Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


KukiHilli sanoi:
Nyt meni yöunet, ellen saa vastausta tähän hommaan :eek:

Kävin ihan rauhassa, tänä kauniina talvipäivänä kakalla, samalla ihastellen GTI-magazinen Nissan 200sx:ää, kunnes yhtäkkiä sattui tämä mieltä järisyttävä tapahtuma.

Tämä luonnon oma lainnoite tuli kahtena osana, suunnilleen saman kokoisena, mutta toinen upposi kuin syvyyspommi ja toinen taas jäi kellumaan veden pinnalle.

Miten tämä on mahdollista??? :hyper:

Ehkä niillä oli erimielisyyksiä suolessa ja toinen meni mököttämään altaan pohjalle..?

En osaa kyllä vastata, mutta täytyy vaan sanoa että kaikenlaiset asiat sitä sitten ihmistä vaivaakin...
Ei ole helppoa olla utelias.
 
KukiHilli sanoi:
Tämä luonnon oma lainnoite tuli kahtena osana, suunnilleen saman kokoisena, mutta toinen upposi kuin syvyyspommi ja toinen taas jäi kellumaan veden pinnalle.

Miten tämä on mahdollista??? :hyper:
Ööööööö??? Nyt vähän ihmetyttää tää kysymys? Miksi se ei olisi mahdollista? Olet ensin syönyt jotain ruokaa joka menee tiiviimmäksi, eli siinä on vähemmän kuituja. Kun se on ehtinyt mahasta suoleen, olet syönyt jotain kuitupitoista. Nämä ulostemassat jäävät siihen suoleen peräkkäin, ja kun ne tulevat ulos, se jossa on enemmän kuituja, jää kellumaan.
 
Powerhousu sanoi:
Olet ensin syönyt jotain ruokaa joka menee tiiviimmäksi, eli siinä on vähemmän kuituja. Kun se on ehtinyt mahasta suoleen, olet syönyt jotain kuitupitoista. Nämä ulostemassat jäävät siihen suoleen peräkkäin, ja kun ne tulevat ulos, se jossa on enemmän kuituja, jää kellumaan.

Joo, kyllä se näin on. Tyttären pyllyä pyyhkiessä olen tuohon kiinnittänyt kans huomiota, että ihan eri laatusia torttuja tulee samalla keikalla.

Jos otetaan huomioon kaikki maailman ruuvit, siis myös ne, jotka ovat jo esim. rakennuksissa, autoissa, ja plääplääplää. Ja sitten tietysti ruuvaamattomat ruuvit, niin onko niitä enemmän kuin hyttysiä?
 
NoPain sanoi:
Mikä on toipumisaika viisaudenhampaan poistosta?

Kyse lienee leikkauksesta, ei repimisestä. Mulla meni siihen itse operaatioon tunti / hammas. (Yksi yhdellä kertaa poistettiin.) Olin kokonaan sellasen leikkauspeitteen alla, suu vaan pilkotti. Verta tuli ja paljon. Sit siinä on aika tarkkaa se ettei haava saisi aueta, mut sitäki voi tapahtua. Ja suuta pitää huuhdella sellaisella erikoissuuvedellä monta kertaa päivässä. Kolmeen päivään ei saanut syödä mitään kiinteää, eikä ekana päivänä mitään lämmintäkään. Treenata ei saanut varmaan johkin viikkoon. Tai siis ei olisi saanut:D Hieno oli se tunne kun eivät saaneetkaan toista hammasta kunnolla pois, niitten piti siis ensin repiä ikenet auki ja sitten vielä hajottaa se hammas ennen kuin saivat pois. Aika karua.
 
Ukki sanoi:
Minkä takia tami (Juhani Tamminen) pitää aina vasenta kättä taskussa? Ja minkä takia se käsi liikkuu siellä taskussa aika epäilyttävästi? Katsokaapa joku videohaastattelu missä se on (Kalpa-Sport finaaliottelu tyyppiesimerkkinä), se käsi käy siellä taskussa koko ajan. Monetkohan taskut se kuluttaa puhki vuodessa? Aika härski tyyppi..

Arvasinhan, että tähän ei ole mitään järjellistä selitystä...:lol2:
 
Tämä kysymys on muistaakseni esitetty joskus aiemminkin, mutta en löytänyt sitä searchilla.

Tilanne 1: 2 täysin saman kokoista, painoista, muotoista autoa ajaa nokkakolarin molempien nopeuden ollessa X.

Tilanne 2: Auto ajaa edellä mainitulla nopeudella X kiinteään seinään.

Tuleeko molemmissa tilanteissa samat vauriot? Ts. onko kyseessä energioiden tms. osalta täysin sama asia?
 
Art2: on väärässä, vauriot ovat samat. Tästä asiasta en ala edes väittelemään, opiskele fysiikkaa.

Grosskopf: Hyttysten lukumäärästä luin joskus, niitä oli satoja miljardeja, eli niitä on enemmän kuin ruuveja.

Pultteja on enemmän kuin muttereita, koska pultteja ruuvataan myös valmiiksi sorvattuihin koloihin, eli silloin ei mutskua käytetä. Sitävastoin pultiksi lasketaan mielestäni jenkatapitkin, mitkä ovat kiinteästi jossain, ja niihin laitetaan irtomuttereita. Jos jenkatappeja ei lasketa pulteiksi, pultteja ja mutskuja onpi yhtä paljon.

Näin, kolme vastausta, harmi etten osaa vastata kuin tyhmiin kysymyksiin.
 
Aika jännä tuo ajatus siitä että vaurio on sama. Kaikkihan tietää että vastapalloon lähtee kovempaa. Vai onko se jotenkin eri asia. Esim. että toisen objektin massa on suurempi. Sehän se oli se kompa siellä autokoulussa että miten kovaa 100 km/h kulkeva yhdistelmärekka jatkaa matkaa kun henkilöauto päsäyttää etusäleikköön. Vastaus oli muistaakseni 99 km/h.
 
RRKalle sanoi:
Pultteja on enemmän kuin muttereita, koska pultteja ruuvataan myös valmiiksi sorvattuihin koloihin, eli silloin ei mutskua käytetä. Sitävastoin pultiksi lasketaan mielestäni jenkatapitkin, mitkä ovat kiinteästi jossain, ja niihin laitetaan irtomuttereita. Jos jenkatappeja ei lasketa pulteiksi, pultteja ja mutskuja onpi yhtä paljon.

Tämä onkin melkoinen pähkinä / tulkintaongelma.


RRKalle sanoi:
harmi etten osaa vastata kuin tyhmiin kysymyksiin.

Mulla on pelkkiä kysymyksiä, siihen verrattuna sulla menee hyvin.
 
Powerhousu sanoi:
Ööööööö??? Nyt vähän ihmetyttää tää kysymys? Miksi se ei olisi mahdollista? Olet ensin syönyt jotain ruokaa joka menee tiiviimmäksi, eli siinä on vähemmän kuituja. Kun se on ehtinyt mahasta suoleen, olet syönyt jotain kuitupitoista. Nämä ulostemassat jäävät siihen suoleen peräkkäin, ja kun ne tulevat ulos, se jossa on enemmän kuituja, jää kellumaan.

No perhana, täältä saa kyllä vastauksen ihan kaikkeen.
Nyt ei enää ihmetytä :)
 
Samat vauriot. Molemmissahan auto pysähtyy samalla tavalla, kineettinen energia muuttuu potentiaaliseksi samalla tavalla, saman matkan aikana. Käytännössähän voisi ajatella että huonommin käy siinä kun ajaa betoniseinään kuin että vastaantulevaan koska kyllähän ne autot menee sisäkkäin, antaa periksi. Mitähän kuski tekisi jos tulisi käytännön tilanne että on kaksi mahdollisuutta, näkee että auto tulee vastaan tunnelissa tms. satasta ja voit joko väistää viereiseen betoniseinään tai ajaa päin...Aika utopistinen ajatus kieltämättä...
 
Vastapalloon lyöminen on eri asia. Päähän siinä joka tapauksessa joustaa taakse, liike-energia vaan edesauttaa sitä että kestää kauemmin ennenkuin saadaan annettua tarpeeksi energiaa lärviin että se lähtee joustamaan taakse. Naamari siis absorboi enemmän energiaa ennen kuin siirty nyrkin mukana taakse kuin silloin jos olisi paikallaan.

Hence, vastapalloon lyöminen on kovempaa.
 
Millä jarrutustekniikalla auto pysähtyy lyhyimmällä matkalla: kun tekee lukkojarrutuksen vai kun jarruttaa niin että renkaat ovat ihan lukkiutumisen rajamailla?
 
Naru sanoi:
Millä jarrutustekniikalla auto pysähtyy lyhyimmällä matkalla: kun tekee lukkojarrutuksen vai kun jarruttaa niin että renkaat ovat ihan lukkiutumisen rajamailla?

Lukko. Abs-jarruilla esimerkiksi hiekalla jarrutusmatka on huomattavasti pidempi kuin ilman abseja jarrutettaessa. Lukkojarrutus kasaa pyörän eteen sellaisen "patsaan", joka vähentää vielä matkaa entisestään. Absien hyöty onkin siinä ohjattavuudessa ei lyhyessä matkassa kaikissa olosuhteissa.
 
Aapina sanoi:
Lukko. Abs-jarruilla esimerkiksi hiekalla jarrutusmatka on huomattavasti pidempi kuin ilman abseja jarrutettaessa. Lukkojarrutus kasaa pyörän eteen sellaisen "patsaan", joka vähentää vielä matkaa entisestään. Absien hyöty onkin siinä ohjattavuudessa ei lyhyessä matkassa kaikissa olosuhteissa.

Kyllä se lepokitkan ja liikekitkan välinen ero aiheuttaa sen, että jarrutus on tehokkaimillaan kun pyörät vielä pyörivät, mutta ollaan aivan lukkojarrutuksen rajoilla. Täytyy kuitenkin muistaa, että hätäjarrutuksesta puhuttaessa ihminen tuskin on kykenevä jarruttamaan optimaalisella tavalla.
 
Back
Ylös Bottom