Ufot, aikamatkustus, valonnopeus ja elämä muilla planeetooilla :)

Mutta kuka sanoo, että elämän pitää kehittyä samoja latuja pitkin kuin Maassa?
Samoin, kuka sanoo että on pakko löytyä älyllistä elämää, mitäs jos ihminen on oikeasti ainoa. Kun ton dokkarin maapallosta katsoo, niin aika hullut systeemit on tapahtunut että tää on edes tuurilla mahdollista. Monet nojaa vain siihen, että kun on loputon määrä tutkimattomia galakseja, niin siellä on jossain jotain vastaavaa, mutta niin me ei voida keskustella, vaan meidän pitää koittaa etsiä josko jotain kehittynyttä olisi. Toistaiseksi jumalaa tai vierasta sivilisaatiota ei ole meidän tiedon mukaan, ja se ettei me tiedetä, ei tee mistään totta. Mutta se mikä on varmaa, jos jotain löytyy, se ei ole jumala.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kehittyneisyyden voi määritellä esim siten että eliöllä on tietoisuus itsestään.
Mä määrittelen älyllisen elämän vähintään ihmisen tasolle, sellaisen ongelmanratkaisijan, joka kykenee näin laajaan toimintaan. Miettikää montako eliölajia planeetallamme on ja me ollaan exponentaalisesti kehittyneempiä. En sanois älylliseksi elämäksi planeetan asukkeja, jotka olis vaikka delfiinejä vaikka ne kovin fiksuja eläimeksi ovatkin.

Esim FOXP2 geeni meidän dna:ssa on melkoinen WIN. Se on saanut meidät ymmärtämään kommunointia sellaisenaan ja niin monimutkaisena kuin se meillä on.

Mä vahvasti suosittelen sen loistavan Strange rock dokkarin katsomista, hyvin tehty ja haastateltu monia astronautteja ja osaajia maapallolla. On tää uskomaton systeemi, uskovaisten ei kannata katsoa, tuhoaa uskon suunnitteluun totaalisesti. Jos tän joku olis suunnitellut, on kyllä varsin paskasti tehty, olettaen että on kaikkivoipa, melko olematon hyötysuhde, Miljardi asiaa menee putkeen ja sitten tapahtuu esim otsonikerros, kun kaikkivoipa otus olis voinut vaan päättää että ihminen kestää auringonvaloa ja säteitä sellaisenaan. Ne jutut mitä täällä on tapahtunut miljardien vuosien aikana, on häkellyttäviä. Miten joka ikinen juttu täällä on linkitetty toisiinsa, aivan tajutonta. Monet ei varmaan uskois mistä Malediivien saaret ovat tulleet oikeesti. Ne on papukaijakalojen tuotosta.

Viimeksi muokattu:
Varsinaista elämää on melko varmaan bakteerien muodossa missä vaan, ne kestää aivan mitä vaan. Bakteereja on maapallolla sellaisissa paikoissa joissa ei ihminen voi edes hengittää, jossain rikkikaasu-suolla jossa me tarvitaan happimaski, sielläkin on elämää. Tai jos koralleja katsotaan, niin nekin on elämää. Niin jos me mentäis toiseen galaksiin käveleen jollekin planeetalle olettaen että me voidaan siellä kävellä ja kerättäis näytteitä, olis siellä jotain yksisoluisia eliöitä mielin määrin, mutta siitä on valtava miljardien vuosien ja miljardien peräkkäisten sattumien summa, jotta päästään otukseen joka ottaa sillä tikulla sen eliön ja tutkii sen dna:ta.

Samoin, kuka sanoo että on pakko löytyä älyllistä elämää, mitäs jos ihminen on oikeasti ainoa.
Eihän sitä kukaan sanokaan. Itse pidän todennäköisenä että elämää on muuallakin, mutta en pidä sitä minään luonnonlakina että elämää syntyy aina kun olosuhteet ovat suotuisat. Ja suotuisilla olosuhteilla en tarkoita että olosuhteiden pitäisi olla maankaltaiset, vaan suotuisat jonkinlaiselle elämälle; esim voi pohjautua hiilen sijasta piihin, ja käyttää veden sijasta metaania.

Mä määrittelen älyllisen elämän vähintään ihmisen tasolle, sellaisen ongelmanratkaisijan, joka kykenee näin laajaan toimintaan.
Mä puhuin kehittyneestä elämästä, se on eri asia kuin älyllinen elämä. Älyllisyyden voisi määritellä esim siten että kykenee abstraktiin ajatteluun; esimerkiksi.

Mä puhuin kehittyneestä elämästä, se on eri asia kuin älyllinen elämä. Älyllisyyden voisi määritellä esim siten että kykenee abstraktiin ajatteluun; esimerkiksi.
Mä kyllä luulen, että kun kerran maapallollakin on aivan uskomattomissa paikoissa elämää, niin muilla planeetoilla on varmasti jotain vastaavaa eläinlajistoa. Universumi kun on melko samoista aineista koostunut. Vesi vaikuttais olevan kuitenkin aivan must minkäänlaiselle elämälle. Syötävääkään ei tartte olla. Joku sudenkorennon tapainen otus, niillä on 24 tunnin elinikä, niillä ei ole edes suuta tai vatsalaukkua. Ne vaan syntyy ja kuolee ja sama homma pyörii joka päivä.

Se mikä tähän "onko muualla elämää?" keskusteluun kannattaa ottaa pohjaksi on se miten se on maapallolla syntynyt. Periaatteessa elämän perusteet on siinä, että jotkin molekyylit olemassaolollaan edistävät samanlaisten molekyylien monistumista. Tämä ominaisuus on universaali ominaisuus ja ilmiö. Samanlaisia olosuhteita kuin maapallolla on varmaankin tähtien ja planeettojen tajuttomasta määrästä johtuen miljoonilla planeetoilla. Mielestäni se tekee jonkinlaisesta molekyylielämästä erittäin todennäköistä, kehittyneemmästä solullisesta elämästä ehkä todennäköistä? Ihmisen älyn kaltaisesta elämästä se ei mielestäni tee todennäköistä, tämä on niin freak sattumien summa ja spesiaali haara tässä elämän puussa. Ja äärimmäisen minimaalisen ajan olemme olleet täällä ja heti planeettaa ja toisiamme tuhoamassa. Plus sitten se etäisyys minkä päässä se syntyisi on niin valtava että emme pysty sitä matkaamaan ja toisiamme tapaamaan, että tietämättä jää vaikka näin jossain tapahtuisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom