Kattokaapaskön. Meille tuli tuo Soneran Koti-tv -systeemi ja se pitäs saaha toimimaan langattomasti toimimaan. Modeemi ja langaton reititin on eteisessä, eikä sieltä viittis alkaa nettipiuhoja vetämään olohuoneen puolelle. Joten onko mahdollista tehdä niin, että ostaa toisen langattoman reitittimen ja laittaa sen olohuoneeseen, koti-tv boksin lähelle ja laittaa sen vastaanottamaan eteisen boksista tulevan langattoman verkon ja jakamaan sitä ethernet-porteista?
Voin sanoa että helppoa se ei ole. Itse tappelin tuon kanssa kauan, ja sitä varten ostin peräti kaksi langatonta tukiasemaa, mutta en saanut täsmää IP osoiteitta. Onnistuin kyllä saamaan kuvan toiseen huoneeseen asti, mutta mikää verkkopalvelu kuten Katsomo ei toiminut. Sen siis saa toimimaan, mutta asetuksien laittaminen onkin sitten oma sotkunsa...
Kannattaa tutkia esim. noita sähköverkkoja kautta menevät vaihtoehdot. Kuulemma ne ei välttämättä toimi esim. kerrostaloasunnossa, näin kaveri kertoi. Eli siis tälläinen:
http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/verkkolaitteet/JENHL3200/jensen-home-link-adapteri Toi tosin vain eka joka sattu silmään nyt kun hain nopeasti esimerkin, on monen merkkisiä.
Itse huomasin tämän laitteen lehdestä yksi päivä... kuulostaa helpolta kun erikseen mainitaan että voi tehdä langallisista laitteista langattoman:
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...WLAE-AG300NA-Nfiniti-Dual-Band-langaton-silta
Tuon kanssa pitää tosin huomioida että kannattaa sen reitittimen langattoman verkon olla 802.11n jotta kaista riittää. Mun Koti TV (ADSL) mukana tullut Thomson TG784 tukee vain "g":tä.
Menee kyllä vähän hankalaksi? Minkälainen palatsi sulla on asuntona, mikäli se ei nykyisellä reitittimellä toimi? Tuo soneran viihdepaketin mukana tuleva reititin pitäisi kuitenkin olla melko pätevä laatikko.
En minäkään mielelläni halua vetää kolmen oven alta ja kymmeniä metrejä listoja pitkin sitä piuhaa. Kyllä näiden laitteiden pitäisi n-sarjan reitittimen kanssa pystyä toimimaan langattomana. Itse jopa annoin tuon langattomuuden palautteena kun Sonera soitteli ja kysy Koti TV kokemuksista.
Siis, paketin mukana tuli vaan tuo motorolan poksi, joka on mielestäni digiboksi, eikä mikään reititin. Tohon pitäs sitten liittää ethernetpiuhat ja tosta piuhaa teeveeseen.
Mutta nyt ongelmana on se, että toi ethernet piuha pitäs saaha eteisen modeemista tohon Motorolan boksiin, mutta ei oo järkeä alkaa vetään montaa metriä piuhaa pitkin kämppää...
Aa joo, ajattelin että sulla on valokuitutalous, mutta taitaakin olla ADSL. ADSL -talouksiin kun ei sitä langatonta reititintä tule mukana.
Mulla ADSL, ja mukana tuli langaton reititin. Se ei tosin ole se ongelma, vaan se että tuo Motorola ei ole millään tasolla langaton itsessään.
Sen lisäksi ADSL verkon langaton reititin, ainakin jonka minä sain, ei ole 802.11n vaan se edellinen hitaampi 802.11g joka kyllä voi hyvinkin tukehtua kun yrittää kuvaa lähettää. Eli jos sai tuo g-version, pitää ostaa ensin erillinen n-sarjan tukiasema joka taas tuo lisää mutkia konfiguroimiseen.