Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Oon ostamassa netistä(Yoox, dress-for-less) kauluspaitaa. Mistä näkisi helposti onko kyseinen paita tarkoitettu erityisesti puvun kanssa vai ihan casual käyttöön? Tälläiseen casual käyttöön tulossa itselleni siis...

Toinen kysymys aiheeseen liittyen: Joissain kokomerkinnöissä on esimerkiksi * L - 41 cm * niin mistä tuo 41 cm on mitattu?

Oon ostamassa netistä(Yoox, dress-for-less) kauluspaitaa. Mistä näkisi helposti onko kyseinen paita tarkoitettu erityisesti puvun kanssa vai ihan casual käyttöön? Tälläiseen casual käyttöön tulossa itselleni siis...

Toinen kysymys aiheeseen liittyen: Joissain kokomerkinnöissä on esimerkiksi * L - 41 cm * niin mistä tuo 41 cm on mitattu?

41 taitaa olla kauluksen koko

Mihin pitää ottaa yhteys, jos haluu käydä intin uudestaan ja mitkä on ne vaihtoehdot? Laskuvarjojääkärit, sukeltajat ja rannikkojääkärit vissiinki, mutta onko muita?

Lento-RUK:ssa oli mun inttiaikoina kaveri, joka oli ennestään laskuvarjojääkäri. En tiedä miten oli käytännössä hoidettu tuo...

Inttikaveri pääsi nyt kesällä alkavaan lentorukkiin ja oli ollut sitä ennen intissä jo n. 330 aamua. Ko. henkilö siis on alikersantti ja sai pataljoonan komentajan luvalla 40vrk hsl:ää ettei tartte rymytä enää loppusotia ja muita hommia vanhassa palveluspaikassa.

Kuinka paljon pitäisi olla vuokra, että tulee toimeen asumis- ja opintotuilla? Kuukaudessa saa maksimissaan sen 460e käteen, joten pohdiskelin juuri sitä, että miten sen kanssa tulee toimeen. Itse olen miettinyt vaihtoehtoina solua (n.270e/kk) ja yksiötä (n. 330e/kk), mutta ainakin yksiön hinnalla kuukaudessa jää käteen aivan olematon määrä rahaa. Lisäksi kun kouluruokailukin maksaa n. 45e/kk, niin ei siitä paljoa jää. Paljonko muuten yhdellä ihmisellä menee ruokaan kuukaudessa, jos itse pyrkii laittamaan safkat eikä mitään pihvejä sentään osteskele?

Minkähintaisia vuokria muilla pakkislaisilla on, jos ootte tullu toimeen kokonaan tai lähes kokonaan opintotuella? Tietenkin itekin nyt kesäisin tulee tienattua rahaa talven varalle, mutta ei niistä kesätyörahoistakaan ylettömiä jää monelle kuukaudelle.

Opiskeluaikana meni vuokraan noin 270-300e/kk ja ruokaan noin 150e/kk ja nämä siis puolitettuja kustannuksia, kun kahden hengen taloudessa asuttiin. Tuen avulla olisi siis juuri ja juuri voinut tulla toimeen, mutta käytännössä ei. Jos ei viihtellä ollut viikonloppuisin niin tylsimmät talvikuukaudet pärjäsi, kun laittoi noin 100e tukiin lisää. Käytännössä joskus pitää ostaa kirjoja, vaatteita yms, niin jonkinlaista puskuria on hyvä olla olemassa ettei tarvi ihan kädestä suuhun elää..

Kuukaudessa saa maksimissaan sen 460e käteen, joten pohdiskelin juuri sitä, että miten sen kanssa tulee toimeen.
Ei sillä käytännössä tulekaan, ainakaan jos asuu kaupungissa. Opintolainan ottaminen tai töiden tekeminen koulun ohella on välttämätöntä.

Ite makselin opintotuella, eli 450€+100€:lla kuukaudessa omaa puolikasta vuokrasta, joka oli 220€ kunnes vuokraa nostettiin. Siihen päälle pakolliset bussikortti, netti, sähkö ja vesi sekä kouluruoka niin muuhun jäi joku 40-50€ kuukaudessa. Faktaahan se on, ettei pelkällä opintotuella käytännössä elä kukaan.

Kiitoksia vastauksista! Kyllä tässä on puskuria jokunen tonni saatu hankittua kesätöistä ja päivärahojakin on tullut säästeltyä, mutta sitä tässä just laskeskelin, että ei niistäkään paljoa kuukautta kohti jää jaettavaksi eikä ekana vuotena viitsi ihan tiliä tyhjäksi asti vetää. Nykyään tuntuu olevan kesätyötkin sen verran vähissä, että ei voi ensi kesästäkään varma olla, saako hommia. Taidan kuitenkin aloittaa opinnot nyt solukämpässä, koska toi joku 50-60e, joka on yksiön ja solun hintaero, tuntuu kyllä vuositasolla jonkin verran.

Kiitoksia vastauksista! Kyllä tässä on puskuria jokunen tonni saatu hankittua kesätöistä ja päivärahojakin on tullut säästeltyä, mutta sitä tässä just laskeskelin, että ei niistäkään paljoa kuukautta kohti jää jaettavaksi eikä ekana vuotena viitsi ihan tiliä tyhjäksi asti vetää. Nykyään tuntuu olevan kesätyötkin sen verran vähissä, että ei voi ensi kesästäkään varma olla, saako hommia. Taidan kuitenkin aloittaa opinnot nyt solukämpässä, koska toi joku 50-60e, joka on yksiön ja solun hintaero, tuntuu kyllä vuositasolla jonkin verran.

Muista sit et kela ei taida maksaa kesä ajalta opintotukia.

Onko täällä ketään Toasin Mikontalossa asuvaa tai siellä asunutta nyt remontin jälkeen? Minkälainen "kuntosali" siellä alakerrassa on? Tilaa pitäisi olla 300m2, mutta onko siellä ihan kunnon punttivermeetkin vai pelkästään jotain kuntoilulaitteita? Löytyykö kyykkyhäkki, penkki, taljat yms. kehoilulaitteet? Oon miettinyt tuota asuntoa hieman Mikontalosta ja talon oma punttis olis ehdoton plussa, jos se on edes kunnollinen.

Mitä muuta huomionarvoista olisi Mikontalosta?

^ kesän ajaksi voi hakea opintotukea, jos suorittaa opintoja myös kesällä.
Tai väittää suorittavansa eli tekee talvikaudella sen verran ylimääräisiä noppia minimivaatimukseen nähden ja kesäkurssit on todellisuudessa vaan merkinnät paperilla. Sitä ei kukaan tule kyselemään jälkeen päin, että tuliko niitä kursseja oikeasti kesällä käytyä, kunhan opintopisteitä on tarpeeksi.

Onko täällä ketään Toasin Mikontalossa asuvaa tai siellä asunutta nyt remontin jälkeen? Minkälainen "kuntosali" siellä alakerrassa on? Tilaa pitäisi olla 300m2, mutta onko siellä ihan kunnon punttivermeetkin vai pelkästään jotain kuntoilulaitteita? Löytyykö kyykkyhäkki, penkki, taljat yms. kehoilulaitteet? Oon miettinyt tuota asuntoa hieman Mikontalosta ja talon oma punttis olis ehdoton plussa, jos se on edes kunnollinen.

Mitä muuta huomionarvoista olisi Mikontalosta?

Mikontalolta on noin 400 metriä TTY:lle ja siellä on sali ympäri vuorokauden auki ja toinen noin 7-21, vaikkakin saattavat olla aika ruuhkaisia suosituimpiin aikoihin. 300m2 sali kuulostaa aika isolta mikontalon tiloihin.. Jos vanhat perinteet pitää paikkaansa myös vaihto opiskelijat tykkää mikontalosta ja välillä voi olla haastavaa nukkua jollei ole aiemmin asunu jonkun yökerhon yläkerrassa :D

Tosin remontin aiheuttamat vuokran nousut taitaa ajaa vaihto-opiskelijoita asumaan Väinölän taloihin. Onhan sulla jo asuntohakemus Toasilla laitettuna? Voi nimittäin olla, että jos nyt mietit mitä kohteita laitat hakemukseen, niin et tule asuntoa saamaan elokuun loppuun mennessä..

Tai väittää suorittavansa eli tekee talvikaudella sen verran ylimääräisiä noppia minimivaatimukseen nähden ja kesäkurssit on todellisuudessa vaan merkinnät paperilla. Sitä ei kukaan tule kyselemään jälkeen päin, että tuliko niitä kursseja oikeasti kesällä käytyä, kunhan opintopisteitä on tarpeeksi.
Tjaa'a, täällä siinä kesätukien hakulapussa kysytään muistaakseni suoritettavaa kurssia opintopistemäärineen sekä ajankohtaa, johon mennessä kurssi on suoritettu. Mä olen siinä käsityksessä, että noitakin tarkkaillaan aika innokkaasti, mutta tiedä sitten, kun en ole koskaan kesätukia hakenut.

Tjaa'a, täällä siinä kesätukien hakulapussa kysytään muistaakseni suoritettavaa kurssia opintopistemäärineen sekä ajankohtaa, johon mennessä kurssi on suoritettu. Mä olen siinä käsityksessä, että noitakin tarkkaillaan aika innokkaasti, mutta tiedä sitten, kun en ole koskaan kesätukia hakenut.

Eikö periaatteesa voisi sanoa vaa, että ei päässyt krussia läpi ja suorittaa sen sitte syksyllä?

Mikä kappale? Poppi-biisi. Jossain vaiheessa lauletaan "Americana"
Edit: joo tämähän se oli : YOLANDA BEE COOL & DCUP - We No Speak Americano

Back
Ylös Bottom