Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Mitä tämä tuomitseminen nyt oikeasti tarkoittaa? Pelkkää sanahelinää? Aina ollaan tuomitsemassa sitä ja tätä, mutta Venäjääkin varmaan kiinnostaa ihan vitusti vaikka koko maailma tuomitsee. Mitä järkeä tässä siis on? Alkaa ärsyttää koko termi kun jatkuvasti tuomitaan jotain, mutta mitä sitten. Täytyy tuomita ettei kukaan vahingossakaan luule että sallitaan? Vittu mitä paskaa.

Koska tyhmiä kysymyksiä on monta, taklaan yhden kerrallaan.

Mitä tämä tuomitseminen nyt oikeasti tarkoittaa?

Kielitoimiston sanakirja antaa tuomita-verbille viisi selitystä, joista tässä tapauksessa sovellettaneen neljättä: "esittää hylkäävä, paheksuva, arvosteleva, epäedullinen lausunto; paheksua; pitää jtak kelvottomana, sopimattomana tms. Tuomita jkn teko. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi UT. Mikä sinä olet muita tuomitsemaan! Yleinen mielipide tuomitsihänet. Tuomita jk kelvottomaksi. Suhtautua tuomitsevasti. Poliitikkoja tuomitaan usein väärin. Ratkaisu tuomittiin virheeksi."

Oletan, että tässä tapauksessa tuomitseminen tarkoitti etenkin paheksumista ja teon pitämistä kelvottomana.

Pelkkää sanahelinää?

Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Vastaan, että hiukan myös kalinaa, ehkä jopa hiukan kilinää tai kolinaakin.

Mitä järkeä tässä siis on?

Mitä järkeä missään on? Mikä on elämän tarkoitus? Miksi olemme täällä? Vastaan: 42.

mitä sitten

Sitten kaikki elivät elämänsä onnellisina loppuun asti. Paitsi ne, jotka kuolivat pommituksissa. Ehkä saattoivat olla hitusen onnettomia jossain vaiheessa.

Täytyy tuomita ettei kukaan vahingossakaan luule että sallitaan?

Tämä kysymys on suosikkini, koska siinä ei ole kysymyssanaa. Ei täydy tuomita, ettei kukaan vahingossakaan luule, että sallitaan, vaan täytyy vahingossa sallia, ettei tuomitse kenenkään luulemista.

Toivottavasti tästä oli apua.

Muistaako kukaan seuraavan huonosti selitetyn kaupan nimeä? Kaupan logossa oli v-kirjain tai veetä muistuttava kuvio jonka päällä oli majava tms hiiri jolla on päässään sinertävä/turkoosi lippis jossa on samainen v kirjain.

Muistu vaan jonkinlainen mielikuva että tällänen on joskus ollut olemassa, kuvan väri teema on sininen ja violetti.

Itse omaan kysymykseeni vastaten olikin vapaa valinta kyseessä, nyt voin taas elää normaalisti :D kaikkee kysymystä sitä välillä juolahtaa mieleen. :rolleyes:

@Raskolnikov

latest

Koska tyhmiä kysymyksiä on monta, taklaan yhden kerrallaan.

Kielitoimiston sanakirja antaa tuomita-verbille viisi selitystä, joista tässä tapauksessa sovellettaneen neljättä: "esittää hylkäävä, paheksuva, arvosteleva, epäedullinen lausunto; paheksua; pitää jtak kelvottomana, sopimattomana tms. Tuomita jkn teko. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi UT. Mikä sinä olet muita tuomitsemaan! Yleinen mielipide tuomitsihänet. Tuomita jk kelvottomaksi. Suhtautua tuomitsevasti. Poliitikkoja tuomitaan usein väärin. Ratkaisu tuomittiin virheeksi."

Oletan, että tässä tapauksessa tuomitseminen tarkoitti etenkin paheksumista ja teon pitämistä kelvottomana.

Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Vastaan, että hiukan myös kalinaa, ehkä jopa hiukan kilinää tai kolinaakin.

Mitä järkeä missään on? Mikä on elämän tarkoitus? Miksi olemme täällä? Vastaan: 42.

Sitten kaikki elivät elämänsä onnellisina loppuun asti. Paitsi ne, jotka kuolivat pommituksissa. Ehkä saattoivat olla hitusen onnettomia jossain vaiheessa.

Tämä kysymys on suosikkini, koska siinä ei ole kysymyssanaa. Ei täydy tuomita, ettei kukaan vahingossakaan luule, että sallitaan, vaan täytyy vahingossa sallia, ettei tuomitse kenenkään luulemista.

Toivottavasti tästä oli apua.
Jeee! Raskolnikov is back. Mä niin fanitan sua.

@Raskolnikov 'in herättyä talviunilta tämä lienee oikea paikka kysyä tyhmä kysymys, pidetäänkö joskus old school Oulu-miitti henkinen miitti jossakin? @mölliskö pitäisi tietysti saada paikalle juomaan valkovenäläisiä ja järjestämään kädenvääntönäytöksiä. Muutenkin hän on ehkä ihanin pakkisnainen ikinä. Muistaakseni 2006 tammikuussa oli miitti, missä käytiin jumpalle, gaylaamassa, syömässä, yökerhossa sekä jossain välissä Rashan kämpillä. Se oli hieno miitti se.

@Raskolnikov 'in herättyä talviunilta tämä lienee oikea paikka kysyä tyhmä kysymys, pidetäänkö joskus old school Oulu-miitti henkinen miitti jossakin? @mölliskö pitäisi tietysti saada paikalle juomaan valkovenäläisiä ja järjestämään kädenvääntönäytöksiä. Muutenkin hän on ehkä ihanin pakkisnainen ikinä. Muistaakseni 2006 tammikuussa oli miitti, missä käytiin jumpalle, gaylaamassa, syömässä, yökerhossa sekä jossain välissä Rashan kämpillä. Se oli hieno miitti se.

Muistan tämän kans hämmästyttävän hyvin, mutta muistelot menis liikaa OT:ksi. Oulu-miitti henkinen miitti :D

Tyhmä kysymys: Vieläkö @leoko on pitänyt Octomoresta korkin kiinni? Muistanko ollenkaan oikein, että sulta löyty jossaki välissä hieno kokoelma?

Muistan tämän kans hämmästyttävän hyvin, mutta muistelot menis liikaa OT:ksi. Oulu-miitti henkinen miitti :D

Tyhmä kysymys: Vieläkö @leoko on pitänyt Octomoresta korkin kiinni? Muistanko ollenkaan oikein, että sulta löyty jossaki välissä hieno kokoelma?
Kirjoitusasu Oulu-miitti henkinen miitti oli tarkotuksella valittu, ei ole mm. paikkaan sidottu. Vaikka 2026, jos ei aiemmin. :)

Hyvä muisti, Octomoren korkki on pysynyt kiinni. Mulla on itse asiassa 2 pulloa siitä sarjasta, 2.2. Orpheus ja 4.2. Comus. Molemmat edelleen avaamattomia. Tavalliselle kuolevaiselle ihan ok kokoelma, tosiharrastajalla, ainakin paksulompakkoisella sellaisella, olisi huomattavasti isompi. Ainakin tämmöset Octomore pullojen lisäksi reservissä:

-Ardbeg Airigh Nam Beist 1990/2007
-Ardbeg Supernova 2010
-Caol Ila 18 yo
-Caol Ila 1995 19 yo Signatory Vintage Hogshead
-Caol Ila1985 25 yo Douglas Laing's Old & Rare Platinum Selection single cask
-Caol Ila 1979 30 yo Mackillop's Choice 30 yo single cask
-Laphroaig 15 yo 200th anniversary 2015
-Lagavulin 8yo 200th anniversary 2016
-Teerenpeli 10 yo (tykkään tukea suomalaista pienteollisuutta)
-Kilchoman new spirit connoisseurs pack (1 month, 1 yaer, 2 years old 50 ml / sample)

Lisäksi yleensä noin puolitusinaa pulloa auki, Ardbeggiä muutama pullo ja muita peruselintarvikkeita. Käydään viskillä joskus, jos edelleen asut Oulussa.

Mulla on itse asiassa 2 pulloa siitä sarjasta, 2.2. Orpheus ja 4.2. Comus. Molemmat edelleen avaamattomia.

Noihan alkaa olla jo harvinaista tavaraa! Kannattaakin säilytellä.

-Kilchoman new spirit connoisseurs pack (1 month, 1 yaer, 2 years old 50 ml / sample)

Toi kuukautinen on todella hyvä. Paras tai toiseksi paras "new make",
mitä olen koskaan maistanut.

No kysymys olla pitää: Milloin syödään? (Onko tarpeex tyhmä, vai yritänkö keksiä päheemmän?)

Jätkät hei... awww. Totta vi*ssa me pidetään Oulumiitti 10v bileet, vaikka täällä Porissa, jos muuta paikkaa? Viskiä on.

Suukot vielä kaikille! Pitikö tämän viestin loppua kysymykseen?

Oli ketjun hengen mukaisesti niin tyhmiä kysymyksiä/kommentteja, että meinasin unohtaa vastata :).

Mulla on itse asiassa 2 pulloa siitä sarjasta, 2.2. Orpheus ja 4.2. Comus. Molemmat edelleen avaamattomia.

Noihan alkaa olla jo harvinaista tavaraa! Kannattaakin säilytellä.

Jep. Tarkoituksella olen jättänyt kaappiin nuo erikoisemmissa tynnyreissä viimeistellyt versiot. Orpheuksen ostin vuonna 2010 noin sadalla punnalla, samoihin aikoihin kun se voitti Jim Murray'n Whisky Bible'n Best Single Malt of the Year -palkinnon (2011 raamatussa). Olin maistanut aiemmin ja aavistin, että kysyntä saattaa kasvaa aika kovaksi. Whisky Auctioneerissa näitä näköjään liikkuu silloin tällöin +250 punnalla. Tislaamon oman verkkokaupan viimeinen hinta ennen pullojen loppumista oli 750 puntaa. Joten ihan heti en ole avaamassa esim. baari-illan jatkoilla :).

Toi kuukautinen on todella hyvä. Paras tai toiseksi paras "new make",
mitä olen koskaan maistanut.
Tuokin boksi saa jäädä viskikaappiin koristeeksi :).

Jätkät hei... awww. Totta vi*ssa me pidetään Oulumiitti 10v bileet, vaikka täällä Porissa, jos muuta paikkaa? Viskiä on.

Suukot vielä kaikille! Pitikö tämän viestin loppua kysymykseen?
Millon pidetään? Missä? Mitä juodaan? Väännetäänkö kättä? Suukkoja!

Joku muovilaatuja tietävä ihminen vois osata auttaa.

Laitoin jonkun halpiskattilan uuniin tyhjänä. Kattilassa mustat muovikahvat ja ajattelin, että joko ne sulaa tai ei. No uuni lämpes 225 asteeseen kunnes menin keittiöön. Haju aivan karsea, hieman ehkä muistutti sähköpaloa. Avasin uunin ja hyvä että ei nenä tippunut. Aivan kun ois esim metyleeniketonia vetässyt nokkaan. No tästä viisaantuneena kattila patakintaalla käteen ja ajattellin, että varmistan onko kyseessä muovikahvoista lähtevät höyryt, toinen imasu ja jo tuntu henkoset.

Eli mielenkiinnosta kyselen, mitä kaasua / yhdistettä kahvoista irtos. Ei näkyvää savua ilmassa, mutta nokassa tuntu kyllä vahvasti.

Muovilaadusta en tiedä, mutta alan ammattilainen voisi tietää mitä tuollaisessa käytetään.

Kilcho New Spirit:
Tuokin boksi saa jäädä viskikaappiin koristeeksi :).

Oletko St Michaelin asiakas? Jos heillä on yhteistyötä Vinoblen kanssa, voisit pyytää omistajaa tilaamaan hyllyyn muutaman 5 cl näytepullon jonkin muun tuotetilauksen yhteydessä. Todella hyvää kamaa!

E: Ylläpidolle: En ole millään tavoin kytköksissä Vinobleen.

Oletko St Michaelin asiakas? Jos heillä on yhteistyötä Vinoblen kanssa, voisit pyytää omistajaa tilaamaan hyllyyn muutaman 5 cl näytepullon jonkin muun tuotetilauksen yhteydessä. Todella hyvää kamaa!

E: Ylläpidolle: En ole millään tavoin kytköksissä Vinobleen.
En kovin aktiivisesti käy ravintoloissa, mutta jos jossakin käyn Oulussa, niin St Michael on ykkösvalinta. Jonkin verran käyn siellä viskitastingeissa, jos sattuvat sopimaan kalenteriin. Pitääpä kysyä Kilchosta, kiitos vinkistä. Olen sitä muistaakseni maistanut vuosia sitten, mutta hyvähän se maku on varmistaa. Tämän aiheen osalta keskustelua lienee parasta jatkaa viinit, konjakit, viskit ketjussa :).

Pienemmissä koneissa tuohon voi olla syynsä ja erityisesti purjekoneissa, koska ne ovat kuitukoneita. Tällöin hartsit pitäisi kovettaa kovemmissa lämpötiloissa, että koneet voisivat olla muun värisiä kuin valkoisia (muutamia tällaisia on). Luonnollisesti tämä olisi huomattavasti työläämpää ja kalliimpaa, joten siinä syy purjekoneiden ja muiden kuitukoneiden väriin.
Alkuun DISCLAIMER:
En tiedä lentokoneiden rakentamisesta mitään.

Jäin miettimään tätä kertomusta, että epoksihartsia pitäisi paistaa kuumemmassa lämpötilassa (kuin jos lopputulos haluttaisiinkin olevan väriltään valkoinen), jotta tässä tapauksessa koneesta saataisiin esimerkiksi musta.

Itse olen aikanaan ollut lujitemuovituotteita valmistavassa firmassa tekemässä erilaisia lasi- ja hiilikuiturakenteisia tuotteita. Siellä esimerkiksi veneisiin, muotteihin yms käytettiin muottia vasten väriaineilla värjättyjä epoksipohjaisia hartseja (en muista sitä aineen nimeä nyt), eli sen tuotteen väri tuli lisätyllä pigmentillä, ei paistolämpötilasta.

Ilmeisesti tiedät aiheesta enemmän. Viitsitkö kertoa lisää kun alkoi kiinnostamaan? <-- tyhmä kysymys

Jäin miettimään tätä kertomusta, että epoksihartsia pitäisi paistaa kuumemmassa lämpötilassa (kuin jos lopputulos haluttaisiinkin olevan väriltään valkoinen), jotta tässä tapauksessa koneesta saataisiin esimerkiksi musta.

Itse olen aikanaan ollut lujitemuovituotteita valmistavassa firmassa tekemässä erilaisia lasi- ja hiilikuiturakenteisia tuotteita. Siellä esimerkiksi veneisiin, muotteihin yms käytettiin muottia vasten väriaineilla värjättyjä epoksipohjaisia hartseja (en muista sitä aineen nimeä nyt), eli sen tuotteen väri tuli lisätyllä pigmentillä, ei paistolämpötilasta.

Ilmeisesti tiedät aiheesta enemmän. Viitsitkö kertoa lisää kun alkoi kiinnostamaan? <-- tyhmä kysymys

Ja kuin ihmeen kaupalla, tämä vielä osui omaan silmääni. :) Mutta itse tekemisen kannalta homma menee juuri noin kuin sanotkin eli väri tulee väriaineilla. Kuumemmassa lämpötilassa kovetetut hartsit taas kestää jatkossa kovempia lämpötiloja. Jos nyt sitten kuvittelet sitä 10 m pitkää valkoista vs. mustaa siipeä vaikka tuolla aurinkoisella taivaalla -- se lämpökuorma, jonka se siipi auringosta saa eroaa aika merkittävästi riippuen väristä. Jos siis musta kone tehtäisiin samoin menetelmin kuin nykyiset valkoiset koneet tehdään (käytännössä siis samassa paistolämpötilassa), vain väriainetta vaihtamalla, niin se kone ei oikeasti kestäisi mitään. Mustahan on luonnollisesti se radikaalein vaihtoehto ja en ole varma, pystytäänkö edes nykymenetelmin tekemään täysin mustaa konetta juurikin mainitsemastani syystä. Pienempiä variaatioita valkoisesta muihin väreihin on siis tehty, mutta niissäkin jo tuo valmistus pitää miettiä uudelleen. Jos ihan tarkkoja ollaan, tämähän siis koskee niitä pintoja, joihin aurinko pääsee paistamaan eli siiven alapinnan voisi aivan hyvin tehdä mustaksi nykyprosessillakin.

kg.jpg

Suomalaista PIK 20:stä on ainakin tehty keltaisena ja sellainenkin kutina on, että punaisenakin tätä olisi jokunen yksilö.

Back
Ylös Bottom