Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Mitä eroa on bensalla ja dieselillä/erilaisilla moottoreilla? Semmosta todella rautalankaista selitystä kaipaisin.

Molemmat on öljyn erilaisia jalosteita. Öljy kun on pumpattu maan sisältä pinnalle niin se jatkokäsitellään niin että saadaan aikaan mm dieselöljyä ja bensiiniä. Diesel/bensamoottoreiden suurin ero on sytytyksessä. Bensamoottorissa on sytytystulpat jotka sytyttää sylintereissä olevan bensiinin. Sytytyksestä seuraa pieni räjähdys sylinterin sisällä joka antaa männälle, ja sitä kautta koko autolle, liike-energiaa. Dieselissä ei ole sytytystulppia vaan polttoaine ruiskutetaan sylinteriin ja se syttyy itsestään sylinterin korkean paineen seurauksena.

Sylinteriin virtaa ilmaa ja sinne suihkutetaan dieseliä joka syttyy paineen alla:
Diesel_Engine_%284_cycle_running%29.gif


Sylinteriin virtaa ilmaa johon on sekoitettu polttoainetta ja seos sytytetään kipinän avulla sylinterissä:
4-Stroke-Engine-with-airflows.gif
 
Mitä eroa on bensalla ja dieselillä/erilaisilla moottoreilla? Semmosta todella rautalankaista selitystä kaipaisin.
Nyt tuli sellainen kysymys, että jos todella haluat syvällisesti ymmärtää moottorin toimintaa ja erilaisia moottoreita, niin kannattaa varmaan googlettaa "ottomoottori", joka on siis se bensiinimoottorin kaikkein tavanomaisin sovellus ja "dieselmoottori". Näistä voisi kummastakin kirjoittaa kirjan ja siihen en lähde, mutta tässä jotain yksinkertaista:

Bensiinin ja dieselin suurin ero on oktaaniluvussa. Oktaani tarkoittaa sitä miten helposti polttoaine syttyy. Suuri oktaaniluku tarkoittaa, että polttoaine on huonommin syttyvää ja pieni oktaaniluku sitä, että se on helpommin syttyvää. Dieselissä on suurempi oktaaniluku kuin bensiinissä ja tämä näkyy siinäkin, että jos sulla on astiassa bensaa ja heität sinne tulitikun, niin se bensahan syttyy palamaan, mutta jos heität dieselastiaan tikun, niin se sammuu. Bensiinissä on myös korkeampi lämpöarvo, eli siitä saadaan enemmän energiaa kuin dieselistä, eli samasta polttoainemäärästä saadaan enemmän tehoa. Toisaalta dieselmoottorin puristussuhde on huomattavan paljon korkeampi kuin bensiinimoottorin ja puristussuhteen nostaminen vaikuttaa moottorin hyötysuhteeseen parantavasti.

Yksinkertaistettuna bensiinimoottoriin imetään polttoaine-ilmaseosta, joka puristetaan männällä korkeaan paineeseen ja sytytetään sytytystulpalla ja seoksen nopea palaminen painaa männän alas.
Dieselmoottoriin imetään pelkkää ilmaa joka puristetaan vielä perkeleesti korkeampaan paineeseen ja sylinteriin suihkutetaan juuri oikeaan aikaan polttoainetta korkealla paineella. Suuri paine ja lämpötila saa seoksen syttymään ja mitään sytytystulppia ei tarvita.
En nyt sekoita sua suorasuihkutuksilla ja esikammiodieseleillä, vaan ne tulee varmaan vastaan jos haluat todella tietää miten nämä moottorit toimivat. Siellä tulee vastaan venttiilien ajoituksia ja overlappeja ja sytytysennakkoja ja nakutuksia jne jne.

Ja sitten on vielä wankelmoottori, eli kiertomäntämoottori, joka on siis bensiinimoottori, mutta ei ottomoottori, vaan toimii eri tavalla. Ja esim. Toyota Priuksessa käytetään sovellusta ottomoottorista, joka käyttää atkinson-työkiertoa. Se on hieman erilainen kuin normaali työkierto. Ja ottomoottoristakin on olemassa kaksitahtinen ja nelitahtinen versio. Autot on nykypäivänä aina nelitahtisia ja mopot yleensä kaksitahtisia. Nelitahtisiakin on olemassa. Myös dieselmoottori on nykypäivänä autoissa aina nelitahtinen, joskin kaksitahtidieselkin on keksitty ja sitä on joskus autoissakin käytetty. Tosin taitaa olla enemmänkin erilaisten työkoneiden ja ehkä laivamoottoreiden juttu se 2-tahtidiesel. Sitten on erikseen 6-tahtimoottori, josta harva on edes kuullut. Sitä pyöritetään varsinaisen työtahdin välissä vedellä tai ilmalla. Kun vettä tai ilmaa työnnetään kuumaan sylinteriin, se laajenee ja saa männän painumaan alaspäin. Tälle ei taida olla kaupallisia sovelluksia, vaikka sen hyötynä on kevyempi rakenne, kun erillistä jäähdytysjärjestelmää ei tarvita, sekä parempi hyötysuhde, mutta pienempi maksimiteho.

Siinä jotain pientä. Kysy jos on kysyttävää, mutta ennen kaikkea lue noita juttuja. Se on ihan kiva mun mielestä tietää erilaisista moottoreista ja niiden toiminnasta.

Edit:
Sytytyksestä seuraa pieni räjähdys sylinterin sisällä joka antaa männälle, ja sitä kautta koko autolle, liike-energiaa.
Täytyy korjata tämä yleinen terminologinen virhe. Kyseessä ei missään nimessä ole räjähdys vaan hyvin hallittu nopea laajeneva palaminen. Sillä on selvä ero räjähdyksen kanssa. Räjähdys saisi moottorin hajoamaan.
 
Täytyy korjata tämä yleinen terminologinen virhe. Kyseessä ei missään nimessä ole räjähdys vaan hyvin hallittu nopea laajeneva palaminen. Sillä on selvä ero räjähdyksen kanssa. Räjähdys saisi moottorin hajoamaan.
Missä mielessä noilla kahdella termillä sitten on eroa tässä asiayhteydessä? Räjähdyshän nimenomaan on nopeasti laajenevaa palamista ja räjähdys voi olla yhtä lailla hallittu tai hallitsematon. Palaminen tarkoittaa yleensä lyhyellä aikavälillä stabiilia palamisreaktiota kun taas räjähdyksellä viitataan nopeasti etenevään epästabiiliin palamisreaktioon, joten kyllä tuo räjähdys on aivan yhtä oikein kuin palaminenkin, koska polttomoottorissa palamisreaktion kesto vain sekunnin tuhannesosia. Polttomoottoritekniikan sekä suomenkielisissä että englanninkielisissä perusteoksissa puhutaan räjähdyksestä (engl. explosion) ja räjähdysmäisestä palamisesta lähes järjestään, ja saman voi nopeasti todentaa googlettamalla polttomoottorin toimintaperiaatetta.

Melkoisen turha oli viestini, mutta jäi häiritsemään se, että ei tuo palamisen ja räjähdyksen ero ihan niin absoluuttinen tässä tilanteessa ole. :piis:
 
Missä mielessä noilla kahdella termillä sitten on eroa tässä asiayhteydessä? Räjähdyshän nimenomaan on nopeasti laajenevaa palamista ja räjähdys voi olla yhtä lailla hallittu tai hallitsematon. Palaminen tarkoittaa yleensä lyhyellä aikavälillä stabiilia palamisreaktiota kun taas räjähdyksellä viitataan nopeasti etenevään epästabiiliin palamisreaktioon, joten kyllä tuo räjähdys on aivan yhtä oikein kuin palaminenkin, koska polttomoottorissa palamisreaktion kesto vain sekunnin tuhannesosia. Polttomoottoritekniikan sekä suomenkielisissä että englanninkielisissä perusteoksissa puhutaan räjähdyksestä (engl. explosion) ja räjähdysmäisestä palamisesta lähes järjestään, ja saman voi nopeasti todentaa googlettamalla polttomoottorin toimintaperiaatetta.

Melkoisen turha oli viestini, mutta jäi häiritsemään se, että ei tuo palamisen ja räjähdyksen ero ihan niin absoluuttinen tässä tilanteessa ole. :piis:

Kai sille on määritelty joku laajentumisnopeuden raja-arvo milloin se on palamista ja milloin räjähtämistä.
 
Kai sille on määritelty joku laajentumisnopeuden raja-arvo milloin se on palamista ja milloin räjähtämistä.
On sille joku, mitä en kyllä tiedä. Olen näitä asioita tutkiessani törmännyt niin monta kertaa juuri siihen asiaan, että tähdennetään että kyse ei ole räjähdyksestä vaan palamisesta, että en voi sitä kyseenalaistaa.
 
Kai sille on määritelty joku laajentumisnopeuden raja-arvo milloin se on palamista ja milloin räjähtämistä.

Deflagraation (räjähtävä palaminen) ja detonaation (räjähtäminen) välinen raja on muistaakseni 2000 m/s ja tavallisen auton moottorissa ei todellakaan detonoi mikään ilman että matkanteko loppuu samantien. Joku fiksumpi voisi kertoa voidaanko detonaatiota ylipäätänsä hyödyntää missään suljetussa, jatkuvatoimisessa systeemissä? Nitrometaanikin kai palaa moottorissa?

Asepuolelta esimerkki: murto-osa siitä ruutimäärästä, jonka palamisen ase kestää tuhansia kertoja, rikkoo detonaatioon kiusattuna aseen lopullisesti, kerrasta.
 
Täällä päin hukku yksi kaveri tällä viikolla ja ruumis on järvessä hukassa. Kuinkahan kauan kestää yleensä että tuo ruumis kaasuuntuu ja nousee pintaan(jos nousee)?
 
Jossain vaiheessa oli juttua, että 10 vuoden passit olis tulossa takaisin, mutta pikaisesti googlettelemalla ei löytynyt kuin vuoden vanhoja juttuja. Onko tuosta nyt mitään tarkempaa tietoa olemassa?
 
Onkohan jauhesammuttimissa eroja merkkien välillä?

Pitäis hakea yksi 6kg jauhesammutin lisää, niin tuli yllä oleva kysymys mieleen.

En osaa sanoa mikä merkki on parempi, mutta joskus saatiin laatikollinen (8-9kpl) puolen vuoden päästä vanhaksi meneviä sammuttimia. Eri merkkisiä. Ei itsellä ollut niille mitään käyttöä kun oli jo ennestään niitä vitusti ja kukaan muukaan ei niitä tarvinnut, niin päätettiin leikkiä niillä (virhe, jeesus mikä sotku... :D). Puolet niistä toimi hyvin, kaks tai kolme ei toiminut ollenkaan ja yksi toimi vähän miten sattuu.

Ja niissä oli vielä "aikaa" tosiaan sen puolisen vuotta jokaisessa jäljellä. Mietittiin että aika kusinen tilanne jos olis ollu tuollainen toimimaton kämpässä ja tulipalon tullessa ei sitten olisi toiminutkaan. Iski kauhea kuumotus ja oli pakko käydä ostamassa omaan kämppään ja autoon ihan uusi vekotin.
 
En osaa sanoa mikä merkki on parempi, mutta joskus saatiin laatikollinen (8-9kpl) puolen vuoden päästä vanhaksi meneviä sammuttimia. Eri merkkisiä. Ei itsellä ollut niille mitään käyttöä kun oli jo ennestään niitä vitusti ja kukaan muukaan ei niitä tarvinnut, niin päätettiin leikkiä niillä (virhe, jeesus mikä sotku... :D). Puolet niistä toimi hyvin, kaks tai kolme ei toiminut ollenkaan ja yksi toimi vähän miten sattuu.

Ja niissä oli vielä "aikaa" tosiaan sen puolisen vuotta jokaisessa jäljellä. Mietittiin että aika kusinen tilanne jos olis ollu tuollainen toimimaton kämpässä ja tulipalon tullessa ei sitten olisi toiminutkaan. Iski kauhea kuumotus ja oli pakko käydä ostamassa omaan kämppään ja autoon ihan uusi vekotin.

Noi toimimattomatkin ois saattanu pelata, suoritin äskettäin tulityökortin ja siellä selitettiin ellei sitä jauhetta ala tulee kun sokan repäisee irti ja painaa kahvan pohjaan niin sitä pulloo pitää kolauttaa...vai olikohan se ravistaa ( hitto kun en muista) , niin saattaa alkaa pelaamaan. Toki pitäis noiden toimii muutenkin, useimmat saattaa hätääntyä ja unohtu moiset kolautukset, itsekkin kun kurssilla tuota kysyttiin "mitä tehdä ellei sammutin toimi ? ", niin meinasin vastata, "nakkaan sen niine hyvineen tuleen ja pakenen paikalta turvallisen välimatkan päähän soittamaan palokunnalle" :D
 
Kuinka kauan menee lievän nilkan nyrjähtämisen paranemiseen? Ei ole kipuilua kävellesä ja turvotuskin on suurimmaksi osaksi laskenut. Koska voi aloittaa liikkumisen? Salilla kävin kevyesti kyykkäilemässä eikä ollut moksiskaan, kunhan vain katsoi ettei päässyt kääntymään väärään suuntaan.
 
Back
Ylös Bottom