Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Sepi80 sanoi:
Mitenkähän minä muistelisin joskus jostain lukeneeni että tuo skenario 1jäähtyy nopeammin, koska tuo kahvi johtaa mustana paremmin lämpöä-->jäähtyy nopeammin. En tarkempaa fysikaalista selitystä muista, termofysiikka ei muutenkaan mikään lempiaihe oo ollu..

Asia on näin :arvi: . En perustele. End of discussion...Siis tuon skenario 1:n osalta --> se jäähtyy nopeammin

arpa80 sanoi:
Sorry oli pakko sanoo omakin mielipide. Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos oletetaan ,että kahvi on huoneilmassa eli n. +20c siihenhän se jäähtyminen pysähtyy. Jos maidon ei oleteta muuttavan ominaislämpö-arvoja sun muita arvoja niin se mihin maito ensin kaadetaan niin saavuttaa ensin sen +20c, koska sitä jäähdytetään alussa lähemmäksi sitä +20c. Ja luovuttaminen pysyy yhtä nopeena/hitaana molemmissa olkoon deltaT mitä tahansa. se missä ajassa kahvi sen +20c saavuttaa niin se on laskettavissa, jos on arvot taikka sitten kokeellisesti testattavissa.

Jos yhtään tajusin mitä yrität sanoa niin tässä on ideaa. :kippis1: Mä muotoilisin sen tällaisen casen muotoon.

Oletetaan, että kahvin lämpötila on aluksi 60 astetta. Skenaarion 1:n mukaisesti sen annetaan ensin jäähtyä 5 min - sovitaan vaikka lämpötilaan 40 astetta. Jos siihen nyt lisätään 40 asteista maitoa niin lämpötila on edelleen 40 astetta.

Jos skenaario 2:ssa taas lisätään alussa kahviin 40 asteista maitoa niin maitokahvin lämpötila on alussa vähemmän kuin 60 astetta ja kun sen annetaan jäähtyä niin viiden minuutin päästä sen lämpötila on taatusti vähemmän kuin 40 astetta.

En sitten tiedä millä edellytyksin se menee näin päin muissakin tapauksissa.

Sepi80 sanoi:
Mitenkähän minä muistelisin joskus jostain lukeneeni että tuo skenario 1jäähtyy nopeammin, koska tuo kahvi johtaa mustana paremmin lämpöä-->jäähtyy nopeammin. En tarkempaa fysikaalista selitystä muista, termofysiikka ei muutenkaan mikään lempiaihe oo ollu..
No on totta että eri väreillä on hiukan eri johtavuudet, mutta se ero on niin pieni mikä siitä tulee. Niin toteisin että sillä ei ole merkitystä tässä.

Harim sanoi:
Jos yhtään tajusin mitä yrität sanoa niin tässä on ideaa. :kippis1: Mä muotoilisin sen tällaisen casen muotoon.

Oletetaan, että kahvin lämpötila on aluksi 60 astetta. Skenaarion 1:n mukaisesti sen annetaan ensin jäähtyä 5 min - sovitaan vaikka lämpötilaan 40 astetta. Jos siihen nyt lisätään 40 asteista maitoa niin lämpötila on edelleen 40 astetta.

Jos skenaario 2:ssa taas lisätään alussa kahviin 40 asteista maitoa niin maitokahvin lämpötila on alussa vähemmän kuin 60 astetta ja kun sen annetaan jäähtyä niin viiden minuutin päästä sen lämpötila on taatusti vähemmän kuin 40 astetta.
En sitten tiedä millä edellytyksin se menee näin päin muissakin tapauksissa.

Kun ei se mene tuolla tavalla. Koko homman juju on siinä, että skenaario 2:ssa nesteen kokonaismäärä on alussa suurempi ja se siis jäähtyy hitaammin. Tässä kärjistetty esimerkki:

Viet ulos pakkaseen samaan aikaan ruokalusikallisen 100 asteista kiehuvaa vettä ja ämpärillisen kiehuvaa vettä. Kumpi jäätyy nopeammin?

Minkä lainen paita kuuluu frakin alle? Vuokrasin frakin vanhojen tanssia varten, mutta vuokraukseen kuului vain itse frakki ja housut, joten nyt tarvitsisi ostaa paita. Vai käykö aivan tavallinen puku paita?

Hippinakki sanoi:
Minkä lainen paita kuuluu frakin alle? Vuokrasin frakin vanhojen tanssia varten, mutta vuokraukseen kuului vain itse frakki ja housut, joten nyt tarvitsisi ostaa paita. Vai käykö aivan tavallinen puku paita?
Frakkipaita. Ei taida muuta eroa olla normaaliin pukupaidaan kuin kova kaulus. Lisäks sulla täytyy olla sellanen liivi sen paida päällä (kohtuu ärsyttävä pitää päällä).

Integrandi sanoi:
Kun ei se mene tuolla tavalla. Koko homman juju on siinä, että skenaario 2:ssa nesteen kokonaismäärä on alussa suurempi ja se siis jäähtyy hitaammin. Tässä kärjistetty esimerkki:

Viet ulos pakkaseen samaan aikaan ruokalusikallisen 100 asteista kiehuvaa vettä ja ämpärillisen kiehuvaa vettä. Kumpi jäätyy nopeammin?

Ratkaisua ei voi yleistää ainakaan esitetyillä perusteilla. Se voi mennä ihan kummin päin vaan, kun lähtötilanne valitaan sopivasti.

Nesteen kokonaismäärän kasvu (suurempi lämpökapasiteetti) ei edes välttämättä tarkoita hitaampaa jäähtymistä. Jos kahvikuppi on voimakkaasti ylöspäin levenevä niin nestemäärän lisäys suurentaa ilman kanssa kosketuksissa olevaa pinta-alaa ja lämmönsiirto voimistuu. :evil: :D

suortti sanoi:
Frakkipaita. Ei taida muuta eroa olla normaaliin pukupaidaan kuin kova kaulus. Lisäks sulla täytyy olla sellanen liivi sen paida päällä (kohtuu ärsyttävä pitää päällä).
Kiitos vastauksesta.Löytyykö kyseisiä paitoja aivan perus miesten vaate liikkeistä? Vai täytyykö mennä ostamaan jostakin puku liikkeestä?

Miksi jotkut eivät vaivaudu lukemaan läpi ketjua johon ovat vastaamassa? ymmärrän kyllä että joku 500 sivua on vähän liikaa mutta ihan lyhyetkin ketjut toistavat itseään ihan helvetisti kun kaikki on sanottu sataan kertaan. Mä alan kyllä isona viralliseksi valvojaksi. Vai saako tolla postauksien määrällä jossain koloa/keppiä?

Harim sanoi:
Nesteen kokonaismäärän kasvu (suurempi lämpökapasiteetti) ei edes välttämättä tarkoita hitaampaa jäähtymistä. Jos kahvikuppi on voimakkaasti ylöspäin levenevä niin nestemäärän lisäys suurentaa ilman kanssa kosketuksissa olevaa pinta-alaa ja lämmönsiirto voimistuu. :evil: :D

:anssi:

Jos molemmissa skenaarioissa on samat kupit käytössä niin homma ei muutu mihinkään suuntaan oli sitten millainen astia tahansa. Lämmönsiirto toki voimistuu, mutta kun kippo on sama molemmissa tapauksissa niin sillä ei ole merkitystä lopputulokseen.

Integrandi sanoi:
En hyvällä tahdollakaan ymmärrä tuota kirjoitusta :) Taisit kuitenkin hakea sitä, että se sekoitus luovuttaa lämpöä hitaammin kuin pelkkä puhdas sumppi. Mutta taaskaan ei ole otettu huomioon sitä, että seoksen lämpötila laskee välittömästi alussa kun skenaariossa 1 on laitettu maidot sekaan. Skenaariossa 2 lämpötila ei enää laske kertarysäyksellä niin paljoa koska kahvi on ehtinyt jonkin verran jäähtyä. Skenaario 2 toimii silti paremmin koska kokonaistilavuus on alussa suurempi ja lämpö "pysyy" näin pidempään.
Tota, mä kirjoitin väsyneenä ja nyt oon kännissä. Palataan asiaan, mutta lainaan tätä mitä olin jo kirjoittanut, mikä perustuu yksinkertaisempaan ajattelutapaan:
Weeboom sanoi:
Vielä kahvimaidosta. Voidaan ajatella helpoiten pitämällä tapausta 2 suljetumpana. Se on luovuttanut suuremman energian maidolle, koska jäähtyminen ympäristöön oli pienempää 5 min aikana.
Jep, vaikkakin maidon ja kahvin ominaislämpökapasiteetit ovat molemmat hyvin lähellä toisiaan (samoja siis kuin veden).
juu toki :)

Hippinakki sanoi:
Kiitos vastauksesta.Löytyykö kyseisiä paitoja aivan perus miesten vaate liikkeistä? Vai täytyykö mennä ostamaan jostakin puku liikkeestä?
Jos sulla on jo itelläs normi pukupaita, voit varmaan käyttää sitä. Heteromiehen silmään noissa ei oo mitään eroa. En osaa sanoa, mistä sä ne liivit saisit, kun ite vuokrasin koko paketin (ja noudettaessa puku olikin sitten liian pieni).

Hippinakki sanoi:

Luulisi löytyvän jos liike myy miesten pukuja ja sensellaista. Mutta eipä tuo iso rikos ole mitään ihan tavallistakin valkoista kauluspaitaa pistää sinne alle. En vain tajua mikä pukuvuokraamo vuokraa frakin vajavaisena, itse häissäni kun vuokrasin, oli siinä kaikki releet mukana automaattisesti.

Timba79 sanoi:
Luulisi löytyvän jos liike myy miesten pukuja ja sensellaista. Mutta eipä tuo iso rikos ole mitään ihan tavallistakin valkoista kauluspaitaa pistää sinne alle. En vain tajua mikä pukuvuokraamo vuokraa frakin vajavaisena, itse häissäni kun vuokrasin, oli siinä kaikki releet mukana automaattisesti.
Vuokrasin tai oikeastaan lainasin puvun paikkalisesta teatterista. Sain sen parilla kympillä, mikä on aika halpa hinta verrattuna oikeaan pukuvuokraamoon.

Integrandi sanoi:
Onko Modified ottanut elämäntehtäväkseen nostaa kaikki isoisänaikaiset tredit ylös?
Parempi että nostelee noita vanhoja kuin tekee uusia. Mitä haittaa siitä on, jos nostaa vanhemman threadin ylös? Saadaan ehkä uutta keskusteluakin siitä aiheesta, jotkut vanhat threadit on hyviä.

Eipä ole tullut tänne ennen kirjoitettua mutta tuli tässä pari kysymystä mieleen liittyen hampaiden pesuun. Eli mistä johtuu kun hampaiden pesusta tovin kuluttua rupeaa janottamaan? Ja voiko sähköhammasharjalla huoletta pestä 2 krt/pv pestä hampaat, ilman että kiille tms kärsii? :david:

Mik99 sanoi:
Eipä ole tullut tänne ennen kirjoitettua mutta tuli tässä pari kysymystä mieleen liittyen hampaiden pesuun. Eli mistä johtuu kun hampaiden pesusta tovin kuluttua rupeaa janottamaan? Ja voiko sähköhammasharjalla huoletta pestä 2 krt/pv pestä hampaat, ilman että kiille tms kärsii? :david:

Mulla ainakin hammastahna kuivaa huulia, josko se kuivaa suunki limakalvoja. Kiille ei kärsi 2krt/pv hampaiden pesusta, olettaen, että et pese hampaitasi viilalla ja/tai et ole nauttinut sitä pehmentävää ravintoa 30-60min ennen pesua.

Miksi kevytmaito laittaa mahan kuralle ja rasvaton maito ei laita mahaa kuralle? Minulla ei ole todettu maitoallergiaa. :arvi:

Integrandi sanoi:
:anssi:

Jos molemmissa skenaarioissa on samat kupit käytössä niin homma ei muutu mihinkään suuntaan oli sitten millainen astia tahansa. Lämmönsiirto toki voimistuu, mutta kun kippo on sama molemmissa tapauksissa niin sillä ei ole merkitystä lopputulokseen.
Kyllä sillä vaan on. Vaikka mukit on samat molemmissa caseissa niin se ei silti tarkoita, että lämmönsiirtopinta-ala olisi sama molemmissa caseissa. Kun kahviin lisätään maitoa niin pinta nousee ylemmäksi ja jos kuppi levenee ylöspäin niin lämmönsiirtopinta-ala ilman ja kahvin välillä kasvaa. (Tietysti myös kahvin ja mukin välinen lämmönsiirtopinta-ala kasvaa.) Sopivan muotoisella kupilla se voi kasvaa paljonkin ja jos kahvista ilmaan tapahtuvan konvektion merkitys on suuri - esim. kuppi on ulkona kovassa tuulessa - niin tuolla pinta-alan kasvulla voi olla suurikin merkitys. :)

Back
Ylös Bottom