Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Mikähän piru sen yhden kirjan nimi oli, mikä pyöri meillä töissä... "Kaikkien aikojen drinkit" vois olla yksi vaihtoehto googlaamisen perusteella, mutta en ole ihan varma. Jos cocktail-maailma kiinnostaa, niin kannattaa käydä katselemassa noita tarjolla olevia kirjoja, kun niissä tuppaa olemaan sekä hyvää yleistietoa juomasekoituksista, että paremmin tietoa näiden kansainvälisten drinkkien historiaan, valmistustapaan sun muihin liittyen. Hommasta jää varmaan paremmin käteen kuin pelkkien ainesosien lukemisesta.

Se on kyllä noin yleisesti hyvä juttu, että ottaa jonkun tuoteryhmän johon panostaa. Yökerhoissa se luontevimmin on varmaan tuo drinkkipuoli.

Voivoivoi, kyllä nyt on taas käynyt niin että apinaa koijattiin, kun uskoi puheita.

Pääsin siis lähimarkettiin töihin määräaikaiseen työsuhteeseen välille 2.4.2014 - 30.9.2014. Henkilö, joka minut töihin otti kertoi minulle työstä ja työehdoista ja kuuntelin tietysti tarkkaan. Pääsin heti seuraavana päivänä töihin, vaikkei työsopimusta vielä kirjoitettukaan. Henkilö joka minut töihin otti, sanoi että sopimustunnit tulee olemaan n. 120h/kuukaudessa ja palkka myyjäharjoittelijan palkka, eli 8.90e/h.

Nyt olen pari viikkoa tehnyt töitä ja mietin kun niillä tunneilla mitä olen tehnyt, ei kyllä kuukaudessa millään kerry tuota 120 tuntia. Myös työsopimusta olen kokoajan odotellut, mutta se on aina ollut "tulossa pääkonttorilta" tms.

Tänään sain sitten työsopimuksen eteeni ja paperissa lukee aivan eri asioita, kuin minulle luvattiin. Palkka onkin ensin 7.28e/h ja työtuntejakin luvattu vain 25h/vko.

Työsopimukseen sisältyy toki optio, että koeaika on puolet määräajan kestosta, jonka aikana sopimuksen voi purkaa puolin ja toisin ilman irtisanomisaikaa.

Asian aion kyllä ottaa puheeksi huomenna, kun tämä henkilö tulee taas töihin, mutta mitä vittua. Eihän sitä näin voi isossa ketjussa ihmisiä sumuttaa?

Eihän sitä näin voi isossa ketjussa ihmisiä sumuttaa?

Ei voi. Ja käsittämättömän pieneltä kuulostaa tuo alun palkka, kerta myyjäharjoittelijan tuntipalkkakin on lähes kaksi euroa korkeampi. Kaivappa Jape jostakin kaupan alan TES käsiisi ja tarkista tuo palkka sieltä. Sopimuksen tunnit keskustelet sitten nokikkain työnantajan kanssa. Toki voi olla, että tunteja tulee tosiasiassa se reilu 30h/vk, mikä tekee tuon 120h/kk. Mutta kerta sopimukseen on luvattu tietty määrä tunteja, niin toki se lupaus pitäisi pitää.

Ei voi. Ja käsittämättömän pieneltä kuulostaa tuo alun palkka, kerta myyjäharjoittelijan tuntipalkkakin on lähes kaksi euroa korkeampi. Kaivappa Jape jostakin kaupan alan TES käsiisi ja tarkista tuo palkka sieltä. Sopimuksen tunnit keskustelet sitten nokikkain työnantajan kanssa. Toki voi olla, että tunteja tulee tosiasiassa se reilu 30h/vk, mikä tekee tuon 120h/kk. Mutta kerta sopimukseen on luvattu tietty määrä tunteja, niin toki se lupaus pitäisi pitää.

Eihän tässä muuta ole kuin se, että tiedot ei vastaa yhtään sitä mitä aluksi sovittiin. Esim tuosta koululaisen palkasta ei ollut mitään puhetta. Kaikista harmillisinta tässä on se, että en olis kyllä mennyt edes hommiin, jos olisin tiennyt että ehdot ovatkin todellisuudessa tätä.

E: Kylläpä tuo asia menee juuri niin kuin työsopimuksessa lukee. Ainoa vaan, että kun näistä ei ole mitään mainittu. En minä aio kahta kuukautta siltikään tehdä niin, että käteen jää 650euroa kuussa...

Ihan aluksi, koeaika ei voi lähtökohtaisesti olla yli 4kk ja alle 8kk työsopimuksissa maksimissaan puolet työsopimuksen kestosta.

Toisekseen, suullinen sopimus on sitova, mutta ongelmana on asian toteen näyttäminen.

Siulla on tässä todennäkösesti vaihtoehdot vähissä. 1) Jatkat töitä tuolla nykyisellä sopparilla (ilmeisesti ihan TES:n mukainen?) 2) Ilmoitat, ettet suostu tekemään töitä "pääkonttorista tulleella" työsopimuksella, vaan vaadit suullisen sopimuksen mukaista sopimusta. Joko sinulle kirjoitetaan se sopimus, tai sitten purat työsopimuksen ja etsit muita töitä.

Todennäköisesti työnantaja ei suostu mihinkään muuhun, kuin TES:n minimiin.

Ihan aluksi, koeaika ei voi lähtökohtaisesti olla yli 4kk ja alle 8kk työsopimuksissa maksimissaan puolet työsopimuksen kestosta.

Toisekseen, suullinen sopimus on sitova, mutta ongelmana on asian toteen näyttäminen.

Siulla on tässä todennäkösesti vaihtoehdot vähissä. 1) Jatkat töitä tuolla nykyisellä sopparilla (ilmeisesti ihan TES:n mukainen?) 2) Ilmoitat, ettet suostu tekemään töitä "pääkonttorista tulleella" työsopimuksella, vaan vaadit suullisen sopimuksen mukaista sopimusta. Joko sinulle kirjoitetaan se sopimus, tai sitten purat työsopimuksen ja etsit muita töitä.

Todennäköisesti työnantaja ei suostu mihinkään muuhun, kuin TES:n minimiin.

Todennäköisintä on juurikin tuo, että työnantaja ei suostu muuhun. Työnjatku näemmä jatkuu taas...

Kohta tulee taas se helvetin kesä, ja kesäloma. Oliko tosiaan näin, ettei ole olemassa mitään keinoa kiertää vuosilomalakia niin, että voisin olla kertyneet lomat töissä? Edes kirjallisella sopimuksella työntekijän ja työnantajan välillä?

Tottakai voit olla töissä. Otat vain rahana nuo kertyneet lomapäivät. Itse oon kyllä suunnitellut juurikin päinvastaista, että vaihtais lomarahat vapaaksi pidemmän loman toivossa :D

Lomalaki ja internet sanoo täysin päinvastaista? Lyhyesti "lomat on pidettävä". Luulin että asia on juurikin noin yksinkertaista kun joissakin firmoissa niin tehdään, mutta tulipa oltua väärässä.

Ylläoleviin viitaten, miten käy lomarahan (eli ns. lomaltapaluu rahan), jos lomapäivät onnistuisi rahana saamaan? TES lupaa sen, sekä omassa sopparissakin tuo näkyy. Mutta mikä siis on niiden laita jos lomapäivät ottaakin rahana? Tuossahan häviää kivasti rahaa, pitäisikö pitää siis vain yksi viikko lomaa ja napata nuo taskuun vai miten?

Jos tullaan huomenna siihen lopputulokseen, että palkka ja ehdot on ja pysyy siinä, mitä tossa sopimuksessa nyt lukee, niin tuleeko mulle mitään karenssiakaan jos ite puran työsopimuksen. Pari tuttua joiden kanssa porisin tässä oli sitä mieltä että kannattaa kärvistellä vaan ja tienata vähän huonompaaki liksaa, mutta kyllä ite oon sitä mieltä että ei helvetti tuo korvaus ole mielekäs... Mieluummin etin niitä töitä jatkossakin kuin istun tuolla päivät tekemässä työtä josta maksetaan äärimmäisen huonosti.

Entä jos on voimassaoleva työsopimus toiseen yritykseen?

Siinähän tapauksessa karenssilla ei olisi merkitystä, kai? Mutta kannattaa nyt rauhassa suorittaa nuo duunit kunnialla ainakin mielummin kuin olisi ilman duunia. Oot varmaankin nuori kaveri, niin työkokemuksesta on kuitenkin hyötyä ja ehkä siitä palkastakin olisi paras neuvotella hyvässä hengessä. Lähet sitten meneen jos saat parempaa duunia.

Onko jotain ideaa miten saisin käärittyä pienen käärön esim. lakritsista jonka voisi nielaista kokonaisena? Sisälle laittaisin tuota iki-ihanaa paskalle maistuvaa maca-jauhetta.

Lomalaki ja internet sanoo täysin päinvastaista? Lyhyesti "lomat on pidettävä". Luulin että asia on juurikin noin yksinkertaista kun joissakin firmoissa niin tehdään, mutta tulipa oltua väärässä.
Lain mukaan vuosiloman ottaminen rahana ei tosiaan ole mahdollista, mutta kyllähän sitä silti tehdään jos molemmille osapuolille sopii. Mahdolliset seuraamukset koskee vain työnantajaa, jos sattuu jokin työsuojelutarkastus tai vastaavaa tulemaan. Työajan kirjanpidostahan tuo ilmi tulee, kun oikein syynätään. Tosin mahdollisuus taitaa olla lottovoiton luokkaa.
Lomarahaahan ei teoriassa tarvitsisi maksaa, mutta itse ja muutkin tietämäni henkilöt sen on saanut. Kannattaa sovittaessa varmistaa, ettei tule yllätyksiä.

Onko jotain ideaa miten saisin käärittyä pienen käärön esim. lakritsista jonka voisi nielaista kokonaisena? Sisälle laittaisin tuota iki-ihanaa paskalle maistuvaa maca-jauhetta.

Sekoitin aikanaan maca-jauheen rahkasörsseleiden joukkoon, eipä maistunut sieltä joukosta!

Siinähän tapauksessa karenssilla ei olisi merkitystä, kai? Mutta kannattaa nyt rauhassa suorittaa nuo duunit kunnialla ainakin mielummin kuin olisi ilman duunia. Oot varmaankin nuori kaveri, niin työkokemuksesta on kuitenkin hyötyä ja ehkä siitä palkastakin olisi paras neuvotella hyvässä hengessä. Lähet sitten meneen jos saat parempaa duunia.

Niin no siis tottakai menen aluksi keskustelemaan asiallisesti, ilman muuta. Mutta ei se kyllä mene minun järkeeni siltikään, että luvataan toista ja sitten papereissa lukee toista. Työkokemusta on monen alan tehtävistä ja tiedostan, että nuorelle kaikki työkokemus on tärkeää. En kuitenkaan aio jäädä tällä tavalla polettavaksikaan. Kaikki vuorot mitä olen saanut on periaatteessa tämmösiä välivuoroja - ei aikaa aamulla eikä illalla tehdä mitään kuin syödä ja nukkua. Jos tällaisella rytmillä jää muutama satanen kuussa käteen, niin mieluummin kerään vaikka pulloja...

En oo varma kun ittelläni ole kokemusta, mutta vähän tuntuis että saattaa jäädä lomaltapaluuraha saamatta jos on töissä? Eli kuukauden töistä tällöin hyötyisi vain kahden viikon palkan verran. En tiedä voiko olla noin. Mutta tuttuja on ottanut lomia rahana ja yksikin kaveri jo useampana kesänä peräjälkeen ollu lomat töissä. Mutta sen verran pitää edellistä viestiä korjata, etten tiedä
miten tuo asia sitten on paperilla hoidettu, eli että näyttääkö se siltä että lomat on pidetty vai miten.

Vuosia sitten yks tuttu irtisano itsensä pari kertaa rahapulassa,sai lopputilin ja otettiin seuraavana päivänä uutena työntekijänä töihin.Lomaltapaluurahat palo tossa touhussa.

Back
Ylös Bottom