Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Katselin noita Pajulahden voimavideoita ja jäi mietityttää, että miksi naisilla on niin vähän voimaa, vaikka lihaksia on. Siis vähän voimaa verrattuna miehiin. Onhan nyo kyllä kovia tuloksia, mutta saman painoinen ja yhtä lihaksikkaan miehen tuloksiksi nuo eivät olisi oikein mitään. Onko lihakset naisilla rakenteeltaan jotenkin erilais vai mistä tuo johtuu. Testosteronillahan miehet kyllä saavat etua lihasten kasvuun ja sitä myötä voimaan, mutta jos lihakset ovatkin saman kokoisia niin miksi naiset ovat heikompia.

Miehillä on keskimäärin paljon enemmän lihasmassaa suhteutettuna kehon painoon verrattuna naisiin. Miesten lihakset ovat myös 5-10% vahvempia kuin naisten. Sydän ja keuhkot ovat miehellä suhteessa isommat, veren punasoluarvot on korkeammat jne.
Miehelle riittää että kropassa on noin 3% rasvaa, mutta naisella pitää olla noin 12%, että kroppa pelittää oikein. Hormoonithan tuota ohjaa.

Miehillä on keskimäärin paljon enemmän lihasmassaa suhteutettuna kehon painoon verrattuna naisiin. Miesten lihakset ovat myös 5-10% vahvempia kuin naisten. Sydän ja keuhkot ovat miehellä suhteessa isommat, veren punasoluarvot on korkeammat jne.
Miehelle riittää että kropassa on noin 3% rasvaa, mutta naisella pitää olla noin 12%, että kroppa pelittää oikein. Hormoonithan tuota ohjaa.
Kysymys olikin saman lihasmassan omaavista. Eihän tuo Pajulahti mikään läski tai pitkä ole ja käsittääkseni naisilla on luusto pienempi kuin miehillä, joten yhtä timmissä kunnossa olevalla miehellä lienee lihasmassa jotakuinkin samaa luokkaa... jos miettii esim. tuota penkkitulosta. Eikös se ollut jotain 120 kg ja Pajulahti painaa vissiin jotain reilu 70 kg. Eikös tuon kokoiset ukkelit nostele melkoisen paljon suurempia rautoja, siis enemmänkin kuin vain 10-20%?

Mietin, että onko miehillä lihasten rakenne, kiinnityskohdat tms. optimaalisempia vai johtuuko voiman tuotto esim. jostain sellaisesta, että solut tuottavat energiaan nopeammin/paremmin vaikka teston ansiosta...?

Kysymys olikin saman lihasmassan omaavista. Eihän tuo Pajulahti mikään läski tai pitkä ole ja käsittääkseni naisilla on luusto pienempi kuin miehillä, joten yhtä timmissä kunnossa olevalla miehellä lienee lihasmassa jotakuinkin samaa luokkaa... jos miettii esim. tuota penkkitulosta. Eikös se ollut jotain 120 kg ja Pajulahti painaa vissiin jotain reilu 70 kg. Eikös tuon kokoiset ukkelit nostele melkoisen paljon suurempia rautoja, siis enemmänkin kuin vain 10-20%?

Mietin, että onko miehillä lihasten rakenne, kiinnityskohdat tms. optimaalisempia vai johtuuko voiman tuotto esim. jostain sellaisesta, että solut tuottavat energiaan nopeammin/paremmin vaikka teston ansiosta...?

Vastaavassa kunnossa olevalla miehellä olisi voimaa noin 40-50% enemmän, koska kropassa enemmän lihasta.
Miehen aineenvaihdunta tuottaa myös tehokkaammin energiaa lihaksistolle kuin naisilla varastoituu enemmän rasvaksi.

Olen suunnitelemassa alan vaihtoa skippasin yhteishaun koska asun tällähetkellä paikkakunnalla x ja tarkoituksena ois muuttaa paikkakunnalle y sekä olen myös pohtinut erilaisia vaihtoehtoja. Olen siis suorittanut yhden perustutkinnon niin olen miettinyt vaihtoehtoja a) yrittäisinkö hakea amk:hon b) suorittaisinko sen alan perustutkinnon mihin olen pyrkimässä ja myöhemmin vasta amkiin? Ja onko avoimen yliopiston tai avoimen amkin opinnoista hyötyä jos on suunitteilla hakea amkiin? Tämäkin on käynyt mielessä että teen töitä seuraavaan hakuun asti ja ohella suorittaisin yksittäisiä opintoja joista voisi olla hyötyä tulevalla alalla.

Jos amk tavoitteena, suoraan sinne. Avoin amk menee tutkintoon suorilla, avoin yo jonkun harkintaprosessin kautta. Amkkiin päässee myös avoimen väylän kautta jos ei nappaa ekas haussa.

Itsellä vähän samat kuviot. Avoimen AMK:n kautta kursseja ja hakua yhteishaussa. Jos ei tärppää yhteishaussa niin avoimen väylän kautta pääsee myös vuosittain jokunen tutkinto-opintoihin. Ja ainahan voi hakea seuraavassa yhteishaussa uudelleen suorittaen odotellessa lisää kursseja avoimen kautta. Ne lyhentävät kuitenkin sitten koulutuksen pituutta tutkinto-opiskelijaksi päästessä, edellyttäen toki, että olet koulutusohjelmaan kuuluvia kursseja valinnut avoimen puolelta. Myöskään valintahaastatteluihin päästessä ei varmasti haitaksi ole jos on omaehtoisesti alan kursseja jo käynyt.

Haluaisin tarjota ulkoilupäivän saaristossa (vähävaraiselle) perheelle. Missä tuollainen olisi järkevin ilmoittaa. FB:ssä en ala ilmoittelemaan.

Jonkun järjestön kautta esim Mannerheimin lastensuojeluliitto tai kirkon diakoniatyö.

Mikä on käteistalletuksen raja pankeissa nykyään, ennekuin verottaja alkaa kiinnostua?

...tiedä verottajasta mutta selvityksen pankille joudut tekemään jos talletus poikkeaa jotenkin sinun normaalista pankkiasioinnistasi. Rahanpesulaki nääs. Verottajallahan on rajoittamaton pääsy pankkitilillesi milloin vain, eikä niiden tarvitse sitä edes sinulle ilmoittaa jos ne käy tiliäsi kurkkaamassa.

Pihinä ja laiskana miehenä oon ostanut kämppään muutaman ylimääräisen laturin luuria varten lähinnä ebaysta. Osa näistä latureista sekoittaa näytön toiminnan eli puhelin käyttäytyy kuin joku haamu painelisi näyttöä latauksen aikana. Toisessa on jopa Samsungin logo. Toki puhelin on Huawei Honor 6, mutta kaikilla "Suomi-latureilla" homma on pelittänyt oli merkki mikä tahansa. Mikähän noissa mahtaa olla? Yölaturiksihan tuollainen passaa kuitenkin.

Pihinä ja laiskana miehenä oon ostanut kämppään muutaman ylimääräisen laturin luuria varten lähinnä ebaysta. Osa näistä latureista sekoittaa näytön toiminnan eli puhelin käyttäytyy kuin joku haamu painelisi näyttöä latauksen aikana. Toisessa on jopa Samsungin logo. Toki puhelin on Huawei Honor 6, mutta kaikilla "Suomi-latureilla" homma on pelittänyt oli merkki mikä tahansa. Mikähän noissa mahtaa olla? Yölaturiksihan tuollainen passaa kuitenkin.
Se Samsungin logo ei kyllä kerro että se on "aito". Se on vaan kiinalaturi, johon on painettu sampan merkki, ei sen kummempaa.

Ne on huonosti suojattuja ja se pääsee piuhaa pitkin luurille saakka, joka sekoittaa näytön. Kiinalaturit ei yleensä myöskään lataa yhtä isolla virralla, eli lataa hitaampaa. Samaa esiintyy myös piuhoissa, eli piuhan kuparikarvat on niin onnettomia, että vaikka sen tökkää kunnon laturiin, ei sitä pitkin vaan virta kulje kunnolla.

Eli kunnon latureita saa kiinastakin rahalla, ne vaan maksaa. Kiinanpoika tekee sellaisen tuotteen, mihin sille tarjottu raha riittää. Saa sieltä hyvääkin, se vaan ei sit ookkaan enään halpaa.

"Suomi-laturit" on vaan laadukkaampia. Ei suomalainen liike voi ottaa tuollaisia halpoja surkimuksia myyntiin. Kaikkihan palauttaisi ne kauppaan takuuseen ja se ei hirmusen halpaa huvia olisi.

Olen lähdössä työmatkalle Yhdysvaltoihin länsirannikolle (kolme yötä kohteessa). Minulla on pysyvä lääkitys, jossa pitää ottaa tabletteja ja kapseleita sekä aamulla että illalla.

Miten säännöllisen lääkityksen kanssa pitäisi toimia aikaero huomioiden? Otanko aamulääkkeet (Suomessa n. klo 7) illalla (kohteen paikallista aikaa n. klo 21) ja iltalääkkeet aamulla? Vaihtoehtoinen toimintatapa (aamulääkkeet herättyä ja iltalääkkeet joitakin tunteja ennen nukkumaanmenoa) tuntuisi lievästi vaaralliselta, mutta onko joissakin lääkkeissä mahdollisesti olennaisempaa unirytmin kuin kellon mukaan toimiminen? Tilanne olisi varmaan eri, jos olisin kohteessa viikkoja tai kuukausia, mutta tämä reissu on suhteellisen lyhyt.

Mulla on muista syistä lääkärinvastaanotto huomenna niin varmaan kyselen häneltä myös, mutta jäin miettimään, eikö tällaisesta aiheesta ole netissä mitään? En ainakaan löytänyt.

Luulisi että en ole ainoa joka asiaa on joutunut pohtimaaan.

Verottajallahan on rajoittamaton pääsy pankkitilillesi milloin vain, eikä niiden tarvitse sitä edes sinulle ilmoittaa jos ne käy tiliäsi kurkkaamassa.
Mistä tämä on peräisin? Pankkisalaisuushan rajoittaa verottajan tiedonsaantioikeutta, ja tietojen antaminen verotuksellisin tarkoituksiin edellyttää yksilöityä pankkitiedustelua. Lisäksi vaatimuksena on, että veroviranomaisella on selvitettävänä tietty konkreettinen verotusta koskeva asia tai asiakokonaisuus. Nää tulee verotusmenettelylaista (VML 19§). Massaluonteisia tietoja ei tarvitse tämän lainkohdan nojalla antaa, mikä tarkoittaa sitä, että verottaja ei voi pyytää tietoja esimerksi tietyn rahasumman ylittävistä talletuksista.

Rahanpesulaki on sitten asia erikseen. 1000€ käteistalletus on yksi raja, joka johtaa velvollisuuteen asiakkaan tunnistamisesta. En tiedä mihin kaikkialle tiedot menevät rahanpesulain nojalla, mutta pankeilla on velvollisuus tarkkailla tavanomaisesta poikkeavia ja epäilyttäviä liiketapahtumia ja tehdä näistä tarvittaessa ilmoitus rahanpesun selvittelykeskukselle. Fivan sivuilla on tästä asiasta kattavammin.

Mutta joka tapauksessa tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin jos kyse on jostain pienehköstä ja kertaluontoisesta summasta, niin en usko, että se ketään kiinnostaa. Kyllähän lahjaverotustakin kierretään (varmaan tahattomastikin) jatkuvasti, eikä verottajalla ole resursseja syynätä ihmisten tilejä tuossa asiassa. Sit jos talletuksia alkaa olemaan useampia ja summat suurempia, niin on varmaan todennäköisempää, että niistä joku kiinnostuu.

Olen lähdössä työmatkalle Yhdysvaltoihin länsirannikolle (kolme yötä kohteessa). Minulla on pysyvä lääkitys, jossa pitää ottaa tabletteja ja kapseleita sekä aamulla että illalla.

Miten säännöllisen lääkityksen kanssa pitäisi toimia aikaero huomioiden? Otanko aamulääkkeet (Suomessa n. klo 7) illalla (kohteen paikallista aikaa n. klo 21) ja iltalääkkeet aamulla? Vaihtoehtoinen toimintatapa (aamulääkkeet herättyä ja iltalääkkeet joitakin tunteja ennen nukkumaanmenoa) tuntuisi lievästi vaaralliselta, mutta onko joissakin lääkkeissä mahdollisesti olennaisempaa unirytmin kuin kellon mukaan toimiminen? Tilanne olisi varmaan eri, jos olisin kohteessa viikkoja tai kuukausia, mutta tämä reissu on suhteellisen lyhyt.

Lääkärin kommentti oli, että riippuu lääkkeestä. Minun lääkitykselläni suositteli pysymään Suomen-aikataulussa.

Tuli kirje KTC:ltä että 16.7.2015 olen saanut yksityisen parkkisakon ja maksumuistutuksista (3 kpl) huolimatta en ole maksanut ja nyt uhkailevat että harkitesevat perinnällä jne. Mitä hittoo olin tuolloin kesälomalla ja auto jäi kavereille käyttöön eikä mitää hajua kuka ton sakon saanut. Laitoin reklamaation sinne KTC:lle ja siltä "firmalta" tuli pari päivää myöhemmin reklamaatioon vastaus ja sitä samaa paskaa suoltaavat siinä mitä muiltakin foorumeilta lukenu tästä aiheesta. Mitä tässä nyt ois fiksuinta tehdä kun en aio tuota maksaa? Lisää lappuja luultavasti tulossa nii heitänkö vaa roskii ja en reagoi millään tavalla vai mitä?

Tuli kirje KTC:ltä että 16.7.2015 olen saanut yksityisen parkkisakon ja maksumuistutuksista (3 kpl) huolimatta en ole maksanut ja nyt uhkailevat että harkitesevat perinnällä jne. Mitä hittoo olin tuolloin kesälomalla ja auto jäi kavereille käyttöön eikä mitää hajua kuka ton sakon saanut. Laitoin reklamaation sinne KTC:lle ja siltä "firmalta" tuli pari päivää myöhemmin reklamaatioon vastaus ja sitä samaa paskaa suoltaavat siinä mitä muiltakin foorumeilta lukenu tästä aiheesta. Mitä tässä nyt ois fiksuinta tehdä kun en aio tuota maksaa? Lisää lappuja luultavasti tulossa nii heitänkö vaa roskii ja en reagoi millään tavalla vai mitä?

Kiistät jatkossakin. Jos laittavat perintään, kiistät myös sinne suuntaan.

Back
Ylös Bottom