Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

En ole varma, onko kysymys tyhmä vai omituinen vai sekä että, mutta here goes...
Miksi äänestäessä ei saa halutessaan käyttää omaa ääntään negatiivisena, tyyliin "oma ehdokas ei hyötynyt, mutta ompahan ainakin yksi ääni tuolta pois?":evil:

lIhaa sanoi:
Jep. Menikö muuten edes sinne päin?

Näyttäisi toimivan joo...Nussitaan nyt kuitenkin vähäsen..

lIhaa sanoi:
Jos x on juuri ja se kuuluu C:hen, on myös sen kompleksikomplementti juuri. Tämän perusteella reaalijuuret ovat 0 ja 0, eli yhtälöllä on kaksoisjuuri nollassa.

Tuolla perusteella yhtälöllä x-1=0 pitäisi olla myös kaksoisjuuri (ykkösessä). Toki kompleksiluku konjugaattineen on ratkaisu, mutta se ei selitä reaalista kaksoisjuurta. Perustelun löytää Moivren kaavalla tai sitten vaikkapa tekijöihin jaolla: x^2=0 <-> x*x=0 <-> x= 0 tai x=0.

:zzzz:

Glyptis sanoi:
En ole varma, onko kysymys tyhmä vai omituinen vai sekä että, mutta here goes...
Miksi äänestäessä ei saa halutessaan käyttää omaa ääntään negatiivisena, tyyliin "oma ehdokas ei hyötynyt, mutta ompahan ainakin yksi ääni tuolta pois?":evil:

Ensinnäkin, hyvä kysymys. Toiseksi: joku enemmän valtio-oppinut osaa varmaan vastata paremmin, mutta lämmitellään seuraavasti:

Meillä on vain katsottu, että vallitseva vaalijärjestelmä on paras mahdollinen. Luulisin, että yksi syy tuohon negatiivisten äänten antamisen mahdollisuuden puuttumiseen on aika. Vaalihuoneistojen sulkeutumisen jälkeen alkaa hillitön ääntenlaskeminen, ja nykysysteemillä pistetään vain viiva jokaiselle ehdokkaalle, jonka numero äänestyslipusta löytyy. Negatiivisten äänten systeemissä pitäisi olla kaksi listaa (positiivisten ja negatiivisten äänten), joiden ylläpito veisi turhan paljon aikaa.

Ja meillähän voi antaa "negatiivisia" ääniä, jos niitä ajatellaan kuten kuvailet: äänestät vain jotain toista ehdokasta. Tällöin ääni on pois "tuolta toiselta" ehdokkaalta. Mutta varsinainen negatiivinen äänihän tarkoittaisi sitä, että voisit mitätöidä jonkun toisen antaman äänen omallasi. Eli esim. ehdokas X saa yhden äänen äänestäjältä Ä, ja sinä antaisit inhokillesi X:lle negatiivisen äänen: tällöin ehdokas X:n äänimäärä olisi nolla.

Tämä puolestaan on hieman ristiriidassa yhtäläisen äänioikeuden idean kanssa: jokaisella äänioikeutetulla on yksi ääni, ja mahdollisuus juuri Sinun äänesi mitätöimiseen sotii jossain määrin tätä yhtäläisen vaikuttamisen ideaa vastaan.

Lichen sanoi:
Mutta varsinainen negatiivinen äänihän tarkoittaisi sitä, että voisit mitätöidä jonkun toisen antaman äänen omallasi. Eli esim. ehdokas X saa yhden äänen äänestäjältä Ä, ja sinä antaisit inhokillesi X:lle negatiivisen äänen: tällöin ehdokas X:n äänimäärä olisi nolla.

Tämä puolestaan on hieman ristiriidassa yhtäläisen äänioikeuden idean kanssa: jokaisella äänioikeutetulla on yksi ääni, ja mahdollisuus juuri Sinun äänesi mitätöimiseen sotii jossain määrin tätä yhtäläisen vaikuttamisen ideaa vastaan.

Niinpä kyllä. Ja lisää tekemistä ääntenlaskijoille myös. Mutta luulen että ainakin äänestysprosentti nousisi, suomalaista perusluontoa ajatellen (jos en minä voita, niin ei kyllä...)

Glyptis sanoi:
Niinpä kyllä. Ja lisää tekemistä ääntenlaskijoille myös. Mutta luulen että ainakin äänestysprosentti nousisi, suomalaista perusluontoa ajatellen (jos en minä voita, niin ei kyllä...)

Äänestysprosentti tosiaan nousisi, sitä en epäile hetkeäkään. :D

Tuossa mietin vielä toisen kahden sentin edestä asiaa, ja kun miettii noita negatiivisia ääniä hetken, niin d'Hondtin laskentamenetelmässä negatiiviset äänet vaikuttaisivat vaalien lopputulemaan radikaalisti eri tavalla kuin nykyisellä systeemillä. Joku matemaattisesti suuntautunut voi pistää vielä laskut esiin, minä tyydyn vain kuvailemaan.

Kuvitellaan vaali, jossa on kaksi ehdokasta. Molemmat saavat 10000 positiivista ääntä, joten sillä tavalla ovat tasapisteissä. Sitten ryhdytään laskemaan negatiivisia ääniä. Toisen ehdokkaan negatiivisten äänten määrä on 500, toisen 600, joten vaalien lopputulos on siinä mielessä selvä; vähemmän negatiivisia ääniä saanut voittaa. Mutta yhtäläinen äänioikeus ei toteudu enää samalla tavalla: enemmän negatiivisia ääniä saaneen ehdokkaan positiivisten äänestäjien äänien paino ei ole enää sama kuin vähemmän negatiivisia ääniä saaneen ehdokkaan äänestäjien. :laskukaava:

Tämä lienee se syy, miksi negatiiviset äänet eivät sovi yhteen yhtäläisen äänioikeuden periaatteen kanssa.

Kiitokset, Lichen! Tämä valaisi asiaa harvinaisen tehokkaasti!:worship:

luulen et jos toi negatiivisten äänien antaminen olis mahdollista ni kaikki ehdokkaat olis pahasti miinuksilla, eikä se tois hyvää julkisuutta suomelle :D

kaNi- sanoi:
luulen et jos toi negatiivisten äänien antaminen olis mahdollista ni kaikki ehdokkaat olis pahasti miinuksilla, eikä se tois hyvää julkisuutta suomelle :D
Mä ajattelin samaa. Nykyisinhän vaali menee niin, että tullakseen valituksi (presidentiksi) pitää saada puolet äänestäneistä taakseen - joko heti ensimmäisellä kierroksella tai sitten toisella, kun on enää kaksi ehdokasta. Valituksi tulleella on siis takanaan äänestäneiden enemmistön tuki.

Jos voisi antaa negatiivisia ääniä niin voisi periaatteessa käydä niin, että valituksi tulisi henkilö, jota ei kannattanut kukaan. Nollatuloksella joku väritön persoona voisi pärjätä hyvinkin, kun ne joilla on enemmän asiaa jäisivät miinukselle.

Millä systeemillä nuo kauppojen turvaportit toimii? Tänään kun kävin ostamassa nettikaapelin, niin alkoi tuo paketti hälyttämään jo kassalla kun myyjä laittoi sen siihen tiskiin. Portit rupesivat myös laulamaan kun sen niistä vei läpi ja myyjä varoitteli että voi muissakin kaupoissa hälytellä. Johtunee kaiketi tuosta että johto on rullalla?

Edit. Ilmeisesti sähkömagneettiseen induktioon perustuu jotenkin...

Keila sanoi:
Mihin liittyy stokastiikka/stokastiset prosessit? Juu matikkaan kyllä, mutta mihin tarkalleen, kun ei jaksa nyt kaivella?
Stokastinen viittaa epävarmuuteen tai satunnaisuuteen. Stokastinen prosessi on satunnaisprosessi.

EDIT: Systeemianalyysiin eli sovellettuun matematiikkaan nuo liittyvät.

Operaatiotutkimuksen voi jakaa kolmeen osaan, joista stokastiikka on yksi (muut ovat tilastotiede ja optimointi), ja operaatiotutkimus on käytännössä sovellettua matikkaa. Esim. monia luonnonilmiöitä voidaan pitää stokastisina, kuten säätä, mutta myös esimerkiksi osakemarkkinoita pitkällä aikavälillä.

Piti vielä sanoa että oikeiden matemaatikkojen mielestä operaatiotutkimus (tai systeemianalyysi) ei ole matikkaa :)

Miten helvetissä leffassa Demolition Man niitä "simpukoita" pysty käyttämään perseen pyyhkimiseen täysi-istunnon jälkeen? :jahas:

Onko mulla kehossa tänään joku nesteenpoisto päällä tjtn. kun puolen tunnin välein saa juosta vessassa vaikka en hirveästi ole juonut :jahas:
Tarkennetaan vielä että oikeastaan puolen tunnin sisällä pari kertaa!

Dorian_89 sanoi:
Onko mulla kehossa tänään joku nesteenpoisto päällä tjtn. kun puolen tunnin välein saa juosta vessassa vaikka en hirveästi ole juonut :jahas:
Tarkennetaan vielä että oikeastaan puolen tunnin sisällä pari kertaa!

Kaverit ovat kertoneet, että eräs tietty sukupuolitauti aiheuttaa myös tihentynyttä tarvetta juosta kusella.

Slarto sanoi:
Miten helvetissä leffassa Demolition Man niitä "simpukoita" pysty käyttämään perseen pyyhkimiseen täysi-istunnon jälkeen? :jahas:

Heh..mietin joskus ihan samaa kun leffan näin. Ei se perse varmaan paljoa kiitä niistä sakkolapuistakaan :D

Integrandi sanoi:
Heh..mietin joskus ihan samaa kun leffan näin. Ei se perse varmaan paljoa kiitä niistä sakkolapuistakaan :D

Mä luulen et ihmisen rypäri on yks niitä vehkeitä, jotka on historian hämärissä nähnyt vaikka minkälaista tavaraa ja pyyhintä kivestä-lusikan kautta verhokankaaseen ja automaattisiin vesisuihkuihin, kun ihminen on ettiny optimaalista tapaa karsia karvahelyt matkasta. Joku simpukka ei paljon gagarii pelota, luulen. Millasta olis matkustaa läpi ihmisen historian kakkosen silmin, tai siis silmällä nähtynä? Mielenkiintoista.

Keila sanoi:
Millä systeemillä nuo kauppojen turvaportit toimii? Tänään kun kävin ostamassa nettikaapelin, niin alkoi tuo paketti hälyttämään jo kassalla kun myyjä laittoi sen siihen tiskiin. Portit rupesivat myös laulamaan kun sen niistä vei läpi ja myyjä varoitteli että voi muissakin kaupoissa hälytellä. Johtunee kaiketi tuosta että johto on rullalla?

Kukaan ei tiedä??

Keila sanoi:

Portteja on ainakin kolmella eri periaatteella toimivia. Niiden toiminta perustuu radioaaltoihin, elektro- tai akustomagneettisuuteen. Nimet jo kertovat paljon. Tuossa ensimmäisessä hälytin pärähtää soimaan, kun portin sisään joutuu tiettyä signaalia lähettävä laite...eli juuri se valkoinen pieni kiekko. Toi tilanne, jossa itse narahdit on varmasti tapahtunut "magneettiporteilla". Johtosi on kääminä muuttanut sopivasti kenttää ja hälytin on pillahtanut.

Back
Ylös Bottom