Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Eikös ole näin, että jos autossa on huomiovalot, niin minkään muiden valojen ei tarvitse palaa samaan aikaan? Ei edes takavalojen? Joissakin uusissa autoissa on tällainen kytkentä. Nyt tarvitsisin mustaa valkoisella, joka todistaa tämän väittämän oikeaksi. Mielellään ihan lakitekstiä. Finlexistä en löytänyt kuin tällaisen:

"27 §
Huomiovalot

2. Huomiovalon valaisevan pinnan tulee olla vähintään 40 cm2 suuruinen.

4. Huomiovalot on kytkettävä siten, etteivät ne, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti ajo- eivätkä etusumuvalojen kanssa ja että niiden ollessa toiminnassa takavalot toimivat samanaikaisesti.
"

Mutta näinhän se ei käsittääkseni ole, vai olenko ihan kujalla?
Ei mutuja kiitos, vaan faktaa pöytään.
Tarvitsen tätä tietoa yhteen virallisenoloiseen dokumenttiin, enkä kaverien keskeiseen väittelyyn.

Mulla on nordeaan ja osuuspankkiin shekit. Pystynkö lunastamaan nuo omasta pankista (sampo) vai pitääkö käydä erikseen noissa em. pankeissa hakemassa kukin?

Parantaako suola haavaa? Tai sokeri? Mikä vaikutus näillä on haavaan?

No suolaa en ainakaan suosittele haavaan hieromaan, tai no jos masokisti olet niin anna mennä vaa. Sokerin vaikutusta en ole tutkinut.

Mulla on nordeaan ja osuuspankkiin shekit. Pystynkö lunastamaan nuo omasta pankista (sampo) vai pitääkö käydä erikseen noissa em. pankeissa hakemassa kukin?

Pystyt lunastamaan sampossa.

^ Ihan siis mielenkiinnosta näitä kyselen. Tuli vaan mieleen kun sattui pieni haaveri äsken, mutta käytin ihan desinfektiointi ainetta.

No tämähän on tyhmien kysymysten kerho, ei täällä tuomita :D

^ Ihan siis mielenkiinnosta näitä kyselen. Tuli vaan mieleen kun sattui pieni haaveri äsken, mutta käytin ihan desinfektiointi ainetta.

Eikös ole näin, että jos autossa on huomiovalot, niin minkään muiden valojen ei tarvitse palaa samaan aikaan? Ei edes takavalojen? Joissakin uusissa autoissa on tällainen kytkentä. Nyt tarvitsisin mustaa valkoisella, joka todistaa tämän väittämän oikeaksi. Mielellään ihan lakitekstiä.

Tuosta tuskin löytyy lakitekstiä, sen verran uusi juttu Suomessa vielä tuo kytkentä. Poliisin tulkinta näissä uusissa huomiovaloissa on, että takavalojen ei tarvitse palaa.

Edit:
RIIHELÄN ESKO:
Uudet led-huomiovalot saavat palaa myös samanaikaisesti ajovalojen kanssa ja päiväaikana niiden kanssa ei takavalojen tarvitse palaa. Joissakin uusissa autoissa ne ovat kuitenkin kytketty siten, että takavalot ovat päällä huomiovalojen kanssa.

ESKO RIIHELĂ„

E2:
Huomiovalot voivat palaa yksin ilman etu- ja takavaloja.
PEKKA VIRTANEN/IL

Paha tietysti Iltiksen juttujakaan faktoina mihinkään dokumenttiin laittaa...

Paha tietysti Iltiksen juttujakaan faktoina mihinkään dokumenttiin laittaa...
Juu, ei nää oikein toimi, mutta täytyy kiertää toi asia jotenkin ja esittää se vain ohimennen. Hyvä sentään, että selvisi, että olen ylipäätään oikeassa.

Nämä on taas juttuja joissa ne poliisitkin menee takuuvarmasti tarvittaessa mutulla ja oman tulkintansa mukaan ihan vaan sen perusteella miltä asia vaikkapa näyttää pimeällä (vaikka olisikin se "päiväaika"). Joku LPn ohjeistus voi olla hyvinkin eri mitä jonkun muun (tosin LP tuntee aika hyvin valohommat), ja sekin muuttunee loppupeleissä jos oikeuteen asti menee ja asiaa oikeasti mietitään. Varmasti useimmat normi jp-partiot skippaa kokonaan edes miettimästä asiaa jos eivät asiaa tiedä, se on se helpoin ratkaisu. On myös keissejä joissa poliisi tekee jatkuvasti myös erilaista tulkintaa mitä oikeuslaitos koska kukaan ei ole kertonut heille miten jokin asia loppupeleissä on oikeudessä kääntynyt (esim. jotkut suojatiesäännökset). Oikeastaan on hyvä että nämä jutut mietitään paikan päällä eikä edes yritetä esittää absoluuttisia totuuksia. Eipä siinä tietenkään oikeusturva kaikille samana pysy mutta eipä ne olosuhteetkaan ikinä samanlaiset ole jos asiaa mietitään.

Mikähän lie iskenyt kannettavaan koneeseen? Ladatessa latausvalo vilkkuu koneessa oranssina (pitäisi normaalisti ladatessa olla vihreä koko ajan), eikä kone lataudu ollenkaan. Laturissa palaa kuitenkin normaalisti vihreä valo. Pitää kokeilla toisella laturilla ladata, mutta jos se ei auta niin sitten vika on jo varmaan syvemmällä koneessa.

Miksi UPS, logistiikkafirma, soitti ja kysyi sotua? huijaus?

Miksi UPS, logistiikkafirma, soitti ja kysyi sotua? Olen tilannut iHerb.com sivustolta vähä vitamiinia ja muuta kivaa, sitten valitsin kuljetukseksi UPS kun oli luvattu 5-7päivässä paketti. Summa on sen verran, että verot menee. Annoin sotun tieten, kun herättivät soitolla ja olin vielä ns. puoliunessa. Puhelunjälkeen aloin miettimään, että mitä ****** just tapahtu. Onko mua huijattu?

Onko muille tapahtunu? Onko syytä hätään ja vaihtaa pankkitilitunnuksia jne? Kiitos vastaajalle, vierähtää kivi sydämeltä.

Juu, ei nää oikein toimi, mutta täytyy kiertää toi asia jotenkin ja esittää se vain ohimennen. Hyvä sentään, että selvisi, että olen ylipäätään oikeassa.

Tossa olis Trafin uutinen päivävaloista

Miksi UPS, logistiikkafirma, soitti ja kysyi sotua? Olen tilannut iHerb.com sivustolta vähä vitamiinia ja muuta kivaa, sitten valitsin kuljetukseksi UPS kun oli luvattu 5-7päivässä paketti. Summa on sen verran, että verot menee. Annoin sotun tieten, kun herättivät soitolla ja olin vielä ns. puoliunessa. Puhelunjälkeen aloin miettimään, että mitä ****** just tapahtu. Onko mua huijattu?

Onko muille tapahtunu? Onko syytä hätään ja vaihtaa pankkitilitunnuksia jne? Kiitos vastaajalle, vierähtää kivi sydämeltä.
Ne tarttee sotun tullaukseen, eli ei ole huijauksesta kyse.

Back
Ylös Bottom