Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Peppe Halti sanoi:
Oliko suomessa tv-mainoksia silloin kun oli vain kaksi kanavaa? En muista itse kun olin niin pieni.
Ehkä joskus jalkapallon/jääkiekon mm- kisojen aikaan on ollut mainoksia.
En ole aivan varma.

Mitä niitä linkkejä oli, joissa on kuvitettuna liikesarjat? Siis että voisi tarkistaa liikeiden oikein kulku. Joskus niissä olen pörräillytkin, mutta tarpeettomina unohtunut ja nyyt tarvitsis tarkistaa...

tuusentack

Peppe Halti sanoi:
Oliko suomessa tv-mainoksia silloin kun oli vain kaksi kanavaa? En muista itse kun olin niin pieni.

Kakkosellahan tuli MTV:n ohjelmia, ja silloin kun MTV oli verkossa, tuli mainoksia. Jos en muista ihan väärin.

Tuli ton liikenneketjun inspiroimana tämmönen mieleen. Eli minkä takia useimmat jalankulkijat/pyöräilijät kulkee oikeeta puolta valtateilla ym. Siis pientareen puolella, mutta liikenteen suuntaan? Onko kellään lakipykälistä tietoa? Mun käsityksen mukaan pitäis mennä juurikin sitä vasenta puolta.

training_addict sanoi:
Tuli ton liikenneketjun inspiroimana tämmönen mieleen. Eli minkä takia useimmat jalankulkijat/pyöräilijät kulkee oikeeta puolta valtateilla ym. Siis pientareen puolella, mutta liikenteen suuntaan? Onko kellään lakipykälistä tietoa? Mun käsityksen mukaan pitäis mennä juurikin sitä vasenta puolta.

Muistaisin lukeneeni joskus että jalankulkija/pyöräilijä saa vapaasti valita "kaistansa". Turvallisempaahan se on tietysti kulkea sitä vasenta puolta...vaikka useimman vaisto taitaa viedä sinne oikealle puolelle.

training_addict sanoi:

Jalankulkija saa valita nykyään kaistansa, pyöräilijän pitää edelleen käyttää oikeaa reunaa. Tämä jonkinsortin epävirallisena mutuna, ei nyt jaksa tarkistaa tämänhetken lakipykälää aiheesta, sen verran mitätön asia ja kellonaika :zzzz:

EDIT: kukaan ei ole koskaan saanut sakkoja kävelemisestä "väärällä" puolen katua, joten kyseessä on enemmän ohje kuin varsinainen lain kirjain.

Integrandi sanoi:
Muistaisin lukeneeni joskus että jalankulkija/pyöräilijä saa vapaasti valita "kaistansa". Turvallisempaahan se on tietysti kulkea sitä vasenta puolta...vaikka useimman vaisto taitaa viedä sinne oikealle puolelle.

Pyöräilijä menee oikeaa laitaa ajoradalla koska kyseessä on ajoneuvo. Pyöräilijän on myöskin käytettävä pyörätietä mikäli se sijaitsee kulkusuuunnassa oikealla puolella ajorataa.

Jalankulkijan tulee käyttää vasenta reunaa paitsi jos oikea reuna on olennaisesti turvallisempi. Mopoa tai pyörää taluttava saa kuitenkin käyttää myös oikeaa reunaa.

Kevyen liikenteen väylällä eli pyörätiellä jalankulkija saa vapaasti valita kumpaa puolta kävelee jossei ole toisin liikennemerkillä määrätty. Itse tulkitsen tämän niin että puoli on siis valittava ja keskellä ei saa kulkea. Pyöräilijän taasen on käytettävä oikea laitaa, ja jälleen mikäli ei ole merkeillä muuta määrätty.

Opossumi sanoi:
Nyt tuleekin kysymys, jonka avulla olisin kaupungilla liikennöidessäni voinut säästää tunti sitten 30 euroa (fiksuimmat tietänevät jo tässä vaiheessa mistä kyse). Eli meneekö noihin pysäköintimittareihin vain 0.2€ kolikko? Koitin viiteen kertaa tunkea kahta 0.1€ kolikkoa, mutta ei hyväksynyt. Totesin ettei taida onnistua, ja meinasin ihan oikeasti jo jättää tuulilasinpyyhkijän alle 0.2€ ja lapun, jossa lukee "Anteeksi, hyvä parkki-Pirkko, mutta nämä eivät menneet tuohon koneeseen". En sitä kuitenkaan tehnyt, vaan toivoin parasta ja poistuin pankissa käymään.

Takaisin tullessani, kuinkas muutenkaan, odotti tuulilasinpyyhkijän alla lappunen, jossa juhlallisesti ilmoitettiin Kotkan kaupungin rikastuneen juuri 30 eurolla...

Noh, kertoisiko joku notta mitkä kolikot noihin automaatteihin käyvät? 60€ boonuksia tähän mennessä... :D

Opossumi sanoi:
Noh, kertoisiko joku notta mitkä kolikot noihin automaatteihin käyvät? 60€ boonuksia tähän mennessä... :D

Eikö siinä automaatissa aika usein ole niiden kolikoiden kuvat jotka kyseiseen reikään sopii? :rolleyes:

Pyranha sanoi:
Kevyen liikenteen väylällä eli pyörätiellä jalankulkija saa vapaasti valita kumpaa puolta kävelee jossei ole toisin liikennemerkillä määrätty. Itse tulkitsen tämän niin että puoli on siis valittava ja keskellä ei saa kulkea. Pyöräilijän taasen on käytettävä oikea laitaa, ja jälleen mikäli ei ole merkeillä muuta määrätty.
Eikö kevyen liikenteen väylä ole joko jalkakäytävä tai pyörätie. Ei siis pelkkä pyörätie. Pyörätie on se erillinen alue, missä pyöräilijät saa pärtsäillä ja minne mummoilla ei ole asiaa. Esimerkiksi Insinöörinkatuhan on vedetty viivalla kahtia. Vaikka kävelijöiden pitäisi pysyä omalla puolellaan niin kyllähän ne mulkut siihen pyörien eteen tunkee. Sitten jos siitä vetää vauhdikkaammin itte ohi, niin tulee jotain jupinaa... Pitäis varmaan joskus esitellä ihmisille sitä viivaa mikä siinä keskellä on ja sitä merkkiä, missä pyöräilijät ja jalankulkijat on eri puolilla. Ja nyt saa ja pitääkin ownata jos puhun läpiä päähäni...

Minkä takia varmaan jokainen ihminen kokee (lähes) joka nisäkäslajin pennun, lapsen jne. todella söpöksi. On sitten kyse ihmislapsesta pikku virtahevosta tai kissanpennusta, niin ne kaikki on niin hirmu söpöjä. Täysikasvuiset herättävät vähemmän näitä tunteita.

Joona sanoi:
Eikö kevyen liikenteen väylä ole joko jalkakäytävä tai pyörätie. Ei siis pelkkä pyörätie. Pyörätie on se erillinen alue, missä pyöräilijät saa pärtsäillä ja minne mummoilla ei ole asiaa. Esimerkiksi Insinöörinkatuhan on vedetty viivalla kahtia. Vaikka kävelijöiden pitäisi pysyä omalla puolellaan niin kyllähän ne mulkut siihen pyörien eteen tunkee. Sitten jos siitä vetää vauhdikkaammin itte ohi, niin tulee jotain jupinaa... Pitäis varmaan joskus esitellä ihmisille sitä viivaa mikä siinä keskellä on ja sitä merkkiä, missä pyöräilijät ja jalankulkijat on eri puolilla. Ja nyt saa ja pitääkin ownata jos puhun läpiä päähäni...

Siis juuri näin, sen siitä saa kun koittaa kirjoittaa lakitekstiä klo 05 aamuyöllä :eek:

Tähän siis viittasin tuolla "jossei liikennemerkillä ole toisin määrätty". Liikennemerkki siis kertoo puolet :)

Taidampa itsekin kun seuraavan kerran tuskailen jonkun laamapartion takana kysäistä notta eikö herrasväki tiedä liikennesääntöjä, keskellä kävely ei ole sallittua valitkaa puolenne prkl :evil:

Voiko keitettyä riisiä pakastaa myöhempää käyttöä varten? Eihän sitä mikään estä mutta muuttuuko maku taikka rakenne mihinkään?

teemupii sanoi:
Voiko keitettyä riisiä pakastaa myöhempää käyttöä varten? Eihän sitä mikään estä mutta muuttuuko maku taikka rakenne mihinkään?
Mä en oo tavannu vielä mitään ruoka-ainetta jonka maku ei pakastaessa muutu. Muuttuuhan riisin maku jo jääkaapissakin vähän.

Ai joo, kerran jääkaappi temppuili ja veti riisin jäähän (kaiken muunkin kyllä). Maku oli aika... ööö... sellainen kuin pakastamisesta tulee, ja rakenne muuttui jauhoisemmaksi.

Powerhousu sanoi:
Minkä takia varmaan jokainen ihminen kokee (lähes) joka nisäkäslajin pennun, lapsen jne. todella söpöksi. On sitten kyse ihmislapsesta pikku virtahevosta tai kissanpennusta, niin ne kaikki on niin hirmu söpöjä. Täysikasvuiset herättävät vähemmän näitä tunteita.
Mikä tahansa on söpöä kun se on pientä. J. R Harris kirjoitti tästä Kasvatuksen myytissä: hänestä pienet näytepakkaukset pesuainetta olivat tavattoman söpöjä. Taustallahan on lapsenrakkaus ja suojavietti: pieni muistuttaa vauvaa -> vauva on söpö, ergo, pieni on söpö.
Kelaa, Shakirakin on vain puoltoistametrinen. Hitto se on luonnossa varmaan SÖPÖ!

Tiilisukassa sanoi:
Helsingissä niihin mittareihin saa änkeä melkeen mitä vaan(pois lukien 1c ja 5c kolikot) jotkut ottavat jopa seteleitä.

Kasarmintorin nurkalla on parkkiautomaatti, jossa voi maksaa luottokortilla. En tiiä onko se vaan p-hallipysäköintiä varten. Niin, ja parkkiluolissa yleensä voi maksaa melkeinpä millä vaan.

Joskus on voinut maksaa kännykälläkin. Ainakin Hakaniemen hallin takana, siinä Viherniemenkadun päässä olevalla parkkiksella. Kätevää, mutta ei taida olla enää sitä mahdollisuutta.

Belmondo sanoi:
Mikä tahansa on söpöä kun se on pientä. J. R Harris kirjoitti tästä Kasvatuksen myytissä: hänestä pienet näytepakkaukset pesuainetta olivat tavattoman söpöjä. Taustallahan on lapsenrakkaus ja suojavietti: pieni muistuttaa vauvaa -> vauva on söpö, ergo, pieni on söpö.
Kelaa, Shakirakin on vain puoltoistametrinen. Hitto se on luonnossa varmaan SÖPÖ!
Toi muuten on totta, että kaikki piei on söpöä. Pätee kyllä enemmän naisiin. "Kato miten söpöt pelikortit, kun ne on niin pienet" Samoin vauvan vaatteet on söpöjä. Mutta en tiedä selittääkö toi sitä, että kuva kissanpennun naamasta on hirmu söpö, siitähän ei näe sen todellista kokoa. Vai liittyykö se siihen, että sen tietää olevan pieni?

Edit: Mäkin oon aika pieni (166cm) ja kerran baarissa tuli joku mun ikäinen nainen sanomaan, että sä oot niiiiin hirmuisen söpö, että haluaisin viedä sut kotiin ja helliä vaan koko yön. :lol2:

Edit2: Olo oli sen jälkeen niin sanotusti "wtf"

Back
Ylös Bottom