Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Takasin vaan lääkärille ja vaadit, että tutkitaan lisää. Päähän/aivoihin kohdistuneet iskut ovat siinä mielessä 'hämääviä', että monesti nuo sun kuvailemasi kaltaiset oireet ilmestyvät vasta myöhemmin. Itseasiassa kuulostaa hyvinkin paljon eräältä tuttavaltani, jolla isku päähän (ei vakavia vammoja) aiheutti oppimis- ja muistivaikeuksia jotka ilmenivät vasta jonkin ajan kuluttua päähän osuneesta iskusta. Tämän vuoksi päätyi neurologin juttusille. Ei se lääkäri tiedä sun muistin kapasiteettia/toimivuutta, ainoa joka pystyy toteamaan erot sen toiminnassa olet sinä itse. Jos olet sitä mieltä, että muistivaikeuksia on älä jätä asiaa puolitiehen. Mitä kauemmin annat asian olla ja totuttaudut alentuneeseen muistisi tilaan sitä vaikeampi voi tilannetta olla korjata jälkeenpäin.
Yksityiselle lääkäriasemalle vai yhteyttä tonne keskussairaalaan?

Yksityiselle lääkäriasemalle vai yhteyttä tonne keskussairaalaan?

Ota yhteyttä sinne keskussairaalaan näin aluksi. Kun saat sen lääkärin ajan, niin älä anna periksi jos yrittävät vaan päästä sinusta nopeasti eroon. Itse tunnet itsesi parhaiten ja jos olosi on tosiaan poikkeava on asia kyllä syytä tutkia perinpohjin.

Asiahan ei minulle kuulu muuten kuin näin aktiivisena käyttäjänä, mutta kun tämäkin maksuton foorumi mainoksilla rahoitetaan, niin olishan se tietenkin kiva, jos käyttäjät viitsisivät olla estämättä niitä. Jos kaikki estävät mainokset, niin ei täällä internetissäkään pääse treenivinkkejä kyselemään. :)

Olisikohan jossain adblockeri, joka lataa mainoksen, mutta ei vaan näytä sitä käyttäjälle? Tällöinhän siitä tulee katselukerta, eli rahaa forumille, mutta käyttäjää ei niin vituttaisi.

Enpä ole ikinä tutkinut miten adblock ne mainokset estää. Ilmeisesti se keskeyttää niiden mainoksien (tulevien) requestit millon ne ei edes tule näkyviin. Tosin jos niiden containerille on annettu koko, niin on tyhjiä aukkoja ympäri ämpäri.

Itse tein Stylish -lisärille oman tyylitiedoston pakkista varten, mainokset kivasti piilossa sillä plus muutenkin sai vähän modailtua palstaa omaan makuun.

modi.webp

Ehkä vähän väärältä tosin tuntuu estellä mainoksien näkymistä. Mun tapauksessa ne tosin lataa, mutta ne ei vain näy.

Sain kyynerpäästä naamaan kuun alussa, muisti meni illalta täysin (ei ollu alkoholia juotu yhtään) ja seuraavina päivinäkin oli ihan selviä puutteita lähimuistissa. Kyselin tapahtumista uudelleen ja uudelleen kavereilta yms. Tuntuu että vieläkin aivot kävisi astetta hitaammilla kierroksilla, ja että mieleenpainamiskyky yms. olisi selvästi heikommat. Onkohan vaan placeboa vai voiko jostain (lievästä) aivotärähdyksestä käydä noin? Itsellä on muisti aina ollut erinomainen, muistanut paljon myös todella tarkkoja (ja turhia) juttuja aivan selvästi, koulussa esim. miltä sivulta joku juttu löytyi, vuosilukuja, lainauksia yms. todella tarkasti. Kyseinen lyöjä vielä sanonut tutulleni että löi vaan ihan huvikseen, vituttaa aivan järjettömästi kokoajan ajatus siitä että pysyvästi tyhmentynyt sen takia että joku uuno vetäsi sivusta kyynerpäällä naamaan, etenkin kun muistilla ja päälläni olisi tarkoitus elanto vielä tienata.

Omakohtasesta kokemuksesta voin sanoa, että vittumainen asia ja kestää jonkun aikaa että alkaa pääkoppa taas toimia kuten ennenkin. Vetäsin joskus kolarin autolla ja kajautin pään kuskin ikkunaan suht komeesti, niin kävi justiinsa noin. Aivotärähdys ja tuntu että lähimuisti kusee vitusti (En muistanu aina asioita, saatoin alottaa jonku lauseen enkä muistanu ees mitä olin sanomassa joten se asia jäi kesken yms.) ja siinä kesti melko pitkään että palautui ennalleen mutta onneksi palautui kuitenkin. Jos tää nyt yhtää oloa helpottaa :) Eli jos on samaa, niin ei se kuitenkaan pysyvää ole.

Pari kertaa kävin lekuris alussa asian tiimoilta mutta eipä siihen tullut juuta eikä jaata sieltä.

Oletkos kassahenkilö! Noin mutuna sanoisin 80% asiakkaista ottaa kuitin syystä tai toisesta. Osa kuten itse tsekkaavat onko kassa laskuttanut oikein ja osa ottaa kuitin vanhasta muistista. Itsekkin oudoksun tuota yleistynyttä tapaa kysyä " haluatteko kuitin?" Poikkeus toki muutaman euron ostot.

e: ja miten se korttiostos eroaa käteisostosta, yhtälailla siinä kassa saattaa ryssiä ja kuitilla pystyy virheen osoittamaan etkä millään muulla.

En ole koskaan ollut "kassahenkilö" enkä tule olemaan. Mutuna voi toki sanoa mitä vaan, itse väitän että varmaan yli 50% ei sillä kuitilla mitään tee. Iso osa ottaa sen ja dumppaa sitten tiskin päässä olevaan roskikseen katsomatta. Joskus nuorempana itsekin otin kuitit ja löin lompakkoon ja silloin tällöin sitten tyhjensin sen hullun kuittinipun lompakosta koskaan niitä kuitteja lukematta. Uskoisin että moni tekee niin.

Lukeeko moni oikeasti ne kuitit ja vielä laskee että on varmasti laskutettu oikein? Itse tiedän about kassalle tullessani mitä voisi odottaa hinnan olevan, jos heittää yhtäkkiä monta kymppiä niin voi ehkä pikaisesti kuitin tutkia. Varmaan joku vanhojen ihmisten juttu se kuitin haluaminen, sama porukka kerää kuitteja jostain otto-automaateilta vaikka saman tiedon voisi lukea näytöltä ilman että tulee ylimääräistä paperia käsiin pyörimään.

Otan kuitin lähes aina, jos on vähänkään enemmän ostoksia. Selaan kuitin nopeasti läpi ja heitän sen sitten roskiin kävellessäni kaupasta ulos. Kuitista tarkastan, että mahdolliset erikoistarjoukset (plussa-tarjoukset, päiväystuotteiden -30% yms.) on huomioitu ja ettei tuotteita ole laskutettu useampaan kertaan. Yllättävän usein on ollut virheitä. Osa virheistä on ollut myyjästä johtuvia huolimattomuusvirheitä, mutta osa myös selkeästi kassajärjestelmistä johtuvia.

Itse tiedän about kassalle tullessani mitä voisi odottaa hinnan olevan, jos heittää yhtäkkiä monta kymppiä niin voi ehkä pikaisesti kuitin tutkia.

Tämä. Monesti menee +-5e sisään "arvaus" ostosten hinnasta kun kaupassa kärryyn mättää ja kassalle laittaa.

Mä tein jossain vaiheessa kirjaa kuukauden ajan siitä, mihin mun rahat menee. Tai siis kyllähän mä sen tiesin mihin ne menee, mutta halusin nähdä lopulliset summat itellä ylhäällä. Vaatekaupoista ym. otan kuitit mukaan vaihtomahdollisuuden takia. 90% ajasta siis joko sanon suoraan, etten halua kuittia tai jos sitä mulle jo ojennetaan niin otan sen ja laitan roskiin joko heti siinä kassahihnan päädyssä tai sitten ulko-ovien tykönä.

Minkä ihmeen takia nykyään ainakin monessa K-ruokakaupassa kysytään kassalla, haluanko kuitin? Tottakai minä haluan sen ja ennemmin kieltäydyn siitä jos en sitä halua kuin että pyytämällä pyydän sitä. Kassalla minua ennen joku osti yli sadalla eurolla ruokaa ja häneltäkin kysyttiin samaa asiaa. Otan joka ikisestä korttiostoksesta aina kuitin ja toivoisin saavani sen pyytämättä.

Eivätkö ihmiset nykyään ota muka ruokakaupasta kuittia mukaansa vai mikä tämän idea on? Mulle tuosta toiminnasta tulee mieleen ekana joku syrjäkylän varaosaputka, jossa kysytään, että myydäänkö kassan kautta vai otatko pimeästi ilman kuittia.
Kysytään varmaan senkin takia, että myyjän on näppärämpää pistää se asiakkaan kuitti suoraan roskiin, kun käydä myöhemmin keräämässä ne maahan heitetyt kuitit kassalinjan päästä. Ainakin omina kassa-aikoina se kuittien siivoskelu lattialta oli vähän harmittavaa. Se pikkuroskis kassahihnan päässä on aina täynnä, plus että ihmisten osumatarkkuus roskia poisheittäessä on aika heikko. Valtaosa ei sitä kuitenkaan halua, ja jos ottaakin, vippaa sen katsomatta pois.

pari sivua tullut kuittihommaan vastauksia, ajattelin että joku nyt voisi tuohon vastata mutta ei.
vastaan sitten itse vaikkei koko aihe kiinnosta kyllä pätkääkään:
Suomen lakiin muistaakseni tuli ihan äsken sellainen lakipykälä jonka vuoksi sitä kuittia on asiakkaalle tarjottava.
Jotain kuittikauppaa ja veronkiertoa vastaanhan ne tällä yrittävät tapella. Jos muistan oikein niin mulle tuli aika vahva fiilis että koko ajatuksesta paistoi jotenkin läpi nämä karvakäsien pizzeriat ja kepappilat.

Back
Ylös Bottom