Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Meah sanoi:
Miks kukaan ei voi auttaa mua???:(

Aika vähän aikaa sitten vasta kysyit, tai sitten kukaan ei tiedä? Mites noi rauta-arvot ja sellaset? Verensokeri? Univaje? Täällähän niitä asiantuntijoita on, jotta odotellaan. Ja mikään muuhan ei ehkäisynä ole satavarma kuin selibaatti (ei nyt vedetä tähän niitä ihmeitä ja kohdunpoistoja, vaan noin normaalielämässä).

Ultimecia sanoi:
Aika vähän aikaa sitten vasta kysyit, tai sitten kukaan ei tiedä? Mites noi rauta-arvot ja sellaset? Verensokeri? Univaje? Täällähän niitä asiantuntijoita on, jotta odotellaan. Ja mikään muuhan ei ehkäisynä ole satavarma kuin selibaatti (ei nyt vedetä tähän niitä ihmeitä ja kohdunpoistoja, vaan noin normaalielämässä).

Niin, totta. Rauta yms. arvoista ei mitään tietoa. Unta olen kyllä saanut riittävästi.On tätä siis jo useampi kuukaus varmaan ollu, mut siis ei todellakaan joka päivä. Ja eikös raskaus jo sillon näkyis hieman tossa vaiheessa? Ja syön e-pillereitä.

Mulla oli joskus nuorempana samanlaista heikotusta ja pahaa oloa melkein joka päivä. Joskus olin koulustakin pois sen takia. Syy oli se, että söin aivan liian vähän ja päin helvettiä muutenkin. Olin koko ajan menossa, ja kotona ei käyty kun suunnilleen nukkumassa, niin ei oikein tullu sitten syötyä. Eli verensokerit oli suurimman osan päivästä alhaalla, tai sitten heilahteli miten sattuu. Kunnon aamupalakin olisi varmaan auttanut.

Mutta kun mä syön kunnolla..

Meah sanoi:
Ja eikös raskaus jo sillon näkyis hieman tossa vaiheessa? Ja syön e-pillereitä.

En nyt yritä pelotella, mutta pilleritkään ei ole satavarmat vaikka ne söisi sekuntilleen samaan aikaan eikä unohtaisi ikinä. Raskauden mahdollisuus on minimaalinen, mutta olemassa. Eikä se kaikilla näy ennen kuin on viimeisillään, riippuu vauvan asennosta, odottajan ruumiinrakenteesta jne.

Ruokavalio mulla ainakin vaikuttaa noihin (sekä määrä että laatu), samoin unen laatu (ei vain määrä).

Edit. niin ja kaikki stressistä lähtien, yksilöllistähän se on. Mä reagoin vatsalla kaikkeen mahdolliseen. Mutta noi hemoglobiinit sun muuthan on helposti mitattavissa.

Itsekin veikkaan tuota epätasaista verensokeria. Eli jos tuntuu että se heittelee liikaa niin kannattaisi pilkkoa päivän aikana syömä ravinto useampaan syöntikertaan. Ja aamupala ehdottomasti syötävä. Niin eikä rasvaista ruokaa ennen nukkumaanmenoa ...ja jäkäjäkä....:whip:

Mika1979 sanoi:
Niin eikä rasvaista ruokaa ennen nukkumaanmenoa ...ja jäkäjäkä....:whip:

Ei rasvaista ruokaa? Mutta kuitenkin pitäis vetää esim. rahkaa ja öljyä? Onko tämä sitten rasvaa ruuan kanssa eikä rasvaista ruokaa? :nolo:

Tuuti sanoi:
Ei rasvaista ruokaa? Mutta kuitenkin pitäis vetää esim. rahkaa ja öljyä? Onko tämä sitten rasvaa ruuan kanssa eikä rasvaista ruokaa? :nolo:

No sen takiahan rasvasta ruokaa ei saisi syödä koska se sulaa hitaammin => vatsa työskentelee pitempään ja voipi haitata unen saantia.
Mutta onhan toi ihan eri asia vetää rahkaa ja öljyä (jos on vielä oliiviöljyä tms.) kuin jotkut rasvaa tihkuvat kyljykset ja kermaperunat...noi nyt vaan tuli mieleen..:nolo:

Mä syön aamulla kunnolla. Koulussa kunnolla. Kotona erittäin kunnolla salin jälkeen:D ja sitten vielä illalla jotain hedelmää/porkkanaa. syön n. 4 tunnin välein.
Tosin johtuiskohan se siitä muuten, kun syön pääruokani jo tossa 3-6 välillä ja sen jälkeen enään porkkanan/hedelmän?

Riippuu aika paljon siitä monelta menet nukkumaan.

edit: eli jos menet vaikka ysiltä nukkumaan niin esim. kuuden aikaan on ihan hyvä aika syödä kunnonn ruoka

No eiköhän se oikeesti kuitenkin oo niin, että tollasia on aika turha lähtee arvailemaan netissä noilla pohjatiedoilla koska kukaan ei voi oikeesti antaa etes hyvä arvausta tollaseen asiaan. Kyllä lääkäriin meno on paras/ainoa vaihtoehto saada asiaan selvyyttä.

Ps. Sorry jos jotenkin pahotin mieltäs tossa ekassa viestissä... se ei ollu tarkotus.

Mika1979 sanoi:
Riippuu aika paljon siitä monelta menet nukkumaan.

edit: eli jos menet vaikka ysiltä nukkumaan niin esim. kuuden aikaan on ihan hyvä aika syödä kunnonn ruoka

No siis, useimmiten syön ruokani klo 4. Päivästä riippuen se voi sinne 6 venähtää mutta tosi harvoin. Ja nukkumaan menen 11 aikaa yleensä..

Mullakin on aika usein aamupahoinvointia ja olen aika pienellä todennäköisyydellä raskaana. Syön varmasti kunnolla, nukkumisesta en voi sanoa samaa.
Oon joskus kuullu semmosta juttua, että vatsan toiminta ei ois kerenny jotenki käynistyy aamulla ja sitten kun sinne lykkää tavaraa, niin alkaa oksettaa.
Ja tänään bilsan tunnilla mainittii ohimennen jotain aamupahoinvoinnista hermoston toiminnan ohessa. Äkkinäinen startti aamulla kai stressaa kehoa tai jotain.

Kuten kirjoitusasusta huomaa, tää oli aika hataraa tietoa.

Amf, Tottahan toi on:)...mutta kun ei sinne jotenkin noin pienen asian takia jaksa raahautua..sit vasta kun voisin seikata syöpää niin sinne menisin:D Ja et pahoittanut mieltäni..minusta se oli huvittavasti sanottu, vaikka oikeasti jos noin kävisikin ja tämä johtuisi tosta niin naurut olis aika kaukana... :/

Suortti, toi on hyvinkin mahdollista. Ja mul on tapana kävellä aamulla klo 7. suoraan ruokapöytään unenpöpperöisenä kun en vielä edes nää/tajua mitään:D

Originally Posted by Meah
No siis, useimmiten syön ruokani klo 4. Päivästä riippuen se voi sinne 6 venähtää mutta tosi harvoin. Ja nukkumaan menen 11 aikaa yleensä..

On vähän vaikea sanoa mitään kun ei tiedä sun painoa, ravinnonkulutusta, aineenvaihduntaa...ruokavalio oli ilmeisesti kunnossa. Itsellä tulee syötyä jotain vaikka ihan pientäkin melkeinpä 3 tunnin välein. Eli jos söisin kunnon ruuan 4-6 välillä niin on pakko syödä aika isokin ateria vielä illalla esim. joskus ysin aikoihin, nukkumaan menen sit (tarkoitus ainakin) 11-12. Mutta niinkun tossa edellä jo sanottiinkin, ehdottomasti lääkärin luo, ainoastaan se osaa sanoa parhaiten mistä on kyse, kun kerrot ongelmasi ja tottumuksesi sille.

Mika1979 sanoi:
On vähän vaikea sanoa mitään kun ei tiedä sun painoa, ravinnonkulutusta, aineenvaihduntaa...ruokavalio oli ilmeisesti kunnossa. Itsellä tulee syötyä jotain vaikka ihan pientäkin melkeinpä 3 tunnin välein. Eli jos söisin kunnon ruuan 4-6 välillä niin on pakko syödä aika isokin ateria vielä illalla esim. joskus ysin aikoihin, nukkumaan menen sit (tarkoitus ainakin) 11-12. Mutta niinkun tossa edellä jo sanottiinkin, ehdottomasti lääkärin luo, ainoastaan se osaa sanoa parhaiten mistä on kyse, kun kerrot ongelmasi ja tottumuksesi sille.

pituus 178, paino 64kg, ma ja tiistai puntti treeniä n. tunnin ajan, keskiviikko aerobista 40 minuuttia, to ja pe punttia tunnin ajan. Joka päivä kävely kouluun 15 min. Häslään ja mölyän paljon, edesautaako kulutusta:D? Ja sittne lauantain ja sunnuntain makaan ja lököilen kotona.

ihan pakko kysyä mikä tämä rhp on? p=pelle??? entäs r ja h

Meah sanoi:
pituus 178, paino 64kg, ma ja tiistai puntti treeniä n. tunnin ajan, keskiviikko aerobista 40 minuuttia, to ja pe punttia tunnin ajan. Joka päivä kävely kouluun 15 min. Häslään ja mölyän paljon, edesautaako kulutusta:D? Ja sittne lauantain ja sunnuntain makaan ja lököilen kotona.

Totta kai kaikenlainen häslääminen edesauttaa kulutusta:D Vaikka aika paljon liikuntaa sulla kalenterissa jo onkin. Käytätkö mitään energiajuomia tms.?

edit r=rinta h=hauis

Mika1979 sanoi:
Totta kai kaikenlainen häslääminen edesauttaa kulutusta:D Vaikka aika paljon liikuntaa sulla kalenterissa jo onkin. Käytätkö mitään energiajuomia tms.

En käytä. Tosin välillä saatan ostaa jonku protskupatukan tai hedelmän koulun jälkeen...

Back
Ylös Bottom