Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Jos ottaa tatskan tekstinä, niin minkälaista fonttia jaksaa kahtoa siihen asti, et poistaa sen operaatiossa kun v ttuuntuu 10v päästä?

Mitä lisäravinnekauppiaalle käy jos jokin ainesosa kielletään? Saako inventaarion myydä loppuun? Onko kieltävän päätöksen (uusi lääkeluettelo tms) luonnostelma nähtävissä ennakkoon, että hän voi varautua?

Mietin vain kun näitä eri aineksia kielletään vain kasvavassa määrin, tuleeko kauppiaille pahasti takkiin jne...

Mitä lisäravinnekauppiaalle käy jos jokin ainesosa kielletään? Saako inventaarion myydä loppuun? Onko kieltävän päätöksen (uusi lääkeluettelo tms) luonnostelma nähtävissä ennakkoon, että hän voi varautua?
Mietin vain kun näitä eri aineksia kielletään vain kasvavassa määrin, tuleeko kauppiaille pahasti takkiin jne...

Kysytään näin: eikö ole edes hieman epäeettistä myydä tavaraa, joka on kielletty (tai oltaisiin kieltämässä päivämäärällä x), vai näkyykö silmissäsi vain dollarit? Kyllä yrittäjä ottaa riskejä kaiken aikaa ja tämä on niistä yksi. Kannattaa tosiaan vähän miettiä mitä varastoihinsa ottaa ja tuleehan nämä kiellot Suomeen usein muiden maiden jälkeen eli on siinäkin jo yhden sortin ennakkovaroitus. Ja mielestäni tuo lista tulee julkiseksi hieman etukäteen, mutta kuten sanoin, eikö ole jo epäeettistä sinällään myydä tavaraa, joka kielletään.

Kysytään näin: eikö ole edes hieman epäeettistä myydä tavaraa, joka on kielletty (tai oltaisiin kieltämässä päivämäärällä x), vai näkyykö silmissäsi vain dollarit? Kyllä yrittäjä ottaa riskejä kaiken aikaa ja tämä on niistä yksi. Kannattaa tosiaan vähän miettiä mitä varastoihinsa ottaa ja tuleehan nämä kiellot Suomeen usein muiden maiden jälkeen eli on siinäkin jo yhden sortin ennakkovaroitus. Ja mielestäni tuo lista tulee julkiseksi hieman etukäteen, mutta kuten sanoin, eikö ole jo epäeettistä sinällään myydä tavaraa, joka kielletään.

Filosofiani on se, että ihmisillä pitäisi olla enemmän itsemääräämisoikeutta kehoonsa, mukaanlukien sen, millaisia substansseja sille esittelee, ja kieltojen sijaan pitäisi valistaa.

Onko se mielestäsi oikein, että esimerkiksi Eurycoma Longifolia -kasvista uutettuja valmisteita ei saa tilata Suomeen? Luokittelisitko kyseisen kasvin sisältämät ainesosat kovinkin haitalliseksi ihmiselle? Millä perustelisit väittämäsi, millä perustelisit sen, että suojellaksesi Suomen kansaa olisit valmis menemään niinkin pitkälle, että ihan kieltäisit ko. kasvia hyödyntävien tuotteiden tuonnin Suomeen? Miten kerrot kohteliaasti Suomen kansalle, että anteeksi, mutta olette liian hölmöjä saadaksenne käyttää ko. kasvia hyödyntäviä tuotteita, satutatte vain itseänne ko. käytöllä?

Minkä uskot olevan lääketeollisuuden rooli erilaisten substanssien kieltojen takana?

Kaikki substanssit, joilla on ns. "lääkinnällinen vaikutus" ovat valvottuja. Ovatko kaikki lääkinnällisen vaikutuksen omaavat substanssit ihmiselle välttämättä niin haitallisia, ja ihmiset todella niin hölmöjä, että niiden levitystä ja käyttöä on valvottava?

Entä tämä: Joka ikinen aine, niin alkuaine, molekyyli, kuin bioyhdiste, jne. lienee tappava liian suurina annoksina nautittuna. Esim. vesi mukaanlukien.

Viimeksi muokattu:
Miks osa hoitsuista kirjaa potilastietojärjestelmiin työt muodossa "nönnönnöö noussut itse sängystä ylös, tehnyt sitä, avustettu siinä ja tässä."? Eikö sitä vois vaan kirjata perfektissä tms? Kauheen sekavan olosta tekstiä välillä.

Jos pieraisen johonkin purkkiin, suljen sen purkin ja avatessa työnnän sytkärin siihen suuaukolle niin leimahtaako?
Siis sama periaate kuin mitä jokainen on varmasti skidinä testannu, että sytkäristä laskee kaasua nyrkkiin ja sitten tulta sinne nyrkkiin avatessa niin kivasti leimahtaa.

Ja olen siis ihan selvinpäin tällä hetkellä

Jos pieraisen johonkin purkkiin, suljen sen purkin ja avatessa työnnän sytkärin siihen suuaukolle niin leimahtaako?
Siis sama periaate kuin mitä jokainen on varmasti skidinä testannu, että sytkäristä laskee kaasua nyrkkiin ja sitten tulta sinne nyrkkiin avatessa niin kivasti leimahtaa.

Ja olen siis ihan selvinpäin tällä hetkellä

Meillä oli nuorempana (tämäkin kyllä 20 paremmalla puolella) hauskana harrastuksena sytytellä pieruja, joten oman kokemuksen perusteella ne kaasut kyllä syttyy. Siitä en tiiä, että saako sitä sinne purkkiin talteen. Eikös se oo huoneilmaa raskaampaa kamaa, niin sen perusteella pitäis onnistua? :D

Miks osa hoitsuista kirjaa potilastietojärjestelmiin työt muodossa "nönnönnöö noussut itse sängystä ylös, tehnyt sitä, avustettu siinä ja tässä."? Eikö sitä vois vaan kirjata perfektissä tms? Kauheen sekavan olosta tekstiä välillä.

Mikä tässä sua tökkii? Sun esimerkki on perfektissä.

Kuulostaa vaan mun korvaan tyhmältä. Imperfektissä oli siis tarkoitus sanoa. Tuntuu, et muut ammattilaiset käyttää preesensiä ja imperfektiä enempi ja tuo perfekti on joku hoitsujen fiksaatio.

Oisko kyse siitä, että

a) kirjaukset eivät ole kaunokirjallisia tuotoksia
b) hoitajien työssä on välillä aika kova kiire
c) jokaisella on oma tapansa kirjata
d) vain sillä on väliä että faktat on oikein
e) päivittäiskirjaukset eivät lähtökohtaisesti ole tarkoitettuja potilaan luettavaksi, hoitokertomukset on asia erikseen
f) uudet hoitajat ja opiskelijat omaksuvat helposti vanhojen hoitajien tapoja
g) aikamuodoilla on vivahde-eroja ja ehkä hoitaja haluaa sanoa sanottavansa nimenomaan muodossa x eikä y
h) sillä ei oikeastaan ole väliä, jos jokin tapa kuulostaa sun mielestä tyhmältä
i) mun kokemuksen mukaan myös lääkärit/fyssarit/sossut jne. kirjaavat hyvin vaihtelevasti omilla tyyleillään.

Sitten toisaalta kun mietin omaa kirjaamista, niin enemmän taidan käyttää imperfektiä. Niitä vivahde-eroja tosiaan on, sen mukaan aikamuodot vaihtuu. Enemmän mua huvittaa yoda-kieli, jota itsekin tulee käytettyä. :D

Filosofiani on se, että ihmisillä pitäisi olla enemmän itsemääräämisoikeutta kehoonsa, mukaanlukien sen, millaisia substansseja sille esittelee, ja kieltojen sijaan pitäisi valistaa.

Nykyisessä yhteiskunnassa on ongelmana se, että sinun töppäilyjesi kustannukset voivat joutua maksamaan muut. Jos tämän itsemääräämisoikeuden lisäksi voisit luopua mm. yhteiskunnan tuesta ja sinulle annettaisiin mahdollisuus elvytys ja hoitokieltoon, niin kaikin mokomin. Toisaalta silti voit olla kallis riski yhteiskunnalle esim. mikäli jokin epämääräinen aihe alentaa kykyäsi toimia tai lisää sairauskohtausten riskiä tms. ei sinulle todellakaan pitäisi antaa ajokorttia tms. Itsemääräämisoikeutta on myös se, ettei kukaan pakota sinua olemaan täällä Suomessa, jos kaikki on niin huonosti.

Toinen hyvä kysymys näille itsemäärämisoikeudestaan taisteleville on se, että onko tupakointi mielestäsi itsemääräämisoikeuden piiriin kuuluva asia vai se, että savu kulkeutuu myös sivullisten keuhkoihin ei tee siitä "sinun" asiaasi yksinään. Ainakin niin kauan kuin joudun passiivisesti sen haitoista kärsimään ja maksamaan niitä kustannuksia, joita muiden tupakointi aiheuttaa, en todellakaan katso kuuluvan sen itse itsemääräämisoikeuden piriin Suomessa.

Onko se mielestäsi oikein, että esimerkiksi Eurycoma Longifolia -kasvista uutettuja valmisteita ei saa tilata Suomeen?

Tarvitseeko normaali ihminen elääkseen ko. kasvista uutettuja valmisteita? Hieman aiheeseen pereytyäkseni luin mm. Wikipedian artikkelin ko. kasvista ja jos esim. tutkituista tuotteista 36 % sisälsi liian paljon elohopeaa, niin milläköhän normaali ihminen tällaisia asioita tutkii? Jos sinulle tuodaan eteen kasa juuria, tuskin pystyt niistäkään ko. kasvia erottamaan. Voi hyvin olla, että kyseinen uute on hyvää, mutta kuka pitää huolen siitä, että tavara on sitä mitä sen pitäisi olla. Tavallisella ihmisellä ei tähän ole mitään mahdollisuutta (tai sanotaanko halua ja rahaa), joten on paljon fiksumpi kieltää se kokonaan, varsinkin kun sen merkitys elämiselle on hyvin merkityksetön.

Ovatko kaikki lääkinnällisen vaikutuksen omaavat substanssit ihmiselle välttämättä niin haitallisia, ja ihmiset todella niin hölmöjä, että niiden levitystä ja käyttöä on valvottava?

Valitettavasti olen tässä elämässä nähnyt jo tarpeeksi tyhmiä ihmisiä, että en valitettavasti voi allekirjoittaa sanomaasi. Niitä riittää, valitettavasti. Kuten edellä jo kysyin, niin onko tämäkään sellainen substanssi jota ilman et voisi elää? Jos voit, niin miksi tehdä elämästä niin vaikeaa.

https://beta.suomi.fi/kansalaiselle/maahan-ja-maastamuutto/muuttaminen-suomesta

Oisko kyse siitä, että

a) kirjaukset eivät ole kaunokirjallisia tuotoksia
b) hoitajien työssä on välillä aika kova kiire
c) jokaisella on oma tapansa kirjata
d) vain sillä on väliä että faktat on oikein
e) päivittäiskirjaukset eivät lähtökohtaisesti ole tarkoitettuja potilaan luettavaksi, hoitokertomukset on asia erikseen
f) uudet hoitajat ja opiskelijat omaksuvat helposti vanhojen hoitajien tapoja
g) aikamuodoilla on vivahde-eroja ja ehkä hoitaja haluaa sanoa sanottavansa nimenomaan muodossa x eikä y
h) sillä ei oikeastaan ole väliä, jos jokin tapa kuulostaa sun mielestä tyhmältä
i) mun kokemuksen mukaan myös lääkärit/fyssarit/sossut jne. kirjaavat hyvin vaihtelevasti omilla tyyleillään.

Sitten toisaalta kun mietin omaa kirjaamista, niin enemmän taidan käyttää imperfektiä. Niitä vivahde-eroja tosiaan on, sen mukaan aikamuodot vaihtuu. Enemmän mua huvittaa yoda-kieli, jota itsekin tulee käytettyä. :D

Kiire ei liity mitenkään käytettyihin aikamuotoihin. Kiire ylipäätään noissa hommissa on vaan oman ajankäytön hallinnan puutetta. Kaikilla on oma tyylinsä ja totta kai aikamuoto vaikuttaa siihen sisältöön, ja just sen takia sillä on mun mielestä merkitystä. Ei mun mielipiteellä olekaan merkitystä, mutta nimenomaan tuon aikamuodon vaikutuksella sisällön merkitykseen on. Koulutuksessa painotetaan selkeetä ja ytimekästä kirjaustapaa, mutta sit jotenki työelämässä se muuttuu tollaseks ripuliks. Kai se sit liittyy just tuohon perehdytykseen ja työharjoittelussa opittuun malliin. Lähäreillä ymmärrän kyllä tuon paremmin, ku niistä suurimmalla osalla on vaan se amistausta.

Oot ilmeisesti jollain lailla hyvin sisällä hoitajien työelämässä kun heidän työtään tuolla tavalla dissaat?

Työn organisointi on kyllä tärkeetä, mutta esim. mun työssä kiire johtuu välillä lähinnä siitä, että en osaa valitettavasti olla kolmessa paikassa yhtä aikaa. Tämäkin koulutuksessa kyllä opetettiin, mutta sitten jotenkin käytännössä homma on muuttunut ihan ripuliksi. :rolleyes: Mun duuni on hyvin päivystysluonteista, joten potilaiden määrän ennustaminen on vaikeaa ellei mahdotonta ja sitten toisaalta tehtävä työ sellaista, että se ei todellakaan odota. Harvoin syön ateriaa töissä kokonaan lämpimänä. Vähän siis meinaa vituttaa tollanen toisen työn vähättely.

Nimeomaan vivahde-erot. Vuoron ajalta voin kirjata perfektissä "Liikkunut kävellen osastolla" joka kuvaa tarkemmin tapahtunutta toimintaa, joka on ollut jatkuvaa. "Liikkui kävellen osastolla" tarkoittaisi sitä, että toiminta on loppunut. Myös preesens toimisi tässä ihan ok, mutta perfekti on mun valinta. Sun mielestä se on ehkä ripulia, mutta jatkamaan tulevalle hoitajalle riittävän informatiivista kyseisen potilaan liikkumisesta. Potilas itse ei tätä koskaan näe, ellei tilaa itselleen kaikkia itseään koskevia kirjauksia, mitä harva tekee. Hoitokertomus kirjoitetaan yhteenvedoksi hoidosta ja se on yhtenäisempi teksti kuin potilastietojärjestelmissä oleva rakenteinen kirjaus.

Kiire ei liity mitenkään käytettyihin aikamuotoihin. Kiire ylipäätään noissa hommissa on vaan oman ajankäytön hallinnan puutetta. Kaikilla on oma tyylinsä ja totta kai aikamuoto vaikuttaa siihen sisältöön, ja just sen takia sillä on mun mielestä merkitystä. Ei mun mielipiteellä olekaan merkitystä, mutta nimenomaan tuon aikamuodon vaikutuksella sisällön merkitykseen on. Koulutuksessa painotetaan selkeetä ja ytimekästä kirjaustapaa, mutta sit jotenki työelämässä se muuttuu tollaseks ripuliks. Kai se sit liittyy just tuohon perehdytykseen ja työharjoittelussa opittuun malliin. Lähäreillä ymmärrän kyllä tuon paremmin, ku niistä suurimmalla osalla on vaan se amistausta.
En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta olen ollut huomaavinani, että perfektiä käytetään yleisemmin potilaan tilan ja toiminnan kuvaamisessa. Imperfekti on varattu tietyn, akuutin tilanteen luonnehdintaan. "Potilas on herännyt aamuisin kahdeksan maissa ja ensimmäiset harhat ovat ilmestyneet ennen kymmentä" vs. "potilas otti hörpyt etiketittömästä pullosta ja menetti tajuntansa".

Lähäreillä ymmärrän kyllä tuon paremmin, ku niistä suurimmalla osalla on vaan se amistausta.
OT: Seuraavaksi voidaankin sitten keskittyä siihen, miksi ei amistaustalla vaan- ja vain-sanojen eroa ymmärretä.

Back
Ylös Bottom