Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Miten tilanteessa, jossa perheessä on vauvaikäinen lapsi, äiti on äitiyslomalla ja isä töissä. Äiti sairastuu, niin ettei kykene hoitamaan lasta. Voiko isä jäädä sairaslomalle tämän takia?

Onko asiasta olemassa mitään pykäliä?
Käsittääkseni ei voi. Toki osa firmoista joustaa noissa asioissa, ainakin meillä näin toimitaan. Mutta pääsääntöisesti ei voi, vaan pitää ottaa vaikkapa palkaton vapaa tms.

Miten tilanteessa, jossa perheessä on vauvaikäinen lapsi, äiti on äitiyslomalla ja isä töissä. Äiti sairastuu, niin ettei kykene hoitamaan lasta. Voiko isä jäädä sairaslomalle tämän takia?

Onko asiasta olemassa mitään pykäliä?

Tottakai isä voi jäädä kotiin tämän takia, mutta työnantajan ei ole pakko maksaa poissaolosta palkkaa. Moni maksaa, mutta osa ei.

7 §
Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

8 §
Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

Lähde: Työsopimuslaki, 4. luku, www.finlex.fi

Olen itse ollut pois töistä vastaavasta syystä, kun hoidin siskoni lasta, kun sisko joutui yllättäen sairaalaan eikä lapsen isä ollut silloin saatavilla lasta hoitamaan. Sain tähän lääkäristä todistuksen eikä työnantaja mahtanut mitään, vaikka nurisikin.

Kuukauden päästä muijalla kympit paukkuu ja pitäs lahja keksiä/päättää. Sanokaapa mielipiteitä seuraaviin vaihtoehtoihin:

- uus puhelin; nykyinen toimii miten toimii ja tuota on ihan ääneenkin toivonut, mutta onko tuo sitten synttärilahjan väärti?
- läppäri; samat perustelut kuin edellisessä
- koira; ollaan suunniteltu koiran hankintaa keväälle/kesälle, mutta tuo olisi varmasti melkoinen yllätys. Toisaalta meillä on remonttihommat pahimmillaan kesken, joten aikaa ja tilaa rempan(sekä tulevan muuton) keskellä ei oikein ole.

Tuossa on muutama juttu, jotka on tullut mieleen. Todennäköisesti tulee lähdettyä viikonlopuksi jonnekin hotelliin rauhoittumaan ja hoitaa siellä asiaankuuluvat ravintolasetit. Ulkomaanreissu on poissuljettu, koska keväällä puskee pitempi reissu päälle ja tämän hetkinen budjetti ei anna periksi.

Jos mulla on lääkärin lähete ja menen sillä tutkimuksiin, niin meneekö vastaukset automaattisesti lääkärille, vai voinko saada ne itselleni ilman että lääkäri tietää, että käytin lähetteen? Eli ajatellaan, etten tahdo olla enää asioida lähetteen kirjoittaneen lääkärin kanssa. Tulosten tulkitsemiseen käyttäisin siis toista lääkäriä.

Kuukauden päästä muijalla kympit paukkuu ja pitäs lahja keksiä/päättää.
Osta koiran juomakuppi ja peti, ikäänkuin sinetöidäksesi sen koirahomman. Plus sitten ravintolasetit yms

e. Ehkä köykäsenlainen setti, jotain hiontaa kaipaisi vielä.

Mulla on antiikkinen stereovahvistin, JVC R-K22. Siinä on vierekkäin kaksi nappulaa, loudness, jonka tarkoituksen tiedän, mutta se toinen namiska, Sea Rec? Mitä sillä tehdään, ei ainakaan mun korviin vaikuta oli päällä tai ei.

Mulla on antiikkinen stereovahvistin, JVC R-K22. Siinä on vierekkäin kaksi nappulaa, loudness, jonka tarkoituksen tiedän, mutta se toinen namiska, Sea Rec? Mitä sillä tehdään, ei ainakaan mun korviin vaikuta oli päällä tai ei.
3min googletuksella näyttäisi nostavan nauhurin linjalähdön impedanssin 100 ohmiin

Eikö Kodin Ykkönen ja Anttila ole samaa puljua? Samalla tuotteella hintaeroa 14 egeä. Nettisivuillekin toimii samat tunnukset prkl! Huijausta sanon minä!

Onnistuuko visalla tilaus ulkomailta jos luottoraja ylittyy tilauksen myötä? Alta 100€ tilauksesta kyse.:(

Ei luottorajalla ole mitään tekemistä Visan kanssa, koska siinä on kuukausittainen käyttöraja ja vaikka luotto olisi tapissa niin sulla on joka kuukausi se käyttövara käytössä (edellyttäen, että olet maksanut laskut kuten pitää).

Jos taas sekoitit luottorajan ja käyttövaran kysymyksessäsi ja käyttövara menisi ostoksen mukana tappiin niin kannattaa koittaa ja jos ei onnistu niin sitten voit vielä yrittää soittaa Luottokuntaan ja pyytää käyttövaran tilapäistä nostoa.

thaazan sanoi:
Eikö Kodin Ykkönen ja Anttila ole samaa puljua? Samalla tuotteella hintaeroa 14 egeä. Nettisivuillekin toimii samat tunnukset prkl! Huijausta sanon minä!

Saman olen itsekkin huomannut. Esim. yhdessä lampussa hintaero oli 100€ (25% halvempi NetAnttilassa kuin Kodin1:ssä).

Ei luottorajalla ole mitään tekemistä Visan kanssa, koska siinä on kuukausittainen käyttöraja ja vaikka luotto olisi tapissa niin sulla on joka kuukausi se käyttövara käytössä (edellyttäen, että olet maksanut laskut kuten pitää).

Jos taas sekoitit luottorajan ja käyttövaran kysymyksessäsi ja käyttövara menisi ostoksen mukana tappiin niin kannattaa koittaa ja jos ei onnistu niin sitten voit vielä yrittää soittaa Luottokuntaan ja pyytää käyttövaran tilapäistä nostoa.

Katsoppas vaan, kiitoksia.:nolo:

Mikä on se ehkä ranskalainen (tai jopa japanilainen...) animaatio, jota tuo uusi Up kovasti muistuttaa? Tuli televisiosta joskus viime joulun tienoilla, leffassa on lentävä talo jonka ovesta pääsee aina uuteen paikkaan ja tarina sisältää yhtä sun toista.

Jos muutan alle 3 kuukautta ennen omaan kämppään ennen kuin armeija alkaa, niin onko riittävä peruste työpaikka ko. paikkakunnalla + että lomakyydit helpottuis jonkinverran?

Lomille meet viikonloppuisin niin se ei oikein auta siihen jos et sitten liitä lappua mukaan että sulla oikeasti on töitä viikonloppuna. tällöin saat 99%lomat läpi. mutta mappiin toi ei taida auttaa.
Ihan jos menee yli 6h kassulta kotiin niin silläkin saa jo mapin läpi.
(t: aina perjantana kello 09,00 alkoi lomat)

Back
Ylös Bottom