Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Se vaatii huomiota. Taisin polttaa omia pannujani alkuun noin 15 kertaa liedellä ennen käyttöä. Sen jälkeen reilulla rasvalla paistoa ja jos tarrasi kiinni, pesu kuumalla vedellä. Jos tarraa pahemmin kiinni, niin pannuun vettä ja liedelle hetkeksi kiehumaan. Jos tämäkään ei auta, niin teräsvillaa perään ja yksi tai kaksi polttoa.

@Vieraissa
Joo reilulla rasvalla saa vedellä hetken aikaa ja paistellen mieluiten sellaisia millä on pienempi todennäköisyys tarttua kiinni. Siinä se pannu vähitellen paranee. Jos jotain sattuu tarttumaan, niin suosittelen suolalla ja öljyllä hankaamista. Ei tarvita vettä eikä välipolttoja. Mulla oli myös alussa tapana säilyttää pannua niin, että tietysti pyyhin sen kauttaaltaan öljyllä ja lisäksi kippasin pohjalle reilun kerroksen öljyä siinä toivossa, että se imeytyy pannuun. Tiedä häntä auttoiko se, mutta hyvä pannu siitä tuli.

Mulla on lisäksi rosteripannu kaiken "vähempiarvoisen" paistamiseen, mitä ei viitsi hiiliteräspannulle laittaa. Sillä paistelen mieluummin j-lihat ja veivaan kastikkeet. Se ei ole yhtä tarttumaton, mutta sitä ei tarvitse myöskään varoa yhtään.

Jos jotain sattuu tarttumaan, niin suosittelen suolalla ja öljyllä hankaamista.

Suola oli uusi juttu.

Mulla oli myös alussa tapana säilyttää pannua niin, että tietysti pyyhin sen kauttaaltaan öljyllä

Joka käytön jälkeen olen öljynnyt.

Se ei ole yhtä tarttumaton, mutta sitä ei tarvitse myöskään varoa yhtään.

Olen ollut siinä käsityksessä, ettei hiiliteräspannua tarvitse varoa.

Mitä tehdä kun keittiöön ei mahdu keittiöromua sillä se on täynnä aateekoo-osia ja lisäravinnepurnukoita?

Olen ollut siinä käsityksessä, ettei hiiliteräspannua tarvitse varoa.
Kyllä sitä vähän tarvitsee siinä mielessä ettei sitä parane liottaa vedessä ja pinta saa olla tosi hyvä, että se kestää kastikkeen teon. Omastani hävisi tarttumattomuus heti kun tein siinä yhden kastikkeen. Siksi en riskeeraa sitä enää vaikka pinta onkin nyt parempi kuin silloin oli. Myöskään kasviksia en viitsi haudutella siinä niiden korkean vesipitoisuuden takia. Voihan se olla, että mä olen vähän turhan varovainen sen kanssa, mutta miksipä en olisi jos mulla on toi vaihtoehto.

Kyllä sitä vähän tarvitsee siinä mielessä ettei sitä parane liottaa vedessä

Tarkoitit varomisella ruostumista?

ja pinta saa olla tosi hyvä, että se kestää kastikkeen teon. Omastani hävisi tarttumattomuus heti kun tein siinä yhden kastikkeen.

Kastikkeen neste "liuottaa" poltettua pintaa?

Voihan se olla, että mä olen vähän turhan varovainen sen kanssa, mutta miksipä en olisi jos mulla on toi vaihtoehto.

Ketju on tyhmien kysymysten kerholaisille. Uskallan olla jäsen ja kysyn, kun en tiedä.

Minä taas en ole varonut mitään raaka-aineita hiiliteräspannun kanssa. Tosin eipä ole vielä sattunut kohdalle esim tomaattikastikkeen teko, mutta muuten olen kyllä kaikkea sillä valmistanut ja aina annan vesipesunkin.

Nyt on pannu!
Ostin rismasta 39e, valmiiksi poltettu öljyt ja ei ainakaan ekalla kerralla jäänyt kanat kiinni mutta kun mausteet lisäsi niin ne meinasi palaa siihen.

Sattuisko joku tietämään nettikauppaa/kauppoja jossa myytäisiin old school tyyppisiä "bodaus vaatteita"? Elisiis mitä näkee kaikissa 80 luvulla otetuissa salikuvissa. Jos ymmärsit surkean selitykseni ja satut tietämään niin kerro toki

Minä taas en ole varonut mitään raaka-aineita hiiliteräspannun kanssa. Tosin eipä ole vielä sattunut kohdalle esim tomaattikastikkeen teko, mutta muuten olen kyllä kaikkea sillä valmistanut ja aina annan vesipesunkin.

Kyllä mä kastikkeet teen siinä ihan normaalisti. Lopuksi vesipesu ja öljyt pintaan.

"Tyhmien pannukysymysten kerho"

Ja oma tyhmä kysymys: pohdin alanvaihtoa ja opiskelemaan hakeutumista. Joku väitti, ettei korkeakouluissa enää saa olla ensimmäistä vuotta poissaolevana ilman pätevää syytä. Kuinka pätevä syyn pitää olla ja riittääkö esimerkiksi työsuhteen päällekkäisyys opintojen kanssa syyksi?

"Tyhmien pannukysymysten kerho"

Ja oma tyhmä kysymys: pohdin alanvaihtoa ja opiskelemaan hakeutumista. Joku väitti, ettei korkeakouluissa enää saa olla ensimmäistä vuotta poissaolevana ilman pätevää syytä. Kuinka pätevä syyn pitää olla ja riittääkö esimerkiksi työsuhteen päällekkäisyys opintojen kanssa syyksi?

Lääkärintodistuksella (olet raskaana) tai varuspalveluksen takia voit olla poissaoleva. Tyyliin.

Mikäs pannu tämä?
Joo on tuo heavy metal pannu.
Ekalla kerralla kanaa paistaessa toimi tosi hyvin mutta tokalla kerralla meinas alkaa tarttumaan kiinni ja kolmannella ottikin jo ihan kunnolla kiinni vaikka joka kerta laittanut öljyä, määrä ehkä pienehkö kun en yleensä käytä normi teflarilla yhtään öljyä kun tykkään lisätä sen ilman PAH yhdisteitä suoraan sitten ruokaan.
Koitin jo ennen käyttöönottoa ihan levyllä polttaa lisää rasvaa kiinni mutta on niin liukas pinta että se öljy lähinnä pisaroituu siihen.

Taitaa toimia parhaiten nuo vaikka pihviä paistaessa kunnon rasvassa tai sitten jotain kasleria rääkätessä kun itsessään rasvainen, kananmuna ilman öljyä tuolla pannulla voisi olla pysyvämpi ilmiö kuin jeesus.

No nyt tyhmää kysymystä tosta hiiliteräspannusta.
Kivasti tosiaan alku meni mutta nyt meinaa palaa kokoajan pahemmin kiinni, tämä on lähinnä keskellä koska kuumentaessa tasainen pohja muuttuu palloksi ja on lähinnä sitten keskeltä yhdynnässä levyyn.
Mitenkä mä nyt teen, raaputanko sen palaneen kohdan vihtuun ja koitan sitten polttaa taas rasvat siihen?
Seuraavalla kerralla pitänee olla pykälän pienempi teho mutta menee sitten ikuisuus ruuassa.

Pata-Pata tms. käyttöön ja hinkkaat kaiken kiinni palaneen irti, liikaa et voi hinkata. Sitten öljyn kanssa lutraamaan. Paista.fi kertoo prosessin.

Karitsanpaistin pakkauksessa esitetään sisälämpötilaksi 70. Eikö se silloin ole jo "puuta"?

Netissä oli ohje 52-55, jolloin liha on sisältö vielä hieman punertavaa. Eikö tuossa lämmössä ole ihan reippaasti medium tai allekin?

Varsinainen kysymys on, miksi ohjeet ovat tällaisia? Myös muihin kysymyksiin sopii vastata.

E
Ja lisää: "Laske uunin lämpötila 150 asteeseen. Jatka kypsentämistä, kunnes lihalämpömittari näyttää noin 65 astetta. Aikaa kuluu noin 1 1/2 tuntia. Silloin paisti on sisältä vielä punertava ja mehevä. "

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom