Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Nähdäänkö me sama väri saman värisenä :D
Siis onko mun vihreä saman värinen teille, koska se vois olla mun punanen mutta kutsutaan silti samalla nimellä...
Onkos tätä todistettu jotenkin, värithän on kumminkin vaan valon säteilyä eri aaltopituudella tai jotain sinnepäin, mikä on sama kaikille...
Mutta luulis että aivoissa vois tapahtua sen suhteen vähän mitä tahansa...
:david:
Muistan itsekin joskus lapsuudessani miettineeni samaa. Yhdellä mun kaverilla oli sellainen teoria, että kaikilla ihmisillä on esimerkiksi sama lempiväri, mutta he vain näkevät eri värit eri tavalla. Eli kaikkien lempiväri olisi esimerkiksi "minun punainen", mutta joku saattaisi nähdä sinisen samalla tavalla kuin minä näen punaisen. Sitäkin me mietittiin, että voisiko sama päteä myös ruokiin: eli esimerkiksi kun minä en tykännyt kalasta ja hän ei tykännyt jostain muusta, niin mietittiin, että maistuisiko nämä epämiellyttävät ruuat meidän mielestä "samalta".

Tätä kysymystä muuten mietitään ihan vakavissaan filosofiassa, jossa se tunnetaan nimellä käänteisen spektrin ajatuskoe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inverted_spectrum

Tuossa filosofisessa ajatuskokeessa tosin yleensä mietitään, että voisiko joku nähdä värit "käänteisesti", vaikka hänen aivonsa olisivat ihan normaalit. Jos tämä vaikuttaa mahdolliselta, niin sen on tarkoitus todistaa, että väriaistimuksia (tai aistimuksia yleensäkään) ei voi palauttaa pelkästään aivojen tiloihin. Itse en kyllä osaa ottaa näitä ajatuskokeita kovin vakavasti.

Minkämerkkisiä ne kaulurit/kaulahuivit on mitä mie himoitsen? Prismassa tais joskus niitä näkyä. Elikkä semmosta venyvää tekokuitua, käyvät vaikka pipoksi. Värejä oli vaikka mitä?

Kiitos ja anteeksi.

Miten talvitakit voi olla niin kalliita nykyään? Jotain 200€ kunnolliset takit. Muutama vuosi sitten sai alle 100€ hyviä.

Ja miksi joulualeprosentit kaupoissa on tänä vuonna niin pieniä, enimmäkseen vain 20%? Nouseeko aleprosentit tosta vielä.

On muuten tullu ihmeteltyä myös. Ostin takkini itiksestä ja se maksoin n. 120e ja oli valehtelematta varmaan halvin siedettävän näköinen ja lämmin takki. Pari vuotta sitte löysin 50e:lla monta vaihtoehtoa samanlaisia takkeja. Nyt suurin osa jotain 300e?? ei helvata

Passi on päässyt vanhenemaan. Pystynkö hankkimaan uutta muuten kuin paikanpäällä poliisilaitoksella ja täytyykö olla kotikunnan poliisilaitos? Työajat ovat sellaiset ettei pääse poliisilaitoksen lyhyiden aukioloaikojen puitteissa paikalle.

On muuten tullu ihmeteltyä myös. Ostin takkini itiksestä ja se maksoin n. 120e ja oli valehtelematta varmaan halvin siedettävän näköinen ja lämmin takki. Pari vuotta sitte löysin 50e:lla monta vaihtoehtoa samanlaisia takkeja. Nyt suurin osa jotain 300e?? ei helvata

Sama täsmälleen. Just eilen kävin itiksen kaikki vaatekaupat läpi ja oli vähän että WTF täällä on tapahtunut...jäi takki ostamatta. Meen varmaan kattoo porvoosta tai kouvolasta olisko siellä halvemmalla, ei ainakaan itiksen hinnoilla raaski ostaa...

Grilliltä kun ostaa kokoliha-hampurilaisen, niin mitä eläintä / mistä sellaisia pihvejä saa?

Facebookista...

...eli jos tekee kaveripyynnön ja tuleekin katumapäälle, voiko tekemänsä kaveripyynnön peruuttaa jostain/jotenkin. Nyt on tilanne se, että eräs daami kenen kanssa ei ole oikeen oltu puheväleis vähää aikaan, teki kaveripyynnön. Pienen harkinnan jälkeen olin menossa hyväksymään sitä, mutta se olikin hävinnyt listalta. Enkä siis ollut hyväksynyt sitä vielä, kun ei näy omalla kaverilistallani.
edit. vai häviääkö ne sieltä automaattisesti jonkun ajan kuluttua, siis ne kaveripyynnöt??

Viimeksi muokattu:
...eli jos tekee kaveripyynnön ja tuleekin katumapäälle, voiko tekemänsä kaveripyynnön peruuttaa jostain/jotenkin. Nyt on tilanne se, että eräs daami kenen kanssa ei ole oikeen oltu puheväleis vähää aikaan, teki kaveripyynnön. Pienen harkinnan jälkeen olin menossa hyväksymään sitä, mutta se olikin hävinnyt listalta. Enkä siis ollut hyväksynyt sitä vielä, kun ei näy omalla kaverilistallani.
edit. vai häviääkö ne sieltä automaattisesti jonkun ajan kuluttua, siis ne kaveripyynnöt??

Häviää tai se poistaa oman pyyntönsä.

a) kuinka pitkän ajan kuluessa se häviää

Ei hajuakaan, mitä väliä sillä on, poistat sen kaverin ystävistäsi vaikka heti kun se hyväksyy kutsusi. Voit myös blokata/bannia sen ihmisen samantien ja se ei koskaan pääse ystäväksesi eikä näe sinua missään:

http://www.ehow.com/how_2031204_block-people-facebook.html

b) kuinka oman pyyntönsä voi poistaa

http://www.dotcomunderground.com/blogs/2009/08/02/how-to-cancel-pending-friend-requests-on-facebook/

Kannattaa myös Googletella aina välillä melko usein kysyttyjä kysymyksiä.

Jalanpohjat alkaa sattua luistellessa noin vartin sisällä niin helvetisti että ne on pakko ottaa pois. Toistunut useita kertoja, mitä teen?

Jalanpohjat alkaa sattua luistellessa noin vartin sisällä niin helvetisti että ne on pakko ottaa pois. Toistunut useita kertoja, mitä teen?

jos et oo paljjon luistellu niin varmaan johtuu siitä, ettei jalat oo tottunu sellaseen. En tiiä autaako siihen muu kuin, että ajan kanssa tottuu. Itelläkin kipeyty aluks jalkapohjat ku olin pitkästä aikaa laskettelemassa. Samoin hiihessä ja luistellessa joskus kipeytyny.

Hävis lompakko (ja sen mukana visa) ja pitäis nostaa pankista rahaa. Antaako ne, jos ei oo mitään henkkareita?

Kannattaa mennä käymään konttorissa ja ottaa mukaan kaikki henkkarin tapaset (kela-kortti, vanhentuneet henkkarit..) mitä sulta mahdollisesti löytyy. Pankissa voidaan sitten yrittää selvitellä asiaa eri lähteistä (en nyt viitsi sen enempää asiaa avata). Riippuu varmasti virkailjasta ja ko. pankin käytännöistä mitä asialle voidaan tehdä. Ja sinne pankkiin on joka tapauksessa hyvä ilmoittaa kadonneista henkkareista..

Back
Ylös Bottom