Tuli mieleen vanha tapaus, jossa ei mitään sattunut, mutta haluaisin nyt tietää kuka olisi maksanut, jos jotain olisi sattunut.
Oli säkkipimeä ilta joskus vuosi sitten ja minä kävelen Siwasta autolleni. Parkkipaikka on tietysti pieni, kun Siwasta on kyse. Yksi rivi vinoparkkipaikkoja nokat tietä kohti aitaa vasten ja perät Siwan seinää kohti. Pihalla liikkuminen siis tapahtuu rakennuksen ja autojen välissä. No, kikkailin siinä hetken jotain ja lähdin peruuttamaan pois. Olin juuri pysähtymässä tarkoituksenani lähteä taas eteenpäin, kun tunsin vaimean töksähdyksen. Joku oli sitten sillä välin jättänyt autonsa keskelle pihaa seinän viereen ja törmäsin siihen peruuttaen erittäin erittäin pienellä nopeudella. Kumpaankaan autoon ei tullut mitään. Pysäköidyssä autossa ei tietenkään ollut valoja, eikä mitään, joten en nähnyt yhtään, että takana on jotain. Enkä tosiaan olettanut, että joku menee ja jättää autonsa keskelle pihaa kaikkien muiden tielle. Kohdassa ei todellakaan ole parkkipaikkaa.
Joten, jos olisin sattunut täräyttämään vähän reilummin kyseistä autoa päin, kumpi olisi ollut maksumies? Tähän ei sano maalaisjärkikään oikein mitään. Kyseinen auto oli kyllä pysäköity väärin ja se oli kaikkien muiden tiellä. Pihalla ei päässyt liikkumaan, eikä sen havaitsemiseen ollut mitään mahdollisuuksia pimeyden takia. Toisaalta taas meikäläinen sitä päin peruutti ja oletus on se, että mun varmaan pitäisi pystyä ympäristöni havainnoimaan.