Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Tilanne on seuraava: Olen opiskelija, ½ vuotta valmistumiseen, joka on käytännössä opinnäytetyön tekoa. Sain nyt vakiduunin ja aion perua loppuvuoden opintotuet, joten opintotuten tulorajat kun tarkastetaan vuositasolla, niin en kai nyt joudu maksamaan tuhottomasti kuukausia takaisin, koska tienaan loppuvuoden hyvin. Kun tulee takaisinmaksupyyntö, niin kelpaako jos esitän palkkatodistukseni toukokuun loppuun asti(eli ajalta, jolloin nostin opintotukea) ja maksan sen mukaan takaisin(tienasin alkuvuonnakin hieman liikaa).
Entä pystyykö tuon selvityksen tienaamistaan rahoista tekemään etukäteen, ettei tarvitse odottaa siihen kun tukia joskus vuosien päästä tarkastetaan? Olen kuitenkin hukannut kaikki lappuset siihen mennessä.

Kannattaa koitaa mahdollisimman tarkkaan laskea montako kuukautta joutuu maksamaan takaisin. Jos Kela kyselee takaisin, saat mukavan 15%:n koron lisää maksettavaa. Oma-aloitteinen palautus pitää tehdä siten, että rahat ovat Kelan tilillä viimeistään tukivuotta seuraavan maaliskuun 31. päivä mennessä.

^ Se vaan kummastuttaa, että miten mä voisin ennakoida mahdolliset tulevat duunit jo vuoden alussa? Jos mä loppuvuonna tienaan ne rahat, niin miten mun oletetaan niillä maksavan alkuvuoden vuokrat? Pakko tässä on joku porsaanreikä olla. En varmana maksa 5 kk tukia takaisin :wtf:
Mun mielestä ois ihan selkeetä, että jos tukien käyttöaikana on tienannut rajojen mukaan, niin miksi ne pitäisi maksaa takaisin. Onhan keväällä valmistuvillakin opiskelijoilla käytännössä asia noin kuin selitin (ainakin tietääkseni).

Edit. eiku tosiaan. eihän mulla mitään hätää ole, koska tuo vapaa tulo kk-tasolla ilman tuen nostoa on kuitenkin suht suuri. Sori sekoiluni:D

Tämä taitaa olla riippuvainen siitä opiskelija-statuksesta. Itsellä oli samanlainen tilanne, suoritin kursit kevään aikana, mutta lopputyötä tein loppuvuoden ollen samalla töissä ja valmistuin vasta seuraavana keväänä. Opintotukia nostelin ainoastaan silloin kun olin vielä koulunpenkillä ja maksun puolellehan se meni.. edukkaalla 15% korolla... vituttaa vieläkin, vaikka siitä on aikaa jo melkein viisi vuotta...

niin tarkotin kyllä jotain deitti sivua missä niillä ois kuvat, profiilit ja seuranhaku päällä

Latinoja pitäisi löytyä paljon jenkeistä esim. Los Angelesista, lähtisin ekaksi googlettamaan sieltä päin deittipalveluja. Saattavat jopa osata englantiakin. :D

Jos yksityiselle on huomiseksi aika, puudutukseen ja sen vaikutuksen odotteluun menee 20-30min ja sitten itse hampaan irroitukseen muutama minuutti.
Hyvällä tuurilla joo. Mulla kesti viimeksi kahden hampaan irti repiminen tunnin. Ei ne aina ihan helpolla lähde.

Miten näitä tällaisia siirtoruuveja/kuljetinruuveja tehdään?

Screw-Blades.jpg

Yritin etsiä netistä videota kun tuollaista pursotetaan, mutta en muka löytänyt...

Meni yhdestä keikkahommasta 60% veroa, kun en verokorttia muistanut antaa niille, eli tuleeko ne massit sitten veronpalautuksina kaikki joskus takasin, vai häviänkö tässä jotain?

Meni yhdestä keikkahommasta 60% veroa, kun en verokorttia muistanut antaa niille, eli tuleeko ne massit sitten veronpalautuksina kaikki joskus takasin, vai häviänkö tässä jotain?
Pitäs tulla joo.

Mulle kävi kerran samalla tavalla mutta sain homman oikaistua kun vein verokortin palkanlaskuun. Loput tuli sitten seuraavana tilipäivänä. Olisihan ne tullut veronpalautuksina mutta opiskelijana piti ottaa heti.

Miten näitä tällaisia siirtoruuveja/kuljetinruuveja tehdään?

Screw-Blades.jpg

Yritin etsiä netistä videota kun tuollaista pursotetaan, mutta en muka löytänyt...
eiköhän noi tehdä pyöreästä lätkästä missä on reikä on keskellä, koneistetaan ulkopinnasta keskireikään asti samalla kiertäen minkä jälkeen venytetään haluttu nousu. yhtään vaikeasti selitetty.:D

Vaihtoehtoisesti tilailet uuden verokortin, jossa on mukana tämän vuoden tienatut tulot, maksetut verot ja arvio loppuvuoden tuloista. Saa verokortin pienemmällä prosentilla ja saat rahat tämän vuoden puolella takaisin vähän kerrallaan.

Aika paljon nopeammin olisit saanut vastauksen Särkänniemen sivuilta.

Lyhyesti: ei tarvitse. Aluelipulla (8e) pääsee alueelle ja Elämyslipulla (7e) laitteeseen. Aikuisen hinnoilla pääset Elämysavaimen (32e) hinnalla siis käymään kolmessa laitteessa. Neljäs maksaisi jo enemmän kuin avain.

Sieltä ekana luinkin, mutta ei noista ota mitään tolkkua. Ja en halua yhteen laitteeseen, vaan arviolta kymmeneen ja vieläpä monta kertaa. Mutta ihan sama, koitan olla mahdollisimman hankala lipunmyynnissä;)

Miten vahvoja paukkuja suomessa saa myyä baarissa? Mietittiin tuos kaverin kanssa eikä tultu oikee mihinkää päätöksee

Back
Ylös Bottom