Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Ja luultavasti aineenvaihduntakin alkaa hidastumaan iän myötä, jolloin kehon toiminnat eivät tuota niin paljoa lämpöä eikä ylläpidä sitä niin hyvin. Tämä selittää yllämainitun papan runsasta pukeutumista.

Pari tyhmää kysymystä:

Muuttuuko ihmisen ihon lämpötilan aistimus iän myötä? Pari esimerkkiä töistä. Meillä on töissä kuusikymppinen äijä, joka vetää kolmenkymmenen asteen lämmössä pitkä työtakki päällä ilman ongelmaa, kun samalla meikäläinen luulee kuolevansa kohta lämpöhalvaukseen lyhythihaisessa paidassa. Sama tyyppi vaihtaa kalsarit pitkistä lyhyisiin juhannuksena.

Toinen on vähän vajaa viisikymppinen työkaveri, joka pesee käpälänsä ihan hiukan kuumalla vedellä. Mua aina ärsyttää, kun hana on käännetty aina kuumemmalle. Sinne alle kun näppinsä pistää, niin mua ainakin sattuu. Ja niin lujaa sattuukin, ettei siellä voi pitää käsiä, vaikka kerää kaiken tahdonvoimansa ja yrittää. Mutta sillä vedellä se vaan kätensä pesee.

Ja toinen kysymys koskee vetoa. Siis kun autossa on vaikka ikkuna auki, niin sieltä vetää ja siitä tulee kuulemma niska kipeäksi. Yhden asiakkaan mielestä meidän hallissa veti, kun ulkona oli 15 lämmintä ja ovet oli auki, joten hänen täytyi siirtyä muualle, ettei tule flunssaa. Niin, mikä taika tässä vedossa on? Miten se eroaa tuulesta? Tuleeko tuulessakin niska kipeäksi ja sairastut? Ja kiinnostaisi tietää miten ne niskat tulee kipeäksi vedosta? Miten tuuli vaikuttaa lihakseen, kun siinä on ihokin välissä? Kysynpä vaan. Vai onko tämä samaa paskaa kuin se, kun moni kuvittelee kylmän tekevän kipeäksi? Ihan selvennyksenä: Kylmä ei tee flunssaa, virus tekee. Vaikka on miten vitun kylmä, mutta tartunnanaiheuttajia ei elimistössä ole, niin et tule kipeäksi. Piste.

Niin, onko tämän vedon kanssa kyseessä samanlainen legenda, vai voiko se pitää paikkansa? Mulla ei ole ikinä tullut mikään paikka kipeäksi, kun vetelen autolla ikkunat selällään. Onko jollekin todistettavasti käynyt näin? Toistuvasti, jolloin voidaan olla varmoja siitä, että se johtui vedosta? Ja edelleen sama kysymys: Miten se tapahtuu?

Mä luulen että ihmiset vaan tuntee eri tavalla, mä vedän toppahousut jalkaan kun keli menee nollaan, ja käyn suihkussa aina niin että se termostaatti on säädetty kuumimmalle. En edes ajatellut nuorempana olevani erilainen vasta kun muutin ekan mamman kaa yhteen niin alkoi tulla ihmettelyä et miksi aina mun jäljiltä hanat on kaakossa. Mulla on myös täkki peiton sisällä myös kesäisin, talvella joskus kaksikin peittoa.

Onko jollain mielipidettä millainen monitoimiruuvari kannattaa ostaa, johon voi laittaa irroitettavia päitä. Tai pelkkä ruuvarikin olisi varmaan ok. 2 tuommosta ehtinyt jo hajota.

Tuostakin jutusta sai sen käsityksen, että se on se kylmyys, joka tekee vahinkoa. Ja vedosta voi seurata kylmyys, mutta veto itsessään ei kyllä tee mitään. Joillakin kun on sellainen käsitys, että vaikka tällaisessa 30 asteen lämmössä ei saa pitää auton ikkunoita auki, koska sieltä vetää ja tulee niska kipeäksi. Paskapuhetta. Eilenkin vetelin 250 km suurin osa ajasta ikkunat auki nopeudella 80-100 km/h ja kas kummaa, kun ei tullut niska kipeäksi tai korvatulehdusta.

Samaan sarjaan menee muuten se, että auton ilmastointi voi kuulemma tehdä kipeäksi. Paskapuhetta.

Tuostakin jutusta sai sen käsityksen, että se on se kylmyys, joka tekee vahinkoa. Ja vedosta voi seurata kylmyys, mutta veto itsessään ei kyllä tee mitään. Joillakin kun on sellainen käsitys, että vaikka tällaisessa 30 asteen lämmössä ei saa pitää auton ikkunoita auki, koska sieltä vetää ja tulee niska kipeäksi. Paskapuhetta. Eilenkin vetelin 250 km suurin osa ajasta ikkunat auki nopeudella 80-100 km/h ja kas kummaa, kun ei tullut niska kipeäksi tai korvatulehdusta.

Samaan sarjaan menee muuten se, että auton ilmastointi voi kuulemma tehdä kipeäksi. Paskapuhetta.

Eikös tässä vuosi pari sitten tehty tutkimus, jossa todettiin, että kylmyys heikentää immuunijärjestelmän toimintaa ja altistaa sen vuoksi esim. influenssaviruksille, joita nyt meissäki pyörii jatkuvasti. Eli voidaan sanoa, että kylmyys aiheuttaa flunssaa epäsuorasti. Täytyyhän ihmisen jo melko hitaalla käydä jos ei tajua että flunssan saa taudinaiheuttajista.

E. Ja itellä on empiiristä kokemusta lukemattomilta kerroilta, kun olen saanut niskan kipeäksi kylmällä ja tuulisella säällä, autossa ny ei kuitekaan.

Eikös tässä vuosi pari sitten tehty tutkimus, jossa todettiin, että kylmyys heikentää immuunijärjestelmän toimintaa ja altistaa sen vuoksi esim. influenssaviruksille, joita nyt meissäki pyörii jatkuvasti. Eli voidaan sanoa, että kylmyys aiheuttaa flunssaa epäsuorasti. Täytyyhän ihmisen jo melko hitaalla käydä jos ei tajua että flunssan saa taudinaiheuttajista.
Kyllä. Pitää paikkansa, mutta musta on silti hölmöä sanoa, että kylmyys aiheuttaa flunssaa. Se voi kyllä altistaa sille, mutta ei aiheuta. En osaa edes laskea niin pitkälle miten monta kertaa joku on valittanut olevansa huomenna keuhkokuumeessa, kun on niin kylmä. Ja kyllä. Moni todella käy niin hitaalla. Harmittavan moni.

Kyllä. Pitää paikkansa, mutta musta on silti hölmöä sanoa, että kylmyys aiheuttaa flunssaa. Se voi kyllä altistaa sille, mutta ei aiheuta. En osaa edes laskea niin pitkälle miten monta kertaa joku on valittanut olevansa huomenna keuhkokuumeessa, kun on niin kylmä. Ja kyllä. Moni todella käy niin hitaalla. Harmittavan moni.
Väittäisin, että kylmyys tai ehkä paremminkin vilustuminen on melko tehokas flunssanaiheuttaja ihmisille (kuten jo tuossa aiemmin tuli ilmi), joten ei siitä ihan aiheetta puhuta. Ylipäätään eikö se nyt ole järkevämpää puhua, että tuli kipeäksi, koska vilustui eikä selittää, että tuli kipeäksi, koska virus tuli ja pisti flunssan päälle? Itse ainakin huomaan, että jos vilustuttaa itsensä, niin kyllähän siitä tulee helposti kurkkukipu, nuha ja pahimmassa tapauksessa flunssakin. Esim. intissä kerran reilun parinkympin pakkasillä piti parissa minuutissa mennä ulos pistämään miinoja hankeen, niin päällä oli t-paita ja sen päällä maastotakki. Paleli aivan vitusti sen tunnin ajan ja seuraavana päivänä olin kuumeessa. Voin arvella, että ainakin se sairastuminen aiheutui epäsuorasti tuosta vilustumisesta.

Myös veto kyllä pistää mulla joskus niskat aivan jumiin, mutta en väitä, että se mitenkään johtuisi ilman virtauksesta, vaan siitä, että virtaava ilma varmastikin jäähdyttää kehoa tehokkaasti esim. juuri autoa ajaessa niskan seudulta, jolloin jumi saattaa tulla.

T: ilmeisesti hitaalla käyvä

Voin arvella, että ainakin se sairastuminen aiheutui epäsuorasti tuosta vilustumisesta.
Voin arvella, että olisit joka tapauksessa tullut kipeäksi, jos kerran olit viruksille jo altistunut. Kylmä ehkä vain aikaisti sairastumista.

E: Omalta kohdaltani en muista yhtäkään kertaa, kun voisin sanoa tulleeni kipeäksi sen takia, että olen palellut. Voihan niitä tietysti olla, mutta en muista ja olen jo usean vuoden kiinnittänyt huomiota sairastumisiini tältä kannalta.

Olisikohan kellään kokemusta, tai tietoa seuraavasta asiasta...

Jos haen syksyn täydennyshaussa TAMK:iin hoitotyötä opiskelemaan, pystynkö jossain vaiheessa "vaihtamaan" pääaineeksi ensihoidon, kun se on se mitä oikeasti haluan opiskella. Vai odotanko sen vuoden töitä tehden ja haen keväällä ensihoitoon?

Onkos kerrostalossa muuten turvassa ukkoselta? Siis sähkölaitteet sun muut, tarviiko niitä kiskoa seinästä irti?

Olisikohan kellään kokemusta, tai tietoa seuraavasta asiasta...

Jos haen syksyn täydennyshaussa TAMK:iin hoitotyötä opiskelemaan, pystynkö jossain vaiheessa "vaihtamaan" pääaineeksi ensihoidon, kun se on se mitä oikeasti haluan opiskella. Vai odotanko sen vuoden töitä tehden ja haen keväällä ensihoitoon?

Kokemusta ei ole mutta uskoisin, että tuo vaihto onnistuu vaikkakin se ei taida mikään itsestäänselvyys olla mutta mahdollista siis ainakin. Meidän luokalla (hoitotyön sv) muutama halusi kesken koulun vaihtaa eri suuntautumiseen, toinen kätilöksi ja toinen terkkariksi. Eli haetaan sisäistä siirtoa mikäli haluaa samassa koulussa edelleen opiskella ja aiemmat opinnot tietenkin hyväksiluetaan. Mutta tuossa kannattaa varautua siihen, ettei ainakaan ekalla tärppää. Varminta on tietenkin hakea suoraan siihen ensihoitoon mikäli se suurimpana kiinnostuksenkohteena.

Onkos kerrostalossa muuten turvassa ukkoselta? Siis sähkölaitteet sun muut, tarviiko niitä kiskoa seinästä irti?

On. Ja ei. Kerrostalot on maadotettu.

Meikä oli tuossa joku aika sitten haaverissa ja jalkaan laitettiin muutama naula, pitkä naulalevy ja ruuveja. Koskaan noita ei jalasta pois oteta ja nyt onkin askarruttanut onko nuo jotain "lentometallia" vai mahtaako jatkossa turvaporttien metallinhälyttimet piipata ?

Taitaa olla titaania suurimmaksi osaksi nuo kappaleet, joten voivat piippailla.

Hypoteettinen kysymys: Onko katsastussedällä vaaka käytettävissään, josta näkee auton painon? Jos joku väsää vaikka äänenpaineauton ja sulloo sen puolilleen betonia ja bitumia, niin taitaa olla katsastaminen aika huonoa, jos Fiat panda painaa kolme tonnia. Vai mennäänkö ihan tuurilla ja toivotaan ettei katsastussetä huomaa mistään, että auto painaa kuin synti?

Back
Ylös Bottom