Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Eiköhän metrot toimi ja kyllä helsingissä on paikkoja auki, ravintolat ainakin.

Ei se palkkaennakko eroa tuossa suhteessa mitenkään lopputilistä ja uuden sopimuksen tekemisestä.

Tätä voisit kyllä pikkasen selittää?Kottihan on velkaa työnantajalle,lomarahat on ihan omia rahoja.

No kottihan on veke seuraavasta liksasta,ja taas on rahapula.Ei toi kaveri ollu mikään talousnero.Toisella kaverilla oli taksiliite ja vartijakortti,paino aina näitä duuneja kaikki lomat,fiksumpi ratkasu se oli.

Ei se palkkaennakko eroa tuossa suhteessa mitenkään lopputilistä ja uuden sopimuksen tekemisestä.

Tätä voisit kyllä pikkasen selittää?Kottihan on velkaa työnantajalle,lomarahat on ihan omia rahoja.

Molemmissa tapauksissa rahaa tulee heti, mutta myöhemmät maksuerät ovat vastaavasti pienempiä.

Tulevan loman lomaraha (eli lomaltapaluuraha) ei ole muuten mitään omaa rahaa sen enempää kuin tulevat palkat. Molemmat ovat sovittuja korvauksia vastineeksi jostain tulevasta tapahtumasta (lomaltapaluuraha yleensä siitä, että palaa loman jälkeen töihin, ja tulevat palkat korvausta tulevaisuudessa tehtävästä työstä).

Sen sijaan jo tehdyn työn palkka on omaa rahaa, joka on työnantajan velkaa työntekijälle siihen asti, kunnes palkka maksetaan. Sama koskee myös menneitten lomien maksamattomia lomarahoja, joihin on oikeus.

Jos esimerkiksi palkkapäivä on kuun viimeinen päivä, niin 15. päivänä työnantaja on velkaa 50 % kuun palkasta. Jos 15. päivänä maksetaan 30 % kuukauden palkasta palkkaennakkona, on työntekijä velkaa 30 % kuukausipalkasta ja työnantaja 50 %; nettovelallinen on siten työnantaja (20 % kuukausipalkasta).

"Boldaaminen ei ole huutamista enkä sitä harrasta" :piis:

( ja oikeestaan tuo että otetaan takaisin välittömästi lopputilin ottamisen jälkeen ei tee mielestäni ihmisestä firmalle mitenkään tärkeää. Ei pahalla tätä lopputilin ottajaa kohtaan, mutta itse työnantajana saattaisin ajatella että tyyppi joka ottaa lopputilin rahapulassa ja pyytää päästä sit takaisin hommiin ei osaa hoitaa raha-asioitaan oikein... )

Olihan siinä ne pari boldattua huutomerkkiäkin :D

Työnantajan ominaisuudessa olisin aika hemmetin ärtynyt työntekijälle, joka ottaa lopputilin ja tulee heti ruinaamaan takaisin töihin. En pitäisi sellaista kovin luotettavana kaverina, joten jos voin helposti korvata hänet jollakulla muulla, en ota häntä takaisin. Jos tällaisen kaverin ottaisin takaisin töihin, se johtuisi siitä, että minulla on juuri hänelle käyttöä, eli hän olisi minulle suhteellisen tärkeä työntekijä. Saattaisin häntä neuvoa pyytämään palkkaennakko seuraavalla kerralla.

Mä en puhunu lomaltapaluurahasta,vaan ansaitusta kesälomasta joka maksetaan käteisenä ku irtisanoo itsensä.

Mä en puhunu lomaltapaluurahasta,vaan ansaitusta kesälomasta joka maksetaan käteisenä ku irtisanoo itsensä.

Ah. Juu, no, se ei ole lomaraha vaan lomakorvaus :) Ja nyt ehkä ymmärrän tuon logiikan paremmin, tarkoitus oli siis muuttaa lomat lomakorvaukseksi?

Kaveri oli semmonen että kompasteli tilistä toiseen aina kauheessa rahapulassa,parina vuonna sit korjas tollai tilanteen.Kyllä työantaja sen hyväksy,yks pätevä duunari koko kesän töissä,ei tarvinnu kesäsijaista.Ja lisäks hän tietysti menetti sen kuuden päivän talviloman,tai myös saada pienet mätkyt ton seurauksena

Oppi kyllä sit aikanaan tän talouspuolen.

Väännettiin kaverin kanssa tästä ja pakko saada lopetus tälle :D

Electron kortilla kortti katsoo aina onko katetta vai ei, eikö niin. Debitillä ei katso ja tili voi mennä miinukselle? Eli vaikka sulla ois tilillä sentti, ni voit ostaa kaupasta sillä Debitillä jos niikseen tulee, mut Electronilla ei voi koska katsoo aina saldon ja pistää katevarauksen kun jotain ostaa.

Kaveri oli semmonen että kompasteli tilistä toiseen aina kauheessa rahapulassa,parina vuonna sit korjas tollai tilanteen.Kyllä työantaja sen hyväksy,yks pätevä duunari koko kesän töissä,ei tarvinnu kesäsijaista.Ja lisäks hän tietysti menetti sen kuuden päivän talviloman,tai myös saada pienet mätkyt ton seurauksena

Oppi kyllä sit aikanaan tän talouspuolen.

Eihän tällä ole mitään tekemistä sen kanssa ottaako lomat rahana vai ei. Ei talviloma mihinkään lähde vaikka kesälomat maksettaisiin rahana (en kyllä tiedä onko edes laillisesti mahdollista).

Väännettiin kaverin kanssa tästä ja pakko saada lopetus tälle :D

Electron kortilla kortti katsoo aina onko katetta vai ei, eikö niin. Debitillä ei katso ja tili voi mennä miinukselle? Eli vaikka sulla ois tilillä sentti, ni voit ostaa kaupasta sillä Debitillä jos niikseen tulee, mut Electronilla ei voi koska katsoo aina saldon ja pistää katevarauksen kun jotain ostaa.

Debit tekee katevarauksen aina isoista ostoista ja aina silloin tällöin pienemmistäkin, joten tahallaan tuota ei kannata tehdä, voi tulla nolo tilanne kassalla. Mutta juu, suurin osa pienistä debit-ostoista ei katevarausta tee joten ostoja voi kertyä enemmän kuin tilillä on varoja mikä lopulta johtaa miinussaldoon, jos rahaa ei ostosten kirjautumista odotellessa tilille lisää tule.

Eihän tällä ole mitään tekemistä sen kanssa ottaako lomat rahana vai ei. Ei talviloma mihinkään lähde vaikka kesälomat maksettaisiin rahana (en kyllä tiedä onko edes laillisesti mahdollista).

Tässähän oli kyse irtisanoutumisesta ja sitten uuden sopparin tekemisestä. Lopputilissä maksetaan kaikki käyttämättömät lomaoikeudet lomakorvauksena, eikä mitään lomaa jää säästöön seuraavaa sopparia varten.

Debit tekee katevarauksen aina isoista ostoista ja aina silloin tällöin pienemmistäkin, joten tahallaan tuota ei kannata tehdä, voi tulla nolo tilanne kassalla. Mutta juu, suurin osa pienistä debit-ostoista ei katevarausta tee joten ostoja voi kertyä enemmän kuin tilillä on varoja mikä lopulta johtaa miinussaldoon, jos rahaa ei ostosten kirjautumista odotellessa tilille lisää tule.

Kiitos :)
Kaveri tosiaan väitti ettei mitään eroa ole debitillä ja creditillä. Mutta kyllähän sillä on.

Kiitos :)
Kaveri tosiaan väitti ettei mitään eroa ole debitillä ja creditillä. Mutta kyllähän sillä on.
Juu todellakin on. Ja siitä syystä mulla on Electron ja tulee aina olemaan. Kokeilin kerran debitiä ja vaihdoin kuukauden päästä takaisin, kun niillä on sekin ero, että debitin kanssa en ikinä tiennyt paljonko mulla on rahaa tilillä, kun se ei tee aina niitä perhanan katevarauksia. Sit täytyy kantaa kuitteja mukana ja laskeskella paljonko on ostanut ja vähentää niitä tilin saldosta. Electron ottaa aina katevarauksen ja tilin saldon tietää reaaliajassa sentilleen. Ihan törkeän kätevä tällaiselle jatkuvasti persaukiselle jonka on pakko tietää mitä voi ostaa ja mitä ei.

Electron ottaa aina katevarauksen ja tilin saldon tietää reaaliajassa sentilleen. Ihan törkeän kätevä tällaiselle jatkuvasti persaukiselle jonka on pakko tietää mitä voi ostaa ja mitä ei.

Jaa, tällee persaukisena tili on niin pieni, että parinkympin tarkkuudella pysyy kyllä kärryillä paljonko siellä on. Ja jos hetkellisesti odottaa kirjautumista joku ostos, ei sitä ole kovin vaikea muistaa (prkl ne kestää pahimmillaan viikonkin). Kännykkään tuli OP-konsernilta Pivo-niminen ohjelma, jolla voi seurata livenä tilin kehitystä, tosin katevarauksia kun ei debitit tee, niin niitä ei näy, mutta reaaliaikainen saldo kuitenkin.

T. nimim. en ikinä ole omistanut electronia ja en stana sellaista lastenkorttia tule ikinä edes harkitsemaan.. (credit kuittaa pienet puutteet debitissä)

T. nimim. en ikinä ole omistanut electronia ja en stana sellaista lastenkorttia tule ikinä edes harkitsemaan.. (credit kuittaa pienet puutteet debitissä)
Juu tää on mielenkiintoinen juttu etkä tosiaan ole ainut. Monet valitsee korttinsa mielikuviin perustuen vaikka toinen olisi vitusti kätevämpi. Electron on lasten kortti, joten sitä ei voi käyttää. Aikamoista.

Juu tää on mielenkiintoinen juttu etkä tosiaan ole ainut. Monet valitsee korttinsa mielikuviin perustuen vaikka toinen olisi vitusti kätevämpi. Electron on lasten kortti, joten sitä ei voi käyttää. Aikamoista.

Tää on trauma niiltä ajoilta, kun olin nuori. Electronit tuli teineille silloin joskus muistaakseni ekana käyttöön, kun niille ei pankki antanut juuri tilinylitysten yms. takia perinteistä pankkikorttia?

Saatan olla väärässäkin, kuten usein, mutta olen niin vanha, että saan olla jäärä halutessani :P

Tärkein syy miksi itse en electronia ota on että olen nähnyt liian monta kertaa kun jollekin muulle asiakkaalle sanotaan että electron ei käy tai että firman tietoliikenne on solmussa eikä electron toimi.

Tärkein syy miksi itse en electronia ota on että olen nähnyt liian monta kertaa kun jollekin muulle asiakkaalle sanotaan että electron ei käy tai että firman tietoliikenne on solmussa eikä electron toimi.
Nykyään aivan äärimmäisen harvinaista. Mulla on monta monta vuotta siitä kun electronilla maksamisessa on viimeksi ollut ongelmia.

VR:n junat on ainoa paikka viimeisen 5v sisällä missä electron ei olis toiminut. Esim. nettikaupoissa electron käy aina jos visa käy, vaikkei electron-tukea luvattaisikaan.

Aika monella on tosiaan vieläkin noita negatiivisia mielikuvia electronista sen perusteella mitä niiden toimivuus oli joskus vuosituhannen vaihteen paikkeilla.

Back
Ylös Bottom