UFC Fight Night: Edwards vs. Muhammad (La 13.3.2021 UFC Apex, Las Vegas)

Mieluummin tosiaan niin että useampia miinuspisteitä peräkkäin kuin automaattinen diskaus, ellei nyt ole joku aivan tolkuton sekoilu kyseessä. 2-3 miinuspisteellä on jo aika vaikea voittaa matsia.

Amatööripotkunyrkkeilyssä uusittiin muutama vuosi sitten sääntöjä niin, että miinuspisteitä voi antaa kaksi, kun aiemmin miinuspisteen jälkeen rikkoessa tuli automaattisesti diskaus. Tuloksena oli (kuten tarkoitus olikin) se, että tuomarit uskaltavat herkemmin antaa niitä miinuspisteitä, kun diskaus ei kuitenkaan ole kovin toivottu tapahtuma.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mieluummin tosiaan niin että useampia miinuspisteitä peräkkäin kuin automaattinen diskaus, ellei nyt ole joku aivan tolkuton sekoilu kyseessä. 2-3 miinuspisteellä on jo aika vaikea voittaa matsia.
Jos olet saanut kaksi kertaa sormet silmään tai kaksi kertaa potkun kiville, niin aika vaikea matsia on enää voittaa. Pitää päättää, että ajatellaanko tuomaroinnissa enemmän rikotun vai rikkojan oikeuksia. Nykyään tilanne on nurinkurinen.
 
En lähtökohtaisesti pidä mistään automaatiodiskauksista, koska tilanteet ovat erilaisia. 5 erän matsissa on aivan mahdollista potkaista täysin vahingossa kahdesti nivusiin ja potkaistu voi silti hyvin voittaa ilman pistevähennyksiäkin. Jossain toisessa tilanteessa jo yksi nivusosuma voi vaikuttaa ratkaisevasti. Tietysti edelleen pitäisi olla mahdollisuus diskata ottelija jo yhdestä sääntörikkeestä, jos se on tuomarin mielestä tarpeeksi törkeä.

Tuomaritoiminnan laadun parantaminen on sitten oma kysymyksensä.
 
Useammassa paikkaa muuten kommentoitu myös että tuo Edwardsin tökkäisy ei olisi ihan niin tahallinen kuin pahimmillaan on maalailtu. Potkaistessa tasapainotetaan kädellä ja nyt epäonnisesti (tai ei) osui Belalin silmään ojennettaessa, toki se käsi ei yhäkään olisi auki tarvinnut olla mutta ei kai tuota vissiin voi ihan pahimpien, esim Jonesin keissien kanssa samalle viivalle laittaa? Toki tälle asialle kyllä pitäisi saada jo jotain tehtyä, ottelija kuitenkin lopun viimein vastaa omista räpylöistään. Ehkä se pisteen vieminen heti ensimmäisestä tai viimeistään toisesta eteenpäin jokaisesta tökkäisystä, automaattinen diskaus heti tuskin olisi sellainen jonka kanssa UFC mielellään lähtisi elämään.

Harmillista tämä on kyllä ihan silläkin että Leon näytti paremmalta kuin koskaan ja olisi tuosta voitolla ehdottomasti ansainnut jo mestaruusmatsin. Jotenkin ainakin itse oli vaikea nähdä että tuo matsi olisi tuosta lähtenyt kovin hevillä kääntymään Belalille, sen verran selvästi mentiin Edwardsin rytmissä.
 
Useammassa paikkaa muuten kommentoitu myös että tuo Edwardsin tökkäisy ei olisi ihan niin tahallinen kuin pahimmillaan on maalailtu. Potkaistessa tasapainotetaan kädellä ja nyt epäonnisesti (tai ei) osui Belalin silmään ojennettaessa, toki se käsi ei yhäkään olisi auki tarvinnut olla mutta ei kai tuota vissiin voi ihan pahimpien, esim Jonesin keissien kanssa samalle viivalle laittaa? Toki tälle asialle kyllä pitäisi saada jo jotain tehtyä, ottelija kuitenkin lopun viimein vastaa omista räpylöistään. Ehkä se pisteen vieminen heti ensimmäisestä tai viimeistään toisesta eteenpäin jokaisesta tökkäisystä, automaattinen diskaus heti tuskin olisi sellainen jonka kanssa UFC mielellään lähtisi elämään.

Harmillista tämä on kyllä ihan silläkin että Leon näytti paremmalta kuin koskaan ja olisi tuosta voitolla ehdottomasti ansainnut jo mestaruusmatsin. Jotenkin ainakin itse oli vaikea nähdä että tuo matsi olisi tuosta lähtenyt kovin hevillä kääntymään Belalille, sen verran selvästi mentiin Edwardsin rytmissä.
Se näyttää enempi potkun peittämiseltä kuin tasapainolta.

Ois voinu kääntyä, mentiin vasta 2.erän alkua. Odotin että erätauoilla kulma antaa analyysiensä perusteella ohjeet joita Belal toteuttaisi. Mutta jossittelu niikseen. Kyllä Edwards oli niskan päällä.
 
Jos on ite lyönyt joskus jotakuta/harrastellut lyöntilajeja niin luulisi olevan aika selvä että ei ne sormet vahingossa osu silmille. Mutta tarkoituksella kyllä. Ja se yksikin osuma pakottaa aivot tietylle varaukselle kun voikin mennä huijauksen takia(mistä ei sanktioita ole tulossa) näkö. Saa ruveta puntaroimaan onko joku kymppitonnin palkka tarpeeksi moisesta.
Säkeille voi osua periaatteessa vahingossa, jos molemmat potkaisee samalta puolelta samaa aikaa niin se jalka joka jää alimmaiseksi, voi liukua haaroihin.
On tullut nujuttua jonkun verran ja 0 kertaa olen tehnyt itse "vahingossa" illegalia(tai muutoinkaan) ja lyhemmän kaverin kanssa kävi joskus tuota potkuesimerkkiä, sen pystyi mieltämään vahingoksi.
Jos olisi tullut fudistyylin alhaaltapäin(kuten monasti häkissä käy) niin ois voinut mennä riidaksi...
 
Jos on ite lyönyt joskus jotakuta/harrastellut lyöntilajeja niin luulisi olevan aika selvä että ei ne sormet vahingossa osu silmille. Mutta tarkoituksella kyllä. Ja se yksikin osuma pakottaa aivot tietylle varaukselle kun voikin mennä huijauksen takia(mistä ei sanktioita ole tulossa) näkö. Saa ruveta puntaroimaan onko joku kymppitonnin palkka tarpeeksi moisesta.
Säkeille voi osua periaatteessa vahingossa, jos molemmat potkaisee samalta puolelta samaa aikaa niin se jalka joka jää alimmaiseksi, voi liukua haaroihin.
On tullut nujuttua jonkun verran ja 0 kertaa olen tehnyt itse "vahingossa" illegalia(tai muutoinkaan) ja lyhemmän kaverin kanssa kävi joskus tuota potkuesimerkkiä, sen pystyi mieltämään vahingoksi.
Jos olisi tullut fudistyylin alhaaltapäin(kuten monasti häkissä käy) niin ois voinut mennä riidaksi...
Tuossa silmien tökkimisessä ongelma ei olekaan se puhdas lyöminen, vaan se, että lajissa sekä lyödään, että painitaan. Silmiin tökkäisyjä tapahtuu välillä ihan tuolla perinteisenkin painin puolella nopeissa tilanteissa.
Noita säkeille potkuja välillä tapahtuu. Olen siinä ollut sekä ottavana ja antavana osapuolena ja vahinkoja ne on aina olleet.
En siis sano, etteikö tuolla tahallisiakin rikkeitä tehdä, mutta varmasti kaikki tökkäisyt esim. eivät ole tahallisia.
 
Jos on ite lyönyt joskus jotakuta/harrastellut lyöntilajeja niin luulisi olevan aika selvä että ei ne sormet vahingossa osu silmille. Mutta tarkoituksella kyllä. Ja se yksikin osuma pakottaa aivot tietylle varaukselle kun voikin mennä huijauksen takia(mistä ei sanktioita ole tulossa) näkö. Saa ruveta puntaroimaan onko joku kymppitonnin palkka tarpeeksi moisesta.
Säkeille voi osua periaatteessa vahingossa, jos molemmat potkaisee samalta puolelta samaa aikaa niin se jalka joka jää alimmaiseksi, voi liukua haaroihin.
On tullut nujuttua jonkun verran ja 0 kertaa olen tehnyt itse "vahingossa" illegalia(tai muutoinkaan) ja lyhemmän kaverin kanssa kävi joskus tuota potkuesimerkkiä, sen pystyi mieltämään vahingoksi.
Jos olisi tullut fudistyylin alhaaltapäin(kuten monasti häkissä käy) niin ois voinut mennä riidaksi...
Ei niin paljoa ufc ammattivaparihanska kädessä. Yleisin on paljain käsin flinch-reaktio.
 
Back
Ylös Bottom