisessa opettelussa auttoi tietenkin se, että osasi kellua. :D Jos se on vaikeaa, niin sitten kannattaa kyllä hankkia opettaja.

Edit: Aeroflot. Ei sun kannata lattialla mitään harjoitella. Mene kellumaan altaan reunalle (eli voit aina ottaa käsin kiinni siitä reunasta jos siltä tuntuu) ja harjoittele vedessä. Uimaan oppii vain siinä oikeassa elementissä eli vedessä.

Et ole ainoa tapaus, lähipiirissä on aika paljonkin tuttuja, jotka eivät ole koskaan opetelleet uimaan.

Kuinka nopeasti on mahdollista opetella uimaa?
Vähän riippuu mikä on lähtötaso. Jos pelkäät vettä tai silmien, suun ja nenän peittymistä vedellä, etkä ole koskaan oikein kunnolla ollut uimassa niin kyllä tossa muutava viikko voi mennä.

Vaatiiko opettajaa vai oppiiko yritys ja erhe -kaavalla?
Opettaja on hyvä mutta ei pakollista. Menet vaikka aikuisten altaaseen matalaan päähän:
- Opettele kellumaan selälläsi ja mahallasi niin, että voit normaalisti hengittää. (mahallaan kellumisessa on suositeltavaa nostaa sieraimet ja suu pinnan yläpuolelle, kun tuntuu, että pitäisi vetää hengeä..)
- Pidät itsesi kellunnassa selälläsi tasapainossa käsillä ja jaloilla
- Opettele paljonko vesi kelluttaa kroppaa. Puhalla ilmaa pois vähitellen, että alat vajoamaan. Makaa pohjalla vähän aikaa ja tule taas ylös.
- Ostat sukellus- tai uimalasit ja harjoittelet sukellusta lyhyitä matkoja. Sukellustaito liittyy kiinteästi uimataitoon ja jos tällä lähtee vedenpelko jos sulla sellaista on.
- Testaa paljonko pystyt pidättämään hengitystä veden alla. Älä ole väkisin veden alla vaan tule pois kun alkaa tuntumaan, että pitäisi hengittää.
- Uimaliikkeissä niiden suorituspuhtaus ei ole niin tärkeää vaan rauhallisuus. Nopealla paniikinomaisella räpiköinnillä ei pysy pinnalla vaan liikkeiden pitää olla rauhallisia.
- Opettele työntämään vettä käsilläsi oikein erilaisissa uintiliikkeissä. Suurin liikevoima lähtee käsistä. Jalkojen liikkeitä voi harjoitella pitämällä altaan reunasta kiinni.
- Ota mukaan uimataitoinen kaveri, joka voi avustaa
- Ilmoita uimavalvojalle mitä aiot tehdä, hekin yleensä voivat opastaa jos eivät ole kiireisiä

Kuinka nopeasti on mahdollista opetella uimaa? Vaatiiko opettajaa vai oppiiko yritys ja erhe -kaavalla? Pakkiksella kun on asiatuntemusta jokaiselta elämän alueelta, niin pitäisi oppia uimaan 200m 6minuutissa...

Kuinka opin uimaan!? Neuvoja ja vertaistukea, kiitos :david:

Miks vaivautua?

Miks vaivautua?
En tiedä ketjun aloittajan motiivista, mutta kyllähän uinti mukavaa vaihtelua tuo aerobiseen treeniin ja muutenkin on mukavaa touhua. Tuskimpa ihmettelet miksi jotkut opettelevat rullaluistelemaan tai pyöräilemäänkään.

Mene ihan suosiolla aikuisten uimakouluun. Kysele vaikka uintipaikan valvojalta ohjeita miten ilmoittaudut uintikurssille. Siellä oppii hyvin eri tekniikat. Itse jos alkaa opettelemaan saattaa vedellä menemään erittäin huonolla tekniikalla ja sillon hommasta ei tule mitään. Uintikurssin jälkeen sitten omatoimista harjoittelua mahdollisimman paljon, niin pitäisi alkaa sujumaan..

Itse treenaan uintia jo ihan vaan sen takia että siitä voi olla hankalissa tilanteissa todella paljon hyötyä. Monta kertaa on esim rannalla tullut vastaan tilanne jossa sillä olis voinut ihan pelastaa toisen ihmisen hengen jos joku muu ei olis ehtiny ennen. Ja sillä voi pelastaa myös sen oman hengen. Suomessa kun kumminkin on tota vesialuetta iso osa maasta niin ihan senkin takia se on ihan hyödyllinen että voi siten esim ylittää esteen. Vesiesteen.. :)

Kiitoksia Dragonille asiallisista neuvoista, pari kysymystä:

- Opettele kellumaan selälläsi ja mahallasi niin, että voit normaalisti hengittää. (mahallaan kellumisessa on suositeltavaa nostaa sieraimet ja suu pinnan yläpuolelle, kun tuntuu, että pitäisi vetää hengeä..)

Saanko lisää vinkkejä kellumisen harjoitteluun, siis vedänkö keuhkot täyteen ilmaan ja teen kevyttä henkittämistä?

- Uimaliikkeissä niiden suorituspuhtaus ei ole niin tärkeää vaan rauhallisuus. Nopealla paniikinomaisella räpiköinnillä ei pysy pinnalla vaan liikkeiden pitää olla rauhallisia.

mikä on helpon uimatyyli? selkä? rinta? krooli? Rintauinnissa naama olisi koko ajan veden yläpuolella mikä helpottaisi opettelua? Vaikeaa se hengityksen ajoitus, joko loppuu happi tai sitten hörpätään vettä. Mutta miten uin rintaa, tekniikkavinkit?

Mene ihan suosiolla aikuisten uimakouluun. Kysele vaikka uintipaikan valvojalta ohjeita miten ilmoittaudut uintikurssille. Siellä oppii hyvin eri tekniikat. Itse jos alkaa opettelemaan saattaa vedellä menemään erittäin huonolla tekniikalla ja sillon hommasta ei tule mitään. Uintikurssin jälkeen sitten omatoimista harjoittelua mahdollisimman paljon, niin pitäisi alkaa sujumaan..

Näin ajattelinkin, en ole vielä ottanut vain selvää järjestetäänkö niitä. Ja ajattelin, että olisiko niillä uimavalvojilla aikaa seisoskella siinä vieressä ja neuvoa räpiköimään, jos vaikka sopii, että saa vähän liksaa vaivasta (voihan siinä työnsä tehdä samalla kun katselee ettei muut huku).

Rintauinnissa naama olisi koko ajan veden yläpuolella mikä helpottaisi opettelua? Vaikeaa se hengityksen ajoitus, joko loppuu happi tai sitten hörpätään vettä. Mutta miten uin rintaa, tekniikkavinkit?

Rintauinnissa kyllä mennään veden alla ja käydään pinnalla vaan haukkaamassa happea. Hengitysrytmin löytämiseen menee hetki, mutta kyllä se muutaman kerran jälkeen alkaa luonnistumaan. Todella hyvät tekniikkavinkit rintauintiin voi katsoa Fast Channelilta, vai lieneekö nykyään nimeltään GymTV. En ole täysin varma palstan säännöistä koskien linkittämistä, joten jätän sen laittamatta. Kyseisen sivuston löytää helposti kuitenkin hakukoneilla ja sivulta löytyy Eetu Karvosen vinkit rintauintiin. Niillä pääsee jo todella pitkälle tavallisessa kuntouinnissa.

Jos et viitsi mennä uimaan uimahalliin. Niin kannattaa ettiä joku aika tyhjä ranta kesällä. Miellään semmonen ranta jonka syvyys laskee pikku hiljaa eikä tule äkkisyvää. Kerran olen kaverini uimaan opettanu.. Parissa päivässä oppi kellumaan kunnolla. Pienellä opastuksella oppi uimaan koiraa, rintaa ja kroolia.. jotenkin :)

en ole itsekään kovin hyvä uimaan, mutta opin vanhempana ihan kelvollisesti ja ajattelin antaa muutaman vinkin:

Rintauinti on helpoin ja kevyin uida (aloittelijalle, kilpauinnissa ilmeisesti raskas muoto)

Tee työtä jaloilla. Ihmisellä on luonnollinen vaisto alkaa räpiköimään käsillä, mutta kun huomaat kuinka paljon yksi rintauinnin potku kantaa eteenpäin, opit säästämään energiaa ja käyttämään käsiäkin oikein.

Älä yritä uida ylöspäin, vaan liu'ut ikään kuin veden pintaa pitkin.

Yksin opetellessa varmaan helpointa että vetää vaan koiraa niin kunnes pysyy pinnalla "loputtomiin" tai ihan vain sukeltelee ja siintä sitten nousee pintaan jossain vaiheessa. Sisko ja mä opittiin näin.:'D

Vaan muutaman kerran oon ollu itse opettajana kun yksi likka ei osannu uida. Altaassa paljastui että osashan se perkele.:D Opetus kyl jatkui viel useemman kerran ;)

Vois itekin tollaselle tekniikkakurssille mennä.

Joo, eli aloittelijalle hyvä uintityyli on "sammakko", eli "amatööririntauinti". Aikalailla tärkeimmät vinkit sanottu jo. Ensiksi totuttelua veteen, aloita uiminen altaan reunan vieressä (voit tarvittaessa napata kiinni, jos täytyy). Ja muista käyttää jalkoja. Monesti näkee etenkin lapsia, jotku ui pääasiassa melkeinpä käsillä. Jalat tulee ikäänkuin perässä, hankala selittää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom