Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

No jos se kortin haltija on suht saman näköinen vielä niin voihan se esiintyä sinuna ja perseillä ties mitä. Ajella vaikka ylinopeutta ja näyttää sinun korttiasi jolloin sakot tulee ennen asian selvittämistä sinulle, jos joku esimerkki täytyy antaa. Mutta empä usko että kummempaa, varmaan jotkut teinit käyttää sitä baariin sisään pääsemiseksi. Mulla on tälläkin hetkellä 1 ajokortti ja 1 passi jossain teillä tietämättömillä :D

Kai tuon voi ilmoittaa kadonneeksi jos jännittää?

Voiko toisen henkkareilla tehdä jotain ilkivaltaa tai vastaavaa? rahallista tai jotain...joku nappas mun ajokortin baarissa, kuumottaa vaan että voiko tolla tehä mulle jotain haitallista?

Voi. Yleensä niiden avulla tehdään petoksia (jotka voivat tuottaa sinulle paljon harmia sekä työtä poliisille) tai yritetään esiintyä muuten sinuna.

Kyseessähän on poliisin antama asiakirja, josta kannattaa tehdä rikosilmoitus henkilökohtaisesti tai netin kautta: http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/suomi/rikosilmlomake

Ja mikäli aiot itsekin käyttää ajo-oikeuttasi, et voi loputtomiin ajaa liikenteessä ilman ajokorttia. Ajo-oikeuttahan sinä et ole menettänyt, mutta ajokortin tulee lain mukaan olla ajossa mukana. Eli jos ajokorttia ei ala löytymään, kannattaa sinun hakea uutta poliisilaitokselta ja silloin kadonneesta/anastetusta ajokortista tulee olla tehty ilmoitus poliisille.

Suosittelen myös tekemään asiakastieto.fi-sivuilla oman luottokiellon:

https://www.omatieto.fi/luottotiedot/Aloitus.jpf?raportti=5

http://www.asiakastieto.fi/muut_palvelut/kuluttajille/oma_luottokielto/

Mikäli sinulle alkaa tulla eri firmoista / perintäfirmoista outoja laskuja, joita et ole itse tehnyt, ota yhteys kyseiseen firmaan mahdollisimman nopeasti sekä poliisiin. Omalla luottokiellolla voi yrittää vaikuttaa siihen, että sinun nimissäsi ei tehdä petoksia. Luottokielto ei kuitenkaan ole 100% varma juttu, mutta saattaa helpottaa tilannetta (kannatta soittaa Asiakastietoon ja kysellä lisää).

Mikä p*kele voi olla tietokoneessa vikana, kun se sammuu yhtäkkiä ilman mitään ennakkovaroitusta? Siis koko vehje sammuu, samaan tapaan kuin sähköiskussa. Kone on ihan hyvätasoinen pöytäkone, pari vuotta vanha eli ei ihan vanhakaan. Ennen sammui koko ajan, käytin huollossa, ei kuulema mitään vikaa, pitäisi katsoa että virtajohdot on hyvin kiinni. Noh, huollon jälkeen (en oikein tiedä mitä siellä tarkalleen ottaen koneelle sitten tehtiin) kone toimi taas hyvin, ei kaatuillut. Nyt kaatuilee taas! (johdot on varmasti hyvin kiinni!) Tämä ongelma ilmenee siis lähinnä esim. elokuvia katsottaessa, ei niinkään Iltalehden sivuja selaillessa koskaan. :D Itse liittäisin maalaisjärjellä ongelmat tuulettimeen, mutta ei sielläkään vikaa, sanoivat näin ainakin silloin huollossa käyttäessäni.

Ja kannattaako ostaa ipadia? Ihan siis sellaiseen sohvalla datailu tarkoitukseen, vai onko ihan lelu?

Powerhousu: Ota joku kirja tms. käteen ja laita etusormi sen päälle pystyyn. Sitte kierrä kirjaa kuvitteellisen pisteen ympäri. Näet, että silloin kun pisteeseen osoittaa koko ajan kirjan sama puoli, niin sormi "porautuu" kirjaan (eli kirja pyörii akselinsa ympäri).

Voiko toisen henkkareilla tehdä jotain ilkivaltaa tai vastaavaa? rahallista tai jotain...joku nappas mun ajokortin baarissa, kuumottaa vaan että voiko tolla tehä mulle jotain haitallista?

jep kiitos vastauksista. entä jos taksikuski ottaa ajokortin pantiksi kyydistä, ja sovitaan maksu myöhemmin niin tuskin tarvii siinä tapauksessa pelätä mitään? kysyn vaan että viittiikö korttia jättää sinne.

jep kiitos vastauksista. entä jos taksikuski ottaa ajokortin pantiksi kyydistä, ja sovitaan maksu myöhemmin niin tuskin tarvii siinä tapauksessa pelätä mitään? kysyn vaan että viittiikö korttia jättää sinne.

Taksinkuljettaja ei saisi ottaa ajokorttia tai muuta poliisin myöntämää asiakirjaa pantiksi enkä itse suosittelisi sitä antamaan, sillä ikinä et voi tietää toisen osapuolen aikomuksista. Joukkoon mahtuu kirjavaa väkeä.

Toki aina voi esittää kuljettajalle henkilöllisyyspaperinsa, jotta tämä voi ottaa henkilötietosi ylös vastaisuuden varalle (eli jos et maksa taksia), mutta pakko niitä ei ole hänelle näyttää. Tässä tapauksessa kuljettaja voi viedä sinut poliisilaitokselle maksun saamisen turvaamiseksi ja henkilöllisyyden selvittämiseksi tai kutsua poliisin paikalle ja pahimmassa tapauksessa sinua voidaan epäillä lievästä petoksesta, koska olet ottanut rahatta kyydin.

Jos taksinkuljettaja ottaa jonkun muun esineen pantiksi (esim. kello), niin silloin kyseessä on teidän kahden välinen yksityisoikeudellinen velka-asia ja velan maksu tapahtuu teidän sopimuksen mukaan.

Ehdottaisin nyt ylipäätäänkin tällaisissa asioissa maalaisjärjen käyttöä ja sitä, että hoitaa itse asiansa kunnolla, ettei tällaisia tilanteita tulisi.

Mikä p*kele voi olla tietokoneessa vikana, kun se sammuu yhtäkkiä ilman mitään ennakkovaroitusta? Siis koko vehje sammuu, samaan tapaan kuin sähköiskussa. Kone on ihan hyvätasoinen pöytäkone, pari vuotta vanha eli ei ihan vanhakaan. Ennen sammui koko ajan, käytin huollossa, ei kuulema mitään vikaa, pitäisi katsoa että virtajohdot on hyvin kiinni. Noh, huollon jälkeen (en oikein tiedä mitä siellä tarkalleen ottaen koneelle sitten tehtiin) kone toimi taas hyvin, ei kaatuillut. Nyt kaatuilee taas! (johdot on varmasti hyvin kiinni!) Tämä ongelma ilmenee siis lähinnä esim. elokuvia katsottaessa, ei niinkään Iltalehden sivuja selaillessa koskaan. :D Itse liittäisin maalaisjärjellä ongelmat tuulettimeen, mutta ei sielläkään vikaa, sanoivat näin ainakin silloin huollossa käyttäessäni.

Ja kannattaako ostaa ipadia? Ihan siis sellaiseen sohvalla datailu tarkoitukseen, vai onko ihan lelu?

Kuulostaa siltä, että ylikuumenee. koita laittaa kirkkautta ym. suoritustehoa pienemmälle, ja pitää kone tasaisella ja kovalla alustalla.

Powerhousu: Ota joku kirja tms. käteen ja laita etusormi sen päälle pystyyn. Sitte kierrä kirjaa kuvitteellisen pisteen ympäri. Näet, että silloin kun pisteeseen osoittaa koko ajan kirjan sama puoli, niin sormi "porautuu" kirjaan (eli kirja pyörii akselinsa ympäri).
Ei muuten poraudu. Kokeilin. Eikä voikaan porautua. Mieti nyt vaikka se esimerkki minkä annoin ensimmäisessä viestissä. Liimaa renkaan kylkeen kolikko ja lähde ajamaan. Kolikko pyörii renkaan keskustan ympäri, mutta ei poraudu mihinkään renkaaaseen, koska ei pyöri oman kiinnityspisteensä suhteen. Eikä voikaan pyöriä, koska on liimattu.

E: Ei kun nyt tajusin mitä tarkoitit. Tossa kun pyörittelin, niin pyörittelin aina niin, että olin itse radan sisäpuolella. Mutta jos olen ulkopuolella, niin silloin tietysti pyörii.

Mutta tästä päästäänkin siihen, että mun mielestä se on havaitsijasta riippuvaista näennäistä pyörimistä. Jos kuu todella pyörisi akselinsa ympäri, se pyörisi edelleen, vaikka pysähtyisi avaruudessa, eli ei enää kiertäisi maata. Jotta voidaan sanoa, että se pyörii, sen pitäisi pyöriä mistä tahansa paikallaan olevasta pisteestä tarkasteltuna.

Ei muuten poraudu. Kokeilin. Eikä voikaan porautua. Mieti nyt vaikka se esimerkki minkä annoin ensimmäisessä viestissä. Liimaa renkaan kylkeen kolikko ja lähde ajamaan. Kolikko pyörii renkaan keskustan ympäri, mutta ei poraudu mihinkään renkaaaseen, koska ei pyöri oman kiinnityspisteensä suhteen. Eikä voikaan pyöriä, koska on liimattu.

Rengas ei edustakaan ko. tapauksessa ulkopuolista tarkkailijaa, koska on "kinnitetty" kolikon kiertorataan. Rengaan piste ei siis voi edustaa akselia. Taasen jos ulkopuolinen tarkkailija painaa sormensa kolikkoa vasten, pyörittämättä sormea, hän havaitsee kolikon pyörivän suhteessa sormeen, mikä edustaa tässä akselia.

Jotta voidaan sanoa, että se pyörii, sen pitäisi pyöriä mistä tahansa paikallaan olevasta pisteestä tarkasteltuna.

Jos kuu ei pyörisi akselinsa ympäri niin se näyttäisi aina eri puolen itsestään kierron aikana. Hassu juttu tuossa kai on se, että silloin kuu näyttäisi pyörivän akselinsa ympäri.

Jos kuu ei pyörisi akselinsa ympäri niin se näyttäisi aina eri puolen itsestään kierron aikana. Hassu juttu tuossa kai on se, että silloin kuu näyttäisi pyörivän akselinsa ympäri.
Niin tässä on just se hassu juttu, että asiat muuttuu kun muutat tarkastelupistettä. Kuu voi näyttää eri puolen itsestään maahan vaikka ulkopuolisen tarkkailijan silmin se pyörii tai ei pyöri. On helvetin hämäävää puhua siitä, että kuun pyöriminen on synkronoitu maan pyörimiseen ja siksi se kääntää aina saman puolen maahan. Ei se käytännössä käännä mitään, koska pyörii vain maan ympäri. Jos mietitään vaikka tilannetta, että se kuu olisi pyörimättä vaikka auringon suhteen, niin siihen sitä synkronointia tarvittaisiin. Ja tarkkaa sellaista. Silloin kuun täytyisi pyöriä oman ratansa suhteen. Nythän se on sen suhteen lepotilassa koko ajan. Mun mielestä se liike pitää suhteuttaa juuri siihen rataan mitä se liikkuu, eikä mihinkään ulkopuoliseen tarkkailijaan. Jälkimmäisessä ei ole mitään järkeä. Ihan siksikin, mitä äsken selitin, että jos kuu "todella" pyörisi akselinsa ympäri, se pyörisi edelleen vaikka pysähtyisi kiertoradallaan. Ja jos siitä mennään tarpeeksi kauas, toiseen galaksiin, niin voidaan taas sanoa, että kuu pyörii, koska se pyörii sen toisen galaksin suhteen, vaikka "todellisuudessa" ei pyöri mihinkään.

Videossahan tuo selitettiin aivan oikein. Kun sanotaan, että kuu pyörii akselinsa ympäri, niin unohda kokonaan kuun kaikki muu liike. Esimerkiksi moukarinheittäjän ja moukarin kuulan kohdalla on itseasiassa sama asia. Tarkastele vain moukarin kuulan asentoa eri ajanhetkillä ja havaitset, että se pyörii akseliansa ympäri (samaa tahtia kuin moukarinheittäjä). Piirrä vaikka moukarin kuulasta kuvat vauhdinoton eri asennoissa ja varmastikin huomaat, ettei se ole jokaisessa kuvassa täysin samassa asennossa. Pyrit vain yksinkertaistamaan asioita liikaa (tai vaihtoehtoisesti liian vähän) ja olet käsittänyt akselin ympäri pyörimisen määritelmän väärin.

Tossa varmaan hämää se, että kuun kiertoaika ja pyörimisaika ovat tahdistuneet juuri suhteessa 1:1. Esim. Merkurius pyörii akselinsa ympäri 3 kertaa kiertäessä auringon 2 kertaa ympäri, suhde siis 3:2.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Taksinkuljettaja ei saisi ottaa ajokorttia tai muuta poliisin myöntämää asiakirjaa pantiksi enkä itse suosittelisi sitä antamaan, sillä ikinä et voi tietää toisen osapuolen aikomuksista. Joukkoon mahtuu kirjavaa väkeä.

Toki aina voi esittää kuljettajalle henkilöllisyyspaperinsa, jotta tämä voi ottaa henkilötietosi ylös vastaisuuden varalle (eli jos et maksa taksia), mutta pakko niitä ei ole hänelle näyttää. Tässä tapauksessa kuljettaja voi viedä sinut poliisilaitokselle maksun saamisen turvaamiseksi ja henkilöllisyyden selvittämiseksi tai kutsua poliisin paikalle ja pahimmassa tapauksessa sinua voidaan epäillä lievästä petoksesta, koska olet ottanut rahatta kyydin.

Jos taksinkuljettaja ottaa jonkun muun esineen pantiksi (esim. kello), niin silloin kyseessä on teidän kahden välinen yksityisoikeudellinen velka-asia ja velan maksu tapahtuu teidän sopimuksen mukaan.

Ehdottaisin nyt ylipäätäänkin tällaisissa asioissa maalaisjärjen käyttöä ja sitä, että hoitaa itse asiansa kunnolla, ettei tällaisia tilanteita tulisi.

Eilen mentiin taksilla niin alaikänen kaveri jätti (kuski otti) ajokortin taksiin pantiksi, kun visa ei toiminut ja sopivat että matka maksetaan huomenna. Tarviiko alaikäisen hätääntyä jostain petoksista, tuskin voi tehdä semmoisia kun kortti on alaikäisen?

No mutta voihan sitä ajokorttia käyttää myöhemminkin sitten, kun se alaikäinen ajokortin omistaja on tullut täysi-ikäiseksi. Ei nyt päde tällaisessa taksitapauksessa ehkä niinkään, mutta vaikkapa anastus- tai katoamistapauksessa. Paitsi että tossakin joku epärehellinen taksikuski ois voinut väittää myöhemmin, että se on hävittänyt sen tai jotain vastaavaa.

Jos oikein saivarrellaan, niin ainahan joku voi yrittää esiintyä sinä alaikäisenä ajokortin omistajana vaikkapa jonkun rikoksen tehdessään (välillä menee poliiseillakin läpi vääriä papereita), hakiessaan vaikkapa jotain kirjastokorttia tai ihan mitä tahansa.

Mä en ainakaan antaisi kellekään yhtään mitään viranomaisen myöntämää asiakirjaa pantiksi, vaikka olisin alaikäinen. Ja varsinkaan mitään passia tai henkilöllisyystodistusta, joka on virallinen henkilöölisyyspaperi. Ajokorttihan ei ole muuta kuin asikirja siitä, että on ajo-oikeus, mutta sillä pystytään tekemään vahinkoa, koska kaupoissa, pankeissa jne. se hyväksytään henkilöllisyystodistukseksi, vaikka ei ole sitä virallisesti.

Kyllä se kuu nyt jumalauta vaan pyörii ihan virallisella pyörimisen termillä. Siihen ei "mun mielestä" auta. Se nyt vaan sattuu pyörimään tolla nopeudella aivan samoin kuin, jos se pyörisi vaikka 1,050 kertaisella nopeudella nykyisestä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_rotation
No kun ei jumalauta pyöri. Tää on nyt ihan sama juttu, kun jos auto ajaa tasaisella kentällä ympyrän, niin kukaan ei sano, että se pyörähti akselinsa ympäri. Akselin ympäri pyörähtäminen on ihan eri asia. Ja kyllä tähän nimen omaan auttaa se "mun mielestä", koska tarkastelija voi olla monessa eri pisteessä ja siitä voi lähteä miettimään miten sen pyörähtämisen määrittelee. Ja jos kuu pyörisi 1.050 kertaisella nopeudella nykyisestä, niin se voi tehdä sen kahdella eri tavalla. Joko lisäämällä kiertonopeuttaan maan suhteen, tai olla lisäämättä kiertonopeuttaan maan suhteen, mutta alkaa pyörimään akselinsa ympäri.

Miettikää nyt sitä, että jos kuu pysähtyy kiertoradallaan, niin kukaan teistä ei ole enää sanomassa, että kuu pyörii. Kuvitelkaa, että kaikki tässä galaksissa pysähtyy, niin silloin mikään ei pyöri. Mutta silti sieltä toisesta galaksista nähden kaikki täällä pyörii sittenkin. Musta on todella hämäävää lähteä ajattelemaan asiaa niin kaukaa.

No kun ei jumalauta pyöri. Tää on nyt ihan sama juttu, kun jos auto ajaa tasaisella kentällä ympyrän, niin kukaan ei sano, että se pyörähti akselinsa ympäri. Akselin ympäri pyörähtäminen on ihan eri asia. Ja kyllä tähän nimen omaan auttaa se "mun mielestä", koska tarkastelija voi olla monessa eri pisteessä ja siitä voi lähteä miettimään miten sen pyörähtämisen määrittelee. Ja jos kuu pyörisi 1.050 kertaisella nopeudella nykyisestä, niin se voi tehdä sen kahdella eri tavalla. Joko lisäämällä kiertonopeuttaan maan suhteen, tai olla lisäämättä kiertonopeuttaan maan suhteen, mutta alkaa pyörimään akselinsa ympäri.

Miettikää nyt sitä, että jos kuu pysähtyy kiertoradallaan, niin kukaan teistä ei ole enää sanomassa, että kuu pyörii. Kuvitelkaa, että kaikki tässä galaksissa pysähtyy, niin silloin mikään ei pyöri. Mutta silti sieltä toisesta galaksista nähden kaikki täällä pyörii sittenkin. Musta on todella hämäävää lähteä ajattelemaan asiaa niin kaukaa.

Taidat ajatella nyt liikaa maata. Unohda maa, kuvittele kuun läpi akseli ja tarkastele kuun liikettä suhteessa akseliin. Minkään muun positiolla ei ole väliä

Tää on nyt ihan sama juttu, kun jos auto ajaa tasaisella kentällä ympyrän, niin kukaan ei sano, että se pyörähti akselinsa ympäri.

No, kyllä mä ainakin sanon. Unohda se eteenpäin vievä liike niin tapaus ei eroa mitenkään pelkästä akselin ympäri tehdystä pyörähdyksestä.

No, kyllä mä ainakin sanon. Unohda se eteenpäin vievä liike niin tapaus ei eroa mitenkään pelkästä akselin ympäri tehdystä pyörähdyksestä.
Niin kyllä mä ymmärrän ja olen ihan koko ajan ymmärtänyt miksi sanotaan, että kuu pyörii. Mun mielestä se vain on todella väärin ja harhaanjohtavaa. Puhutaan vielä siitä, että kuun pyöriminen on tahdistunut maan pyörimiseen. Ei siihen tarvita mitään tahdistusta. Jos mä nyt otan sen puukepin, jonka toiseen päähän naulaan maapallon ja toiseen päähän kuun ja alan pyörittään sitä maan akselin ympäri, niin ei siihen tarvita mitään tahdistuksia, vaan kuu on vähän niin kuin lepotilassa. Sen sijaan, kuten jo sanoin, niin jos kuu pyörii maan ympäri ja kääntää koko ajan saman sivunsa aurinkoon päin, niin siihen tarvitaan tahdistusta. Se ei tapahdu ihan itsestään. Nykyinen tilanne tapahtuu ihan itsestään ja siksi en voi mieltää sitä oikeaksi pyörimiseksi akselin ympäri. Enkä ajattele maata, vaan kuun kiertorataa ja kuun liikettä suhteessa siihen. Niin se on mun mielestä loogisinta.

Back
Ylös Bottom