Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

elasto sanoi:
Tuleeko selästä epäsymmetrinen jos ei koskaan vaihda ristiotetta mavessa toisin päin? Ite oon aina tehny samoin päin ristiotteella mavea, enkä ole ainakaan vielä huomannu mitään... Täällä pakkiksella vaan joskus kuullu jotain moista.

Ihan mutua, mutta veikkaisin, että vaikuttaa enemmänkin forrkujen symmetriaan kuin selän.

Mitä nuo ticketfactory.comin jutut noissa monen siguissa on?

Ankka sanoi:
Itse epäilen kanssa kovasti. Se on kyllä saman suvun home, että en sitten tiedä loppupelissään. Faktaa pitäs saada.
Alkuperäinen, mistä tehtiin se penisilliini löydös oli Penicillium Notatum, nykyisin käytetään penisilliinin tekoon Penicillium chrysogenum lajia ja aurajuustossa on Penicillium Roqueforti laji.

Kaikki Penicillium-homeet tuottavat ns. home-toksiineja mutta määrät juustoissa ovat niin pieniä verrattuna lääkeaineiden tuottamiseen muokattujen homeisiin verrattuna, ettei niistä mitään haittaa ole.

Kun nyt pilkkua kuksitaan, niin itse penisiliiniä juustohomeet eivät tietääkseni tuota.

gnut sanoi:
Ok. Näin mä sen ajattelinkin, mutta tuntui aika epätodelliselta, joten päätin varmistaa :) Kiitos vastauksesta.

Meidan firma on maksanut Googlelle ja saanut aika hyvin liikennetta kohtuullisen hintaan. Ei siina mitaan epatodellista mielestani ole, me investoidaan tietty summa rahaa ja sen ansiosta voidaan saada uusia sopimuksia. Google on laajentanut palvelujaan moneen suuntaan ja ihmiset on tottuneet siihen koska ne toimii pirun hyvin. Osakkeitten arvo on spekulaatiota ja ihmiset uskoo etta Googlella on hyvia assia hihassa tulevaisuudessa.

SniffDaddy sanoi:
Miksi junan ravintolavaunussa kaikki on niin vitun kallista? Aiheuttaako junan liike dynamiikkaa myös ravintolavaunussa myytävien tuotteiden hintoihin?

Ei se nyt niin kallista ollu. Breezeri 6e ja 0,4l bisse 4e.

SniffDaddy sanoi:
Miksi junan ravintolavaunussa kaikki on niin vitun kallista?

Eiköhän junassa toimi aika hyvin monopoli politiikka, jos on nälkä niin on pakko ostaa vaikka olisikin kallista koska ei ole sitä alepaa lähellä, ja hinnat tuskin tippuu koska kauppa käy. Itse tosin ostan evääni ennen matkaa jostain muualta.

Olkapää sanoi:
Jaahas, pitihän tätä tänään kysyä fysiikanopettajalta. Kysyin, että kuinka täydellinen tyhjiö täytyy olla, että se eristäisi ääntä. Hän sanoi, että raja-arvoa moiselle on vaikea sanoa, kun taulukkokirjassakaan ei mainita asiasta mitään. Jatkoin kysymällä, riittääkö sadasosa ilmakehän paineesta eristämään ääntä. Vastaus oli kyllä.

Pienenä käytännön esimerkkinä: Koululla on sellainen vehje, että tiiviin muovikuvun sisällä on äänirauta, ja kupuun on kiinnitetty (jokseenkin tehoton) pumppu. Pumppaamalla tyhiön (joka on varmasti huonompi kuin 0,01 ilmakehää) saadaan äänirauta äänettömäksi.

Ts: Tiheyden ei tarvitse olla nolla, että ääni eristyy. Piste.

Kyllä ilmaäänen eristykseen täytyy olla kaasunpaineen nolla, jotta eristys olis 100%. Vallitseva kaasunpaine määrittää maksimiäänenpaineen arvon. Maan ilmakehässä tämä on hieman yli1 bar. Ilmaääni etenee paineaaltona, jossa esiintyy minimeitä ja maksimeja. Kun keskipaine on yhtä kuin kaasunpaine, ja minimi 0, niin maksimiksi saadaan 2xkaasunpaine. Tämä maksimi määrittää myös maksimi äänitason. Ihmiskorva puolestaa kuulee äänen (1000Hz) jo noin 20*10^-6 Pa äänenpaineella.

Näin kaasunpaineen laskiessa myös äänitason maksimiarvo laskee. Mitä koulunne tyhjiökamiossa tapahtuu on voimakas äänen eristys paineen laskiessa, jota paksu pleksilasi edesauttaa (Kokeileppa kilauttaa rautaa ilma kupua ja kupu raudan päällä). Lisäksi tyhjiötä imevä kompressori mölyää melkoisesti, joka estää korvaa rekoisteröimästä ääniraudan tuottamaa ääntä.

Siis se että sinä et kuule ääntä ei tarkoita etteikö sitä olisi / ettei sitä voitaisi mitata. (/ jälkeinen osuus koska muuten joku mainitsee puusta, joka kaatuu ja pla pla plaaa...)

Viimeksi muokattu:
Nyt tulee todellinen peelokysymys, missä hitossa tässä vbulletinissa on se edit-nappula, jolla voi omia postejaan fiksailla fiksummaksi?

jitsi sanoi:
Nyt tulee todellinen peelokysymys, missä hitossa tässä vbulletinissa on se edit-nappula, jolla voi omia postejaan fiksailla fiksummaksi?

Se on tossa "reply" nappulan vieressä tietyn aikaa, olisko 15 min. Sen jälkeen ei voi enää editoida.

Missukka sanoi:
Miksi on kuusi kertaa todennäköisempää että salama iskee mieheen kuin naiseen?? Tämmöisen väitteen löysin jostain.
Mietipä vähän muutenkin miesten ja naisten käyttäytymisen eroja. Miehet kiipeilee välillä aikuisinakin puissa ja tekee muuta yhtä "järkevää". Tosin toi kuusinkertainen riski kuulostaa aika isolta.

lej sanoi:
Mietipä vähän muutenkin miesten ja naisten käyttäytymisen eroja. Miehet kiipeilee välillä aikuisinakin puissa ja tekee muuta yhtä "järkevää". Tosin toi kuusinkertainen riski kuulostaa aika isolta.

Ohhoh, mitenkäs tuo ei tullutkaan mieleen, hääh?

Miksi kaikki tuntuu pitävän mua ihan pällinä...? Siis kyllä, tulin tuota ajatelleeksi, mutta ei pelkästään tuo voi selittää 6* riskiä!

Missukka sanoi:
Ohhoh, mitenkäs tuo ei tullutkaan mieleen, hääh?

Miksi kaikki tuntuu pitävän mua ihan pällinä...? Siis kyllä, tulin tuota ajatelleeksi, mutta ei pelkästään tuo voi selittää 6* riskiä!

Muistelen kuulleeni, että tuo johtuu miesten ja naisten erilaisista 'vesipitoisuuksista', ja siitä johtuvasta erosta sähköjohtavuudessa. Eli mutulla voisi heittää, että miehet johtavat paremmin sähköä, jolloin salama osuu "mieluummin" mieheen.

Niin ja sitten tuli mieleen korkeusero, eli jos mies ja nainen seisoo vierekkäin, niin salama osuu mieheen, koska mies tulee ensin salamaa vastaan matkalla maahan.

lej sanoi:

jesh, samansuuntaisesti olin itsekkin kirjoittelemassa. pojat/miehet on itsetuhoisempia ja onnettomuusalttiimpia kuin tytöt, varmaan sama pätee tähän salamahommaan. viimeksikkin kun oltiin pelaamassa golffia ja alkoi ukkostamaan, kellään (5 hengen äijäporukka) ei käynyt mielessäkään jättää kierrosta kesken. edellä menevä naisporukka kyllä hävisi heti baarin puolelle.
tällä tavalla ne tilastot kaunistuu..

toisaalta, poikavauvoja syntyy n.5% enemmän kuin tyttöjä kompensoimaan hävikkiä

Mua on aina mietityttänyt että miksi nenässä on kaksi sierainta, eikä vaan yksi? Luulis että jos on yksi iso sierain niin se ei menis tukkoon niin helposti.

Soitellaan sanoi:
Mua on aina mietityttänyt että miksi nenässä on kaksi sierainta, eikä vaan yksi? Luulis että jos on yksi iso sierain niin se ei menis tukkoon niin helposti.
No mut sit sinne menis varmaan paljon helpommin roskia. Tai sit pitäis olla sellaset ihan älyttömät nenäkarvat ja olisko se sit hienoa? :lol2:

Miksi ihmeessä auto on aina aamuisin jäässä, mutta esim. 8 tunnin työpäivän jälkeen se useimmiten löytyy parkkipaikalta sellaisena kuin sen sinne jättikin (eli ikkunat sulana)?

Maskotti sanoi:
Miksi ihmeessä auto on aina aamuisin jäässä, mutta esim. 8 tunnin työpäivän jälkeen se useimmiten löytyy parkkipaikalta sellaisena kuin sen sinne jättikin (eli ikkunat sulana)?
yöllä on yleensä kylmempää kuin aamulla, siksi.

neutraali sanoi:
yöllä on yleensä kylmempää kuin aamulla, siksi.

Ja aamulla on yleensä kylmempää kuin iltapäivällä. Silti auton ikkunat eivät ole työpäivän jälkeen jäässä.

Back
Ylös Bottom