Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

@Mike : APUVA! Koitin hetki sitten mennä tuonne Repesin eli hauskoja kuvia netistä langalle ja aukesi seuraavanlainen sivu:

Seuraava sivusto on petollinen

Onko muille tullut??

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
@Mike : APUVA! Koitin hetki sitten mennä tuonne Repesin eli hauskoja kuvia netistä langalle ja aukesi seuraavanlainen sivu:

Seuraava sivusto on petollinen

Onko muille tullut??

Eilen tuli sama tietokoneella mutta kännykällä ei moista tule..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Editoitu pois linkit, eli niiden linkkien kautta just paskaa tuleekin. Älä vain mene niitä klikkaamaan. Kyse ei ole Pakkotoistosta, vaan upatuista kuvista.

Eli ihan huoleti, ei teiltä mitään luottokorttitietoja kukaan voi viedä kun forumilla ei niitä edes syötetä minnekään, mutta taas jos niitä ilmon linkkejä klikkaa, niin sitten on kusessa jos sinne menee mitään syöttämään. Kusetuskia, joita tulee joistan kuvalinkeistä jos ne on koodattu juuri niin.

Se ei vaadi mitään kikkailuja sen jälkeen kun se pinta on kunnossa. Ei sitten yhtään mitään. Sen kun paistat, peset, laitat kaappiin ja toistat seuraavat 200 vuotta. Tietysti jos sen menee pesemään pesuaineella, niin teettää taas vähän lisää kikkailuja, mutta siitä saa syyttää itseään eikä pannua. Ei valurauta kyllä ihan yhtä monikäyttöinen ole kuin hiiliteräs, mutta kyllä sitäkin käyttelee. Mun mielestä sillä paistuu parhaat munat ja pihvit paistan tietysti sillä.

Joitakin vuosia sitten hankin hiiliteräspannun, alan johtavasta liikkeestä Helsingistä. Myyjä antoi melko niukat ohjeet ja homma lähti nihkeästi käyntiin. Käyttökokemus on ollut hieman takertuvainen.

Tutkin asiaa edellisinä viikkoina syvällisemmin.

Hinkkasin pannun uudeksi! Arvostan sellaista mahdollisuutta.

Poltin rasvaa pintaan uunissa neljänä päivänä yhteensä 10 kertaa. Lopputulos näytti ja tuntui lupaavalta. Jos joku nyt sanoo, että tein puutteellista työtä, niin sopii tulla opastamaan. Ovi on avoin.

Viidentänä päivänä paistoin kananmunan. Olin koko lailla tyytyväinen, onnistumisesta vähäisesti iloinenkin.

Tein munakkaan. Tarttui kiinni. Keljutti.

Porkkanoita en aio paistaa, vaikkeivät missään olosuhteissa tarttuisi. Pannun tulevaisuus vaikuttaa osin avoimelta.

Joitakin vuosia sitten hankin hiiliteräspannun, alan johtavasta liikkeestä Helsingistä. Myyjä antoi melko niukat ohjeet ja homma lähti nihkeästi käyntiin. Käyttökokemus on ollut hieman takertuvainen.

Tutkin asiaa edellisinä viikkoina syvällisemmin.

Hinkkasin pannun uudeksi! Arvostan sellaista mahdollisuutta.

Poltin rasvaa pintaan uunissa neljänä päivänä yhteensä 10 kertaa. Lopputulos näytti ja tuntui lupaavalta. Jos joku nyt sanoo, että tein puutteellista työtä, niin sopii tulla opastamaan. Ovi on avoin.

Viidentänä päivänä paistoin kananmunan. Olin koko lailla tyytyväinen, onnistumisesta vähäisesti iloinenkin.

Tein munakkaan. Tarttui kiinni. Keljutti.

Porkkanoita en aio paistaa, vaikkeivät missään olosuhteissa tarttuisi. Pannun tulevaisuus vaikuttaa osin avoimelta.
Hiiliteräspannun pinta ei ole vielä valmis edes tuon kymmenen rasvanpolttokerran jälkeen, eikä ainakaan uunissa tehdyn jälkeen. Totesin nimittäin itsekin, että uunin lämpötila ei riitä, mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Joku kunnon kaasutöhötin voisi olla hyvä siihen hommaan. Se paranee siitä koko ajan kun vain paistelet sillä mitä voit ja koitat olla pesemättä niin paljon kuin mahdollista. Puulastalla raapimalla lähtee vähän palanutkin moska irti. Sit se alkaa olla oikeasti kunnossa kun on ihan musta.

Jatkan hinkkaamista. Vedellä mä olen pannun pessyt. Ikävästi jäi töhnäksi kiinni. Piti rapsutella kynnellä viimeiset.

Ei toi ehkä kotikäyttöön ihan optimaalinen tsydeemi ole. :)

Se vaatii huomiota. Taisin polttaa omia pannujani alkuun noin 15 kertaa liedellä ennen käyttöä. Sen jälkeen reilulla rasvalla paistoa ja jos tarrasi kiinni, pesu kuumalla vedellä. Jos tarraa pahemmin kiinni, niin pannuun vettä ja liedelle hetkeksi kiehumaan. Jos tämäkään ei auta, niin teräsvillaa perään ja yksi tai kaksi polttoa.

Tuo välipolttojen ja teräsvillan käyttö on kai vain positiivista, koska pinta karhennetaan ja uusi rasva palaa entistä enemmän kiinni.

Mulla on kaksi pannua ollut noin vuoden käytössä. Nyt ne alkaa olla hyviä ja toimivia, mutta hoivaa ja vaivaa ne on vaatinut. Tosin koko ajan entistä paremmat ja pois en enään vaihtaisi. Sopii todellakin kotitalouteen, jos alkuun jaksaa hoivata.

Alkuun paistamisessa reilusti rasvaa ja toinen vinkki vois olla se, että anna tuotteen kypsyä, älä sörki. Jotenkin se auttoi alkuun tuohon, että se ei tarrannut kiinni.

@Vieraissa

@Joxuz

Hiiliteräspannu vaikuttaa olevan siis vähän niinkuin vaimo. Ensin pitää hellitellä :love: ja sitten voi käsitellä realistisemmin. (:tähän_se_toinen_animaatio:)

Käytän tuota nyt muutaman ajan tuollaisenaan ja katson, mihin se kallistuu. Kanamuna kai tarttumisessa on se pahin haaste. Testailen muilla safkoilla, joiden kanssa ei suuremmin ole aiemmin ollut ongelmia. Munakas oli sörkkimättä kääntövaiheeseen asti, jolloin havainto tarttumisesta tapahtui. Ketutti. Laitan seuraavalla kerralla enemmän rasvaa.

Osasyy saattaa olla, että 10 polton jälkeen pinta on kyllä liukkaan oloinen, mutta vähän röpelöinen. Oliko öljykerros liian paksu? Helppohan toi on karhentaa ja nykäistä pari varvia uusiksi.

Levylläkö poltto on parempi kuin uunissa? (Gosania en tämän projektin takia hanki.) Tsekkasin paista.fi:stä ohjeet.

@Joxuz

Hiiliteräspannu vaikuttaa olevan siis vähän niinkuin vaimo. Ensin pitää hellitellä :love: ja sitten voi käsitellä realistisemmin. (:tähän_se_toinen_animaatio:)
Juu huomioo se kaipaa ainakin alkuun, myöhemmin voi sitten jättää vähemmälle.

Mulla kävi toisen pannun suhteen sama, eli liian paksusti rasvaa polttoon. Se näkyy tuossa etummaisessa omelettipannussa reunoilla vielä. Muuten olen sitä jo teräsvillaillut useamman kerran, joten pohja on silonen. Sellanen herneen kokoinen nökäre ja talouspaperilla levittää kauttaaltaan.

Tuo omelettipannu tekee jo reilulla rasvalla kananmunasta sellaisen, että kun kananmuna kippaa pannuun ja on käännön aika, liukuu munanen pannulla kun ekan kerran lastan siihen sörkkää.

Itse olen poltellut liedellä. Punnitsin kumpiakin vaihtoehtoja ja liesi sitten jäi käyttöön vaikka noitakin vois uunitella. Ohjeen otin polttoon myös paista.fi:stä mistä pannutkin tuli.
2018-03-23 13.18.45.webp

Rasvaton valkoinen kala taitaa olla se ultimaattitesti, parin vuoden jälkeen sekin näyttää onnistuvat.

En oikein jaksa noita rasvapolttoja, pari kertaa lämmittelen öljyt savuavaksi ja sitten alkaakin jo pekonin käristys.

Hiiliteräswokki näyttääkin sitten olevan vaikeampi yksilö.

Mulla on tuo peruspannuna. Osta vaikka muurikan silavaa tuubi kylkeen niin mukava tehdä rasvapoltot ja suojailla pannu käytön jälkeen.

Valmistaudu sit antamaan hoivaa alussa. Loppu palkitsee ja saat elinikäisen pannun joka toimii ja et saa piloille oikein millään.

Netissä hyvin ohjeita rasvapolttoon. Itse tein alkuun noin 15 kpl rasvapolttoja ennen ekaa käyttöä.

Tuolla kuvassa olevaa proo mallia voi myös uunitella tarvittaessa.

Back
Ylös Bottom