Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Powerhousu sanoi:
Jep. Ja kierrät ne remmit nimenomaan vastakkaiseen suuntaan kun mihin sormet kiertyy. Muuten tanko pääsee pyörimään käsistä pois remmeistä huolimatta.
Kierrättekö peukalosta pikkurilliin päin vai päinvastoin?

Henkilöllisyystodistusten allekirjoitukset

Mitä virallisen henkilöllisyystodistuksen allekirjoitukseksi saa rapustaa? Tuli mieleen joskus kun huomasin, että asiakas oli kirjoittanut toisen nimensä, jota siis käytti, allekirjoitukseksi. Miten hitossa jonkun epäsiistin allekirjotuksen "sisältöä" valvotaan, onko se säännöt täyttävä? Ei kai siihen nyt mitään kirkkoveneitäkään saa piirrustaa?

Pari tyhmää kysymystä liittyen Pakkiksen verkkokauppaan.
1. Jos valitsee maksutavaksi verkkopankin (5e), niin tuoko postisetä paketin kotiin vai onko sekin postiennakko? Meinaan kun kerrostalon postirööristä ei kovin isoa pakettia saa tungettua sisään.

2. Saako VIP-alennuksen vain myymälässä vai myös verkkokaupasta ostaessa?

mxm sanoi:
Pari tyhmää kysymystä liittyen Pakkiksen verkkokauppaan.
1. Jos valitsee maksutavaksi verkkopankin (5e), niin tuoko postisetä paketin kotiin vai onko sekin postiennakko? Meinaan kun kerrostalon postirööristä ei kovin isoa pakettia saa tungettua sisään.

2. Saako VIP-alennuksen vain myymälässä vai myös verkkokaupasta ostaessa?

1. Paketti tulee lähimpään postiin

2. 10% on voimassa vain noudettaessa

Turisas sanoi:
Peukaloon päin ja juurikin vastaiseen suuntaan jonne sormet kiertyy.

Kumpi on kieliopillisesti oikein näissä kahdessa kohdassa:

Ruoka maistuu (a)paskalta (b)paskalle

Ruusu tuoksuu (a)pahalta (b)pahalle

Molempia näkee käytettävän sekasin ja sehän se vasta vituttaakin!

Pulla sanoi:
Kumpi on kieliopillisesti oikein näissä kahdessa kohdassa:

Ruoka maistuu (a)paskalta (b)paskalle

Ruusu tuoksuu (a)pahalta (b)pahalle

Molempia näkee käytettävän sekasin ja sehän se vasta vituttaakin!

Nyt tuleekin tosissan typerä kysymys, missä on Tomi ja Powerhousu kun niitä eniten tarvitaan? Tulkaa heti kertomaan vastaus tähän Pullan kysymykseen. :D

Timba79 sanoi:
Nyt tuleekin tosissan typerä kysymys, missä on Tomi ja Powerhousu kun niitä eniten tarvitaan? Tulkaa heti kertomaan vastaus tähän Pullan kysymykseen. :D
En osaa vastata, enkä tiedä, olisiko tuohon esim Kielitoimiston mukaan yhtä oikeaa vastausta. Pahalta ja paskalta kuulostaisi mun silmiini paremmilta vaihtoehdoilta.

Tomi sanoi:
En osaa vastata, enkä tiedä, olisiko tuohon esim Kielitoimiston mukaan yhtä oikeaa vastausta. Pahalta ja paskalta kuulostaisi mun silmiini paremmilta vaihtoehdoilta.

Eikös ne molemmat kuitenkin oikein ole, sijamuoto on vain eri. Toinen ablatiivi ja toinen allatiivi.

Tomi sanoi:
Jos kirjottais "paskalle" niin eteen sopis vaikkapa ilmaus "olen menossa", mutta ei "ruoka maistuu". Samanlaisia ihania kielikukkasia löytyy usein lööpeistä, joissa hyödynnetään kieltämme luovasti ja sanotaan "Mies tapettiin kadulla" - ihan kuin tappovälineenä olisi katu. Vähemmän harhaanjohtava muoto olisi toki "kadulle", mutta sitä ei nykyisin jostain syystä käytetä.

edit: vastaahan "kadulla" kyllä kysymykseen "missä hänet tapettiin", mutta antaa myös hupaisan mielleyhtymän tappovälineeseen.

Turisas sanoi:
Tolla nyt ei taida olla mitään merkitystä. Ite kierrän yleensä ihan suoraan päällekkäin, jolloin siitä kohdasta tulee vähän paksumpi. Pysyy vielä paremmin käsissä.

Timba79 sanoi:
Höh. Mä oon erikoistunu enemmänkin todella ärsyttäviin virheisiin, kuten viellä, irroittaa, äijjä, kuullostaa, karkoittaa... Mutta jos multa kysytään, niin paskalta on oikea muoto mun korvaan.

Tupla-J sanoi:
Jos kirjottais "paskalle" niin eteen sopis vaikkapa ilmaus "olen menossa", mutta ei "ruoka maistuu". Samanlaisia ihania kielikukkasia löytyy usein lööpeistä, joissa hyödynnetään kieltämme luovasti ja sanotaan "Mies tapettiin kadulla" - ihan kuin tappovälineenä olisi katu. Vähemmän harhaanjohtava muoto olisi toki "kadulle", mutta sitä ei nykyisin jostain syystä käytetä.
Kieroutunut mieleni väänsi vielä tuon "Mies tapettiin kadulla" sellaiseen muotoon että mies tapetoitiin :) ...juu vaikenen taas....

Kuinka kauan antibioottien oton aloittamisesta angiina on vielä tarttuva? Antibioottipakkauksessa sanotaan, että 24h hoidon aloittamisen jälkeen ei olisi enää tartuntavaaraa. Samoin sanoi terveyskeskuslääkäri. Yksityinen työpaikkalääkäri taas sanoi, että niin kauan kuin streptokokin käry(?) / jälkiä on vielä kurkussa, on se myös tarttuva (eli saattaa olla melkein viikon kuurin aloittamisesta).

Proteos sanoi:
Kuinka kauan antibioottien oton aloittamisesta angiina on vielä tarttuva? Antibioottipakkauksessa sanotaan, että 24h hoidon aloittamisen jälkeen ei olisi enää tartuntavaaraa. Samoin sanoi terveyskeskuslääkäri. Yksityinen työpaikkalääkäri taas sanoi, että niin kauan kuin streptokokin käry on vielä kurkussa, on se myös tarttuva (eli saattaa olla melkein viikon kuurin aloittamisesta).

Enpä ole sinänsä koskaan kuullut, että nimenomaan angiina olisi sinänsä tarttuva (ellei nuoleskele toisen risoja) (ja voikai se olla, mutta en itse ole kuullut "eristys" tarpeesta angiinassa). Streptokokkitaudeissa yleensä pidetään sitä vuorokautta.

Edit: tarkistin ja vuorokausi se pitäs olla.

Edit 2: Tarkistin myöskin, että leviää eritteiden välityksellä ja voi levitä myös pisaratartuntana.

TJJ sanoi:
Enpä ole sinänsä koskaan kuullut, että nimenomaan angiina olisi sinänsä tarttuva (ellei nuoleskele toisen risoja) (ja voikai se olla, mutta en itse ole kuullut "eristys" tarpeesta angiinassa). Streptokokkitaudeissa yleensä pidetään sitä vuorokautta.
Juu, ei mulla mitään eristystä tietenkään ole nyt meneillään, mutta mietin lähinnä koska voi huoletta esim. suudella yms hyviä hommia, ilman että toiselle osapuolelle koituu siitä tartuntavaaraa.

Eikös bakteeriperäiset streptokokkitaudit ole yleisnimeltään juuri angiinaa vai olenko ymmärtänyt väärin?

Noihin antibiootteihin liittyen haluaisin tuoda esille yhden asian, vaikka sitä ei ole kukaan kysynytkään, ja varmaan useimmilla on tiedossa. Mutta silti valistan, jos joillekin on uutta, koska pidän sitä tärkeänä. Nimittäin, älkää koskaan jättäkö lääkekuuria kesken, vaikka tauti tuntuisikin talttuneen. Kaikki taudinaiheuttajat eivät ole välttämättä kuolleet, ja jäljelle jääneet kehittävät helpommin itsestään vastustuskykyisiä muunnoksia kyseistä lääkettä vastaan. Siinä on yksi suuri syy, miksi taudinaiheuttajat vahvistuvat, ja koko ajan joudutaan kehittämään uusia lääkkeitä, kun vanha ei enää tehoakaan.

Proteos sanoi:
Eikös bakteeriperäiset streptokokkitaudit ole yleisnimeltään juuri angiinaa vai olenko ymmärtänyt väärin?

Angiina on nimenomaan A-ryhmän streptokokin aiheuttama nielurisatulehdus. Itellä oli jokunen aika sitten G-ryhmän streptokokin aiheuttama tulehdus, johon ei normaalisti edes annetta antibioottia, mulla tosin oli toinen nielurisa laajentunu melkein koko kurkun levyiseksi.

hamuk sanoi:
Angiina on nimenomaan A-ryhmän streptokokin aiheuttama nielurisatulehdus. Itellä oli jokunen aika sitten G-ryhmän streptokokin aiheuttama tulehdus, johon ei normaalisti edes annetta antibioottia, mulla tosin oli toinen nielurisa laajentunu melkein koko kurkun levyiseksi.
Jep, mulla on aika samantyylinen setti ollut nyt. Eli virallinen nimi mun taudille ei sitten olekaan angiina. Epäiltiin kurkkupaisettakin kun toinen puoli oli sen verran turvoksissa. Streptokokki-A- testissä tuli negaa ja muita ei testattu, kun ei tosiaan kuulemma tartte välttämättä antibiootteja.

Proteos sanoi:
Jep, mulla on aika samantyylinen setti ollut nyt. Eli virallinen nimi mun taudille ei sitten olekaan angiina. Epäiltiin kurkkupaisettakin kun toinen puoli oli sen verran turvoksissa. Streptokokki-A- testissä tuli negaa ja muita ei testattu, kun ei tosiaan kuulemma tartte välttämättä antibiootteja.

Jep. A-ryhmän beeta-hemolyyttinen streptokokki on se paskiainen joka aiheuttaa SEN angiinan. Risatulehduksia sinänsä voi aiheuttaa monet muut bakteerit ja usein myös virukset (esim mononukleoosi).

Muiden kuin tuon SEN angiinan aiheuttamia tulehduksia ei yleensä hoideta. Jossain poikkeustapauksissa ("epidemia" tilanteissa) voidaan myös muiden streptokokkien aiheuttamat taudit hoitaa.

Back
Ylös Bottom