Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Eikö periaatteesa voisi sanoa vaa, että ei päässyt kurssia läpi ja suorittaa sen sitte syksyllä?
Mä olen siinä käsityksessä, että noi kesätuet on jo nimensäkin mukaan sidottu noihin kesällä suoritettuihin kursseihin. Periaatteessahan samalla tavalla opintotukilautakuntaa ei hirveästi kiinnosta kesän ulkopuolellakaan, että oletko päässyt kursseja läpi vai et, mikäli opintopistemäärä ei tarkastelujaksolla ole täyttynyt.

Onhan näissä takaisinperintäpäätöksissä ja/tai tukien lakkauttamispäätöksissä mahdollisuus vastineeseen, mutta kokemuksestakin tiedän, että perusteiden tulee olla aika painavat ennen kuin normaalista käytännöstä poiketaan. Lisäksi yleensähän kursseista hylsyn saamisesta voi syyttää vain omaa saamattomuuttaan.

Minusta kesällä (tai muutenkin) rahaa saa helpoiten menemällä duuniin. Mikäli tukia haluaa nostaa, niin kurssitkin voi lienee suorittaa ajallaan ja hyväksytysti. Näin pääsee paljon helpommalla.

Mikontalolta on noin 400 metriä TTY:lle ja siellä on sali ympäri vuorokauden auki ja toinen noin 7-21, vaikkakin saattavat olla aika ruuhkaisia suosituimpiin aikoihin. 300m2 sali kuulostaa aika isolta mikontalon tiloihin.. Jos vanhat perinteet pitää paikkaansa myös vaihto opiskelijat tykkää mikontalosta ja välillä voi olla haastavaa nukkua jollei ole aiemmin asunu jonkun yökerhon yläkerrassa :D

Tosin remontin aiheuttamat vuokran nousut taitaa ajaa vaihto-opiskelijoita asumaan Väinölän taloihin. Onhan sulla jo asuntohakemus Toasilla laitettuna? Voi nimittäin olla, että jos nyt mietit mitä kohteita laitat hakemukseen, niin et tule asuntoa saamaan elokuun loppuun mennessä..

Asuntohakemus on kyllä jo ollut yli vuoden ja olen vain keinutellut sitä siellä suosituimmissa yksiöissä, jotta mitään ei tarjottaisi. Nyt saisin jo yksiöitä noista vanhemmista taloista suoraan, mutta oon vieläkin vaihdellut kohteita, jotta sitä kämppää ei ihan vielä tarjottaisi. Kuitenkin solu pitäis tulla lähes välittömästi, kun tuo hakemus on ollut vetämässä jo niin kauan.

Netistä vain löysin Aamulehden uutisen vuodelta 2006 ja siinä sanottiin näin Mikontalon remontista:
Lehdon mukaan vuosikymmenen takaisia suunnitelmia on trimmattu hieman. Esimerkiksi 300 neliömetrin kuntosali tehdään talon alakertaan, kun vanhoissa suunnitelmissa kuntoilijat olisivat treenanneet rakennuksen katolle tehdyssä salissa.

Ehkä kuitenkin solukämppä voisi olla fiksumpaa ottaa jostain muualta kuin Mikontalosta.

Miten muutan ups:n lähetyksen toimitusosoitetta?

1. Mene UPS.com-sivustolle ja valitse sieltä Seuranta.
  2. Syötä InfoNotice-numero Seurantanumero-kenttään. Pääset sieltä Seurantayhteenveto-sivulle.
  3. Valitse toinen toimitusvaihtoehto lähetyksen kulunseurannassa.
  4. Voit valita neljästä eri vaihtoehdosta: Nouto, Toimitus toiseen osoitteeseen, Toimituksen siirto tai Palautus lähettäjälle. Valitse haluamasi vaihtoehto ja paina Seuraava-painiketta.
  5. Valitsemastasi toimitusvaihtoehdosta riippumatta UPS tarvitsee joitakin lisätietoja, jotta lähetys voitaisiin toimittaa perille. Anna pyydetyt tiedot ja valitse Valmis.
  6. UPS lähettää sinulle automaattisesti vahvistuksen, jonka voit halutessasi tulostaa.

Kolmoskohdan vaihtoehtoa ei löydy koko sivulta, mitä teen väärin?

Kun yritän tehdä käsinseisontapunnerruksia, silmiä alkaa särkemään ja päässä tuntuu aivan mieletön paine, normaalia? Tosta lähtevä kipu on oikeasti ihan sietämätön, tuntuu että silmät tippuu päästä tai että kohta lähtee taju.

Mulla kävi itse asiassa vastaavanlaisesti tänään kun tein treenissä voimapyörää. Alasmenovaiheessa alkoi toisen silmän luomen ja silmäkulman kohdalta ikävästi kipuilemaan. Eli sellainen tunne kun silmä putoaisi päästä. Tämä silmän kipuilu on jatkunut nyt koko päivänä, eikä koskaan aiemmin ole näin käynyt. Kipu pn sellaista suonenvedon kaltaista tunnetta.

Haluisin vaihtaa nykyisen halppis-sohvan vähän hienompaan ja ehkä vähän pienempäänkin. Mihis tuon vanhan sohvan voi heivata? Ottaako yleensä liikkeet vanhoja sohvia vaihdossa vai pitääkö se viedä suoraan kaatopaikalle? Paljonkohan maksaa jos vie kaatopaikalle (päiväsaikaan :P)?

Haluisin vaihtaa nykyisen halppis-sohvan vähän hienompaan ja ehkä vähän pienempäänkin. Mihis tuon vanhan sohvan voi heivata? Ottaako yleensä liikkeet vanhoja sohvia vaihdossa vai pitääkö se viedä suoraan kaatopaikalle? Paljonkohan maksaa jos vie kaatopaikalle (päiväsaikaan :P)?
Kommentoidaan tähän sen verran, että Punainen Risti taitaa vieläkin noutaa hyväkuntoisia huonekaluja himasta ihan veloituksetta. Tämä nyt tosin riippuu siitä, onko kyseistä toimintaa sun paikkakunnallasi.

edit. tossahan noi paikkakunnatkin köllöttelee: http://www.redcross.fi/punainenristi/kontti/kontti2/fi_FI/lhlahjoitukset/

edit2. hmm, nyt en tosin osaa enää sanoa, että miten toi toimii, koska kyseinen homma onnistui täällä Jyväskylässäkin, vaikkei kaupunkia paikkakuntalistalla ole...

Kun yritän tehdä käsinseisontapunnerruksia, silmiä alkaa särkemään ja päässä tuntuu aivan mieletön paine, normaalia? Tosta lähtevä kipu on oikeasti ihan sietämätön, tuntuu että silmät tippuu päästä tai että kohta lähtee taju.

Mulla kävi itse asiassa vastaavanlaisesti tänään kun tein treenissä voimapyörää. Alasmenovaiheessa alkoi toisen silmän luomen ja silmäkulman kohdalta ikävästi kipuilemaan. Eli sellainen tunne kun silmä putoaisi päästä. Tämä silmän kipuilu on jatkunut nyt koko päivänä, eikä koskaan aiemmin ole näin käynyt. Kipu pn sellaista suonenvedon kaltaista tunnetta.

Ootteko olleet vähään aikaan kipeinä? Jos on jotain poski- ja/tai otsaontelotulehdusta, niin varmaan tuon tyyppistä kipua voisi tuntua. Joskus itellä poskiontelontulehdus on sattunut ihan sietämättömästi ikeniin/hampaisiin.

Toinen juttu ja varmaan todennäköisempi: hengitättekö ulos, kun teette toistoja vai pidätättekö hengitystä? Hengityksen pidättäminenhän nostaa ontelopainetta (toivottavasti oikea termi). Käsittääkseni on ihan tuttu juttu, että ikääntyvillä voimailijoilla on silmänpohjanrappeumaa, joka on juurikin (osittain) seurausta tuollaisesta treenistä, jossa nostetaan kropan sisäistä painetta, joka sitten kuormittaa just esimerkiksi silmänpohjia. Voimapyörässä ainakin joudun ite pidättämään hengitystä. En edes pysty kuvittelemaan, että hengittäisin ulos, kun lasken itseäni alaspäin voimapyörää tehdessä. :D

Huom! En ole lekuri, eli ihan mutuiluja ja omia kokemuksia. Varmaan esimerkiksi silmälääkäri osaisi kertoa asiaan liittyen paljon enemmän.

Ootteko olleet vähään aikaan kipeinä? Jos on jotain poski- ja/tai otsaontelotulehdusta, niin varmaan tuon tyyppistä kipua voisi tuntua. Joskus itellä poskiontelontulehdus on sattunut ihan sietämättömästi ikeniin/hampaisiin.

Toinen juttu ja varmaan todennäköisempi: hengitättekö ulos, kun teette toistoja vai pidätättekö hengitystä? Hengityksen pidättäminenhän nostaa ontelopainetta (toivottavasti oikea termi). Käsittääkseni on ihan tuttu juttu, että ikääntyvillä voimailijoilla on silmänpohjanrappeumaa, joka on juurikin (osittain) seurausta tuollaisesta treenistä, jossa nostetaan kropan sisäistä painetta, joka sitten kuormittaa just esimerkiksi silmänpohjia. Voimapyörässä ainakin joudun ite pidättämään hengitystä. En edes pysty kuvittelemaan, että hengittäisin ulos, kun lasken itseäni alaspäin voimapyörää tehdessä. :D

Huom! En ole lekuri, eli ihan mutuiluja ja omia kokemuksia. Varmaan esimerkiksi silmälääkäri osaisi kertoa asiaan liittyen paljon enemmän.

Meikällä ainakin löytyy jos jonkin näköstä allergiaa. Heinä, koivu, kissa. Voiskohan se tosta johtua? Ainakin itse hengitän samalla kun treenaan, eikä tällästä ongelmaa ole ennen ollut.

Mä olen siinä käsityksessä, että noi kesätuet on jo nimensäkin mukaan sidottu noihin kesällä suoritettuihin kursseihin. Periaatteessahan samalla tavalla opintotukilautakuntaa ei hirveästi kiinnosta kesän ulkopuolellakaan, että oletko päässyt kursseja läpi vai et, mikäli opintopistemäärä ei tarkastelujaksolla ole täyttynyt.

Onhan näissä takaisinperintäpäätöksissä ja/tai tukien lakkauttamispäätöksissä mahdollisuus vastineeseen, mutta kokemuksestakin tiedän, että perusteiden tulee olla aika painavat ennen kuin normaalista käytännöstä poiketaan. Lisäksi yleensähän kursseista hylsyn saamisesta voi syyttää vain omaa saamattomuuttaan.

Minusta kesällä (tai muutenkin) rahaa saa helpoiten menemällä duuniin. Mikäli tukia haluaa nostaa, niin kurssitkin voi lienee suorittaa ajallaan ja hyväksytysti. Näin pääsee paljon helpommalla.
Ite kaverin neuvosta otin ekan vuoden jälkeiselle kesälle tuet kuten kuvailin.

Eli yliopiston julkaisemasta kesäkurssilistasta valkkasin 15 (liekkö ollu enemmänkin, 16-17?) op edestä kursseja. Merkkasin ne Kelan olosuhdemuutoslomakkeeseen noppamäärineen ja kysyvätköhän tosiaan vielä päivämääriäkin, en muista. Muistaakseni en noille kursseille ilmottautunut koulun järjestelmässä, käynyt en ainakaan luennoilla tahi tenteissä. Varsinaisen lukuvuoden aikana olin saanut sen verran noppia kasaan, että niistä riitti "jakaa" kesällekin eli keskimääränen opintopistemäärä per kuukausi oli riittävä.

Tähän mennessä on tuet juossu eikä ole valituksia kuulunu, tapauksesta 2 v aikaa.

-------------

Olin tässä aamuyöstä lenkin jälkeen vähän pomppimassa ja ihmettelemässä kankeuttani paikallisen yleisurheilukentän korkeushyppypaikalla. Eihän se perkele voltti pyöriny kuten silloin peruskoulussa, jokunen kymmentä kiloa sitten, ainakaan niihin kullattuihin muistoihin verrattuna. Huvitin itteäni vielä kokeilemalla riman yli tasajalkaa pomppimalla. 61 cm meni paikaltaan ja 66 cm pienellä vauhilla. Jos paskuudesta puhutaan, niin miten paska tulos tuo on? Eihän tuo ole perhana rima kuin navan korkeudella. Oiskohan joskus pitäny harrastaa jotain urheilua..? Toisekseen 10 kg mahaa pois ja toistoja alle sekä jalkatreenit kunnon rautoihin, niin ehkä tuohon sais jotain rotia?

Punasen ristin ohella kannattaa harkita myös kierrätyskeskusta(tai vast.), ainakin täälläpäin ne hakevat sohvat ja muut suoraan kotoa.

Osaisko joku sanoa helsingistä jonkun edullisen salin jossa voi maksaa kertamaksulla? Voi olla missä päin tahansa siellä kunhan julkisella pääsis suht lähelle.
Kiitän!

Miten helvetissä mä pääsen huoneessa leijuvasta pölystä eroon? Olen nyt kahtena peräkkäisenä päivänä kantanut tästä samaisesta huoneesta kamat ulos ja pessyt lattiat ja imuroinut joka saatanan kolon. Lisäksi olen pyyhkinyt jokaisen ulos raijaamani tavaran varmaan neljästi ja imuroinut ja tampannut peitot jne. Sitten olen käynyt tyytyväisenä illalla nukkumaan ja herännyt aamulla iloisena ja huomannut valoa vasten sen samaisen pölyverhon. Meneehän se loma näinkin, mutta 6h/päivä siivoaminen alkaa vituttamaan.

Sänkykö sitä pölyä on noin vitusti kerännyt vai mikä?

Terv, Aamulla tuntu hyvältä mutta nyt vituttaa.

Miten helvetissä mä pääsen huoneessa leijuvasta pölystä eroon? Olen nyt kahtena peräkkäisenä päivänä kantanut tästä samaisesta huoneesta kamat ulos ja pessyt lattiat ja imuroinut joka saatanan kolon. Lisäksi olen pyyhkinyt jokaisen ulos raijaamani tavaran varmaan neljästi ja imuroinut ja tampannut peitot jne. Sitten olen käynyt tyytyväisenä illalla nukkumaan ja herännyt aamulla iloisena ja huomannut valoa vasten sen samaisen pölyverhon. Meneehän se loma näinkin, mutta 6h/päivä siivoaminen alkaa vituttamaan.

Sänkykö sitä pölyä on noin vitusti kerännyt vai mikä?

Terv, Aamulla tuntu hyvältä mutta nyt vituttaa.
Kyllähän sitä pölyä leijailee ilmassa aika paljon etkä sitä varmastikaan näkisi, jollei aurinko paistaisi huoneeseen. Vaikka hakkaisit sohvasi ja peittosi hajalle ulkona, et pääse siitä mitenkään eroon, koska sitä kyllä irtoaa aina tekstiileistä ja ihosta. Et pääse siitä mitenkään eroon, joten parempi vain sopeutua siihen.

Kyllähän sitä pölyä leijailee ilmassa aika paljon etkä sitä varmastikaan näkisi, jollei aurinko paistaisi huoneeseen. Vaikka hakkaisit sohvasi ja peittosi hajalle ulkona, et pääse siitä mitenkään eroon, koska sitä kyllä irtoaa aina tekstiileistä ja ihosta. Et pääse siitä mitenkään eroon, joten parempi vain sopeutua siihen.

Mun mielestä se pölymäärä, joka täältä löytyy ei ole normaali. Esim. tuollainen mustan television jalka on varmaan päivässä samanlaisen pölyn peitossa, kuin ennen pyyhkimistä. Voi toki olla, että olen löytänyt itsestäni jonkin uuden ylikliinisen puolen, mutta sitä on vaikea kuvitella. Kohta pääsee onneksi muuttamaan uudempaan taloon, niin laitan joka helvetin huonekalun uusiksi ja palkkaan 12 siivoojaa. Ensin voitan lotossa.

Ite kaverin neuvosta otin ekan vuoden jälkeiselle kesälle tuet kuten kuvailin.

Eli yliopiston julkaisemasta kesäkurssilistasta valkkasin 15 (liekkö ollu enemmänkin, 16-17?) op edestä kursseja. Merkkasin ne Kelan olosuhdemuutoslomakkeeseen noppamäärineen ja kysyvätköhän tosiaan vielä päivämääriäkin, en muista. Muistaakseni en noille kursseille ilmottautunut koulun järjestelmässä, käynyt en ainakaan luennoilla tahi tenteissä. Varsinaisen lukuvuoden aikana olin saanut sen verran noppia kasaan, että niistä riitti "jakaa" kesällekin eli keskimääränen opintopistemäärä per kuukausi oli riittävä.

Tähän mennessä on tuet juossu eikä ole valituksia kuulunu, tapauksesta 2 v aikaa.
Niin, en tosiaan tiedä, miten tuo toimii käytännössä, ja onko noissa paljon yliopistokohtaisia eroja. Sen sijaan tiedän, miten miellyttävää tukia on maksella takaisin, niin en ole ihan ensimmäisenä neuvomassa ketään kusettamaan tuissa.

Mun mielestä se pölymäärä, joka täältä löytyy ei ole normaali. Esim. tuollainen mustan television jalka on varmaan päivässä samanlaisen pölyn peitossa, kuin ennen pyyhkimistä. Voi toki olla, että olen löytänyt itsestäni jonkin uuden ylikliinisen puolen, mutta sitä on vaikea kuvitella. Kohta pääsee onneksi muuttamaan uudempaan taloon, niin laitan joka helvetin huonekalun uusiksi ja palkkaan 12 siivoojaa. Ensin voitan lotossa.

Riippuu muuten paljon missä asuu ja talon ilmastoinnista paljonko pölyä sisätiloissa on. Vilkkaasti liikennöity katu vieressä ja suodattamaton ilmastointi = pölyä tulee jo päivässä sisälle valtavat määrät.

Minä tyhmänä unohdin toimittaa työpaikalleni verokortin, eli ilmeisesti nyt ensimmäisestä palkasta menee ennakkopidätystä 60%. Lähetin verokortin tänään, mutta tuskinpa se ehtii vaikuttaa kun palkanmaksupäivä on jo ylihuomenna. Mutta kai sentään saan seuraavan palkkani ilman 60% pidätystä? Pitäisi kai, mutta haluan vaan varmistaa.

Back
Ylös Bottom