Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Okei. Eli arvelinkin kysymyksessä olevan juurikin rakenteen kestävyyteen liittyvää asiaa kuin itsessään väriin, kun lämpötiloilla kikkaillaan. Toisaalta luulin (tyhmänä ja tietämättömänä), että haluttuun loppulujuuteen / -kestävyyteen vaikuttaisi ennemminkin käytetyt kuitumateriaalit kuin lämpötila.

Ihmeellisiä vermeitä. Kemiikka on mulla muutenkin ollut aina heikkoa, kun ei oo kiinnostusta eikä sen myötä ymmärrystä aiheeseen.
 
Mustahan on luonnollisesti se radikaalein vaihtoehto ja en ole varma, pystytäänkö edes nykymenetelmin tekemään täysin mustaa konetta juurikin mainitsemastani syystä. Pienempiä variaatioita valkoisesta muihin väreihin on siis tehty, mutta niissäkin jo tuo valmistus pitää miettiä uudelleen. Jos ihan tarkkoja ollaan, tämähän siis koskee niitä pintoja, joihin aurinko pääsee paistamaan eli siiven alapinnan voisi aivan hyvin tehdä mustaksi nykyprosessillakin.

Miten arvelet että nuo mun aiemmin linkittämäni lähes mustat matkustajakoneet on tehty?
 
Joku muovilaatuja tietävä ihminen vois osata auttaa.

Laitoin jonkun halpiskattilan uuniin tyhjänä. Kattilassa mustat muovikahvat ja ajattelin, että joko ne sulaa tai ei. No uuni lämpes 225 asteeseen kunnes menin keittiöön. Haju aivan karsea, hieman ehkä muistutti sähköpaloa. Avasin uunin ja hyvä että ei nenä tippunut. Aivan kun ois esim metyleeniketonia vetässyt nokkaan. No tästä viisaantuneena kattila patakintaalla käteen ja ajattellin, että varmistan onko kyseessä muovikahvoista lähtevät höyryt, toinen imasu ja jo tuntu henkoset.

Eli mielenkiinnosta kyselen, mitä kaasua / yhdistettä kahvoista irtos. Ei näkyvää savua ilmassa, mutta nokassa tuntu kyllä vahvasti.

Muovilaadusta en tiedä, mutta alan ammattilainen voisi tietää mitä tuollaisessa käytetään.

Eikös ne ole tehty bakeliitista?

https://www.google.fi/search?q=bake...39tOfPAhVBYZoKHewLAHoQsAQIGg&biw=1280&bih=713
 
Minäköhän päivinä tarkalleen intti on alkanut kesällä 2001 ja loppunut kesällä 2002? Kellään hajua?

Jos silloin oli jo nykyinen 6/12 kk systeemi, eikä 9/11 kk, niin olet astunut palvelukseen maanantaina 2.7.2001. Kotiutumisen saat plärät itse. Edit. Kotiutuminen pe 28.6.2002

Kelako tämmöstä paskaa kyselee? :D
 
Jos silloin oli jo nykyinen 6/12 kk systeemi, eikä 9/11 kk, niin olet astunut palvelukseen maanantaina 2.7.2001. Kotiutumisen saat plärät itse. Edit. Kotiutuminen pe 28.6.2002

Kelako tämmöstä paskaa kyselee? :D

Vittu, mitä paskaa, jos tarvii päivämäärätki ilmottaa. Luulis nyt, et sotilaspassi sekä aloittamisen ja kotiutumisen kuukausi riittäis. :D
 

No se ensimmäinen... olisikohan kuitenkin vain mainoskuva, vai miksikös se tässä lentää samoissa pilvissä eri värityksellä?
588c30_2cd50b8d913648ec9ac3013ce6c6bf54.jpg_srz_980_691_85_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srz


Mitä siihen toiseen tulee, niin siinä on sentään ihan oikea lentokone. Kyseessä Airbussin 320-232, jotka ovat pitkälti tehty alumiinistä. Tässähän ei sitten enää tule mitään ongelmaa tuon lämmön kanssa, kuten kuidussa. Tai no en nyt sitten tiedä, jos kone on jossain lämpimämmässä maassa, jossa ilman lämpötila on jo itsessään +40 ja kone on parkissa suorassa auringonpaisteessa. Sen lisäksi että siellä voi tulla hieman lämmin jo kabiininkin puolella (jos koe ei siis ole ns. käytössä), niin polttoainetankkien lämpötilatkin alkavat varmaan olla aika korkeita -- nyt ollaan sitten jo aihealueella, johon en osaisi suoraan vastata mitään kaivelematta oikeita faktoja. Ja uusi omistaja tuon kyseisen koneyksilönkin on maalannut taas vaaleammaksi:

58203_1472982335.jpg


Jos matkustajalentokoneet ja alumiini kiinnostavat, niin löysin pari ihan kivaa juttua niistä (edellyttää englanninkielentaitoa):
http://www.totalmateria.com/page.aspx?ID=CheckArticle&site=ktn&NM=227
http://machinedesign.com/materials/basics-aerospace-materials-aluminum-and-composites
Kuten tekstissäkin sanotaan, niin Boeingin Dreamliner on ensimmäinen selkeästi enemmän kuitua käyttävä matkustajakone.

Palataksemme vielä näihin purjelentokoneisiin, niin valtaosa niistä tehdään kuitumateriaaleista, koska kuidulla on tiettyyn rajaan asti täysin vapaa muoto vs. alumiini (tai saataisiin alumiinistäkin tehtyä kuperia ja koveria, mutta käytännössä se on aivan mahdotonta kyseisessä mittakaavassa
View: https://www.youtube.com/watch?v=IGElSHzm0q8
). Blanik on taas alumiinirakenteinen purjekone, joita näkee sitten hieman eri väreissä kuin valkoisessa (usein tosin vain kiillotettuna metallina):

478057.jpg
 
No se ensimmäinen... olisikohan kuitenkin vain mainoskuva, vai miksikös se tässä lentää samoissa pilvissä eri värityksellä?

Tuo kuva saattoi olla konsepti tosiaan mutta näköjään on samankaltainen toteutettukin:

1280px-Air_New_Zealand_A320_ZK-OAB_%22All_Blacks%22_at_LAX.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Air_New_Zealand_A320_ZK-OAB_"All_Blacks"_at_LAX.jpg#/media/File:Air_New_Zealand_A320_ZK-OAB_"All_Blacks"_at_LAX.jpg By Braniff747SP - Own work, CC BY-SA 3.0

Edit. Ja vähän toisenlainen:
2508899.jpg

http://www.airliners.net/photo/Air-New-Zealand/Boeing-787-9-Dreamliner/2508899/L
 
Viimeksi muokattu:
Mikä biisi tuossa miken ja ovaskaisen mancandy editionin loppupuolella soi? Ei se georg michael, vaan se hevimpi.

Ja ei. En asenna mitään biisintunnistus appia puhelimeen.
 
Neuvokaa tyhmää, ajattelin tilata kuivausrummun pyykkikoneen kaveriksi. No pyykkikoneen syvyys on 540mm mutta about kaikkien kuivureiden syvyys on 600mm, leveys on molemmissa 600mm eli se on passeli. Pitääkö mun ettiä joku törkykallis spesiaalikokoinen rumpu vai meneekö noi silti heittämällä päällekkäin? Entä asennussarja siihen väliin? Ei mitään kokemusta rummuista, kertaakaan elämässä edes käyttänyt moista :D
 
Mä oon tippunut kärryiltä jossain kohtaa kun en tiedä minkä ihmeen takia joka helvetin internet-sivu ilmoittaa nykyään, että käytämme evästeitä jne jne... Joku EU-säädös taas vai? Kiinnostaa meinaan ihan vitusti klikkailla aina ensimmäisenä ok:ta ja vielä enemmän kiinnostaa käyttääkö joku sivu evästeitä vai ei.
 
Mä oon tippunut kärryiltä jossain kohtaa kun en tiedä minkä ihmeen takia joka helvetin internet-sivu ilmoittaa nykyään, että käytämme evästeitä jne jne... Joku EU-säädös taas vai? Kiinnostaa meinaan ihan vitusti klikkailla aina ensimmäisenä ok:ta ja vielä enemmän kiinnostaa käyttääkö joku sivu evästeitä vai ei.

Eu-säädös. Jotku nettisivut ovat vetäneet asian huumoriksi, ja ilmoittavat suoraan tyyliin "näet tämän tekstin vain, koska EU käskee" :D
 
Eu-säädös. Jotku nettisivut ovat vetäneet asian huumoriksi, ja ilmoittavat suoraan tyyliin "näet tämän tekstin vain, koska EU käskee" :D
Varmaan suurin osa laittanut ton koska google vaatii sitä myös nykyään. Jos siis haluat google adsit sivuille niin sulla on pakko olla cookie consent. Joka taas sit tulee tosta EU laista
 
Toimivatko patterit (kahden tai kolmen A:n) myös pakkasella vai jäätyvätkö ne tai menevät muuten epäkuntoon? Onko tälle joku pakkasraja vai toimivatko säällä kuin säällä? Ovat tietysti sateelta suojassa.
 
Toimii,mutta hyytyvät nopeammin.Ku tuot ne sisään lämpimään ni virtaa riittää taas,eli älä heitä veke.Jo sulla on kylmässä esimerkiks fikkari ni pidä sitä povitaskussa älä vyöllä kotelossa.
 
Onko Suomessa järjestettävissä ruumiinavauksissa minkälaiset tilat käytössä. Nyt ei kyse siis ole siitä, että menisi pystymetsästä seuraamaan ruumiinavausta, koska se ei ole mahdollista. Ja toisaalta lääketieteen opiskelijatkin ovat patologin kanssa varmasti ihan läsnä.
Mutta jos nyt jokin sidosryhmä; poliisi, oikeustieteen opiskelijat, muun alan opiskelijat jne. saisivat mahdollisuuden esimerkiksi opintoihinsa liittyen mennä katsomaan ko. toimenpidettä, niin millaisissa tiloissa se tapahtuisi. Ei liene olemassa elokuvien kaltaisia lasikoppeja?
 
Back
Ylös Bottom