Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Mun mielestä se on maasta kiinni. Suomessa ei tuu mainoksia, mutta esim Ausseissa tulee. Ja ne mainokset on just maa kohtasia.

Mikä on tehokkain tapa hoitaa rohtuneita huulia? Ylähuuli ollut monta päivää helvetin kipee, eikä minkäänsortin rasvat auta.

Mun mielestä se on maasta kiinni. Suomessa ei tuu mainoksia, mutta esim Ausseissa tulee. Ja ne mainokset on just maa kohtasia.

Mikä on tehokkain tapa hoitaa rohtuneita huulia? Ylähuuli ollut monta päivää helvetin kipee, eikä minkäänsortin rasvat auta.

Kyl suomessakin noita mainoksia tulee. Mulle tulee ainakin. Niitä kyl tulee todella todella harvoin. Maksimissaan ehkä 2 kertaa kuukaudessa, vaikka tulee youtubea käytetty välillä aika ahkerasti.

Tilasin netistä, postiennakolla. Miksi siis s-postiini tuli kuitenkin lasku...? Ei ymmärrä...

Tilasitko ulkomailta?

Itellä on ollu sama tilanne ku Saksasta tilannu ajokamoja. Eli tulevat UPS:llä Hesaan ja pitää maksaa, että luovuttavat postin tuotavaksi, koska UPS:illa ei ole tänne gettoon kuljetuksia.

Voinko tekstata kaverille ihan normaalisti armeijaan? Meinaan et saako hän kantaa sitä kännykkää siellä normaalisti mukanaan?

Voinko tekstata kaverille ihan normaalisti armeijaan? Meinaan et saako hän kantaa sitä kännykkää siellä normaalisti mukanaan?

Saa, ainakin iltavapailla palveluksen jälkeen. Leireilläkin porukalla oli kännyköitä mukana, mutta itse en ottanu kun meno saattoi olla kännykän näkökulmasta aika rankkaa paikoin :D

Lanoliinivoide. Se on ainoa, jota itse enää käytän. Ja joo, sitä markkinoidaan vähän erilaiselle kohderyhmälle, mutta jos se ei haittaa niin suosittelen todellakin. Kaksi kertaa päivässä riittää pahimpina aikoina, muulloin tarpeen mukaan. Ja jos huuli on jo tulehtunut, Hydrocortison saattaa auttaa (ja sitten jälkihoidoksi lanoliinia).

Jos käy verenluovutuksessa ja luin, että yhdellä kertaa luovutetaan 450ml, eli lähes puoli litraa. Ja jotkut käy säännöllisesti, eli vaikkapa käy luovuttamassa 6kk sisällä pari kolme kertaa, josta tulee jo litra vähän ylite, nii eikö se oo jo ihan sikana, joten miten vitussa porukka voi käydä säännöllisesti ilman että tulee sit sille luovuttajalle verenhukkaa?

Kroppa tekee uutta koko ajan?

Joo sitä tässä pari tyypin kanssa mietittiin, josta taas herää lisäkysymyksiä: miksi sitten ylipäätään tarttee verenluovutusta ja verensiirtoja jne jos kroppa tekee kokoajan lisää? Ja miksei verta oo sitte koskaa liikaa kropassa jos sitä vanhaaki on ja kokoaja puskee uutta litkua:D

No entä jos on sairaalas ja menettäny ihan paris minuutis vaikka ihan hirveen määrän verta. Ei keho sitä ihan puolta litraakaan 10 minsas tuota :D

Joo sitä tässä pari tyypin kanssa mietittiin, josta taas herää lisäkysymyksiä: miksi sitten ylipäätään tarttee verenluovutusta ja verensiirtoja jne jos kroppa tekee kokoajan lisää? Ja miksei verta oo sitte koskaa liikaa kropassa jos sitä vanhaaki on ja kokoaja puskee uutta litkua:D
Wikipedian kertomaa: "Kahden kokoveren luovutuksen väli miehillä vähintään 61, naisilla vähintään 91 vuorokautta." Tuossa ajassa siis ihmisen elimistö on saanut korvattua luovutetun veren määrän uudella verellä.
Veri muodostuu veriplasmasta (55%), puna- ja valkosoluista sekä verihiutaleista (45 %). Soluja kun ovat, kuolevat aikaa myöten, jolloin luuytimessä muodostuneet uudet solut korvaavat. Liikaa verta ei siis voi olla (litramääräisesti).

Soluja kun ovat, kuolevat aikaa myöten, jolloin luuytimessä muodostuneet uudet solut korvaavat. Liikaa verta ei siis voi olla (litramääräisesti).
Veriplasmasta suurin osa on vettä, joka tulee kehon ulkopuolelta eikä luuytimestä.
Lisäks tolla logiikalla verisolut lisääntyvät ja kuolevat vakiotahdilla, jolloin kroppa ei kompensois verenluovutuksesta koitunutta hävikkiä. Eli kyllä keholla joku mekanismi on, jolla se tietää että tarvitaan lisää volyymia suonistoon ja nopeemmin verisoluja ja plasmaa esim sen verenluovutuksen jälkeen.

Mistä voi johtua et pelkästää mun toinen kainalo haisee hieltä? :D Siis ainoastaan vasen kainalo haisee hieltä ja oikea ei ollenkaan. Ollaan kavereitten kans naurettu tälle about 16 vuotiaasta asti.

Back
Ylös Bottom