Tyttöystävän ravintoasiat kondikseen!! (apua!)

Clayman sanoi:
Gillyanne, kyllähän topicin aloittaja vähän väärin aloitti, kun rupesi yleistämään tota naisten treenausta. Mutta tuokin riippuu vähän paikasta. Esimerkiksi sali, jossa käyn, käy aika paljon naisia, ja heistä ehkä viisi treenaa kunnolla. Muut vaan lukee lehtiä ja tekee muutamia liikkeitä. Tuon takia ymmärrän, että jotkut sanoo, että naiset treenaa eritavalla.

Tuollainen asenne, mikä sulla on treenaamiseen, on todella hyvä :thumbs: . Olisipa sinunlaisia salillani enemmän, mielummin treenaisin ympäristössä, jossa muutkin treenaa kovaa ja naama on punainen kuin pirulla :whip:

Ihan sama juttu meidän salilla. Paitsi että tuo viisi taitaa olla jo vähän liioiteltua. Eikä siinä mitään jos tykkää käydä jumpissa ja panostaa aerobiseen, kunnollita treenaamista sekin on. Mutta tahtoo vaan olla, että se panostaminen on enemmänkin lehtien lukemiseen kuntopyörän päällä. Tämä on valitettavaa mutta totta, tosin ei tästä mulle ole mitään ennakkoluuloja tullut todellakaan naisten treenaamisen suhteen. Mutta en vaan yhtään ihmettele jos todella monelle tulee niitä.

Ja ketjun aloittajalla, ei se naisen dieettiruokavalio poikkea miesten vastaavast kuin ruokamäärillä, jotka naisilla luonnollisesti pienempi (painoa vähemmän, lihasta vähemmän --> kulutusta vähemmän). Eli ruokavalion pohjaksi sopii ihan mikä tahansa diettaavan kehoilijan ruokavalio. Ja tämä kehoilija siksi, että proteiineja tulee tarpeeksi, treenipuoli on kunnossa ja näinollen ne pudotetut kilot on läskiä eikä lihasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TomiTheHuge sanoi:
tyttöystävän ruokavalio ei ole kummoinen.siihen ei ennen ole puututtu millään tavalla. aamulla hän syö jotain jos kerkee.. koulussa kouluruoka. illalla yks lämminruoka ja sit illalla jotain välipaloja.. missään kohti ei ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota ruuan laatuun..

Kuulostaa toisin sanoen hyvin tyypilliseltä nykypäivän nuoren naisen ruokavaliolta. Nevahoodilta tulikin jo niin hyvät ohjeet tilanteen korjaamiseen, ettei niihin ole enää tarvis mitään lisätä, mutta sen sijaan haluaisin nostaa esiin erään tärkeän pointin, eli motivaation ja valmiuden tehdä muutoksia ihan käytännön tasollakin. Tällä tarkoitan sitä, että (huom! en nyt siis tosiaankaan puhu aloittajan tyttiksestä, vaan yleisellä tasolla omien kokemusteni pohjalta) valitettavan usein tahtoo käydä niin, että ensin ollaan intoa täynnä ja monenlaista ohjeistusta toivotaan, mutta sitten kun niitä ohjeita tulee, aletaankin yht'äkkiä keksiä moninaisia tekosyitä, miksei niitä voida noudattaa... tyyliin en mä ehdi salille/lenkille kolmea kertaa vkossa/mä en syö kasviksia, ne on pahoja/mutku mä en keksi mitään syötävää (kaveri lowcarbista) jne.jne.jne.

Pointti tässä oli siis siinä, että vaikka tieto onkin hyvä asia, niin se ei vielä riitä, vaan pitää olla myös tahtoa asioiden muuttamiseen ja toteuttamiseen. :whip:

EDIT: Tuo ym. juttu tuli minulle mieleen lähinnä siksi, että eräillä muilla palstoilla sillointällöin käydessäni olen huomannut, että loppujenlopuksi aika moni nainen ei ole valmis luopumaan lähestulkoon päivittäisestä herkkujen syömisestä, vaikka se heille todella järkevästi perusteltaisiinkin. (Ja en nyt siis edelleenkään puhu aloittajan tyttöystävästä, enhän edes tiedä, onko hänellä tapana popsia karkkia, pullaa tms. ja miten usein.) Ja sitten tosiaan valitetaan, miten läskiä vaan tuntuu kertyvän eikä kroppa kiinteydy... :rolleyes:

Gillyanne sanoi:
...loppujenlopuksi aika moni nainen ei ole valmis luopumaan lähestulkoon päivittäisestä herkkujen syömisestä, vaikka se heille todella järkevästi perusteltaisiinkin. (Ja en nyt siis edelleenkään puhu aloittajan tyttöystävästä, enhän edes tiedä, onko hänellä tapana popsia karkkia, pullaa tms. ja miten usein.) Ja sitten tosiaan valitetaan, miten läskiä vaan tuntuu kertyvän eikä kroppa kiinteydy... :rolleyes:

Gillyanne toi kyllä esille hyvän pointin. Usein naiset on niin kovasti dieetillä, mutta kuitenkin tuo päivittäinen/viikottainen "pitää jotain hyvää kuitenkin saada syödä" voi viedä koko projektin ojasta allikkoon. Mikäli ollaan vain pienillä miinuksilla, niin se viikottainen suklaalevy ja pizza voivat todella tuhota koko viikon miinukset.

Ja toisekseen, yleensä ei olla valmiita tekemään muutoksia, joita toteutettaisiin jatkuvasti. Voidaan olla kitukuurilla viisi päivää, jonka jälkeen ratketaan, taas viisi päivää, jne. Ainakin minä olen tähän "entisessä elämässäni" niin monta kertaa sortunut, että pystyn tosiaan sanomaan puhuvani kokemuksesta. Samoin myös sortuminen "eihän tää pikkujuttu nyt mitään meinaa..." -ajatteluun vie helposti projektin raiteiltaan. Sitä läskiä kertyy helposti niin kauan, kun perusruokavaliokin on mitä sattuu.

Mulle itselleni on dieettaaminen muuttunut helpoksi (jos se nyt ikinä helppoa voi olla) niiden miljoonien kokeilujen jälkeen vasta nyt, kun olen vaan selvästi päättänyt, että joko olen dieetillä tai en ole. Sitten kun ollaan dieetillä, niin syödään kuten dieetillä syödään eikä mitään ylimääräisiä. Mielihaluista viis, ruoka ei tästä maailmasta lopu. Mulla on vaikka loppuelämäni aikaa nauttia hyvästä ruuasta ja herkuistakin järkevissä rajoissa, kun dieetti on lopulta ohi. Se 10-20 viikkoa mitä dieetti nyt yleensä kestää, ei varmaan ikinä ketään ole koskaan tappanut herkkujen puutteeseen.

Niin ja se tärkein: muutokset ei näy hetkessä, vaan vasta viikkojen päästä aloittamisesta :) Kärsivällisyyttä!

Gillyanne sanoi:
pitää olla myös tahtoa asioiden muuttamiseen ja toteuttamiseen.

Sitä luulisi että jokainen haluaa olla paremman näköinen mutta miksi useimmat eivät tee asialle mitään? Millä saa naisen pudottamaan vähän ylimääräisiä fläsiä kun pelkkä aiheesta puhuminen aiheuttaa suivaantumista?

astro sanoi:
Sitä luulisi että jokainen haluaa olla paremman näköinen mutta miksi useimmat eivät tee asialle mitään? Millä saa naisen pudottamaan vähän ylimääräisiä fläsiä kun pelkkä aiheesta puhuminen aiheuttaa suivaantumista?

No kyllä varmaan aiheuttaa suivaannusta, jos jätkäkaveri tms erityisesti huomauttelee...Mut eri asia jos tyttö ite ottaa asian puheeks neuvoja kysellen.

Tunnen itekin joitain kavereita, jotka on pyytäny neuvoja dieettiin jne ja kun on alottanu vaik siitä et jättää limsat, mehut ja kaakaot ja karkit jne pois ni siinä vaiheessa tulee jo takaisin et "en varmaan lopeta kaakaota, ei se nyt voi niin lihottaa" tai "eihän karkit nyt oikeesti paljon lihota, eihän niissä oo rasvaakaan". Menee omatkin neuvomishalut.

Toisaalta on myös niitä, jotka kiltisti kuuntelee neuvot ja pitää niitä fiksuina ja ehkä vähän aikaa noudattaakin, mut sit niitä alkaa kyllästyttää ja elämä tuntuu liian askeettiselta. Vähitellen herkkujen määrä kasvaa ja suhteellisuuden taju häviää. On monia joiden mielestä kerran viikossa perseet olalle ryyppääminen ei muka voi haitata laihtumista. Ja kun yrittää selittää et juomalla ja roskaruokaa vetämällä sinä yhtenäkin päivänä ehtii tuhota reilusti koko viikon tulokset niin ei uskota. Ja jotkut jopa kommentoi että "sehän vain kiihdyttää aineenvaihduntaa" tai "jos syö oikein paljon yli kulutuksen ni se ei imeydykään ja siks ei voi lihoa" tms...

Tai sit moni tyttö sanoo ettei syö juuri mitään mut silti ei laihdu. Ja samaan aikaan ruokavalio koostuu just mehuista, kaakaosta ja karkista. Mutta ei siis ruoasta. Tottahan noiden jälkeen on vielä nälkä ja kuvittelee että syö vain vähän ja pitäis laihtua...Ei auta selitykset ei :rolleyes:

Ikävä sanoa, mut moni tyttö (ja varmaan poikakin!) on vaan yksinkertaisesti liian laiska noudattamaan mitään dieettiä. Ja ollaan liian mukavuudenhaluisia. Toinen juttu on se, että kun ei osata laskea kaloreita niin ei ole harmainta hajua siitä, millasia kalorimääriä oikein napaan vedellään.

Ja kun odotetaan liian nopeita tuloksia ja niitä ei tulekaan niin menee usko koko ohjelmaan. Sääli.

Jos oiskin ite ihan huippukondiksessa ni vois näyttää itellään esimerkkiä mut ehkä ei vielä tällä kunnolla ;)

astro sanoi:

... tai miehen, entisen tuttavaperheen mies oli vaarallisen ylipainoinen, eikä edes uhkaava metabolinen oireyhtymä ja aikuisiän diabetes riittänyt motivoimaan häntä elämäntapamuutokseen? Jaa-a, hyvä kysymys... kai tähän voisi heittää jotain yleispätevää siitä, miten kaivossa ei kannettu vesi pysy, ja halun muuttua pitää lähteä ihmisestä itsestään jne...

EDIT: Angelicalla oli kyllä pointtia siinä, että elämänkumppanin jatkuvat huomauttelut ulkonäöstä ovat kyllä varmasti omiaan suututtamaan kenet tahansa...

Liitynpä minäkin keskusteluun. Ekaksi hiukan risuja palstan punttimimmeille - teidän threadin alkupuolen avautumiset meni mielestäni hieman :offtopic: ja tekstinne saattaa tappaa tyttöystävän treenihalun alkuunsa. Teillä kun ON sitä tietoa ja osaamista :worship: niin kai sitä voi neuvoa kysyjää eikä alkaa morkata hänen sanavalintojaan? Siis valistusta mieluummin kuin lynkkausta, jookosta joo?! :piis: :haart:

Mielestäni on hyvä ylipäänsä ensin edes SAADA tyttö salille, vaikka ekaksi tekemään niitä "vitkuttimia". Siinäpä sitten ilmapiiriä haistelemalla ja toisten esimerkkiä seuraamalla into hieman haasteellisemman treenin pariin kasvaa. Puhun kokemuksesta, itse syrjäsilmin olen seurannut miten mielestäni mielettömän hyvännäköisen kropan omaavat naiset treenaavat ja sitten yrittänyt kokeilla itse perässä. Tarkoitan siis liikkeitä, toistomääriä, painoja (ok, "hieman" pienemmistä olen aloittanut, mutta antaapa potkua treeniin saada tuloksia edes hieman samalle hehtaarille!). Ja tietenkin Pakkis on ollut korvaamaton apu ja tuki! :thumbs:

Siis tarkoitan sitä että mikäli tyttöystävä OIKEASTI on edes hieman innostunut punttailusta, niin nälkä kasvaa syödessä. Korkein kynnys on se salille meno, ja vaikka alkuun treeni on hieman "epäoptimaalista"- so what? Kukapa ei meistä joskus ole ollut aloittelija? Pahin motivaation sammuttaja ennen salille pääsyäkään (varsinkin naiselle) on varmaan luulla että salilla on PAKKO vetää naama irvessä ja räkä poskella. Eiköhän siihen kasva sitten jos homma oikeasti rupeaa kiinnostamaan (been there, done that!). Ja loppujen lopuksi eikö ole niin että kahden kilon vinyylipainot ja kauheat toistomäärät on kuitenkin parempi vaihtoehto kun sohvalla makaaminen? Ja kuten sanottua: jos tytöllä on hieman edes punttailijan "hulluja geenejä" :evil: niin eiköhän ne vinyylipainot kohta jo jää nurkkaan pölyttymään. Ainakin jos on itsekin treenaava ja tsemppaava poikakaveri apuna ja treenivinkkien antajana?!

Ja muuten: mun mielestä ne reidenlähentäjälaitteet on maailman paras keksintö: Mikäs sen parempi kun raskaan jalkatreenin jälkeen rojahtaa sellaiseen istumaan henkeä vetämään, ja bonuksena se on vielä tällaiselle puupökkelölle erinomainen sisäreisien venyttäjä! Hmmm, pitäisi varmaan ihan piruttaan seuraavalla kerralla varustutua parilla lehdelläkin... :D

Ruokapuolesta sen verran että tässä mielestäni pätee sama logiikka kun treeniin: pienetkin parannukset ja muutokset on parempi kun ei mitään! Ekaksi yritetään karsia turhasta rasva&hiilaripommeista (pizzat, hampurilaiset, karkit) ja syödä sitä perusruokaa (liha, kana, kala, pasta, riisi, kasvikset) ja USEIN! Itse olen huomannut, vaikka ruokailuissani vielä on paaaaaljon parantamisen varaa (syömishäiriö kummittelee :wall: ), että paras keino vastustaa herkkuja on olla kylläinen ja pitää verensokeri tasaisena. Ja ihme kyllä, erilaisista rahkahässäköistä on tullut mun jokailtainen "karkki" tai herkkuhetki, ne ja pieni lakupötkö riittää tyydyttämään mun makeannälän! Ja protskupatukat kun suklaata tekee mieli...

Nikoliinalta tulikin paljon hyviä ravintovinkkejä. Vaikein askel on todennäköisesti kaikkien epäterveellisten herkkujen poisjättäminen kokonaan. Uuden ruokavalion pitää olla riittävän täyttävä ja itselle mieluinen, ettei repsahduksia tule. Jos karkkia ym. sokerimössöjä on tullut syötyä paljonkin, jo niiden poisjättäminen on laihtumisen kannalta varmasti edullista. Mielestäni ensin olisi hyvä omaksua ns. karkiton (pullaton, pizzaton...) elämä ja vasta normaalin ruokavalion ollessa kunnossa miettiä kaloreiden pudotusta. Ettei tule liian monta kriisiä kerralla :D .

Mä oon kyllä aloittanut punttailun aikoinaan heti "tosissaan", kun poikaystävä raahasi mut salille ja opetti systeemit. Tosin ruokavalio taisi molemmilla olla aika rempaillaan vuosia aluksi... Eikä tuolla lukioaikaisella salilla edes ollut reiden lähennyskoneita tms. Mutta tokihan se voi noinkin mennä, että nälkä kasvaa syödessä eikä kaikkien tarvii heti aluksi olla kuoleman vakavissaan... :)

Nikoliina: Olet täsmälleen oikeassa siinä, että ainakin allekirjoittanut kommentoi tässä tredissä aika ravakasti monessakin kohtaa. Mutta tämä johtui ainakin minulla vain ja ainoastaan siitä, että kysyjänä ei ollut suinkaan tämä neiti itse, vaan hänen poikaystävänsä, joka ensimmäisissä viesteissään IMO melkoisen vähättelevään sävyyn puhui siitä, miten naiset "kiinteyttävät ja treenaavat muutenkin eri tavalla kuin miehet".

Itse uskon, että jos ko. tytsi oli itse kysellyt punttimimmien puolella asiaa, niin varmasti vastaanottokin olisi heti alusta pitäen ollut ystävällisempi. Asiallisesti kun saa aina kysyä, ja tietämätöntä neuvotaan - mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, vähättelyä en minä ainakaan kovin hyvällä katso, ja vastinekin on sitten sen mukainen. :piis:

EDIT: Yksi syy siihen, miksi yleensä kommentoin tällaisiin aika voimakkaasti, on se, että olen liian monta kertaa törmännyt lähipiirissä/(puoli)tuttujen keskuudessa sellaiseen, että "käydään salilla" pari kuukautta, ja kun tulosta ei tule, haukutaan koko salitreeni tylsäksi ja hyödyttömäksi ajanhukaksi - ja näin saatetaan tappaa monen asiasta periaatteessa kiinnostuneen treeni-into jo ajatusasteella. Ketäänhän kun ei tietenkään kiinnosta se, että ohjelma on todennäköisesti ollut täysin ala-arvoinen ja toteutus samaa luokkaan, ruokavaliosta nyt puhumattakaan. :(

Sitäpaitsi, eikäs aloittajan tyttöystävällä juurikin ollut sellainen tilanne, että treeni ei tuottanut tulosta, ja siksi hän kyseli neuvoja ja parannusehdotuksia tyttiksensä treeniin? Edelleen pidän kiinni siitä mielipiteestä, että ne perusliikkeet ja kovaa ja kunnolla treenaaminen ovat ne, joilla se tulos tehdään, ja kysyttäessä aion sen tästä eteenpäinkin esiin tuoda.

Gillyanne sanoi:
Nikoliina: Olet täsmälleen oikeassa siinä, että ainakin allekirjoittanut kommentoi tässä tredissä aika ravakasti monessakin kohtaa. Mutta tämä johtui ainakin minulla vain ja ainoastaan siitä, että kysyjänä ei ollut suinkaan tämä neiti itse, vaan hänen poikaystävänsä, joka ensimmäisissä viesteissään IMO melkoisen vähättelevään sävyyn puhui siitä, miten naiset "kiinteyttävät ja treenaavat muutenkin eri tavalla kuin miehet".
No joo, kyllähän muakin kieltämättä hieman kypsyttää tuollainen luokittelu naiset vs miehet, koska molemmissa ryhmissä on kevyemmin/lihaskuntopainotteisemmin treenaavia kuten myös otsasuonetpullollaanperkele-punttaajia. Mutta hyvällä asiallahan TomiTheHuge oli, siis ristiretkellä tuomaan tyttöystävänsä punttailun pariin oikein kunnolla.

Gillyanne sanoi:
Itse uskon, että jos ko. tytsi oli itse kysellyt punttimimmien puolella asiaa, niin varmasti vastaanottokin olisi heti alusta pitäen ollut ystävällisempi. Asiallisesti kun saa aina kysyä, ja tietämätöntä neuvotaan - mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, vähättelyä en minä ainakaan kovin hyvällä katso, ja vastinekin on sitten sen mukainen. :piis:
Niin, TomiTheHuge, usuta tyttöystäväsi vaan Punttimimmien palstalle niin eipä sunkaan tarvitse enää kauan hänen "löllömahaansa" (muka) katsoa! :evil:

Gillyanne sanoi:
Ketäänhän kun ei tietenkään kiinnosta se, että ohjelma on todennäköisesti ollut täysin ala-arvoinen ja toteutus samaa luokkaan, ruokavaliosta nyt puhumattakaan. :(
Ja motivaatio on se A ja O! Lisäksi naiset on ehkä liiaksi tottuneet lukemaan naistenlehtien "Rantakuntoon 10 päivässä" ja "Laihdu 5kiloa pysyvästi kahdessa viikossa"-vinkkejä = Kaikkitännenytheti-mentaliteetti joka sitten hiipuu alkuinnostuksen jälkeen kun huomaa ettei se hauis kasvakaan sentin viikkotahtia (huokaus...)

Gillyanne sanoi:
Sitäpaitsi, eikäs aloittajan tyttöystävällä juurikin ollut sellainen tilanne, että treeni ei tuottanut tulosta, ja siksi hän kyseli neuvoja ja parannusehdotuksia tyttiksensä treeniin? Edelleen pidän kiinni siitä mielipiteestä, että ne perusliikkeet ja kovaa ja kunnolla treenaaminen ovat ne, joilla se tulos tehdään, ja kysyttäessä aion sen tästä eteenpäinkin esiin tuoda.
Elikä tyttöystävän nykyinen treeniohjelma & ruokavalio syyniin, kiitos!

Hyvä Gilly, reinhardt, Francine ja kumppanit, että pistitte pojan kampoihin ;) Ja faidra, tota sun tekstiä tulen lukemaan, jos ja kun herkunhimo joskus iskee!

Mä oon ainakin itse aika kyllästynyt neuvomaan "taviksia", kun vastaus on aina ja joka asiaan (niinkuin Gillykin sanoi), että en mä nyt herrajumala mitään kaloreita jaksa laskea, saatikka punnita ruokia tai että pitäskö ihan omat eväät ottaa mukaan! Ja herkkuja ei moneen viikkoon?! Eieieieiei... Mulla on yks kaveri, joka treenaa hulluna ja vetää sipsipussin JOKA PÄIVÄ ja ihmettelee kun mitään ei missään näy. Itse liikun puolet vähemmän ja syön puolet enemmän ja jotain jossain ehkä joskus näkyykin. Treenipuoli yleensä monelta onnistuu, mutta syöminen on jotenkin herkkä alue. Kyllä se vaan perkele niin on, että JOS NIITÄ TULOKSIA HALUAA, NIIDEN ETEEN ON MYÖS TEHTÄVÄ AIKA LAILLA TÖITÄ!

Kerrotaan tähän nyt esimerkki eräästä tutusta, joka oli minusta sopivan pyöreä tyttö. Laihdutti arviolta 20 kg ruokavaliolla ja lenkkeilemällä. Kropasta näkee, että proteiinia ei ole juuri syöty eikä salilla rehkitty: laiha kun mikä, luut törröttää, perse roikkuu kuin tyhjä nahkasäkki. Että jos tollaseks nykyihanteen edustajaks haluu, niin sanoisin, että kuukauden paasto ja runsas lenkkeily, niin se on siinä.

En muuten yhtään ihmttele, että tämän threadin aloittajan tyttöystävällä mahdollisesti on iso etureppu, ruokavalio (joka edellenkin on minusta 80 % ihmisen ulkonäöstä) ihan rempallaan. Aamupalaa kun ei syö, niin kroppa on säästöliekillä ja monta isoa ateriaa päivässä pilaa aineenvaihdunnan lopullisesti. Lukuisia tutkimuksia, joiden mukaan ne ihmiset, jotka eivät aamiaista syö, ovat lihavampia kuin ne, jotka syövät. Liikunta ainakin minulla on normaalistanut ruokailukäyttäytymistä. Ennen itsekin jätin aamiaisen väliin yms. ja olin läski. Nyt on aamuisin nälkä ja syön tukevasti enkä ole enään niin läski. Oli muuten kauheeta tänään lähteä labrakokeiden takia liikenteeseen ilman aamupalaa.

Hyvä Gilly, reinhardt, Francine ja kumppanit, että pistitte pojan kampoihin?
ihan kuin täällä olisi joku kamppailu ollu menossa. pari mimmiä käsitti ekasta viestistäni että halveksun naisten treeniä,ja siitä alko kritisointi mun treenaamiseen vaikka se ei liity asiaan millään tavalla. mun osalta kyse oli vaan tietämättömyydestä millaisia mimmejä täällä on liikkeellä.tarkoitus ei ollu yleistää.. ja jos täällä saa aina naisilta yhtä lämpimän vastaanoton, niin kehotan repimään niitä stringejä vähän löysemmälle sieltä persvaosta! reinhardista oli hyötyä..kiitos. Tomithehuge on puhunut..

TomiTheHuge, kuten jo aikaisemmin totesin: Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Asiallisesti saa kysyä, ja tietämätöntä toki aina neuvotaan, kuten jo aikaisemminkin sanoin, mutta pieni oma-aloitteisuus ei ole koskaan pahaksi - ja myös viestin sävyä kannattaa hieman miettiä, niin varmasti saa myös positiivisempaa vastakaikua. Ja tietämättömyyteen palstan mimmien treenitavoista on turha vedota, jos kerran olet todella lukenut palstaa niin ahkerasti ja huolella, kun jossain viestissäsi mainostit.

Mutta eiköhän tämä jo riitä tästä aiheesta, väärinkäsityshän tässä oli kyseessä, vähän puolin jos toisinkin. Ja aloittajalle, lue tämä ketju vielä kerran läpi, ajatuksella ja huolella - löydät Reinhardtin lisäksi monta muutakin hyvää postausta, myös meidän mimmien kirjoittamia (ei, en viittaa tällä itseeni, vaan esim. Faidraan ja Nikoliinaan). :piis:

t: Gilly, jolla on tapana yleensäkin käyttää sopivan kokoisia stringejä ;)

EDIT: Ihan pakko on vielä lisätä, että vierailepa, TomiTheHuge, joskus mimmien puolella, ja lue erityisesti "aloittaja kysyy neuvoa"-tyyppisiä ketjuja. Huomaat, miten ystävällisesti ja asiallisesti aloittelijaa siellä neuvotaan. Johtuisikohan se siitä, että kysyjät esittävät asiansa fiksusti ja asiallisesti, sen sijaan että olisivat ns. keskenkasvuisia kukkopoikia...? (tämä on nyt aivan tarkoituksellista vastavittuilua tuohon vähintäänkin alatyyliseen stringiheittoosi...)

Helga sanoi:
Mä oon ainakin itse aika kyllästynyt neuvomaan "taviksia"

No suu suppuun vaan. Eiköhän tältä foorumilta joku löydy, joka on valmis auttamaan tietämättömiä treenaajia. Ei ne kaikki kuitenkaan vastaa neuvoihin noin kuin sanoit, kyllä niitä jotkut ottaa vastaan ihan oikealla asenteella. :)

Gillyanne sanoi:
Niinpä niin, ah niin tuttua... ja kuinkahan moni lopettaa treenaamisen keväällä, kun se "rantakunto" on saavutettu, eikä tajua sitä, että tulosten ylläpitämiseksi on kyllä tärkeää treenata ihan jatkuvasti eikä pätkittäin silloin tällöin... :evil:

No ne ei mitään salihenkisiä ihmisiä olekkaan. Treenaileevat vähän vaan sen takia että sais itsensä muka kesäkuntoon. Sekin treenaaminen on semmosta väkinäistä vääntämistä sen takia että olis vaan vähän paremmassa kunnossa kesällä. Sitten kun parin viikon tahkoomisella ei mitään saa aikaseks niin lopettaavat kun ajatteleevat että tää on ihan :kakka: laji. Tollaset ikuiset kesäkunnon tavoittelijat voi jättä ihan omaan arvoonsa mun mielestä. :)

Clayman sanoi:
No suu suppuun vaan. Eiköhän tältä foorumilta joku löydy, joka on valmis auttamaan tietämättömiä treenaajia. Ei ne kaikki kuitenkaan vastaa neuvoihin noin kuin sanoit, kyllä niitä jotkut ottaa vastaan ihan oikealla asenteella. :)

Mahtoikohan Helga sittenkään tarkoittaa palstalaisia, vaan taviksia yleenäskin, esimerkiksi työelämässä. Niitä nimittäin on tuskastuttavan turha opettaa, ne kun tietää kaikesta kaiken kun on joskus jostain lehdestä asian lukeneet. Tällä palstalla 99% kysyjistä on oikeasti kiinnostuneita saamaan asiasta tietoa ja myös hyödyntämään tätä tietoa.

Helga sanoi:
Oli muuten kauheeta tänään lähteä labrakokeiden takia liikenteeseen ilman aamupalaa.

:offtopic:

Aika hyvä sattuma. Mulla kans tänä aamuna verikokeet -> ohjeen mukaan kymmenen tuntia syömättä. Oli kyllä kauhia olo. Heittäisiköhän ne koetulokset miten häränpyllyä, jos vaikka söisi jotain ohjeen vastaisesti?

Timba, ymmärsit mua :) Musta on kiva neuvoa ihmistä, joka on motivoitunut oikeasti tekemään muutoksia elämässään, niinkuin esim. palstalaiset. Mutta suurimmalle osalle mun tutuista en oo aikoihin mitään neuvonut, vaikka olisivat kysyneetkin, kun tiedän, että he eivät ole valmiita tekemään mitään paremman kunnon/ulkonäön hyväksi. Suurin osa ihmisistä hakee helppoa ratkaisua, kaiken maailman ihmelaihdutuspillerit ovat paras esimerkki tästä, kaupaksi menevät. Samaiset ystäväni olivat muuten pettyneitä, kun juteltiin Kutrin uudesta Tehokiinteytys(tjsp)-kirjasta ja kerroin, että samat asiat löytyvät hänen nettisivuiltaan. Eli kirja ei tarjonnutkaan helppoa ratkaisua.. :)

SniffDaddy: Kyllä ne tulokset sen verta heittää, jos ei ohjeita noudata. Ja vaikka noudattaisikin, mutta vetäis edellisenä iltana vaikka pizzan, niin triglyseridit ainakin olis "mukavasti" koholla.

TomiTheHuge: Ei oo mikään kamppailu menossa, kai. Vai oisko susta kiva, että heittäisin ekaan viestiini, että kaikki äijät vääntää salilla vaan penaa ja haukkaa ja piste. Edelleen se metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.

Pakko kommentoida tähän threadiin, ku sattuu itelläkin olemaan "löysyyttään tuskaileva" tyttöystävä :love: :haart: ...

Kimma on käyny salilla nyt noin vuoden päivät ja on alusta asti reenannu miesten/Pakkiksen punttimimmien tavalla... Kiitos siitä kuuluu välillisesti Pakkikselle, nimittäin muutama sälli, jotka reenaavat salilla ja lukevat tätä forumia neuvoivat tytölle heti alkuun monipuolisen 4-jakoisen ohjelman... Ohjelmassa alusta asti MAVEa, kyykkyä, penkkiä, kulmasoutua, taljoja jne.. Itse en ollut silloin vielä tyttöäni neuvomassa...

Tuossa ennen joulua tämä tyttö sitten alkoi minulle tuumailemaan, että missä vika, kun tulosta ei juuri tule... Tytön ruokailutottumukset tuntien sanoin tälle puutteiden löytyvän ruokavaliosta... Kysyin häneltä millainen tietämys flikalla on eri ruoka-aineiden ravintosisällöstä ja siitä mitä ravintosisällöstä pitäisi päätellä, johon vastaus oli, että "eipä ole kummoinen". Luultavasti hyvin tyypillinen tilanne "taviksien" keskuudessa, ikävä kyllä.

Kerroin hänelle terveelisen ruokavalion perusteet hyvin tiivistetysti:

1. Syö tarpeeksi
2. Syö tarpeeksi usein
3. Vältä sokeria ja valkoista leipää kuin ruttoa (nopeista hiilareista on turha puhua, ellei selitä mitä ne ovat ja missä niitä on!!)
4. Syö tarpeeksi proteiinia (johon tyttö vastasi, ettei halua isoja lihaksia!!:( Korjasin väärät käsitykset)
5.Syö hiilihydraatti painotteisesti vain aamulla ja päivällä, vältä hiilihydraatteja illalla.
6. Syö tarpeeksi hyviä rasvoja, toisin sanoen lisäile aterioihisi rypsiöljyä, oliiviöljyä.. Hommaa kalaöljyä vaikka kapseleissa (ei pakollista)
7. Varmista vitamiinien ja hivenaineden saanti syömällä kasviksia, hedelmiä sekä mahdollisesti ostamalla (edukas) vitamiinilisä
8. Osta palutumisjuoma, jos haluat todella panostaa harrastukseesi. Tämä ei kuitenkaan ole aivan välttämätöntä, jos hoidat reenin jälkeisen ruokailusi kunnolla.
9. Ruokavalion lisäksi olisi myös hyvä mennä ajoissa nukkumaan, sillä suurin kehitys tapahtuu reenin jäleisenä yönä/öinä.

Tuossa oli keskeisimmät neuvoni, jotka tyttö otti vastaan mielenkiinnolla. Neuvoin myös käytännössä, mitä hänen pitäisi syösdä, eli mistä saa proteiinia; mistä saa hyviä rasvoja, mistä huonoja; mistä saa hitaita hiilihydraatteja, mistä huonoja (nopeita)...

Lupasin tehdä tytölleni myös esimerkin päivän ruokailuista, jota hän voisi tarkastella ja verrata omaa ruokavaliotaan siihen... Sanoin, ettei tähän ptimaaliseen ruokavalioon ole järkevää siirtyä heti, ellei siihen luonnostaan pysty (mihin hän ei pysty!) vaan, että tässä on tavoite ruokavalio, jota kohti kannattaa pyrkiä pikku hiljaa...

Tässä voisi olla TTT:lle eli ketjun aloittajalle ihan hyvä toimintasuunnitelma tyttöystävänsä neuvomiseen... Olen kyllä tietoinen, ettei kaikilla nuorilla naisilla (eikä muillakaan!!) ole yhtä hyvä ja nöyrä asenne neuvojen vastaanottamiseen, mutta ainahan voi yrittää... Ja jos podet auktoriteetin puutetta tyttöystääsi kohtaan (melko sovinitinen ilmaisu, mutta kuitenkin, you got the point!), niin kehota ihmeessä hankkimaan tietoa myös "luotettavammista" lähteistä, esimerkiksi Pakkotoistolta...

Tsemppiä kaikille naisille ja heidän "pöösönaal treinereille"!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom