Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Miksi lasipurkeista, esim. pilttipurkeista ei anneta panttia?

Siksi, kun ei niistä makseta kaupassakaan sitä panttia :D samanlaisen kierrätysjärjestelmän niillekin voisi kehittää, maksaisit sitten vaan kaupassa joka purkista esim. 10 senttiä enemmän.

Minkä takia keitetyn kananmunan kuori irtoaa joskus kuin itsestään, ja joskus sitä saa repiä ja nyppiä 20min että saa kaiken irti? Johtuuko tämä siitä miten kananmunan "jäähdyttää" keiton jälkeen vai mistä?

Siksi, kun ei niistä makseta kaupassakaan sitä panttia :D samanlaisen kierrätysjärjestelmän niillekin voisi kehittää, maksaisit sitten vaan kaupassa joka purkista esim. 10 senttiä enemmän.
No kyl mä nyt sen tiesin. :D
Sitä vaan mietin että miksi tomosta systeemiä ei ole kehitetty, koska sen toteuttaminen olisi kuitenkin mahdollista ja hemmetin järkevää.

Minkä takia keitetyn kananmunan kuori irtoaa joskus kuin itsestään, ja joskus sitä saa repiä ja nyppiä 20min että saa kaiken irti? Johtuuko tämä siitä miten kananmunan "jäähdyttää" keiton jälkeen vai mistä?
Jos sinne kuoren ja munan väliin on päässyt keittovaiheessa vettä niin irtoaa liukkaasti. Eli luultavasti sulla on keittovaiheessa kuori haljennut jne. Itselle tuli sellaisessa munan siivuttaja-laitteessa mukana sellainen "nasta" jonka funktiota vähän aikaa ihmettelin. Sitten hiffasin, että se on tarkoitettu siihen, että ennen munien keittämistä niiden "päähän" napsautetaan neulan kokoinen reikä jotta keittettyä kuori irtoaisi helpommin. Nyt on munan kuoriminenkin helppoa (ei se nyt vaikeata ollut ennenkään).

Omien empiiristen tutkimusten perusteella tuo johtuu siitä miten ne kananmunat jäähdyttää. Kuoren saa irtoamaan parhaiten, kun upotttaa munat keittämisen jälkeen muutamaksi minuutiksi kylmään veteen. Ja sitten jos ne munat unohtaa pidemmäksi aikaa sinne kylmään veteen lillumaan, niin se taas vaikeuttaa sitä kuorimista ja joutuu taistelemaan sen 20min niiden kuorien kanssa.

Niin ja myös tuo Mikakinlien tapa toimii. Noista keiton aikana haljenneista kananmunista kuoret irtoaa myös tosi helposti.

Mistä löytyisi ilmainen videoeditointiohjelma, joka olisi riittävän yksinkertainen idiootillekin (eli mulle)?

Meiltä on kaikki töistä lomilla ja mulle annettiin tehtäväksi koostaa esittelykelpoinen pätkä erinäisistä videoista, aikaa pari päivää. Maksulliset ohjelmat ei ennätä tähän hätään, kun ATK-jannut on lomilla, eikä mulla ole valtuuksia tilata ohjelmia. Käsiteltävät levyt ovat ilmeisesti .VOB (tms) muodossa (VWindows Movie Maker herjaa niitä). :down:

Totuushan on, etten mä osaa edes käyttää normaalia digikameraa, kun mikään aiheeseen liittyvä ei kiinnosta paskaakaan. Yllätys yllätys, tämä ei kiinnostanut pomoa. :curs:

Mistä löytyisi ilmainen videoeditointiohjelma, joka olisi riittävän yksinkertainen idiootillekin (eli mulle)?

Meiltä on kaikki töistä lomilla ja mulle annettiin tehtäväksi koostaa esittelykelpoinen pätkä erinäisistä videoista, aikaa pari päivää. Maksulliset ohjelmat ei ennätä tähän hätään, kun ATK-jannut on lomilla, eikä mulla ole valtuuksia tilata ohjelmia. Käsiteltävät levyt ovat ilmeisesti .VOB (tms) muodossa (VWindows Movie Maker herjaa niitä). :down:

Totuushan on, etten mä osaa edes käyttää normaalia digikameraa, kun mikään aiheeseen liittyvä ei kiinnosta paskaakaan. Yllätys yllätys, tämä ei kiinnostanut pomoa. :curs:

http://en.wikipedia.org/wiki/VirtualDub
http://en.wikipedia.org/wiki/Avidemux

Jokainen varmaan huomannut, kun raejuustopurkeissa, viilipurkeissa ja rahkapurkeissa on se foliokansi. Niin se foliokansi ei ole tasainen, vaan pikkasen ryppyinen. Mistä tämä johtuu?

Veikkaan että kuljetuksen aikana ne raejuustot ym. pomppivat siellä purkissa sen verran että siihen folioon jää jälkiä niistä.

Onko jotain aikaa kauanko menee ennen kuin oston veloitus näkyy luottokortilla/pankkitilillä?

Voi näkyä seuraavana pankkipäivänä tai voi mennä useampi päivä, ei voi tietää. Riippuu ainakin siitä, koska maksun saaja lähettää aineiston pankkiin, sekä maksajan ja maksun saajan pankeista.

No kyl mä nyt sen tiesin. :D
Sitä vaan mietin että miksi tomosta systeemiä ei ole kehitetty, koska sen toteuttaminen olisi kuitenkin mahdollista ja hemmetin järkevää.

Eiköhän syynä ole yksinkertaisesti suuret kustannukset. Jos yhden purkin pantti olisi vaikka sen 10 senttiä niin uskoakseni tuotteen hinta nousisi kuitenkin vielä enemmän kuin sen. Jollainhan palautusjärjestelmä pitäisi kustantaa ja myös kaupoille täytyy maksaa purkkien vastaanottamisesta.

Vähän offtopicina niin bulgariassa käydessäni huomasin ettei siellä ole edes pulloille ja tölkeille minkäänlaista panttijärjestelmää. Ja siellä noiden vesipullojen,olut tölkkien yms. menekki on aika huikeaa.

Mistä löydän muuntajan/adapterin, joka muuttaa USAn sähköä Suomen sähköksi? :D Eli pistokeen muoto ja jännite.
Luulisi elektroniikkaliikkeistä tai rautakaupoista löytyvän. Omani ostin (Seattlen?) lentokentältä.

Onko saatavilla maustettuja raejuustoja?Mietin vaan kun esim. valion purkissa lukee että maustamaton, onhan sillon pakko olla maustettujakin...vai?:D

Osaako joku vastata tähän?

Kun tavaran hintaa alennettiin 20%, sen euromääräinen myynti kasvoi 4%. Kuinka monta prosenttia kasvoi myyty tavaramäärä?

Back
Ylös Bottom