Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Mutta toisaalta, jos voima on pieni, on myös impulssi mitätön. Lyönnin vaikutusaikakaan kun ei ole pitkä.

Mutta silloinhan se lyönnin vaikutus olisikin pieni, kun voimakin on pieni. Eli ihan järkeenkäypä. Impulssia itsekin ajattelin, haluaisin vain jotain perusteluja asialle, kun en jaksa uskoa asian olevan niin yksinkertainen.

Ja toisaalta, F=ma. Jos isku tulee vakionopeudella, niin voima on silloin 0. Myös impulssi olisi nolla. Lyönnillä ei silloin muka olisi mitään vaikutusta. Vaikeaa.

Puutteellisilla fysiikantiedoillani veikkaisin liike-energian näyttelevän suurta osaa tuossa iskun voimakkuudessa. Eli nopeus ja lepomassa siis vaikuttavia tekijöitä tuolla taustalla. Muistelen joskus valmentajan sanoneen et terävimmän lyönnit lähtee niin et käsi lähtee "ruoskamaisen löysästi" liikkeelle ja jännittyy ainoastaan sekunnin murto-osaksi osumishetkellä. Itse ainakin lyön kovempaa juurikin tuollain "rennolla" kädellä kun ns. "voimalla" ladaten.

Näinhän se on. Mutta miksi se olisi juuri liike-energia, miksei liikemäärä?

Näinhän se on. Mutta miksi se olisi juuri liike-energia, miksei liikemäärä?

Jaa-a. Tuohon en osaa vastata. Katotaan jos huvikseen kävisin lukemassa muutaman fysiikankurssin ensi syksynä avoimessa niin voin tähän vastata sen jälkeen :D

Jaa-a. Tuohon en osaa vastata. Katotaan jos huvikseen kävisin lukemassa muutaman fysiikankurssin ensi syksynä avoimessa niin voin tähän vastata sen jälkeen :D

En tiedä auttaako. Itsellä kuitenkin yliopistosta pääaineena mekaniikka ym., mutta en silti tiedä vastausta. Voi johtua siitä ettei oikeaa vastausta olekaan. Tai sitten olen vain tyhmä.

Kysäseppäs joltain proffalta vastaus tohon. Ehkä saat jonkun järkevän teoreeman tukemaan ko. proffan näkemystä. Tai sit saat viihtyä kuinka proffa kiemurtelee tuskaisesti kun ei keksikkään vastausta kysymykseesi.

Mutta silloinhan se lyönnin vaikutus olisikin pieni, kun voimakin on pieni. Eli ihan järkeenkäypä. Impulssia itsekin ajattelin, haluaisin vain jotain perusteluja asialle, kun en jaksa uskoa asian olevan niin yksinkertainen.

Ja toisaalta, F=ma. Jos isku tulee vakionopeudella, niin voima on silloin 0. Myös impulssi olisi nolla. Lyönnillä ei silloin muka olisi mitään vaikutusta. Vaikeaa.

Äkkiseltään tuntuu, ettei ole yhtä ainutta tekijää, joka yksistään määrittää sen lyönnin tehokkuuden. Kaikissa puhutaan massasta ja nopeudesta. Lapsi voi lyödä nopeasti, mutta tuskin tappavasti (pieni massa kädessä). Iso mies voi rotevalla kädellään huitaista, mutta nyrkki osuu hiljaisessa vauhdissa (ei merkittävää vahinkoa).

Ja liike-energiassa sekä liikemäärässä löytyy enemmän kuin 1 suure, mikä määrittää lukeman.

Äkkiseltään tuntuu, ettei ole yhtä ainutta tekijää, joka yksistään määrittää sen lyönnin tehokkuuden. Kaikissa puhutaan massasta ja nopeudesta. Lapsi voi lyödä nopeasti, mutta tuskin tappavasti (pieni massa kädessä). Iso mies voi rotevalla kädellään huitaista, mutta nyrkki osuu hiljaisessa vauhdissa (ei merkittävää vahinkoa).

Ja liike-energiassa sekä liikemäärässä löytyy enemmän kuin 1 suure, mikä määrittää lukeman.

En osaa termejä, tarkoitin suureella nimenomaan voimaa/impulssia/ym. lauseketta, joka sisältää enemmän suureita. Musta tuntuu myös ettei ole mitään yhtä ainutta tekijää, mutta voisiko se sitten olla joidenkin tekijöiden kombinaatio? Vai saadaanko se vain ratkaisemalla liikeyhtälö ja ottamalla huomioon vaimennus ym.?

Edit. Äh, turha kai tämmöisiä pohtia. Liike-energia sen luultavasti suurimmaksi osaksi määrittää. Mitä vittua mäkin tällaisia pähkäilen, parempaakin tekemistä olisi.

Mun veikkaus on kans et siinä ei tosiaan ole yksittäistä tekijää joka määrittää lyönnin tehokkuutta.

Kuten aina, kyse on energiasta tai tässä lyönnin tekemästä työstä. Osa työstä liikuttaa kohdetta ja osa aiheuttaa kudosvaurioita. Yksinkertaistamiseksi odotetaan kudosvauriot pieniksi suhteessa liikkumiseen. Työhön päästään helposti liikemäärän muutoksen kautta, joka on siis sama kuin impulssi. Nyt vain impulssi ei ole FΔt, koska voima ei ole vakio, vaan impulssi saadaan aikaintegraalina, jos tunnetaan voimafunktio, joka ihan veikkaamalla on varmaankin seuraavan kaltainen:
Chi2RaylTest.jpg

Puutteellisilla fysiikantiedoillani veikkaisin liike-energian näyttelevän suurta osaa tuossa iskun voimakkuudessa. Eli nopeus ja lepomassa siis vaikuttavia tekijöitä tuolla taustalla. Muistelen joskus valmentajan sanoneen et terävimmän lyönnit lähtee niin et käsi lähtee "ruoskamaisen löysästi" liikkeelle ja jännittyy ainoastaan sekunnin murto-osaksi osumishetkellä. Itse ainakin lyön kovempaa juurikin tuollain "rennolla" kädellä kun ns. "voimalla" ladaten.
Robert Helenius kuvasi samoin jossain haastattelussa terävimmän lyönnin lähtevän, kun koko kroppa jaloista lähtien lähtee ruoskamaisesti liikkeelle ja jännittyy sitten juuri osumahetkellä käden taakse. Fysiikan suureet ovat vain keinoja mallintaa lyöntiä vähän eri näkökulmista ja kyllä ne kaikki ovat kohdallaan, kun lyönti on hyvä.

Mites saa nokian puhelimesta "puhelukuvan" pois, eli että se yksi kuva ei pamahda näyttöön kun soittaa? Se on siis sama kuva kelle tahansa soittelee.

Minkä värisenä peltipoliisi "välähtää" mikäli ajaa ylinopeutta? Itse en ole koskaan ajanut, enkä koskaan nähnyt ajavan, mutta eilen oli vähän läheltä piti tilanne. Mä ajattelin että ei perkele, mä sain alle kuukausi sitte kortin vasta niin nytkö jo ekat sakot :hyvä: Tosin mikäli sitä nopeutta olis ollu liikaa, niin korkeintaan 5-10km/h ja sekin oli 50km/h alueella, niin en nyt mahdottomasti kaahaillut, eikä saakkaan :D. Kuitenkin, se oli vähän sellainen valkoinen, ja nousin juuri pienen ylämäen, että ne voi hyvin olla ajovalot ja kaveri sanoi, että jos menee liian kovaa niin se 'välähtää' punaisena. Miten on? Tyhmä kysymys on, mutta eikö ne tänne kuulu.. :rolleyes:

Ei kyllä punaisena välähdä. Itselläni kerran välähti, ei voinut olla huomaamatta. Sain näköni takaisin ehkä kilometrin päässä. Jos pitää arpoa välähtikö vai ei, niin varmaankaan ei.

edit. Siis sehän on salama mikä välähtää, mun kohdalla tuo luonnollisesti tapahtui yöllä. Nyt kun mietin, niin olen kerran saanut sakot liikkuvasta kamerastakin, mitään en huomannut.

Pimeällä välähtää sellaisena oranssin sävyisenä, ja sitä tuskin voi olla huomaamatta.
Valoisaan aikaan välähdys on just semmonen "valkoinen" tai "kirkas", jos et satu katsomaan siihen kameraan niin voi jäädä huomaamatta.

Ja jos ei ylinopeutta tuon enempää, niin tod näk tulee vain kirjallinen huomautus.

Miksi naiset ovat lihavia ? Eivätkö ne itse tajua sitä ? ..vai tyytyyvätkö vaan siihen ?

Kun ei tarvitse enää itse maksaa joka päiväistä känniään

Nyt jonkun kivan henkilön on kyllä pakko auttaa, koska itse en jostain kumman syystä mitenkää onnistu :D. Eli meno-paluu liput Viroon tällä viikolla niin, että meno on aamulla ja paluu sitten saman iltana. Mahdollisiman halpaa siis etsiskelen... Ja lähtöpäivällä ei niin väliä, mutta joku maanantaista torstaihin.

Jumalauta osaa kyllä olla vaikeeta, aina puhutaan 10e matkoista ja mä en löydä muita kun risteilyjä hintaan 30e/hlö tai sitten meno-paluu täysin samaan hintaan... Voi jeesus :D

Back
Ylös Bottom