Pari tyhmää kysymystä:
Muuttuuko ihmisen ihon lämpötilan aistimus iän myötä? Pari esimerkkiä töistä. Meillä on töissä kuusikymppinen äijä, joka vetää kolmenkymmenen asteen lämmössä pitkä työtakki päällä ilman ongelmaa, kun samalla meikäläinen luulee kuolevansa kohta lämpöhalvaukseen lyhythihaisessa paidassa. Sama tyyppi vaihtaa kalsarit pitkistä lyhyisiin juhannuksena.
Toinen on vähän vajaa viisikymppinen työkaveri, joka pesee käpälänsä ihan hiukan kuumalla vedellä. Mua aina ärsyttää, kun hana on käännetty aina kuumemmalle. Sinne alle kun näppinsä pistää, niin mua ainakin sattuu. Ja niin lujaa sattuukin, ettei siellä voi pitää käsiä, vaikka kerää kaiken tahdonvoimansa ja yrittää. Mutta sillä vedellä se vaan kätensä pesee.
Ja toinen kysymys koskee vetoa. Siis kun autossa on vaikka ikkuna auki, niin sieltä vetää ja siitä tulee kuulemma niska kipeäksi. Yhden asiakkaan mielestä meidän hallissa veti, kun ulkona oli 15 lämmintä ja ovet oli auki, joten hänen täytyi siirtyä muualle, ettei tule flunssaa. Niin, mikä taika tässä vedossa on? Miten se eroaa tuulesta? Tuleeko tuulessakin niska kipeäksi ja sairastut? Ja kiinnostaisi tietää miten ne niskat tulee kipeäksi vedosta? Miten tuuli vaikuttaa lihakseen, kun siinä on ihokin välissä? Kysynpä vaan. Vai onko tämä samaa paskaa kuin se, kun moni kuvittelee kylmän tekevän kipeäksi? Ihan selvennyksenä: Kylmä ei tee flunssaa, virus tekee. Vaikka on miten vitun kylmä, mutta tartunnanaiheuttajia ei elimistössä ole, niin et tule kipeäksi. Piste.
Niin, onko tämän vedon kanssa kyseessä samanlainen legenda, vai voiko se pitää paikkansa? Mulla ei ole ikinä tullut mikään paikka kipeäksi, kun vetelen autolla ikkunat selällään. Onko jollekin todistettavasti käynyt näin? Toistuvasti, jolloin voidaan olla varmoja siitä, että se johtui vedosta? Ja edelleen sama kysymys: Miten se tapahtuu?