Muistan itsekin joskus lapsuudessani miettineeni samaa. Yhdellä mun kaverilla oli sellainen teoria, että kaikilla ihmisillä on esimerkiksi sama lempiväri, mutta he vain näkevät eri värit eri tavalla. Eli kaikkien lempiväri olisi esimerkiksi "minun punainen", mutta joku saattaisi nähdä sinisen samalla tavalla kuin minä näen punaisen. Sitäkin me mietittiin, että voisiko sama päteä myös ruokiin: eli esimerkiksi kun minä en tykännyt kalasta ja hän ei tykännyt jostain muusta, niin mietittiin, että maistuisiko nämä epämiellyttävät ruuat meidän mielestä "samalta".Nähdäänkö me sama väri saman värisenä :D
Siis onko mun vihreä saman värinen teille, koska se vois olla mun punanen mutta kutsutaan silti samalla nimellä...
Onkos tätä todistettu jotenkin, värithän on kumminkin vaan valon säteilyä eri aaltopituudella tai jotain sinnepäin, mikä on sama kaikille...
Mutta luulis että aivoissa vois tapahtua sen suhteen vähän mitä tahansa...
![]()
Tätä kysymystä muuten mietitään ihan vakavissaan filosofiassa, jossa se tunnetaan nimellä käänteisen spektrin ajatuskoe.
http://en.wikipedia.org/wiki/Inverted_spectrum
Tuossa filosofisessa ajatuskokeessa tosin yleensä mietitään, että voisiko joku nähdä värit "käänteisesti", vaikka hänen aivonsa olisivat ihan normaalit. Jos tämä vaikuttaa mahdolliselta, niin sen on tarkoitus todistaa, että väriaistimuksia (tai aistimuksia yleensäkään) ei voi palauttaa pelkästään aivojen tiloihin. Itse en kyllä osaa ottaa näitä ajatuskokeita kovin vakavasti.